Arvoisa puhemies! Varsin juhlava päivä. Olemme tässä 22 kansanedustajan allekirjoittamassa lakialoitteessa esittäneet, että etäopetus tulee kirjata perusopetuslakiin pysyvästi. Haluan jo nyt kiittää kaikkia tämän lakialoitteen allekirjoittaneita, kaikkia täällä salissa keskustelua käyviä ja kaikkia tahoja, jotka ovat olleet auttamassa tämän lakialoitteen mahdollistamisessa. Tuntuu arvokkaalta päästä keskustelemaan tästä etäopetuksen mahdollisuudesta tänään.
Koulutusjärjestelmän tulee olla pakkasenkestävä. Tämä lakialoite on yksi siirto nykyistä joustavamman ja hallitumman peruskouluopetuksen mahdollistamiseksi. Keväällä koronapandemia siirsi peruskoulut oppilaineen etäopetukseen. Tilanne oli peruskouluissa uusi, sillä perusopetuslaissa ei ole kirjattu etäopetusmahdollisuutta juuri ollenkaan, edes poikkeustilanteessa. Kevään mittaan kuitenkin nousi pintaan hyviä kokemuksia. Monet koulut ja esimerkiksi Autismiliitto ja Kuntaliitto nostivat onnistumisia julkisuuteen. Yksi opiskelija kertoi nolona kuiskaten, että aina vaikean matematiikan opiskeluun tuli toivoa, kun etäopetuksessa oli mahdollisuus saada lisätukea erillisen väylän kautta muiden luokkalaisten huomaamatta. Yksilöllisempi opetus tai mahdollisuus valita oma opiskelutapa ja -ympäristö auttoi monia opiskelijoita. Opintoihin tuli uutta tulokulmaa.
Samaan aikaan tilanne oli myös kuormittava, sillä etäopetukseen siirryttiin yhdessä yössä eikä yhteisiä pelisääntöjä ollut. Myös etäopetuksen haasteet tulivat näkyviksi esimerkiksi oppilashuollon näkökulmasta, ja niistä luemme tutkimuksia melkein päivittäin.
Meidän on tärkeää saada tämä poikkeusaikoina kerätty tieto ja taito talteen ja varautua tulevaan. Kevään jälkeen on ollut selvää, että luokkahuone ei ole kaikille lapsille kaikissa tilanteissa paras oppimisympäristö. On aika kirjata etäopetus perusopetuslakiin pysyvästi vaihtoehtona ja lisätä tukea digitaaliseen opetukseen.
Arvoisa puhemies! Perusasteen opetus nojaa lähiopetusperiaatteeseen, ja niin on hyvä jatkossakin. Etäopetukseen kuitenkin tulee voida turvautua silloin, kun se on lapsen oppimisen, hyvinvoinnin ja koulunkäynnin sujuvuuden kannalta paras ratkaisu. Olemme eduskunnassa hyväksyneet koronapandemiasta johtuen tarpeellisen muutoksen perusopetuslakiin etäopetuksen osalta, mutta se on vain väliaikainen. Tämä lakialoite ajaa pysyvää lakimuutosta, joka toisi peruskouluihin joustavuutta niin koronatilanteissa kuin muissakin vaativissa tilanteissa. Lakialoitteen pohjalta perusopetuslakiin päivitettäisiin etäyhteyksillä tapahtuvan opetuksen järjestämisen perusteet, ja etäopetuksen hyödyntämisestä tukiopetuksessa sekä erilaisista opetusjärjestelyjä vaativista tilanteista linjattaisiin selkeästi. Tämä poistaisi epävarmuutta. Tämän lisäksi perusopetuslakia tulisi täydentää uudella pykälällä, joka voidaan ottaa käyttöön poikkeustilanteissa, kuten tämän koronan keskellä.
Arvoisa puhemies! Nykyinen perusopetuslaki säätää mahdollisuuden etäopetukseen vain muiden kuin oppivelvollisten perusopetuksen osalta. Eli opetusta voidaan soveltaa nyt poikkeuslakien ulkopuolella vain aikuisten perusopetuksessa. Etäopetusta on sovellettu perusopetuksessa kuitenkin paikallisesti jo tähän mennessä, mikä kertoo siitä, että todellisuus ajaa myös lain ohitse tällä hetkellä. Lainmuutos olisi tarpeen, jotta etäyhteyksin annettavasta opetuksesta yhdessä toisen opetuksenjärjestäjän kanssa säädettäisiin virallisesti laissa ja selkeytettäisiin tällöin myös lapsen oikeuksia etäopetukseen.
