Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on lakivaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä sakon muuntorangaistuksen ja ehdottoman vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon väliaikaisesta rajoittamisesta. Kyseessä on esitys, jossa vapaudessa tuomion täytäntöönpanoa odottavien vankeusrangaistuksen aloitusta siirretään määräajaksi enintään 31.7. asti kuluvaa vuotta koronaviruksen vuoksi. Korostan, että kyse on henkilöistä, jotka odottavat rangaistusta vapaalla, eikä tuomioistuin siis ole vanginnut heitä joko rikoksen laadun tai muuten laissa määrättyjen edellytysten vuoksi.
Esitys on annettu eduskunnalle 1.4., ja se on käsitelty kiireellisenä asiana. Valiokunta kuitenkin kuuli huolellisesti asiantuntijoita ja arvioi esitystä huolellisesti. Valiokunta hyväksyi esityksen, mutta teki siihen yhden muutosehdotuksen, joka koski rangaistuksen täytäntöönpanoon uudelleenryhtymistä. Joka tapauksessa valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon aloittamista lykätään esityksessä sellaisten vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa vapaudessa odottavien tuomittujen osalta, joita tuomioistuin siis ei ole määrännyt vangittavaksi. Muutos ei merkitse vankilassa jo olevien vankien ennenaikaista vapauttamista. Vankeusrangaistuksen täytäntöönpanosta ei myöskään kokonaan luovuta, eikä rangaistuksia päästetä raukeamaan. Tavoitteena on vähentää vankilukua tilapäisesti, jotta vankien ja vankilahenkilökunnan terveys sekä rangaistusten asianmukainen ja turvallinen täytäntöönpano voidaan turvata koronavirusepidemian aikana. Joissakin maissa on koronavirustilanteen vuoksi vapautettu vankeja ennenaikaisesti, mitä lakivaliokunta ei pidä hyvänä ratkaisuna. Lakivaliokunta pitää vankimäärän vähentämistä rajoittamalla tilapäisesti vankilaan vapaudesta otettujen määrää hyväksyttävämpänä tapana torjua koronaviruksen aiheuttamia ongelmia mahdollisimman nopeasti.
Nostan valiokunnan mietinnöstä muutamia keskeisiä asioita.
Suljettujen vankiloiden täyttöaste on tällä hetkellä korkea. Suljetut vankilat ja niiden korkea täyttöaste ovat erityisiä riskejä epidemian leviämisen kannalta, sillä niissä on käytännössä vaikea noudattaa esimerkiksi riittävää etäisyyttä toisiin ihmisiin. Leviämisen riskiä vankiloissa on pyritty ennakollisesti vähentämään muun muassa ohjeistuksilla ja muilla toimenpiteillä. Oikeusministeriö on lisäksi antanut vankeuslain nojalla asetuksen, jonka perusteella sakon muuntorangaistuksille ja enintään kuuden kuukauden pituisille vankeusrangaistuksille ei määrätä ilmoittautumisaikaa vankilaan ajalla 19.3.—19.6. tänä vuonna. Asetuksen tavoitteena on vähentää vankilukua. Sen nojalla vankiluvun on arvioitu väliaikaisesti laskevan noin 100—200 vankia. Mainitut keinot eivät kuitenkaan hallituksen esityksen mukaan riittävästi turvaa täytäntöönpanon asianmukaisuutta ja turvallisuutta viruksen levitessä. Tässä nyt kyseessä olevassa esityksessä arvioidaan, että tällä muutoksella siis voidaan vähentää vankilukua väliaikaisesti yhteensä 300—400 vankia eli merkittävästi enemmän nykytilanteeseen verrattuna.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan epidemia ei ole vielä tähän mennessä aiheuttanut ongelmia vankiloissa, mutta muista maista saatujen kokemusten perusteella tilanne voi pahentua hyvinkin nopeasti, ja joissain maissa on jouduttu vapauttamaan vankeja ennenaikaisesti, kuten aiemmin sanoin. Lakivaliokunnan mielestä tällaisen tilanteen syntymistä tulee välttää kaikin tavoin. Vankien ennenaikaiseen vapauttamiseen nähden esitystä vankimäärän vähentämisestä rajoittamalla väliaikaisesti vankilaan vapaudesta otettavaa vankien määrää voidaan pitää lähtökohtaisesti hyväksyttävänä ja parempana tapana torjua viruksen leviämistä.
