Viimeksi julkaistu 5.6.2021 18.34

Pöytäkirjan asiakohta PTK 106/2018 vp Täysistunto Keskiviikko 24.10.2018 klo 13.59—17.50

15. Hallituksen esitys  eduskunnalle Pohjoismaiden välillä tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen  verotuksen  välttämiseksi  tehdyn  sopimuksen muuttamisesta tehdyn pöytäkirjan hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi

Hallituksen esitysHE 169/2018 vp
Valiokunnan mietintöVaVM 14/2018 vp
Ensimmäinen käsittely
Toinen varapuhemies Tuula Haatainen
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 15. asia. Käsittelyn pohjana on valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 14/2018 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä. 

Keskustelu
17.28 
Esko Kiviranta kesk :

Tässä on kysymys Pohjoismaiden välillä tulo- ja varallisuusveroja koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn sopimuksen muuttamisesta. Tästä on allekirjoitettu pöytäkirja 29. elokuuta 2018. Pöytäkirjamääräykset koskevat pääasiassa veronkierron torjumista. Pöytäkirja sisältää lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, ja tämän vuoksi eduskunnan on se hyväksyttävä perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan. Pöytäkirja tulee voimaan 30. päivänä siitä päivästä, jona kaikki sopimusvaltiot ovat ilmoittaneet Suomen ulkoministeriölle pöytäkirjan hyväksymisestä. 

17.29 
Katri Kulmuni kesk :

Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitetty muutoshan on varsin teknisluontoinen, kuten näkyy tästä valiokunnan mietinnöstäkin. Tässä ei kovinkaan syvällisesti tätä tulo- ja varallisuusveroja koskevaa kahdenkertaista verosopimusta Pohjoismaiden välillä käsitellä. Varmasti sikäli tämä itse laissa oleva muutos on ihan asiallinen ja paikallaan, mutta otin tämän puheenvuoron tuodakseni esiin kuitenkin sen huolen, mikä sisältyy laajemmin Pohjoismaiden välillä olevaan verosopimukseen, mikä on siis peräisin 60-luvulta. 

Erittäin paljon tulee edelleenkin viestiä siitä, kun nyt suuret ikäluokat eläköityvät ja aikanaan 60—70-luvuilla heitä muutti paljon Ruotsiin ja sitten nyt eläköityessään osa heistä palaa takaisin kotiseudulleen. Mutta valitettavasti on niin, että osassa verotusta jatkuvasti tulee viestiä rajaseuduilta Suomen ja Ruotsin välillä, että eläkeläiset kokevat, että heitä verotetaan rankemmin. He maksavat veroa sekä Suomeen että Ruotsiin. Tämä on johtanut siihen, että osa näistä suomalaisista, jotka haluaisivat muuttaa takaisin Suomeen, päätyy asumaan Ruotsin puolelle rajan pintaan, koska heidän verotuksensa kiristyisi niin paljon, jos he tulisivat Suomeen. 

Tätä asiaa on koetettu selvittää monta kertaa, ja siitä on käyty myös valtiovarainministeriön kanssa neuvotteluja. Toki on myös niin, että tässä verosopimuksessa on varmasti myös muita päivitettäviä asioita tämän ohessa, kun kuitenkin tässä 50 vuoden aikana on varmasti liikkuvuus myös Pohjoismaiden välillä kasvanut erittäin paljon. Valtiovarainministeriö on kuitenkin ollut valitettavan penseä näihin muutoksiin, mitä on esitetty vaikkapa Pohjola-Nordenin kautta tai yhteispohjoismaisessa yhteistyössä.  

Ensi viikolla kokoontuu Pohjoismaiden neuvosto Oslossa, ja itse asiassa me tapaamme siellä rajaesteryhmän toimesta Norjan valtiovarainministerin. Mielestäni tässä on vähän tämmöistä kuilua veroyhteistyön puitteissa pohjoismaisella tasolla. Pohjoismaiden neuvoston piirissä esimerkiksi valtiovarainministerit eivät kovinkaan säännöllisesti kokoonnu, toisin kuin muiden hallinnonalojen ministerit. Tietenkin veropolitiikan kysymykset ovat puhtaasti kansallista lainsäädäntövaltaa, ja näinhän sen täytyy ollakin, mutta olisi erittäin tärkeää, että näitä vanhoja sopimuksia pystyttäisiin tarkastelemaan ja päivittämään. Olisi myös erittäin tärkeää,  että valtiovarainministerit kävisivät aktiivista pohjoismaista dialogia.  

Suomen osaltahan on tulossa esimerkiksi sellainenkin tapaus, kun Ruotsi lopettaa takuueläkkeen maksamisen kymmeniltätuhansilta, jos ei jopa sadoiltatuhansilta, suomalaisilta takuueläkkeen saajilta, jos he asuvat nykyään Suomessa, ja nämä henkilöt siirtyvät silloin Suomen takuueläkkeen piiriin. Tästä tietenkin meille sitten, valtiolle, tulee kuluja, mikä on ymmärrettävää, [Puhemies koputtaa] mutta näissä asioissa kannattaisi tiivistää yhteistyötä pohjoismaisella tasolla. 

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 169/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.