Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 7 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslaget kan nu antas eller förkastas. — Debatt, ledamot Mikkonen, Anna-Kristiina, varsågod.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Esityksen mukaan laissa säädetystä siirtovelvoitteesta poistettaisiin verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoavien teleyritysten sekä yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjän velvoite siirtää Yleisradion julkisen palvelun radio-ohjelmistot. Esityksen tavoitteena on mahdollistaa kaapeliverkoissa tehokkaampi verkon käyttö ja laadullisesti parempien yhteyksien tarjoaminen. Samalla saatetaan kansallinen siirtovelvoitesääntely vastaamaan EU-sääntelyn asettamia vaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan Yleisradion julkisen palvelun ohjelmistojen radiolähetysten kaapelijakelun siirtovelvoitetta poistettavaksi. Radiolähetyksiä kuuntelee Suomessa kaapeliteitse arviolta noin 25 000—50 000 kotitaloutta, ja yli 90 prosenttia radion kuuntelusta tapahtuu nykyään muiden jakelukanavien kautta. Asiantuntijakuulemisten mukaan radiolähetysten kaapelijakelun ylläpitäminen on teknisesti haastavaa, koska tähän tarvittava tekniikka on osin vanhentunutta, laite- ja ohjelmistotukea ei enää ole ja varaosia ei ole saatavilla.
Kokonaisuutena arvioiden radiolähetysten siirtovelvoitteen poistaminen kaapelijakelusta on tässä vaiheessa tarpeen esityksessä ehdotetulla tavalla. Aktiivinen kansalaistiedottaminen ja ohjeistaminen on tärkeää, jotta muutokseen osataan varautua ja reagoida ajoissa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on korostanut, että viranomaistiedotteiden ja vaaratiedotteiden välittämistä kehitetään jatkossa kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi huomioiden turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja varmistutaan tiedotteiden mahdollisimman kattavasta perillemenosta koko väestölle.
Kiitoksia. — Edustaja Autto, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä edellä edustaja Anna-Kristiina Mikkonen kuvasi niin hyvin tätä lain sisältöä — ja tosiaan siitähän eduskunta on jo ensimmäisessä käsittelyssä päättänyt — että en puhu pitkään. Tosiaan asiahan on ollut käsittelyssä meillä liikenne- ja viestintävaliokunnassa, ja siellä olemme tietenkin huolellista työtä tämän lakiesityksen äärellä tehneet.
Mutta nostaisin sellaisen yhden asian vielä tässä toisessa käsittelyssä koko eduskunnan tietoon, että — vaikka se pääasiallinen lain sisältö tässä jo edustaja Mikkosen puheenvuorossa tulikin — tähän sisältyy myös muutamia teknisiä pykälämuutoksia. Yksi sellainen on esimerkiksi se, että jatkossa radiolupa voidaan myös evätä toimijalta, jolla se on aiemmin ollut, kansallisen turvallisuuden perusteella. Tällaiset pienet muutokset läpi linjan suomalaiseen lainsäädäntöön nyt tarvitaan, koska sinisilmäisyyden aika on ohi. Meidän pitää varautua tähän tilanteeseen, jossa hybridisodankäynnistä ja hybridisodan keinoin tehtävistä vihamielisistä toimista Suomea vastaan on tullut pysyvää arkea. Kun teemme nämä tarvittavat lainsäädäntömuutokset jo etupainotteisesti, niin silloin toivottavasti myöskään meihin vihamielisesti vaikuttamaan pyrkivät tahot eivät siihen vihamieliseen toimintaan ryhdy. Tässä lainsäädännössä on muun muassa tällainen pieni tekninen muutos, jolla on iso periaatteellinen merkitys. Pidämme näin Suomen turvassa.
Kiitoksia. — Edustaja Kaunistola, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lain sisältö tuli kuvattua jo hyvin. En puutu siihen sen enempää. Mutta tässä yhteydessä haluaisin nostaa esille hallitusohjelmassa mainitun vaaratiedotejärjestelmän uusimisen ja tarpeen päivittää viranomaistiedotusta. Radiolähetyksiä kuuntelee Suomessa kaapeliteitse arviolta noin 25 000— 50 000 kotitaloutta, ja yli 90 prosenttia radion kuuntelusta tapahtuu muiden jakelukanavien kautta. Kuten valiokunta oli lausunut, muutoksessa pitää painottaa aktiivista kansalaistiedottamista, jotta muutokseen osataan varautua ja reagoida ajoissa. Hätäkeskuslaitos oli nostanut esiin lausunnossaan, että nykyisin käytössä olevilla menetelmillä vaaratiedotteet tavoittavat kohteena olevan väestön enintään 50-prosenttisesti ja että radion kautta vaaratiedotteitten kohderyhmästä tavoitetaan noin 6—8 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Sekä ministeriö että valiokunta, kuten myös hallitusohjelma, pitää tärkeänä, että viranomaistiedotteiden ja vaaratiedotteiden välittämistä kehitetään jatkossa kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Hanke vaaratiedottamisen kehittämiseksi onkin varmasti syytä käynnistää ministeriössä mahdollisimman pian. — Kiitos.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände lagförslaget i proposition RP 44/2024 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslaget avslutades. Ärendet slutbehandlat.