Senast publicerat 03-07-2025 17:34

Punkt i protokollet PR 4/2024 rd Plenum Tisdag 13.2.2024 kl. 13.58—18.23

4. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 3 kap. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen

Regeringens propositionRP 107/2023 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 4 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till förvaltningsutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner avverka talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Ledamot Peltonen, varsågod. 

Debatt
17.09 
Eemeli Peltonen sd :

Arvoisa puhemies! Käsittelemme parhaillaan hallituksen esitystä, jossa ehdotetaan muutettavaksi rikostorjunnasta Tullissa annettua lakia. Tullihan on maassamme se virasto, joka muun muassa valvoo Suomen rajat ylittävää tavaraliikennettä. Lisäksi Tullin tehtäviin kuuluu rikostorjunta, jolla ehkäistään esimerkiksi kansainväliseen kauppaan kytkeytyvää vakavaa rikollisuutta ja muuta rajat ylittävää rikollisuutta. Siten Tulli kuuluu niihin viranomaisiin, joiden keskeisenä tehtävänä on varmistaa ja suojata maamme sisäisen turvallisuuden säilymistä. 

Onnistuakseen tehtävässään sisäisen turvallisuuden viranomaiset tarvitsevat riittävät resurssit ja toimivaltuudet. Siitä on kyse myös tässä hallituksen esityksessä rikostorjunnasta Tullissa. Kiteytetysti hallituksen esityksellä mahdollistetaan Tullille eräitä uusia salaisia tiedonhankintakeinoja ja säädetään niiden käytön edellytyksistä. Olemme aiemmin, viime syksynä tässä salissa käsitelleet vastaavaa esitystä myös Rajavartiolaitoksesta. Onkin tärkeää hahmottaa nämä hallituksen esitykset viranomaisten toimivaltuuksista laajempana kokonaisuutena, jossa yhdenmukaistetaan salaisiin tiedonhankintakeinoihin liittyvää lainsäädäntöämme keskeisten sisäisen turvallisuuden viranomaisten osalta. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys rikostorjunnasta Tullissa annetun lain muuttamisesta on ajankohtainen ja hyvin kannatettava. Se noudattelee keskeisiltä osin jo aiemmin käsittelemäämme vastaavaa esitystä Rajavartiolaitoksen toimivaltuuksista. Erään näkökulman tahdon tässä lähetekeskustelussa erityisesti nostaa esiin sen puolesta, että hallituksen esitys on syytä viedä ripeästi eteenpäin ja lainsäädäntöömme. Meillä Suomessa on pitkät perinteet poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyöstä rikostorjunnassa. Tällä PTR-yhteistyöllä on mahdollistettu muun muassa tehokkaampaa viranomaisten resurssien käyttöä, tuloksellisempaa rikostorjuntaa ja ajantasaisempaa tilannekuvaa kaikille yhteistyöhön osallistuville viranomaisille. Kaiken kaikkiaan PTR-yhteistyö on ollut toimivaa sisäisen turvallisuuden lujittamisessa. Sitä on myös maailmalla kiitelty ja käyty ottamassa mallia tästä Suomen tuloksellisesta yhteistyömenetelmästä. 

Juuri PTR-yhteistyön kannalta onkin tärkeää, että kaikilla esitutkintaviranomaisilla, niin poliisilla, Tullilla kuin Rajavartiolaitoksellakin, salaisiin tiedonhankintakeinoihin liittyvä lainsäädäntö on mahdollisimman yhdenmukaista. Näin edellytykset yhteistyön tekemiseen tällä saralla paranevat ja ne tulevat mahdollisemmiksi, sillä emmehän tokikaan halua muodostaa kapeikkoja tai esteitä tulokselliselle yhteistyölle sisäisen turvallisuuden viranomaisten kesken, kun kyse on esimerkiksi rajat ylittävän rikollisuuden torjunnasta, joka on yhä kasvava huolenaihe myös Euroopassa. On hyvä, että toimivaltuudet eivät kehity eritahtisesti vaan ne säädetään täällä eduskunnassa viranomaisillemme samankaltaisiksi. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till förvaltningsutskottet.