Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger lagutskottets betänkande LaUB 6/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Den allmänna debatten börjar. Ledamot Eerola har rollen som ordförande för utskottet. Presentationsanförande, varsågod.
Joo, kiitos, arvoisa rouva puhemies! Näin tosiaan taitaa olla, että tässä roolissa täällä puhutaan.
Tässä esityksessä tosiaan on kyse sakon täytäntöönpanosta annetun lain ja 76 muun lain muuttamisesta. Sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa säädetään rahamääräisten seuraamusten ja eräiden muuhun omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanosta, joista sitten huolehtii Oikeusrekisterikeskus.
Tämän esityksen tavoitteena on selkeyttää ja sitten edelleen yhtenäistää sakon täytäntöönpanosta annetun lain nojalla täytäntöönpantavien seuraamusten täytäntöönpanosäännöksiä. Nyt olemassa olevassa tilanteessa erityisesti tämmöisten rangaistusluonteisten hallinnollisten seuraamusten täytäntöönpanoa koskevat säännökset on hajanaisesti ripoteltu useisiin eri lakeihin. Meillä tässä tavoitteena on nyt se, että sakon täytäntöönpanosta annetun lain nojalla näiden täytäntöönpantavien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevat eri säännökset olisivat keskeisiltä osiltaan samansisältöiset ja edelleen sitten säädetty samassa laissa hyvinkin kattavasti, toisin kuin nykyään.
Samalla sitten selvennetään eri viranomaisten vastuita tässä täytäntöönpanomenettelyssä. Näillä tehtävillä muutoksilla sitten pyritään siihen, että sujuvoitetaan ja yhdenmukaistetaan tätä täytäntöönpanomenettelyä eri seuraamuslajeissa.
Arvoisa rouva puhemies! Sitten edelleen tämän esityksen mukaan summaarisessa sakkomenettelyssä luovutaan tästä rangaistusvaatimusmenettelystä. Tällä muutoksella edistetään ihmisten tämmöistä niin sanottua prosessuaalista yhdenvertaisuutta ja edelleen sujuvoitetaan tätä sakkomenettelyä.
Lakivaliokunta mietinnössään pitää tämän esityksen tavoitteita hyvinkin kannatettavina. Tämän hallituksen esityksen ja edelleen saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää tätä esitystä erittäinkin tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä eräin huomioin ja muutamin muutosehdotuksin, eli lähinnä tällaisista teknisistä ja eräiden muiden eduskunnan käsittelyssä olleiden hallituksen esitysten yhteensovittamiseen liittyvistä syistä valiokunta ehdottaa myös muutamaa muutakin lakiesitystä. — Kiitokset.
Kiitokset valiokunnan puheenjohtajalle esittelystä. — Ja sitten edustaja Rintamäki.
Arvoisa puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Esityksen mukaan säännökset sakon täytäntöönpanosta annetun lain soveltamisalasta, seuraamusten täytäntöönpanokelpoisuudesta ja raukeamisesta sekä rahamääräisen saatavan perinnästä uudistettaisiin. Lisäksi uudistettaisiin rikosvahinkolain säännökset rikosvahinkokorvausten takautumisoikeudesta ja takaisinperinnästä.
Näiden muutosten tavoitteena on yhtenäistää ja selkeyttää sääntelyä sekä parantaa viranomaisten edellytyksiä huolehtia sakon täytäntöönpanosta annetun lain nojalla täytäntöönpantavien seuraamusten täytäntöönpanosta. Samalla tehtäisiin muutoksia lakeihin, joissa on hajanaista sääntelyä erityisesti hallinnollisten seuraamusmaksujen täytäntöönpanosta. Lisäksi sakon täytäntöönpanosta annetun lain säännökset henkilötietojen käsittelystä seuraamusten täytäntöönpanossa uudistettaisiin. Tavoitteena olisi parantaa sääntelyn yhteensopivuutta yleisen henkilötietosääntelyn kanssa.
Esitys tukee perussuomalaisten tavoitteita julkisen sektorin byrokratian selventämiseksi. Sakkojen täytäntöönpanon selkeyttämisellä ja tehostamisella lisäämme kansalaisten luottamusta oikeusjärjestelmän tehokkuuteen sekä edistämme myös ihmisten prosessuaalista yhdenvertaisuutta. Lisäksi me luomme julkishallintoa tehokkaammaksi automatisoinnin kautta.
Arvoisa puhemies! Mietinnöstä löytyi mielenkiintoinen kohta: ”Lakivaliokunta pitää sakon muuntorangaistusmenettelyn uudistamista koskevaa hanketta tärkeänä. Valiokunta muistuttaa, että eduskunta on vuonna 2014 hyväksynyt lausuman, jossa eduskunta edellyttää, että hallitus viipymättä selvittää mahdollisuudet keventää ja yksinkertaistaa sakon muuntorangaistusmenettelyä ja sitä edeltäviä vaiheita.” Ideana muuntorangaistuksessahan on se, että maksamatta jäänyt sakko voidaan muuntaa vankeusrangaistukseksi. Sakon muuntorangaistusmenettely on useissa selvityksissä todettu runsaasti useita viranomaisia työllistäväksi, ja se on edelleen valtaosin manuaalista. On tervetullutta, että menettelyä lähdetään nyt viimein valiokunnan lausuman mukaisesti yksinkertaistamaan ja keventämään. — Kiitos.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—77 i proposition RP 5/2025 rd enligt betänkandet. Riksdagen godkände innehållet i de nya lagförslagen 78—82 i betänkandet enligt utskottets förslag. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.