Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos kaikille siitä, että me tämän erittäin tärkeän lakikorjauksen saimme tehtyä tämmöisellä aikataululla. Itse en muista oman urani aikana, että tämmöistä aikataulua olisi ollut. Mutta silloin kun oikeasti on tarve korjata joku asia, se tarkoittaa sitä, että tunnustetaan se, että kaikki ei ole mennyt ihan niin kuin pitää mennä, ja korjataan asia. Sen takia me täällä olemme, että voimme korjata ja tehdä asioita niin, että ihmiset eivät joutuisi meidän asioistamme kärsimään vaan pääsisivät parempiin tuloksiin.
Tämä lakihan koskee todellakin koti- ja matkailupalveluyrityksiä. Kun matkailupuolella, ohjelmapalvelupuolella, tämä huomattiin 7.6., niin tämä tuli useimmille yrittäjille täydellisenä yllätyksenä, eikä se kyllä ollut meidän kenenkään tarkoitus, ainakaan minun puoleltani, että tämmöinen tehdään. Olen liikenne- ja viestintävaliokunnassa, ja minullekin tämä tuli yllätyksenä, minä tunnustan. Meillä on tänä talvena käsitelty tuhansia ja tuhansia sivuja ja mieletön määrä asioita valiokunnassa, ja olisi se kumma, jos ei meille yhtään virhettä tulisi, lapsusta tulisi. Siis eihän kukaan meistä täydellinen ole. Tunnustetaan se, että näinkin voi käydä, ja sitten aletaan korjaamaan asioita.
Nyt sitten matkailupalvelupuolelta edunvalvojat onneksi heräsivät tässä toiminnassa huomaamaan, mistä on kysymys. Ja nyt sitten tämä saadaan korjattua niin, että tämmöisiä turhia taksiyrittäjyystoimintoja ei tule liikkeelle, vaan matkailupalveluyritykset sitten ainoastaan hakevat tämän taksiyrittäjyysluvan, koko yritys hakee sen yhden luvan, ja työntekijäthän, joista monet voivat olla ulkomaankielisiäkin, eivät taksikorttia eli kuljettajan lupaa pystyisi suorittamaankaan, koska kuljettajan lupa pitää suorittaa Suomessa ruotsin tai suomen kielellä, ja se ei todellakaan onnistuisi ulkomaalaisilta.
Mutta toinen sektori on sitten nämä kotipalveluyritykset. Nämä ovat hyvin pieniä yrityksiä, pieniä, vaatimattomia toimijoita, eikä heillä ole tämmöisiä edunvalvontajärjestöjä, jotka heidän asioitaan pystyisivät hoitamaan. Olen todella kiitollinen, että me olemme tällä muutoksella pystyneet auttamaan myöskin näitä pieniä yrittäjiä, vaatimattomia toimijoita, joiden edunvalvonta-asiat eivät todellakaan ole tällä hetkellä sillä mallilla kuin monen muun sektorin.
Tätä lakiahan alun perin alettiin tekemään sillä mielellä, että taksiasiat vapautuisivat hyvin paljon ja matkailupalveluyritystenkään ei tarvitsisi sitten tehdä juuri mitään näitä muutosasioita. Mutta silloin kun tätä lakia tehtiin, sitä tiukennettiin ja näitä taksisäädöksiä tiukennettiin koko ajan, ihan taksiyrittäjien toivomusten mukaisesti, ja sittenhän siinä kävi niin, että matkailupalveluyrittäjät joutuivat tästä todella kärsimään ja vaikeaan tilanteeseen.