Arvoisa rouva puhemies! Esittelen Kelan valtuutettujen toimintakertomuksen vuodelta 2018. Kelahan on eduskunnan alainen ja valvonnassa oleva itsenäinen sosiaaliturvalaitos, ja Kelan valvontaa hoitavat eduskunnan nimeämät valtuutetut ja valtuutettujen nimeämät tilintarkastajat.
Kelan etuudet maksetaan Kelan etuusrahastoista, joiden kuluista tänä päivänä vastaa 80-prosenttisesti valtio ja 16 prosentista työnantajat ja vakuutetut sekä kunnat sitten pieneltä osaltaan. Kelan etuusmenot olivat kertomusvuonna eli viime vuonna lähes 15 miljardia euroa.
Kelan valtuutettujen tavoitteena on ollut se, että toimintamenot pysyisivät alle 3 prosentissa kokonaiskuluista, ja tähän asti tässä ollaan onnistuttu, mutta edelliskaudella toimintamenot nousivat jo 3,4 prosenttiin, ja ne ovat jo yli 500 miljoonaa. Huomenna saamme lisätalousarvion, jossa tuodaan lisävoimavaroja Kelan toimintamenoihin, ja tältä osalta Kelan valtuutettujen puheenjohtajana sanon, että on välttämätöntä, että Kelan toimintakyvystä ja maksukyvystä pidetään huolta, mutta myös Kelan toiminnan vaikuttavuudesta ja tehokkuudesta on huolehdittava.
Valtuutetut ovat kokoontuneet kertomusvuonna kymmeneen yleiskokoukseen, ja nostan esille tässä esittelypuheenvuorossani joitakin asioita kertomusvuodelta. Täällä on paljon uusia kansanedustajia, ja totean, että tämä kertomus koskee Kelan valtuutettujen toimintaa ja tämän kertomuksen liitteinä ovat sitten myöskin koko Kelan toimintakertomus ja keskeiset tutkimustulokset Kelan tutkimuslaitoksesta.
Sitten keskeisiin asioihin. Kelan hankinnoista totean sen, että Kela on julkinen ostaja, jonka tulee noudattaa hankinnoissaan hankintalainsäädäntöä, ja Kela teki todellakin kertomusvuonna parisataa hankintapäätöstä, mutta näistä hankinnoista valtuutetut käsittelivät erityisesti vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluita, Kelan korvaamia taksimatkoja ja sitten kuntoutuksen terapiahankintoja.
Tulkkauspalveluthan kilpailutettiin jo vuonna 2017, mutta koska tähän hankintaan kohdistui niin paljon kritiikkiä niin palvelun käyttäjiltä kuin myöskin kansanedustajien tasolta ja eri tahoilta, niin siksi valtuutetut ja myöskin Kelan sisäinen tarkastus kävivät kilpailutuksen läpi. Mitään juridista huomauttamista ei löytynyt, mutta se, mikä tuli selväksi, on se, että kilpailutus ei ole ehkä se paras tapa Kelassa järjestää tämäntyyppisiä palveluita, ja sen takia Kelan pääjohtaja esitti, että lainsäädäntöä muutettaisiin sillä tavalla, että eräät Kelan järjestämät palvelut, kuten tulkkauspalvelut, siirrettäisiin rekisteröitymismenettelyyn, ja käytännössähän tämä tarkoittaisi sitä, että Kela määrittelisi hinnan ja laadun ja palveluntuottajat voisivat rekisteröityä Kelan palvelunjärjestäjiksi ja sitten palveluun oikeutetut henkilöt voisivat itse valita palveluntuottajan. Eli käytännössä siirryttäisiin Kelassa valinnanvapausmalliin.
