Arvoisa puhemies! Myös minä puoleltani yhdyn niihin kiitoksiin, joita tässä edellä esitettiin hallintoneuvoston puheenjohtaja, edustaja Kantolalle. Yleisradion rooli on äärimmäisen tärkeä meidän monipuolisessa, moniarvoisessa tiedonvälityksessämme, ja on tärkeää, että Yleisradion hallintoneuvosto suorittaa oman tehtävänsä Yleisradion toiminnan ohjaajana ja myös valvojana, ja sitä työtä hallintoneuvosto on tehnyt.
Niin kuin hallintoneuvoston puheenjohtaja, edustaja Kantolan kertomat luvut valaisevat, Yleisradio on pärjännyt tässä erittäin kovassa mediamyllerryksessä hyvin. Se on monipuolinen sisältö, se on kyennyt elämään myös tässä uudessa ajassa, se on vahvasti verkossa läsnä ja on läsnä siellä, missä ihmiset päivittäistä tietoa tarvitsevat. Ohjelmilla on vankka katsoja-, kuuntelija- ja lukijakuntansa, ja myös Yleisradion luotettavuus on säilynyt korkealla tasolla. Nämä ovat kaikki erinomaisen tärkeitä asioita.
Sitten on syytä olla jossain määrin huolissaan siitä julkisen keskustelun yhdestä piirteestä, että kun mediamyllerrys on kova ja myös nämä talouden reunaehdot ovat kaikille alan toimijoille kovat, niin on tullut useita sellaisia puheenvuoroja, joissa nähdään, että lehtien tai kaupallisen television tai radion toimintaolosuhteissa jotenkin helpottaisi se, jos Yleisradiota kurjistettaisiin mahdollisimman paljon. Pidän tätä kovin ikävänä ajattelutapana. Se, että kurjuutta levitetään joka suhteessa — ja sitä kautta, kun resursseja leikataan joka puolelta, huono journalismi yleistyy— ei voi olla moniarvoisen tiedonvälityksen eikä suomalaisen yhteiskunnan etu.
Yleisradion tehtävä julkisen palvelun laitoksena on erittäin tärkeä, ja samalla se pitää myös positiivista rimaa yllä kaikkien toimijoiden osalta. Erityinen merkitys on sillä, että Yleisradio käyttää näitä voimavarojaan kaikkien väestöryhmien palvelemiseen, mutta myös sen varmistamiseen, että ohjelmien taso on korkea ja, mitä tulee esimerkiksi uutisvälitykseen ja ajankohtaisohjelmiin, että niiden luotettavuus säilyy korkealla tasolla.
Merkitystä on myös sillä, että Yleisradion asiat hoidetaan eduskunnan toimesta — hallintoneuvoston rooli on tässä tärkeä — ja että Yleisradiosta ei missään olosuhteissa tehdä minkään hallituksen viestintäkanavaa eikä äänitorvea. Tiedämme maailmalta, että usein syntyy houkutus hallituksille siihen, että jos voitaisiin tämä kansallinen radioyhtiö jotenkin saada kepin nokkaan ja sitten sitä kautta saada kulloisenkin hallituksen viestiä perille. On ollut hyvä perinne Suomessa, että vaikka hallitukset vaihtuvat, niin Yleisradion asioiden hoito on täällä eduskunnassa. Se on hallintoneuvostolla ja se on eduskunnalla, ja eduskuntaryhmillä on ollut tärkeä osuus silloin, kun lainsäädäntöä on muokattu. Tiedossa on, että hallitus on nyt hallitusohjelmaneuvotteluissaan tehnyt päätöksen, että Yleisradion asemaa, tehtäviä ja ilmeisesti Yleisradiota koskevaa lainsäädäntöä jälleen kerran katsottaisiin.
En tiedä, mitä tarpeita tässä taustalla on, koska tämä yleisradiolakihan on varsin tuore laki ja se on erittäin huolellisessa valmistelussa tehty. Sen valmisteluhan alkoi jo edellisellä, vuoden 2007 vaalikaudella, ja sitten ministeri Kiuru vei sen maaliin vuonna 2011 alkaneella hallituskaudella. Jos tarpeita on, niin ne on syytä arvioida, ja tärkeätä on, että tämä arviointi tapahtuu avoimesti ja demokraattisella tavalla ilman, että tähän sisältyy mitään erityisiä etukäteen tehtyjä ratkaisuja esimerkiksi hallituksen toimesta.
Samalla kiinnitän huomiota siihen, että on merkitys sillä, että tämä meidän valvontajärjestelmämme ja Yleisradion päätöksenteko toimivat oikein. Yleisradiossahan ongelmana ei ole valvojien määrä. Valvojia on todella paljon. Meillä on hallintoneuvosto, meillä on tietenkin hallitus Yleisradion operatiivista toimintaa johtavana elimenä. Sitten meillä on Viestintävirasto, sitten meillä on liikenne- ja viestintäministeriö, ja sitten meillä on vielä lisäksi eduskunnan liikennevaliokunta ja eduskunta. Taisi olla niin, että tähän tuli vielä jokin yksi valvoja lisää, tämmöinen, oliko jokin asiamiespohjainen, joka vielä tehtiin, niin että kyllä välillä käy sääliksi Ylen johtoa, kun se kiertää näissä eri elimissä kertomassa, mitä Yle on tekemässä.
En usko, että meidän moniarvoiselle tiedonvälityksellemme olisi hyväksi se, että Yleisradion siipiä leikattaisiin, että siltä kiellettäisiin toiminta jollakin alueella, koska jos näin tehdään, niin sitten aikaa myöten se tarkoittaa sitä, että yleisöt vähenevät ja sitä kautta koko yhtiön legitimiteetti heikkenee.
Mutta kun puhun tästä hyvästä hallinnosta, niin otan siihen liittyen yhden esimerkin, joka itseäni kyllä vähän kummastutti. Se oli Yleisradion alihankintana tehty ohjelmasarja tuon SuomiAreenan yhteydessä vuosi sitten kesällä. Siinä yhteydessä kävi sitten ilmi, että kun tämän ohjelmasarjan sisältöön oltiin tyytymättömiä, niin oli tullut erilaista valitusta Yleisradion johdolle asioista ja että tähän ohjelmaan ohjelman tekijöiden antaman tiedon mukaan, sen sisältöön ja ohjelman tekotapaan, oli puututtu myös Yleisradion hallituksesta käsin.
Pidän täysin sopimattomana sitä, että Yleisradion hallituksessa olevat henkilöt ryhtyisivät itse omaan työsuhteeseensa perustuvissa asioissa soittelemaan Yleisradion johdolle ja esittämään vaatimuksia, millaisia ohjelmia tai millä tavalla pitää tehdä. Jos on Yleisradion hallituksessa, täytyy pitää siitä huolta, että ei ole samaan aikaan hoitamassa jonkin firman viestintätehtäviä suhteessa Yleisradioon. Muuten menevät hallituksen jäsenen roolit ja firman tiedotusroolit sekaisin.
Toivon, että Yleisradion hallintoneuvostossa otettaisiin nämä corporate governance ‑asiat vakavasti, koska näillä on suuri vaikutus siihen, että Yleisradion uskottavuus ja luotettavuus riippumattomana elimenä voi säilyä joka suhteessa.