Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 3 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet, som kommunikationsutskottet ska lämna utlåtande till.
Arvoisa puhemies! Tässä on tosiaankin kyse siitä, että toimeenpannaan maksupalveludirektiivit III ja IV. Erityisesti tämä koskee nyt sen tyyppisiä maksupalveluitten tarjoajia, jotka eivät tarjoa koko pankkipalvelurepertuaaria.
Tänä aikana, kun ajatellaan, miten erilaisilla välineillä voidaan maksaa, on puhelimen välityksellä tapahtuvaa maksamista ja netissä on paljon sellaisia väyliä, missä sinällänsä ei edellytetä, että siellä on joku pankkitili taustalla, vaan siellä on tunnistautumisjärjestelmä ja sitten tämä maksun välittäjä huolehtii siitä, että maksu menee eteenpäin.
Euroopan parlamentissa olin mukana tätä direktiiviä säätämässä, ja tässä erityisen tärkeää olivat nämä kuluttajanäkökulmat. Esimerkiksi puhelimen voi joku toinenkin saada käsiinsä, ja jos maksupalveluvälittäjä ei vaadi tällaista vahvaa tunnistautumista, niin silloin ei myöskään sitten voida ajatella, että maksupalvelun käyttäjä olisi kovin suuressa vastuussa siitä, että joku on hänen varastetulla puhelimellaan tehnyt kenties joitain sellaisia ostoja, joita hän ei olisi tehnyt. Tässä on minusta tätä kuluttajanäkökulmaa korostettu eli laskettu juuri tätä omavastuuta 150:stä 50 euroon ja nimenomaan ikään kuin sitä painopistettä laitettu sille palveluntarjoajalle, että palveluntarjoajan pitää vaatia vahvaa tunnistautumista. Eli jos kuka tahansa voi hyvin heppoisesti mennä ja maksaa, niin siinä tapauksessa myöskin tämän palveluntarjoajan vastuu tässä tilanteessa on suuri.
Kaiken kaikkiaankin voisi sanoa, että tässä direktiivissä on jätetty aika paljon tällaista kansallista liikkumavaraa. Nyt en koko tätä nivaskaa ole kyllä pystynyt lukemaan, mutta uskon, että täällä Suomessa on tehty kuitenkin viisaita valintoja direktiivin säätämissä rajoissa. Siinä mielessä tämä varmasti on tätä nykyaikaa, että yhä enemmän on erilaisia tapoja, millä voimme maksaa ja tunnistautua.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että kun valiokunta tämän sitten käsittelee, se voisi yhtenä näkökulmana ottaa digisyrjäytymisen ja siihen liittyvät keskeiset ongelmat, joista keskeisimpiä ovat tunnistautumiseen liittyvät ongelmat. Iäkkäiden ihmisten on vaikea hahmottaa erilaisia tunnistautumiseen liittyviä asioita, jolloin syntyy myös näitä virheitä, jolloin sitten saattaa syntyä myös seuraamuksia, jolloin on hyvin tärkeää, että tässä keskustelussa otetaan myös nämä näkökulmat huomioon.
Kun on käyty laajaa keskustelua ja tutkimusta siitä, miten tämä digitaalisuus näihin sähköisiin rahaliikkeisiin parhaiten soveltuu, mitkä ovat suurimmat kynnykset ja ongelmat, niin siinä on juuri tämä tunnistautumisen suojaaminen, turvaaminen, ja se, että se olisi kaikille esteetöntä. Nyt digitaaliset palvelut tällä hetkellä eivät ole esteettömiä kaikille ihmisille. Tästä pitää pitää huoli, että syntyy tällainen niin sanotusti oikeus informaatioon kaikille.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet, som kommunikationsutskottet ska lämna utlåtande till.