Kela kilpailutti toimintavuonna myös useita kuntoutuspalveluita, ja tällä valtuutettujen kaudella me olemme vahvistaneet Kelan valtuutettujen valvojan roolia teettämällä ulkopuolisia selvityksiä, ja kertomusvuonna teetimme selvityksen Kelan terapiapalveluhankinnoista, ja sanon, että hyvä, että teetimme tuon selvitysraportin. Tuo raportti sisälsi 14 suositusta Kelan tekemän kilpailutuksen kehittämiseksi. Siinä suositellaan Kelan hankintastrategian, hankintaohjeiden ja hankintatoimen uudistamista. Lisäksi selvityksessä kehotetaan vahvistamaan asiakasnäkökulman ja asiakastarpeen ymmärtämistä, hyviä hankinta- ja kilpailutuskäytäntöjä, markkinavaikutusten riittävää huomioonottamista sekä vastuullisuutta, ja myöskin Kelan riskienhallintaa suositeltiin uudistettavaksi. Eli merkittäviä huomioita tuli. Kelan valtuutetut vastaanottivat tämän ulkopuolisen arviointiraportin, ja pyysimme Kelan hallitusta käsittelemään tämän ja tekemään myöskin toimenpide-ehdotukset, miten Kelan toimintaa parannetaan. Kelan hallitus ei vielä ole näitä suosituksia ehtinyt tehdä, mutta seuraava Kelan yleiskokous tulee saamaan hallitukselta nämä parannusehdotukset.
No, valtuutetut ovat käsitelleet Kelan korvaamia taksimatkoja ja niihin liittyviä hankintoja. Me olemme seuranneet tiiviisti palveluiden toteutumista ja laatua ja edellyttäneet Kelan puuttuvan viipymättä esille tulleisiin palvelupoikkeamiin, kuten puhelinpalveluiden pitkiin jonotusaikoihin sekä puutteelliseen kuljetusten toimitusvarmuuteen. Ajoittain seurasimme viikoittain tuon palvelun kehittämistä, ja voin tässä todeta, että palvelutaso parani syksyn 2018 aikana kaikkien maakuntien alueilla täysin tai lähestulkoon sopimuksen mukaiseksi lukuun ottamatta Uudenmaan maakuntaa, jossa palveluita ei saatu toimimaan. Tämän takia sitten Kela ja palveluntuottajat sopivat, että sopimus päätetään, ja kilpailutus tehtiin sitten uudestaan, mutta se menee sitten seuraavalle toimintakertomuskaudelle.
Kelan valtuutettujen tavoitteena on myöskin ollut Kelan toiminnan avoimuuden lisääminen, ja omalta osaltamme olemme toimineet tässä. Olemme esimerkiksi laittaneet julkisesti nettiin Kelan valtuutettujen kokouksen esityslistan ja pöytäkirjan ja edellyttäneet tätä myöskin Kelan hallitukselta, koska Kelan toiminnan avoimuutta ollaan vahvasti peräänkuulutettu, ja Kelan hallitus on nyt myöskin noudattanut meidän suositustamme.
Arvoisa puhemies! Kelan henkilöstö on kasvanut erityisesti perustoimeentulotuen siirron myötä. Toimintakertomusvuonna Kelassa oli töissä 7 700 toimihenkilöä, ja se on jo 460 henkilötyövuotta enemmän kuin edellisenä vuotena. Me valtuutetut olemme pitäneet tärkeänä, että Kela on esimerkillinen työnantaja, ja pidän hyvänä sitä, että työhyvinvoinnin tunnusluvut ovat kääntyneet kasvuun organisaatiouudistuksen notkahduksen jälkeen ja yleisesti Kelan henkilöstö pitää Kelaa hyvänä työpaikkana. Heikoin arvosana on uudistumisella. Merkittävä osa henkilöstöstä ei pidä Kelaa kovin modernina organisaationa, joka toimisi taloudellisesti tehokkaasti tai ekologisesti vastuullisesti, ja tämä on merkittävä huomio, joka Kelan hallinnon on syytä ottaa huomioon.
Sitten asiakaspalvelusta ja palveluverkosta, jota valtuutetut seuraavat — kansanedustajat tästä usein kysyvät: Me olemme pitäneet tärkeänä Kelan palveluiden hyvää saatavuutta. Kertomusvuoden lopussa palvelupisteitä oli 161 ja sitten pienempiä asiointipisteitä oli 138, ja palvelupisteissä palveltiin 2,6 miljoona kertaa. Erityisen tärkeänä olemme pitäneet sitä, että asioida voi muuallakin kuin netissä. Kelan nettipalvelut ovat kasvaneet: jo 70 prosenttia hakemuksista on tehty verkossa ja vain 30 prosenttia paperilla ja noin 1 prosentti suullisesti. Valtuutetut ovat vahvasti vieneet sitä viestiä, että pitää olla vaihtoehtoja — on mahdollisuus mennä toimistoon, varata aika tai saada sitten puhelimitse neuvontaa — niin että jokainen voi käyttää palveluita ja saada tarvitsemansa etuudet.
