Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten tiedämme, koronan vuoksi liikennemäärät ovat vähentyneet merkittävästi. Pyöräilybuumi on kuumimmillaan, ja etätyöhön siirtymisen myötä matkasuoritteet ovat laskussa. Käsittelyssä olevalla hallituksen esityksellä pyritään kuitenkin varmistamaan, että liikennesektori pääsee sille asetettuihin sitoviin uusiutuvan energian tavoitteisiin. Tämä ratkaistaan kasvattamalla sitä siirto-osaa, jonka polttoaineen jakelijat voivat siirtää tältä vuodelta ensi vuodelle.
Olennaista kaikessa liikennettä koskevassa päätöksenteossa on tähdätä määrätietoisesti Suomen tavoitteeseen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi on sitouduttu toimiin, jotka vauhdittavat irtautumista fossiilisista polttoaineista, vähentävät liikennesuoritteita ja edesauttavat kokonaisuutena siirtymää kestävämpään tapaan liikkua.
Tavoitteiden saavuttamiseksi fossiilisia polttoaineita on korvattava liikennettä sähköistämällä ja vähäpäästöisten biopolttoaineiden osuutta lisäämällä. Henkilö- ja tavaraliikennettä on siirrettävä yhä enemmän taivaalta ja kumipyöriltä raiteille. Myös lihasvoimalla tehtyjen matkojen osuutta on lisättävä kävelyä ja pyöräilyä edistämällä.
Arvoisa rouva puhemies! Luonnon tai ilmaston kannalta ei ole yhdentekevää, miten ja mistä liikenteen biopolttoaineet valmistetaan — käytetäänkö valmistukseen neitseellistä biomassaa, vai puhutaanko esimerkiksi neljännen sukupolven hiilineutraaleista biopolttoaineista. Erot biopolttoaineiden välillä hiilijalanjäljessä ja ekologisuudessa voivat olla hyvinkin suuria. Kiertotalous tulee biopolttoaineiden osalta mukaan kuvioihin silloin, kun biopolttoainetta tuotetaan eri alojen jätteistä ja sivuvirroista. Kiertotaloutta myös liikennesektorilla tulee ehdottomasti edistää.
Tämän hallituksen esityksen lisäksi käynnissä on valmistelutyö jakeluvelvoitelainsäädännön laajemmasta päivittämisestä. Muun muassa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen eli niin sanotun biovelvoitteen laajentamista liikennekaasuihin selvitetään. Biokaasua voidaan käyttää uusiutuvana polttoaineena sähkön ja lämmön tuotannossa sekä jatkojalostettuna liikennekaasuna, jolloin siitä saadaan irti suurin mahdollinen jalostusarvo. Jakeluvelvoitteen laajentaminen myös liikennekaasuihin voisi vauhdittaa biokaasuautojen yleistymistä ja jakeluverkoston laajentumista. Lisäksi vuoden 2021 kehysriiheen mennessä arvioidaan, miten verotuksella voidaan kannustaa täyssähköautojen lisäksi kaasuautojen ja lataushybridien hankintaa. Tämä on, arvoisa rouva puhemies, nähdäkseni juuri oikea suunta.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.