Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 4 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.
För remissdebatten reserveras nu högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Lintilä, varsågod.
Puhemies! Verrattain lyhyesti. Eli kyse on esityksestä, jossa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki energian alkuperätakuista ja kumottavaksi voimassa oleva laki sähkön alkuperän varmentamisesta ja ilmoittamisesta. Ehdotetulla uudella lailla pantaisiin täytäntöön uudelleenlaaditun uusiutuvan energian direktiivin alkuperätakuita koskeva säätely sekä sähkömarkkinadirektiivin säännökset sähkön alkuperän ilmoittamisesta.
Esityksen tavoitteena on parantaa asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa kuluttamansa energian alkuperään luotettavan järjestelmän kautta. Alkuperätakuun avulla esimerkiksi kuluttaja voisi varmistua siitä, että hänelle uusiutuvana markkinoitu ja myyty energia on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä. Alkuperätakuujärjestelmää koskeva kansallinen sääntely laajennettaisiin sähkön lisäksi kaasuun ja vetyyn sekä lämmitykseen ja jäähdytykseen. Alkuperätakuita myönnettäisiin jatkossa uusiutuville energialähteille tuotetun energian lisäksi hukkalämmölle ja -kylmälle sekä ydinvoimalla tuotetulle sähkölle. Näille uudentyyppisille alkuperätakuille on nähty tarve, koska asiakkaalla on kiinnostus myös muita päästöttömiä energiatuotteita kuin uusiutuvaa energiaa kohtaan.
Energian alkuperän varmennusvelvoite laajennettaisiin koskemaan kaikkia energiamuotoja ja erikseen säädetyin poikkeuksin. Poikkeuksilla pyritään vähentämään toimijoiden ja hallinnollista taakkaa niissä tilanteissa, joissa alkuperätakuista ei voida katsoa olevan lisäarvoa ja energian alkuperä on tiedossa.
Ehdotetussa laissa nimettäisiin kolme organisaatiota alkuperätakuurekisterin ylläpitäjiksi. Sähkön alkuperärekisteristä vastaisi jatkossakin kantaverkonhaltija Fingrid Oyj, kaasun ja vedyn alkuperärekisteristä vastaisi kaasun siirtoverkonhaltija Gasgrid Finland Oy, ja lämmityksen ja jäähdytyksen alkuperätakuurekisterin ylläpitäjänä toimisi Energiavirasto, joka myös valvoisi lain noudattamista.
Arvoisa puhemies! Ehdotetun lain on tarkoitus tulla voimaan 30.6.2021.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.