Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajille hyvästä lähetekeskustelusta. Ja totta tosiaan tätä esitystä on kirjoitettu ripeästi. Olemme poikkeusoloissa, joten siksi se on tullut näin ripeästi teidänkin pöydällenne, ja sitä tietenkin pahoittelen, mutta samanlainen lista täällä on muitakin esityksiä vielä tulossa. Tämmöisessä tilanteessa täytyy kaikkien pystyä ripeästi viemään asioita eteenpäin.
Täällä tuli kysymyksiä liittyen tähän viivästyskorkoon, ja me olemme kyllä hyvin tarkkaan sitä seuranneet myös muissa maissa. Tämähän on arvio siitä, mikä tulee olemaan tämän veromenetysvaikutus, että kuinka paljon tähän hakeutuu yrityksiä. Me emme voi tietää, joten kysymys on arviosta.
Ja kun me vertasimme vaikka Ruotsin vastaavaan esitykseen, niin meillä tämä on huomattavasti laajempi: Meillä tämä koskee kaikkia verolajeja. Meillä on maksuaikaa huomattavasti pidempään. Ruotsissa se oli hyvin paljon kategorisempi. Tämä korko tulee siitä, että minun tehtäväni on huolehtia myös siitä, että valtio ei ajaudu akuuttiin likvidiongelmaan, koska sekin on mahdollista. Me otamme kaksinumeroisen summan velkaa tänä vuonna, ja kuitenkin minä joudun huolehtimaan myös siitä, että meillä on sitten laittaa rahaa niihin kaikkiin tärkeisiin kohtiin, jotka nyt täytyy hoitaa tämän koronaviruksen kannalta.
Ja toki tällä tavoitellaan myös sitä, että tämä kohdistuu niille yrityksille, jotka todella ovat hädässä. Meillä on jonkin verran nyt tietoa yritystukitoimien seurauksena siitä, että isot firmat, jotka ovat kyvykkäitä tekemään hakemuksia, hakevat niitä myös varuilta, jo ennakoiden, etukäteen, ja sitten ehkä pienet firmat, jotka eivät osaa kaikkia näitä mekanismeja ja eivät tiedä väyliä hakea, eivät itse asiassa edes hae niitä mahdollisuuksia, joita hallitus on nyt heille tarjonnut. Mutta se on tämän koron taustalla, että se kohdentuisi nimenomaan niille yrityksille, jotka nyt akuutisti kärsivät tästä poikkeuksellisesta tilanteesta. Ruotsissa tuo vastaava korko on yli 6 prosenttia.
Ja ehkä vielä lopuksi voin todeta sen, että Verohallinto kyllä kaikin mahdollisin keinoin koettaa tehdä prosessista hyvin nopean ja joustavan puhelinsoitolla, tai OmaVero‑palvelulla sen pystyy hoitamaan, niin ettei tarvitse käydä paikan päällä ollenkaan. Ja kaikki ne hyvät joustomekanismit, jotka jo nyt ovat olleet käytössä — vaikkapa erityisen painaviin syihin liittyen, jotka täällä otettiin esille — ovat nykyisessäkin lainsäädännössä, ja ne ovat tietenkin tässäkin olemassa. Ja toivon, että myös yrittäjät nyt aktiivisesti tekisivät niitä toimia, pienentävät ennakkoverojen suuruutta ja käyttävät kaikki ne joustot, joita nyt tarjotaan. Ja totta kai olen avoin kaikille niille nopeille ajatuksille, ideoille, joita voidaan helposti verojärjestelmäämme viedä. Mutta tämän me saamme sinne kaikista nopeiten, jos eduskunta näin suo.