Lakialoitteen pohjalta perusopetuslakiin päivitettäisiin etäyhteyksillä tapahtuvan opetuksen järjestämisen perusteet. Perusopetuslakia ehdotetaan muutettavan niin, että perusopetuslain 6 §:ään lisättäisiin uusi 3 momentti, jossa perusopetuksen järjestäjälle säädetään oikeus järjestää osa perusopetuslain mukaista opetusta etäyhteyksiä hyödyntämällä.
Lakialoite esittää opetussuunnitelman nykylinjauksista poiketen, että oppilaan tai opetusryhmän kanssa samassa paikassa läsnä olevana on opetustoimen kelpoisuuksista annetun asetuksen mukainen henkilöstön jäsen. Tällä hetkellä perusopetuksen opetussuunnitelma määrittää, että etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa opetusryhmällä tulee olla läsnä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista vastaava opettaja. Jatkossa opettajan tulee olla läsnä tilassa tai etäyhteyden päässä, muttei molemmissa, ja tämä siksi, että etäopetus on myös mahdollista.
Lakialoitteen pohjalta perusopetuslakiin päivitettäisiin myös perusteet etäyhteyksillä tapahtuvan opetuksen hyödyntämisestä tukiopetuksessa. Perusopetuslakia ehdotetaan muutettavan niin, että etäopetuksen mahdollisuus tukiopetuksessa kirjataan lakiin muuttamalla perusopetuslain 16 §:n 2 momenttia.
Oppilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi perusopetuslakia olisi täsmennettävä, milloin ja miten etäopetusta voidaan käyttää. Tässä yhteydessä olisi erityisesti otettava huomioon se, että opetuksen järjestäjä ei voi määrätä opetuksen järjestämispaikaksi oppilaan kotia ilman huoltajien suostumusta. Etäopetuksesta ei voi tulla kuntien säästökeino, vaan se tapahtuu aina lapsen ehdoilla.
Lakiehdotus huomioi myös yksinhuoltajuustilanteet, joissa etäopetus voidaan antaa molempiin osoitteisiin. Itse asiassa juuri tänään julkaistiin valtioneuvoston tilaama Lasten vuoroasuminen ja sosiaaliturva ‑tutkimushankkeen loppuraportti, jossa selvisi, että lasten vuoroasumista rajoittavat muun muassa koulunkäynnin esteet. Etäopetus voi olla myös näihin tilanteisiin hyödyllinen.
Arvoisa puhemies! — Onko aikaa 10 minuuttia? [Puhemies: Kyllä on!] — Lakialoitteessa perusopetuslakia ehdotetaan muutettavan niin, että perusopetuslain 18 §:ää täydennettäisiin lisäämällä 1 momentin 3 kohtaan perusteeksi muut opintojen etenemiseen liittyvät syyt. Näitä muita syitä voivat olla esimerkiksi opiskelukykyä heikentävät tekijät, kuten lukihäiriö, kielelliset haasteet ja muut oppimisen haasteet, jotka tarvitsevat erillistä tukea. Tällöin etäopetus voi olla aito mahdollisuus parantaa lapsen saamaa tukea, kuten muun muassa Autismiliitto on todennut.
Ja sitten tähän korona-aikaan. Lakialoitteessa esitetään, että perusopetuslakiin lisätään uusi 18 a §, jota voidaan soveltaa tällaisissa tilanteissa kuin keväällä kohtasimme, että tartuntatautitilanteen vuoksi kouluissa siirryttiin etäopetukseen. Ennen etäopetuksen käyttöön ottamista tulee huomioida ne oppilaat, jotka eivät ikänsä tai edellytystensä puolesta kykene opiskelemaan turvallisesti etäopetuksessa tai joilla ei ole etäyhteyksiä käytettävissään. Näille oppilaille tulee aina tarjota lähiopetusta.
Arvon rouva puhemies! Lähiopetuksen roolia erityisesti sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen oppimisessa ei voi liiaksi korostaa. Etäopetuksen kehittäminen on kuitenkin suuri mahdollisuus esimerkiksi harvaan asutuille seuduille, oppimisen tuen tarpeessa ja erikoisaineissa. Etäopetus on mahdollisuus valinnanvapauteen niiden aineiden kohdalla, joiden opetusryhmiä ei synny kaikkialle Suomeen.
Etäopetus poikkeusoloissa on osoittanut, että luokkahuone ei aina ole lapsen oppimisen kannalta paras ratkaisu. Tämä lakialoite tuo perusopetukseen joustavuutta. — Kiitoksia.