Valiokunta kuitenkin selvityksessään pyysi oikeusministeriöltä ja Rikosseuraamuslaitokselta selvitystä muista keinoista kuin hallituksen esityksessä esitetystä. Esimerkiksi uusien tilojen vankikäyttöön ottaminen tai vankiloiden asumiskäyttöön soveltumattomien tilojen ottaminen asumiskäyttöön nopealla aikataululla ei ole saadun selvityksen mukaan mahdollista. Niin ikään saimme selvitystä, että Rikosseuraamuslaitos pyrkii lisäämään valvotun koevapauden käyttöä nykyisestä, mutta valvotun koevapauden käytön kynnystä ei tule laskea liian matalalle. Tämä on hyvä asia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyisessä tilanteessa ei myöskään ole mahdollista lisätä ulkomaisten tuomittujen siirtoja omiin kotimaihinsa, koska liikkumista maiden välillä ja maiden sisällä on merkittävästi rajoitettu.
Esitystä ja saamiansa lisäselvityksiä kokonaisuutena arvioituaan lakivaliokunta on päätynyt pitämään esityksessä ehdotettua parhaimpana käytettävissä olevana keinona turvata mahdollisimman nopeasti esityksen taustalla olevat tärkeät tavoitteet. Tämän arvioinnissa valiokunta on antanut erityistä painoarvoa sille, että kyseessä ei ole vankimäärän vähentäminen vapauttamalla, vankilassa olevien vankien ennenaikainen vapauttaminen, vaan rajoitus poikkeusolojen vuoksi vankilaan tulevien osalta ja enimmillään neljän kuukauden ajaksi. Mainituista syistä valiokunta on katsonut, ettei ehdotettu sääntely muodostu ongelmalliseksi myöskään yleisen lainkuuliaisuuden tai rikosoikeudellisen järjestelmän uskottavuuden kannalta.
Valiokunta sai ministeriöltä selvityksen, jonka mukaan näiden henkilöiden, joita kutsutaan niin sanotusti vapaalla oleviksi itse ilmoittautuviksi henkilöiksi, määrästä oli ollut viime vuonna noin 27 prosenttia liikennejuopumustapauksia, omaisuusrikoksia 24 prosenttia ja väkivaltarikoksia noin 18 prosenttia. Soveltamisalaan kuuluvien rikosten painopiste on lievemmissä rikoksissa.
Tuomioistuin voi edelleen päättää vangitsemisesta pakkokeinolain nojalla. Säännöksen nojalla tuomioistuin voi siten tuomiota antaessaan arvioida sen, onko tuomittu perusteltua pitää vangittuna vai voiko hän odottaa tuomion täytäntöönpanoa vapaalla. Tuomioistuin on siis jo tuomiota antaessaan tehnyt arvion, ettei itseilmoittautumisesta eli tuomion täytäntöönpanon aloittamisen odottamisesta vapaalla aiheudu riskiä.
Hallituksen esityksessä perusteltiin hyvin niukasti sitä, miksi ehdotettiin lain olevan voimassa juuri heinäkuun loppuun saakka. Yksiselitteistä tietoa epidemian kestosta ei kuitenkaan ole saatavissa, ja tärkeää joka tapauksessa on, että vankiloiden toimintakyky turvataan epidemian pahimman vaiheen ajan ja tämän jälkeenkin. Mainitut seikat huomioon ottaen valiokunta pitää hyväksyttävänä, että rajoitukset säädetään kestämään enintään 31.7.2020 asti. Oikeasuhtaisuuden tai tuomittujen yhdenvertaisuuden kannalta ei kuitenkaan ole perusteltua, että rangaistusten täytäntöönpanon mahdollinen aloittaminen on täytäntöönpanosta vastaavien viranomaisten harkinnassa siten kuin hallituksen esityksessä on ehdotettu. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa momenttia tarkistettavaksi siten, että rangaistuksen täytäntöönpanoon on ryhdyttävä aiemmin, jos täytäntöönpanon rajoittaminen ei enää ole välttämätöntä tartuntataudin ehkäisemiseksi poikkeusolojen päätyttyä.
Sitten vielä muutama seikka: Valiokunta katsoi, että epidemian tilannetta ja leviämistä vankilaolosuhteissa tulee seurata ja toimia ja ryhtyä toimenpiteisiin mahdollisimman ripeästi. Koronavirusepidemian pahenemiseen on aiheellista varautua, sillä kestosta ei ole varmuutta. Valiokunta pitää tärkeänä, että uusien vankilatilojen mahdollisuudet selvitetään. Myös vankilahenkilöstön määrää tulisi pyrkiä lisäämään esimerkiksi kouluttamalla uusia työntekijöitä. Lisäksi valiokunta toteaa tässä yhteydessä, että nykyistä hajautettua vankilaverkostoa voidaan pitää vahvuutena epidemian torjunnassa.
Vielä lopuksi: valiokunta toteaa pitävänsä tärkeänä myös sitä, että tuomittujen siirtoa kotimaihinsa jatketaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun virusepidemiaan liittyvät liikkumisvapauden rajoitukset lähimaiden välillä poistuvat.