Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 27 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet.
Arvoisa rouva puhemies! Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ehdottaa lakialoitteessa, että tupakkaveroa korotetaan yhteensä 70 miljoonalla eurolla enemmän kuin hallitus esittää korotukseksi talousarvioesityksessään. Lakialoitteen mukainen tupakkaveron taso asettuisi samalle tasolle vuoden 2016 alusta kuin millä hallituksen esityksessä esitetään sen olevan 1.7.2017 alkaen. Lisäksi esitetään sähkötupakan verottamista samalla periaatteella kuin tupakkatuotteita. Laki-aloite tupakkaveron korotuksesta sisältyy kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin.
Arvoisa rouva puhemies! Tupakoinnin haitat yksilölle ovat kaikkien tiedossa. Myös yhteiskunnalliset vaikutukset ovat hyvin selkeät. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreessa raportissa "Tupakoinnin yhteiskunnalliset kustannukset ja niiden arviointimenetelmät" arvioidaan tupakoinnin maksavan yhteiskunnalle noin 1,5 miljardia euroa. Yhteiskunnan kustannukset syntyvät terveydenhuollon kuormittumisesta, tulipaloista, sairauspoissaoloista, ennenaikaisista kuolemista sekä tulonsiirroista, kuten sairauspäivärahoista.
Tupakoinnista aiheutuviin kustannuksiin nähden tupakkaveron taso on tällä hetkellä liian alhainen. Vuoden 2014 tilinpäätöksen mukaan tupakkavero tuotti valtiolle noin puolet sen aiheuttamista kustannuksista. Hallitus on talousarvioesityksessään esittänyt tupakkaveron korotusta portaittain vuosien 2016 ja 2017 aikana. Nopeampi veronkorotus on kuitenkin perusteltua, kun ottaa huomioon tupakasta aiheutuvat kustannukset ja mikäli halutaan korotuksen vaikuttavan mahdollisimman paljon tupakoinnin lopettamiseen. Nopeammalla aikataululla tehty tupakkaveron korotus tulee lisäämään laitonta maahantuontia ja myyntiä. Tämän ilmiön hillitsemiseen tulee osoittaa riittävät resurssit asianomaisille viranomaisille. Myös matkustajatuonnin valvontaa tulee lisätä.
Arvoisa puhemies! On tärkeää huomioida myös uusien nikotiinituotteiden, kuten sähkösavukkeiden, terveysriskit ja ‑vaikutukset. Nikotiini itsessään kohottaa verenpainetta, kiihdyttää pulssia ja uusimman tutkimustiedon mukaan myös lisää syöpäriskiä. Uudessa tupakkalaissa nikotiinipitoiset sähkösavukkeet tulee siirtää lääkelain alta tupakkalainsäädännön piiriin. Nuorten tupakoinnin ehkäisyn kannalta on tärkeää, että sähkösavukkeita tulee koskemaan yhtä tiukka sääntely kuin tupakkatuotteita eikä erilaisilla makuaineilla lisätä niiden houkuttelevuutta. Sähkösavukkeiden nikotiininesteille tulisi myös asettaa korkeaan tupakkaveroon verrattavissa oleva vero.
Arvoisa rouva puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta: eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan tupakkaverosta annetun lain 1470/1994 liite, sellaisena kuin se on laissa 977/2014, oheisen liitteen mukaisesti.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.