Viimeksi julkaistu 10.7.2025 17.09

Pöytäkirjan asiakohta PTK 124/2022 vp Täysistunto Keskiviikko 16.11.2022 klo 13.59—19.02

11. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ilmailulain ja liikenteen palveluista annetun lain 127 ja 128 §:n muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 261/2022 vp
Lähetekeskustelu
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 11. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään liikenne- ja viestintävaliokuntaan. 

Lähetekeskusteluun varataan tässä vaiheessa enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Ministeri Harakka, olkaa hyvä. 

 

Keskustelu
17.37 
Liikenne- ja viestintäministeri Timo  Harakka 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kyseessä on hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi ilmailulakia ja liikenteen palveluista annettua lakia. Ensinnäkin ilmailulakiin lisättäisiin miehittämättömille ilma-aluksille tarkoitettua niin sanottua U-space-ilmatilaa koskeva, EU-asetusta täydentävä kansallinen sääntely. U-space-asetuksen tavoitteena on lukuisten samanaikaisten drone-operaatioiden turvallinen hallinta ja miehitetyn ja miehittämättömän ilmailun harjoittaminen rinnakkain turvallisesti. Asetuksessa vahvistetaan säännöt ja menetelmät, jotka koskevat dronejen turvallista käyttöä U-space-ilmatilassa, dronejen turvallista integrointia ilmailujärjestelmään ja U-space-palveluiden tarjoamista. U-space-asetuksessa jätetään tietyt asiat — kuten U-space-ilmatilojen perustaminen — jäsenvaltioiden päätettäväksi, joten näistä säätäminen kansallisesti on tarpeen. 

Arvoisa puhemies! Toisena keskeisenä muutosesityksenä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutosta lentoestelupaa koskevaan menettelyyn. Luvan lentoesteelle myöntäisi hakemuksesta Liikenne- ja viestintävirasto, eikä hakemukseen tarvitsisi enää liittää asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan antamaa lausuntoa, kuten voimassa olevassa laissa edellytetään. Lakiin lisättäisiin myös säännös lentoesterekisterin pitämisestä sekä siitä, että rekisterin pitäminen voitaisiin siirtää tai ulkoistaa. 

Näiden kahden pääteeman eli miehittämättömän ilmailun U-space-ilmatilojen ja lentoestelupamenettelyn lisäksi lakeihin ehdotetaan eräitä muita merkitykseltään vähäisempiä muutoksia. 

 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Edustaja Torniainen. 

17.39 
Ari Torniainen kesk :

Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministeri Harakalle tästä esittelystä hallituksen esitykseen. Kyseessähän on tosiaankin miehittämättömään ilmailuun liittyvä lainsäädäntö, ja on tärkeätä EU-lainsäädäntöä, jota tuodaan nytten myöskin Suomen lainsäädäntöön. 

Tässä on tietysti pari asiaa, ihan niin kuin ministeri nosti esille, mitä on konkreettista tässä. 

Sitten haluan nostaa siitä nimenomaan tämän lausuntopalautteen lentoesteistä. Niin kuin ministeri Harakka tuossa omassa esittelypuheenvuorossaan totesi, tässä valmistelun yhteydessä nyt kuitenkin hieman Fintraffic katsoi lausunnossaan, että muutoksen jälkeen sille ei enää kuuluisi kokonaisvastuu tästä lentoestetietokannasta ja sen myötä lentoesteitä koskevan paikkatiedon jakaminen. Nytten sitten tästä ovat Fintraffic ja Traficom käyneet keskustelua. Miten ministeri näkee nyt tämän, onko tämä yksiselitteinen asia? Kenelle kuuluvat lentoesteiden määrittely ja se paikantaminen, missä niitä lentoesteitä on? 

Ja sitten ministeri otti hyvin esille myöskin tämän drone-kysymyksen ja dronejen käytön. Tietysti tässä maailmantilanteessa, mitä me tällä hetkellä eletään, on tullut aika paljon viestejä siitä, että droneja käytetään ehkä vakoiluun ja sellaisiin käyttötarkoituksiin, joihin niitä ei ole tarkoitettu käyttää. Miten ministeri näkee tämän drone-ilmailun jatkossa: mitä sillä on mahdollisuuksia, ja miten sitä pystytään valvomaan entistä paremmin? 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin. — Ja ministeri Harakka. 

17.41 
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka :

Kiitos, arvoisa puhemies! Fin-traffic on osakeyhtiö, joten viranomaistehtävät on selvyyden vuoksi siirrettävä viranomaiskäyttöön, ja siltä osin Fintraffic vastaa jatkossa omasta osuudestaan eli tästä lennonvarmistuksen näkökulmasta. 

Dronejen osalta on siis sanottava, että nyt ei olla perustamassa tällä lainsäädännöllä vielä yhtään U-space-ilmatilaa, joten se on erillinen ratkaisu, jonka Liikenne‑ ja viestintävirasto sitten tekee. Dronejen käyttöä rajoitetaan nykyisessä sääntelyssä niin, että on tiettyjä alueita, joissa niitä ei saa käyttää, mutta kyllä siihen myöskin liittyy monia mahdollisuuksia myöskin tulevaisuuden teknologian osalta. Suomihan on yksi Googlen Wing-yhtiön kolmesta kokeilualueesta, ja on ehdottoman tärkeätä, että me olemme samanaikaisesti tässä kehityksessä mukana mutta samanaikaisesti huolehdimme siitä, että turvallisuus säilyy. 

Keskustelu päättyi. 

Asia lähetettiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan.