Viimeksi julkaistu 18.2.2022 8.21

Pöytäkirjan asiakohta PTK 94/2020 vp Täysistunto Tiistai 16.6.2020 klo 14.02—16.54

11. Hallituksen esitys  eduskunnalle  laiksi kuluttajansuojaviranomaisten  eräistä toimivaltuuksista sekä laeiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun  lain  ja  eräiden  muiden lakien muuttamisestaHallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista sekä laeiksi  Kilpailu-  ja  kuluttajavirastosta  annetun  lain ja  eräiden  muiden lakien muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 54/2019 vp) täydentämisestä

Hallituksen esitysHE 54/2019 vp
Hallituksen esitysHE 10/2020 vp
Valiokunnan mietintöTaVM 13/2020 vp
Ensimmäinen käsittely
Puhemies Anu Vehviläinen
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 11. asia. Käsittelyn pohjana on talousvaliokunnan mietintö TaVM 13/2020 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. 

Keskustelu
16.39 
Heikki Autto kok :

Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys ei ole näitä korona-ajan lakeja vaan paremminkin perustuu yhteiseurooppalaiseen sääntelyyn siitä, miten kuluttajansuojaviranomaiset voivat tehdä yhteistyötä, ja jotta yhteistyötä voidaan tehdä, niin eri maiden kuluttajansuojaviranomaisilla täytyy tietysti olla käytössään vähintään se yhteneväinen minimityökalupakki siitä, miten kuluttajaa suojataan.  

Palaamme näihin korona-ajan toimenpiteisiin tarkemmin varmasti tuossa seuraavassa mietinnössä, joka sitten koskee konkreettisemmin tätä suomalaista kuluttajansuojalakia. Mutta olisin toki, arvoisa puhemies, ehkä toivonut hallitukselta nyt sitten tässä koronatilanteessa nopeampaa reagointia, ja miksei tämä nyt sitten jää tästä kriisin jälkeen hautumaan, että miten asiaa tulisi tulevaisuutta varten korjata. Kun suomalaiseen ikääntyvään väestöön kohdistuu enenevässä määrin erilaisia huijausyrityksiä ja suoranaisia petoksia, niin näihin pitäisi kyllä kuluttajaviranomaisella ja viranomaisilla ylipäätään olla enemmän työkaluja puuttua.  

Tietenkin erittäin valitettavana pidän tätä: Kun nyt tässä koronatilanteessa on iäkästä väestöä jouduttu suojaamaan erityistoimenpitein, kehotuksin yli 70-vuotiaitten osalta pysytellä tällaisissa karanteeninomaisissa olosuhteissa, niin tilanne on varmasti ollut monin tavoin hämmentävä ja pelottavakin. Kun monet kunnat ja kaupungit ovat esimerkiksi erittäin asiallisesti organisoineet apua ja tukea sinne karanteeninomaisiin olosuhteisiin, vaikkapa soittojen muodossa on kysytty kuulumisia ja on kysytty, tarvitaanko vaikka asiointiapua ja niin edelleen, niin huijarit ovat valitettavasti sitten lähteneet tähän samaan mukaan, esittäytyneet toimivansa esimerkiksi viranomaisen nimissä, pyrkineet tulemaan koteihin, ja sieltä on sitten anastettu, tai muuten on huijattu näitä iäkkäitä ihmisiä. Pidän tätä erittäin paheksuttavana toimintana, ja sitä mietin, olisiko tähän tilanteeseen pitänyt säätää vaikkapa kovempaa rikosoikeudellista vastuuta niille, jotka tällaista pandemiatilannetta ja tätä iäkkään väestön erityisen haavoittuvaa asemaa tässä tilanteessa pyrkivät tällä tavoin petoksellisesti hyväksikäyttämään. Se on erittäin paheksuttavaa, ja mielestäni tässä nyt lainvalmistelijoiden tuolla ministeriöissä ja meidän lainsäätäjinä täällä eduskunnassa tulisi olla tilanteen tasalla. Mutta on hyvä, että tämä lainsäädäntö joka tapauksessa etenee.  

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 54/2019 vp sisältyvien 2., 4., ja 6.-16. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Eduskunta hyväksyi yhdistettyinä hallituksen esitykseen HE 54/2019 vp sisältyvien 1., 3. ja 5. lakiehdotuksen sekä hallituksen esitykseen HE 10/2020 vp sisältyvien 1., 2. ja 3. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.