Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 13 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För remissdebatten reserveras även här till att börja med 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Harakka, varsågod igen.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä eräiden liikenteenalan lakien muuttamisesta ehdotetaan tieliikennettä ja merenkulkua koskevia muutoksia viiteen eri lakiin.
Tieliikenteen osalta sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, että säännöstä, jolla henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltija määritellään riskiyritykseksi, täsmennettäisiin vastaamaan EU-sääntelyä. EU-sääntelystä seuraa myös ehdotus, joka koskee tavaraliikenneluvan haltijan oikeutta käyttää toiseen jäsenvaltioon rekisteröityä vuokrattua ajoneuvoa tavaraliikenteessä kahden perättäisen kuukauden ajan ilman ajoneuvon rekisteröintiä Suomeen. Tällaisten vuokrattujen ajoneuvojen lukumäärä saisi olla enintään 25 prosenttia yrityksen luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen rekisteröidystä moottorikäyttöisestä ajoneuvokannasta. Lausuntokierroksen jälkeen päädyttiin esittämään myös seuraamussäännöksiä EU:n tavaraliikennelupa-asetuksessa säädetyn kuljettajatodistuksen puuttumisesta.
Merenkulun osalta muutokset ovat monelta osin teknisiä ja sääntelyä selkeyttäviä. Aluksenmittauksien saatavuutta helpotettaisiin mahdollistamalla niiden suorittaminen myös hyväksytyille luokituslaitoksille. Sataman pitäjille asetettaisiin EU-sääntelyn mukainen velvoite varmistaa, että sen henkilöstö on koulutettu vastaanottamaan alusjätettä. Matkustaja-alusten henkilöluetteloita koskeva sääntely, joka on mahdollistanut tietojen toimittamisen aiemmin käytössä olleisiin järjestelmiin, kumottaisiin, kun EU-sääntelyn mukainen siirtymäaika päättyy.
Sääntelyä lisäksi johdonmukaistettaisiin sellaisten lossien osalta, joihin ei ole niiden käytön luonteen vuoksi tarkoituksenmukaista soveltaa alusturvallisuuslaissa säädettyjä teknisiä turvallisuusvaatimuksia. Muutoksen myötä Liikenne- ja viestintävirasto voisi asettaa yksityistielosseille niiden toiminnan luonteen ja liikennöinnin kannalta tarkoituksenmukaisia teknisiä ja turvallisuusvaatimuksia.
Arvoisa puhemies! Luotan siihen, että hallituksen esitys saa positiivisen vastaanoton täällä eduskunnassa. — Kiitos.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.