Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 3. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään talousvaliokuntaan, jolle liikenne- ja viestintävaliokunnan on annettava lausunto.
Arvoisa puhemies! Tässä on tosiaankin kyse siitä, että toimeenpannaan maksupalveludirektiivit III ja IV. Erityisesti tämä koskee nyt sen tyyppisiä maksupalveluitten tarjoajia, jotka eivät tarjoa koko pankkipalvelurepertuaaria.
Tänä aikana, kun ajatellaan, miten erilaisilla välineillä voidaan maksaa, on puhelimen välityksellä tapahtuvaa maksamista ja netissä on paljon sellaisia väyliä, missä sinällänsä ei edellytetä, että siellä on joku pankkitili taustalla, vaan siellä on tunnistautumisjärjestelmä ja sitten tämä maksun välittäjä huolehtii siitä, että maksu menee eteenpäin.
Euroopan parlamentissa olin mukana tätä direktiiviä säätämässä, ja tässä erityisen tärkeää olivat nämä kuluttajanäkökulmat. Esimerkiksi puhelimen voi joku toinenkin saada käsiinsä, ja jos maksupalveluvälittäjä ei vaadi tällaista vahvaa tunnistautumista, niin silloin ei myöskään sitten voida ajatella, että maksupalvelun käyttäjä olisi kovin suuressa vastuussa siitä, että joku on hänen varastetulla puhelimellaan tehnyt kenties joitain sellaisia ostoja, joita hän ei olisi tehnyt. Tässä on minusta tätä kuluttajanäkökulmaa korostettu eli laskettu juuri tätä omavastuuta 150:stä 50 euroon ja nimenomaan ikään kuin sitä painopistettä laitettu sille palveluntarjoajalle, että palveluntarjoajan pitää vaatia vahvaa tunnistautumista. Eli jos kuka tahansa voi hyvin heppoisesti mennä ja maksaa, niin siinä tapauksessa myöskin tämän palveluntarjoajan vastuu tässä tilanteessa on suuri.
Kaiken kaikkiaankin voisi sanoa, että tässä direktiivissä on jätetty aika paljon tällaista kansallista liikkumavaraa. Nyt en koko tätä nivaskaa ole kyllä pystynyt lukemaan, mutta uskon, että täällä Suomessa on tehty kuitenkin viisaita valintoja direktiivin säätämissä rajoissa. Siinä mielessä tämä varmasti on tätä nykyaikaa, että yhä enemmän on erilaisia tapoja, millä voimme maksaa ja tunnistautua.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että kun valiokunta tämän sitten käsittelee, se voisi yhtenä näkökulmana ottaa digisyrjäytymisen ja siihen liittyvät keskeiset ongelmat, joista keskeisimpiä ovat tunnistautumiseen liittyvät ongelmat. Iäkkäiden ihmisten on vaikea hahmottaa erilaisia tunnistautumiseen liittyviä asioita, jolloin syntyy myös näitä virheitä, jolloin sitten saattaa syntyä myös seuraamuksia, jolloin on hyvin tärkeää, että tässä keskustelussa otetaan myös nämä näkökulmat huomioon.
Kun on käyty laajaa keskustelua ja tutkimusta siitä, miten tämä digitaalisuus näihin sähköisiin rahaliikkeisiin parhaiten soveltuu, mitkä ovat suurimmat kynnykset ja ongelmat, niin siinä on juuri tämä tunnistautumisen suojaaminen, turvaaminen, ja se, että se olisi kaikille esteetöntä. Nyt digitaaliset palvelut tällä hetkellä eivät ole esteettömiä kaikille ihmisille. Tästä pitää pitää huoli, että syntyy tällainen niin sanotusti oikeus informaatioon kaikille.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin talousvaliokuntaan, jolle liikenne- ja viestintävaliokunnan on annettava lausunto.