Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Ala-Nissilä.
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo todettiin, Suomen talouden ja työllisyyden kannalta on kolme tärkeää asiaa: vienti, vienti ja vienti. Tässä suhteessa kuuluu myönteisiäkin uutisia, kuten pääministeri viittasi, pk-yritysten barometrit väreilevät ylöspäin. Mutta ennen kaikkea laivanrakennusteollisuudesta varsinkin Länsi-Suomessa, Turussa ja Raumalla, kuuluu myönteisiä uutisia: Nyt todellakin kauppa käy ja varasto vaihtuu. Lasketaan kaiken kaikkiaan, että seuraavan kymmenen vuoden aikana tämä suomalaisen telakkateollisuuden tuotanto voisi nousta jopa 70 miljardiin euroon. Tämä tuo myönteisen ongelman siinä mielessä, että tämä vaatii myöskin vientiluoton rahoitusta, jota meidän kilpailijamaatkin tekevät. Tiedustelenkin hallitukselta: miten te nyt olette varautuneet, kun tietenkin jotenkin on varauduttu, tähän meriteollisuuden tärkeään nousuun, joka heijastuu koko maahan myönteisellä tavalla?
Arvoisa puhemies! Nämä ovat todellakin myönteisiä uutisia, mitä tuolta Turun suunnalta on kuulunut. Tässä on tullut myönteistä kysyntää myöskin vientitakuita kohtaan, ja hallitus teki tällä viikolla päätöksen siitä, että vientitakuiden enimmäismäärää merkittävästi nostetaan. Myöskin Finnveralta kuulimme, että tuotteiden kysyntä, myöskin näiden uusien tuotteiden kysyntä koskien välirahoitustuotteita, on alkanut kasvamaan. Meillä on, niin kuin mainitsin jo aikaisemmin, pk-yritysten barometri nousussa. Ja vielä tähän Turun caseen: ehkä tämä paljon parjattu rikkidirektiivikin meillä kääntyy sitten eduksi, koska käsittääkseni nämä laivat on varustettu LNG-moottoreilla.
Frågan slutbehandlad.