No, mitä merkittävää sitten kertomusvuonna oli?
Kela vahvisti it-osaamistaan ja it-palvelujaan, ja Kelaan perustettiin myöskin it-keskus. It-keskuksen johtajaksi valittiin Valtiokonttorin digijohtaja Nina Nissilä, ja häntä Kelan valtuutetut myöhemmin esittivät Kelan kolmanneksi johtajaksi, kun Mikael Forss jäi eläkkeelle. Eli presidentti nimitti Nina Nissilän Kelan johtajaksi kertomusvuonna.
Asiakastyytyväisyys on pysynyt 7,5:ssä asteikolla 0—10. Se on jämähtänyt vähän alhaisemmalle tasolle, ja tähän olemme erityisesti halunneet kiinnittää huomiota.
Arvoisa puhemies! Kelan riskienhallinta on asia, josta olemme erityisesti olleet huolissamme. Kun asetimme ulkoisen arviointiryhmän arvioimaan perustoimeentulotuen siirtoa ja sen toimeenpanoa, niin siinä tuli vahvasti esille se, että Kelan riskienhallinnassa on vakavia puutteita, ja sen pohjalta Kelaan onkin perustettu koko organisaation tasolla riskienhallintaa tukeva riskienhallintaverkosto. Tämän lisäksi Kelan valvontatilintarkastusyhteisö teki Kelan riskienhallinnasta tarkastuksen ja myöskin huomasi siinä parannettavaa ja teki suositukset, ja nyt valtuutetut edellyttävät, että pääjohtaja esittelee uusille valtuutetuille, miten suositukset ovat toteutuneet.
Mutta ihan viimeisenä, vaikka aika alkaa loppua, toivon, että voin todeta sen, että Kansaneläkelaitoksen rooli on hyvin paljon muuttunut siitä, mitä se oli silloin, kun se perustettiin maksamaan kansaneläkettä. Tällä hetkellä Kela maksaa 15 miljardia euroa etuuksia, ja Kelan maksamista etuuksista valtio kustantaa 80 prosenttia. Rooli on muuttunut paljon, mutta Kelaa koskeva lainsäädäntö ei ole muuttunut sen mukana, ja sen takia Kelan valtuutetut asettivat ulkopuolisen asiantuntijatyöryhmän selvittämään todellakin, vastaako Kelan ohjaus ja valvonta sekä asemaa ja hallintoa ohjaavat lait nykypäivän tarpeita. Olemme saaneet tuon työryhmän esityksen. Se oli pääosiltaan yksimielinen, ja työryhmä esittää, että jatkossa Kelan pääjohtajan ja johtajat nimittäisi tasavallan presidentin sijaan Kelan hallitus. Tuo muutos toteuttaisi hyvän hallinnon keskeisimpiä periaatteita ja selkeyttäisi Kelan johtamisjärjestelmän lisäksi hallituksen ja pääjohtajan suhdetta. Selvitysryhmä esitti myös johtajien virkojen muuttamista määräaikaisiksi, eli ei ole mitään perustetta, että tänä päivänä Kelan johtaja nimitetään [Puhemies koputtaa] eläkevirkoihin. Ihan lopuksi haluan sanoa, että pidän välttämättömänä, että tämä valmistelutyö laitetaan käyntiin, ja pidän hyvänä, että hallitusohjelmassa oli myöskin kirjaus [Puhemies koputtaa] Kelan hallinnon uudistamisesta. Ja ihan viimeisenä totean sen, että Kelan valtuutetut ovat esittäneet, että eduskuntaryhmät nimeäisivät parlamentaarisen työryhmän tätä uudistusta viemään eteenpäin, ja toivon, että ryhmien puheenjohtajat tuon työryhmän asettavat.
Tässä joitakin nostoja tästä kertomuksesta. — Kiitos.