Arvoisa puhemies! Koulukiusaaminen on liian yleinen ongelma, aivan liian yleinen. Me päätöksentekijät emme voi vain katsella sivusta kiusaamista. Sitä tapahtuu aivan kaikkialla päiväkodeista korkeakouluihin. Sen minkä nuorena oppii, vanhana taitaa. Tämä pätee myös kiusaamiseen: jos kouluissa ja päiväkodeissa kiusaamiseen ei puututa, kiusaaminen jatkuu. Aikuisikään mennessä tulisi oppia tarttua päähän sen verran, että ketään ei kiusata missään eikä mistään. Ongelma rehottaa edelleen, joten nyt tarvitaan konkreettisia uusia keinoja siihen puuttumiseksi.
Koulukiusaaminen on valtavan vakava ongelma, ja sen seuraukset ovat pysähdyttävät. Kiusaaminen saattaa vaikuttaa uhriin läpi elämän ja se johtaa tutkitusti usein vakaviin sosiaalisiin ja terveydellisiin ongelmiin sekä lisää syrjäytymisriskiä, jos siihen ei puututa tarpeeksi tehokkaasti ja riittävän ajoissa. Henkilötasolla kiusaaminen aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä, ja yhteiskunnalle siitä seuraa merkittävä hintalappu. Tässä muutamia painavia syitä, miksi asian suhteen pitää ryhtyä toimeen ja saada tuloksia aikaan.
Lakialoitteeni koulurauha-asiamiehestä tähtää koulukiusaamisen kitkemiseen. Ehdotan aloitteessani, että jokaisen kunnan tulisi nimittää koulurauha-asiamies. Koulurauha-asiamiehen tehtävä olisi neuvoa kouluja koulurauhaan tai kiusaamiseen liittyvissä asioissa sekä ratkoa kiusaamistapauksia ulkopuolisena asiantuntijana. Lisäksi koulurauha-asiamies seuraisi koulurauhan toteutumista sekä laatisi kunnan sivistyslautakunnalle ja valtuustolle vuosittain kertomuksen koulurauhan tilasta ja kehityksestä sekä toisi esille mahdolliset kehitysehdotukset.
Koulurauha-asiamies voi olla joko päätoiminen tai sivutoiminen työntekijä tai yhdistettynä johonkin muuhun kunnan virkaan. Tätä kohtaa mietin moneen kertaan pätevyyden näkökulmasta. Tulin siihen lopputulokseen, että liian tiukat pätevyysvaatimukset aiheuttaisivat erityisesti pienissä kunnissa päänvaivaa. Lisäksi sopivaa koulutustaustaa koulurauha-asiamiehelle on haastavaa määritellä. Soveltuva korkeakoulututkinto voi tarjota riittävän käytännön pätevyyden, mutta niin voi myös vuosien kokemus nuorten parissa tehdystä työstä. Uskon, että kuntien tahto palkata parhaat voimat tärkeän työn tekemiseen koulukiusaamisen kitkemiseksi motivoi panostamaan rekrytointiin ja valitsemaan pätevät henkilöt pestiin.
Arvoisa puhemies! Rehtoreilla ja opettajilla on kädet täynnä hommia päätehtävänsä toteuttamisessa, ja kiusaamistapauksiin puuttuminen vaatii monesti paljon aikaa ja voimavaroja. He tarvitsevat tukea erityisesti hankalimpien tapausten selvittelyyn. Kiva Koulu -ohjelma ja muut kiusaamisen vastaiset ohjelmat ovat ihan hyviä, mutta ne eivät tuo välttämättä sitä konkreettista apua ongelmatilanteiden setvimiseen. Koulurauha-asiamies tuo juuri tähän helpotuksen ulkopuolisena asiantuntijana. Lisäksi koulurauha-asiamies seuraisi järjestelmällisesti koulurauhan toteutumista ja kiusaamista sekä tarjoaisi ajankohtaista tietoa kuntien päättäjille päätöksenteon tueksi. Uskon, että moni opettaja olisi tyytyväinen, jos saisi lisää apua kiusaamisen ongelman kanssa painimiseen.
Luin tällä viikolla Ylen jutun, jota varten oli tehty laaja selvitys suomalaisten koulujen tilanteesta. Muun muassa opettajien työhyvinvoinnin hälyttävä tila ja ylisuuret ryhmäkoot monissa kunnissa nousivat esille. Haastava tilanne kouluissa ei ainakaan helpota kiusaamiseen puuttumista. Toivon todella, että koulukiusaamisen taklaamiseksi saataisiin konkreettista tukea pelkän myötätunnon lisäksi.
Arvoisa puhemies! Syy, minkä takia lähdin tämän lakialoitteen laatimiseen, oli seuraavanlainen: Olen ollut nyt sivistysvaliokunnassa noin seitsemän vuotta, ja tämä koulukiusaamisasia on tullut aina silloin tällöin esille sieltä kansan syvistä riveistä. Viime tammikuussa kävin parin perheen luona, joiden lasta on kiusattu jo pitkän aikaa koulussa. Seuraavaksi puhuin edustaja Toimi Kankaanniemen kanssa, joka Jyväskylässä on joko tehnyt tai tekemässä tällaista samantyyppistä aloitetta, ja hänen kanssaan keskustellessani mietin, että tämän pitäisi olla ihan koko Suomen laajuinen. Ja niin sitten laitoin Facebookiin ennen pääsiäistä oman puhelinnumeroni ja toivoin mahdolliset yhteydenotot, jos halutaan tästä asiasta keskustella. Facebook niin sanotusti räjähti — tarkoittaa sitä, että yhteydenottoja tuli satoja, ja niitä tulee vielä tänä päivänä. Elikkä niitä on tullut nyt jo pääsiäisestä lähtien runsaasti yli kuukauden, puolitoista kuukautta. Ne tapaukset, joissa kiusaaminen tapahtuu ja on tapahtunut, ovat olleet monessa suhteessa hyvin rajuja: fyysisesti käydään käsiksi, henkisesti, hyvin monentyyppistä. Monet kiusaamistapaukset ovat jatkuneet jopa vuosia.
Totta kai monessa koulussa on asia hoidettu hienosti ja kiusaaminen saadaan lopetettua, mutta on myös valitettavasti niitä kouluja, joissa tähän asiaan ei ole paneuduttu kovin vakavasti tai se on sivuutettu ja osittain jopa laitettu maton alle ja odotettu, että kyllä asia sitten selviää aikanaan. Ja koska näitä tapauksia on tullut niin paljon, niin ajattelin, että yksi hyvin tärkeä toimenpide tässä asiassa, kun tarvitsemme erilaisia käytäntöjä kiusaamisen kitkemiseksi, olisi tällainen lakialoite koulurauha-asiamiehestä.
Tämän asian suhteen on myös tullut sellaista palautetta, että totta kai myös kiusaaja tarvitsee sitä apua ja kiusaajan kodissa on usein ongelmia, minkä takia kiusaaja kiusaa. Mutta tämä asia on niin tärkeä ja koskee välillisesti ihan kaikkia suomalaisia, joten toivon, että myös tämä lakialoite otetaan vakavasti ja lähdetään toimeen. — Kiitos.