Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille, ministeriön virkamiehille, kollegoille ja kaikille eri tahoille siitä, että on pystytty toimimaan tällä hyvin nopealla aikataululla. Minun muistini mukaan ei koskaan mitään lakia ole alettu tekemään ja työstämään näin nopealla vauhdilla, mutta kun huomattiin, että nyt on todellakin hätätilanne kädessä, niin päätettiin korjata tämä tilanne.
Vain tekevälle sattuu. Meillä on valtavasti ollut tällä vaalikaudella varsinkin liikenne- ja viestintävaliokunnan puolella meidän ministeriön asioita työn alla, todella paljon, ja yllättävän vähän on tähän mennessä tullut tilanteita vastaan, että on jouduttu tämmöisiä korjausliikkeitä tekemään. [Jari Myllykoski: Mitä?] Eli tekevälle sattuu. Tietenkään ei pitäisi mitään selittää, mutta kyllä minä tunnustan sen, että on tapahtunut tämä asia, mutta nyt sitten olemme onneksi korjaamassa, ja me pystymme korjaamaan tämän niin, ettei mitään olennaista, isoa vahinkoa pääse tässä tapahtumaan.
Tilannehan oli se, että kun me ykkösvaiheen tästä laista liikenteen palveluista käsittelimme, niin siinä vaiheessa me kirjoitimme mietintöön, että valiokunta kehottaa mietinnössään tarkastelemaan lainsäädäntökokonaisuuden kakkosvaiheessa sitä, tulisiko lupavaatimukseen lisätä jonkinlainen rajanveto sellaista toimintaa varten, jossa henkilöiden kuljettaminen on vain hyvin pieni osa muuta kokonaisuutta. Itse lappilaisena toimijana pidin tärkeänä asiana tätä, että matkailutoiminta ei missään nimessä saa kärsiä tästä tilanteesta. Sittenhän meillä kakkosvaihe tuli esille, ja meillä on tuhansia, tuhansia sivuja ollut tässä laissa liikenteen palveluista käsittelyssä. Tuhansia sivuja ja monta kokkia on ollut tässä sopassa, ja niin siinä sitten kävi, että minä henkilökohtaisesti sanon, että kakkosvaiheen osalta minä en huomannut, että tämmöinen vaihe siinä meni ohi, ja olin itse, niin kuin moni muukin valiokunnan jäsen, siinä käsityksessä, että tämä asia tuli matkailuyrittäjien osalta hoidettua kuntoon.
Nyt kun kuitenkin on tilanne sellainen, että meidän olennaisimmat, isoimmat matkailuyrityksemme ovat saaneet vasta 7.6. tämän tiedon siitä, mikä tämä tilanne käytännössä on, ja ovat alkaneet sen jälkeen reagoimaan tässä tilanteessa, on alettu tätä tilannetta sitten korjata. Tulihan se meille kaikille aikamoisena sokkina, mitä tämä laki olisi sitten tässä muodossaan vaikuttanut. Sehän olisi vaikuttanut niin, että eivät esimerkiksi työntekijät Lapland Safaris -yrityksessä, joka on Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys, jossa on tuhansia kausiluontoisia työntekijöitä, joista huomattava osa on vielä ulkomaalaisia, olisi ikinä pystyneet taksikorttia suorittamaan, koska heidän äidinkielensä ei ole suomi tai ruotsi. Jos Suomessa suorittaa taksikortin, niin silloin pitäisi suorittaa se suomen tai ruotsin kielellä. Tämä olisi ollut valtava kustannustekijä ynnä muuta.
Nyt sitten kuitenkin onneksi — kiitos — saatiin tämä lakiesitys, ja tähän lakiesitykseenhän tuli nyt sitten vain yksi virke lisää. Eli ”kuljettajalla ei kuitenkaan tarvitse olla taksinkuljettajan ajolupaa, jos kuljetus on osa koti- tai matkailupalveluyrityksen tarjoamaa palvelukokonaisuutta ja tapahtuu palveluyrityksen hallinnassa olevalla ajoneuvolla”. Tämähän tarkoittaa sitä, että jatkossakin nämä yritykset hakevat taksiluvan, ja ministeriöstä on luvattu, että tämä taksilupien hoituminen onnistuu suhteellisen nopealla aikataululla. He hoitavat sitten kulkuneuvoihin vakuutukset elikkä toimivat samalla tavalla kuin taksiasioissa. Mutta sitten se riittää, että tämä taksiyrityslupa on ainoastaan tällä yrityksellä, ja tämä sitten on niin, että kaikki työntekijät voivat hoitaa näitä kuljetustoimintoja. Tämä on myöskin taksiyrittäjille erittäin hyvä asia, että tämä meni näin päin, sillä jos kaikki matkailuyritysten työntekijät olisivat alkaneet suorittamaan taksinkuljettajan korttia, niin sen jälkeenhän meillä olisi näitä takseja ollut vaikka kuinka paljon, ja kuinka moni niistä olisi sitten milläkin tavalla toiminut? Kyllä tämä on varmaan myöskin taksialalle ehdottomasti parempi päätös, että tämmöinen ratkaisu saatiin tehtyä.