Senast publicerat 23-02-2023 13:12

Punkt i protokollet PR 124/2022 rd Plenum Onsdag 16.11.2022 kl. 13.59—19.02

16. Regeringens proposition med förslag till lag om inkomstskatteskalan för 2023 och ändring och upphävande av vissa bestämmelser om inkomstbeskattningen

Regeringens propositionRP 153/2022 rd
ÅtgärdsmotionAM 106/2022 rd
Utskottets betänkandeFiUB 28/2022 rd
Första behandlingen
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 16 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger finansutskottets betänkande FiUB 28/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Vi inleder den allmänna debatten. Ledamot Savio, varsågod. 

Debatt
18.20 
Sami Savio ps :

Kiitos, arvoisa puhemies! Käsittelyssä on nyt siis valtion ensi vuoden tuloveroasteikko. Sote-tehtävien siirto hyvinvointialueille tarkoittaa sote-rahoituksen kierrättämistä hyvinvointialueille aiempaa kireämmän valtion tuloverotuksen kautta. Vastaavasti kuntaveroprosentit laskevat jokseenkin samalla tavalla kuin tämä valtion tuloverotus kiristyy, ja näin ollen kuntien verotulot supistuvat merkittävästi niiden tehtäväkentän supistumisen myötä. Kunnilla ei tämän muutoksen myötä ollut tänä syksynä mahdollisuutta vaikuttaa omaan veroprosenttiinsa. 

Arvoisa puhemies! Tämä tuloverouudistus on pyritty toteuttamaan siten, että kansalaisten verotus ei sen myötä kiristyisi, mutta joidenkin kansalaisten kohdalla näinkin voi kuitenkin käydä, kuten tässä mietinnössä todetaan. Sen sijaan muutoksen vaikutukset varsinkin kuntiin ovat merkittäviä niiden velanhoidon kannalta. Kuntien on pystyttävä jatkossakin hoitamaan paisunut velkataakkansa, vaikka niiden verotulot pienenevät olennaisesti ja samalla korot ovat nopeassa nousussa. Kokonaan toinen mutta silti tärkeä kysymys on se, helpottaako sote-uudistus sosiaali‑ ja terveydenhuollon ahdinkoa vai tuleeko se pikemminkin lisäämään sote-kustannuksia ja kansalaisten verorasitusta. 

Arvoisa puhemies! Tämä tuloveroasteikon rakenteellinen muutos on tässä tilanteessa välttämätön, koska hallituspuolueet runnoivat viime vuonna läpi sote-uudistuksen. Perussuomalaiset ehdottavat kuitenkin muutoksia muutamaan tuloverotuksen alaiseen seikkaan. Tulemme tekemään niitä koskevat viralliset esitykset lakiesityksen toisessa käsittelyssä, ja siksi luettelen nämä seikat seuraavassa vain lyhyesti. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen tulee turvata pieni‑ ja keskituloisten kotitalouksien ostovoima energiahintojen noustua nopeasti sekä ryhtyä toimenpiteisiin työ‑ ja eläketulovähennyksen korottamiseksi. Lapsiperheiden ahdinkoa voidaan puolestaan helpottaa palauttamalla verotuksen lapsivähennys. 

Arvoisa puhemies! Samoin on käynnistettävä kotitalousvähennyksen uudistamishanke sekä selvitettävä vähennyskelpoisiksi luokiteltujen palveluiden listan laajentamista ja kotitalousvähennyksen myöntämistä jo laskun yhteydessä. 

Lisäksi haluamme helpottaa omaishoitajien asemaa, ja se onnistuisi muun muassa säätämällä omaishoidon tuki verovapaaksi tuloksi. 

Arvoisa puhemies! Ikävä kyllä kuluva syksy ja ankara talvi ovat inflaation kiihtyessä hyvin monelle suomalaiselle kotitaloudelle taloudellisesti ankaria. Nämä mainitsemani perussuomalaisten ehdottamat muutokset helpottaisivat monen kotitalouden ahdinkoa ja loisivat uskoa parempaan tulevaisuuteen. Palaamme asiaan siis lakiesityksen toisessa käsittelyssä. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin, kiitoksia. — Edustaja Kalmari. 

18.23 
Anne Kalmari kesk :

Arvoisa herra puhemies! Edustaja Savio tuossa nosti ihan hyviä asioita esille, ja varmasti on niin, että vieläkin voidaan joutua tässä tarkastelemaan sitä, ovatko tehdyt toimet inflaation noustessa riittäviä. Hallitushan on tarttunut todella monipuolisesti sekä sähkön että polttoaineitten hinnankorotusten hillitsemiseen: siellä on lapsiperheille ylimääräistä lapsilisää, siellä on alvinalennusohjelmaa ja muutakin vielä sähköpuolella, ja polttoaineitten hintoja pyrittiin painamaan ja saatiinkin lähes 15 senttiä alas jakeluvelvoitemuutoksilla. 

Mitä tulee tähän varsinaiseen asiaan, siihen, että tämä tuloveroasteikko muutettiin, koska sote saatiin ratkaistua — mielestäni on huono sanoa, että saatiin ”runnottua läpi”, on todella arvokasta, että näin pitkän kaaren jälkeen viimeinkin saatiin maaliin sote-uudistus, joka ei anna sosiaali‑ ja terveysasioita ylikansallisten monialayhtiöitten käsiin, vaan ne pysyvät nyt julkisella puolella pääsääntöisesti, ja siellä saadaan leveämmät hartiat ja pystytään järkeviin ratkaisuihin, jotka turvaavat sitten palveluita paremmin kauempanakin suurista keskuksista — niin kun tämä uudistus tehtiin, on tärkeää huomioida, että eri kunnat pärjäävät tässä muutoksessa. Sitä asiaa onkin otettu huomioon, mutta kyllähän tämä muutos todella iso on, kun myös se kuntiin kertyvä rahavirta sitten pienenee ja kaikista kunnan investoinneista ja muista on myös tällä pienemmällä rahavirralla selvittävä, vaikka tietysti menotkin samaan tapaan pienenevät. 

Ihan hyvää arviointia, yhdyn moneen asiaan tulevaisuuden näkökulmasta, mitä tässä nostettiin esimerkiksi omaishoitoon viitaten. Toivottavasti tulevassa hallitusohjelmassa nämä asiat etenevät. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—4 i proposition RP 153/2022 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.