Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, ruotsalainen eduskuntaryhmä, edustaja Blomqvist.
Värderade fru talman, arvoisa puhemies! Hangö—Hyvinge-banan är den enda banan för godstrafik i Södra Finland som inte ännu elektrifierats. Import- och exporthamnen Hangö växer stadigt och skulle behöva en elektrifiering. Det skulle också behövas för att nå klimatmålen. Vi behöver miljövänliga järnvägstransporter framom landsvägstransporter.
Liikennevirasto aloitti viime vuonna Hanko—Hyvinkää-radan sähköistyssuunnitelman päivittämisen, koska edellinen sähköistyssuunnitelma ehti vanhentua. Nyt olisi äärimmäisen tärkeää, että sähköistysprojekti saataisiin pikimmiten käyntiin. Hangon satama kasvaa reippaasti, mikä on tietysti hyvä asia, ja rautatiekuljetukset satamasta ovat kaksinkertaistuneet vuoden aikana. Saimme viikolla liikenneministeriltä hyviä uutisia siitä, että länsirannikon valtatie 8 aiotaan lisätä kokonaisuudessaan valtakunnallisten pääväylien joukkoon — kiitos siitä. Mikä on tilanne Hanko—Hyvinkää-radan osalta? Milloin on odotettavissa, että tämä alueellisesti ja kansantaloudellisesti tärkeä sähköistysprojekti vihdoin toteutuu?
Arvoisa rouva puhemies! Liikenteen, infran ja väylähankkeiden osalta on äärimmäisen tärkeää, että me pystymme entistä pitkäjänteisempään suunnitteluun ja parempaan ennakoitavuuteen. Tämän vuoksi eduskunta onkin hyväksynyt kesällä lain maanteistä ja liikennejärjestelmästä, ja nyt meillä on parlamentaarinen työryhmä, joka parhaillaan pohtii sitä, miten 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa lähdetään käynnistämään ja sitä kautta myöskin synnyttämään pitkäjänteistä ennustettavuutta tuleville liikennehankkeille. Tämän kauden aikana liikennehankkeet ovat ne, jotka tiedossa ovat, ja tulevien kausien liikennehankkeet tullaan määrittelemään tämän 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kautta, johon sitten eduskunta ottaa kantaa selonteon myötä.
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.
Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa erittäin kattava kymmenientuhansien kilometrien pituinen maantieverkosto. Valitettavasti, kuten kaikki tiedämme, se on viimeisten vuosien, ehkä jopa vuosikymmenien, aikana päässyt pahasti rapistumaan monin paikoin Suomea. Kaikilla maanteillä liikkuvilla on varmasti kokemusta tästä.
Nu när vinterföret snart börjar är det också viktigt att vinterunderhållet fungerar i hela landet. Plogning av snö och bekämpning av halka är nödvändigt ur trafiksäkerhetens synvinkel.
Arvoisa ministeri, ärade minister, onko hallitus esittämässä vielä joitain lisätoimenpiteitä maanteidemme kuntoon laittamiseksi, ja mitä toimenpiteitä hallitus on tehnyt, jotta teiden talvikunnossapito toimisi koko maassa ensi talvena?
Arvoisa rouva puhemies! Viime talvi oli todella haasteellinen teittemme talvikunnossapidon osalta, ja siitä olemme ottaneet opiksi ja tehneet lukuisia toimenpiteitä.
Ensinnäkin olemme käyneet läpi talvikunnossapidon urakkasopimusmalleja, joita systemaattisesti lähdetään alue toisensa perään uudistamaan aina siellä, missä urakointimallit on mahdollista uudistaa.
Toiseksi olemme luoneet talvikunnossapidon osalta talvihoitoluokituksen, johon olemme myöskin kohdentaneet enemmän varoja ensi talvea varten. Näitä talvikunnossapitoluokkien korotuksia on tehty kautta maan, ja niistä on tarkat tiedot Liikenneviraston sivuilla.
Kolmanneksi olemme sopineet sen, että näiden talvikunnossapitotoimintojen osalta lisätään valvontaa, ja valvontajärjestelmästä on sovittu myöskin osana maantielainsäädäntöä.
Ja sitten neljänneksi myös juuri mainitsemanne asetus väylien kunnosta ja kunnossapidosta omalta osaltaan tulee varmistamaan sen, että meillä on tietyt vasteajat nimenomaan sitten pääväylien osalta.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin ilahtunut, että puhumme Hyvinkäästä eli kotikaupungistani, kuuntelin erittäin huolellisesti. Olen ministeri Berneriltä itsekin kysynyt henkilökohtaisissa keskusteluissa, milloin tämä Hanko—Hyvinkää-radan sähköistys tulee. Ei nyt oikein vieläkään sitä vastausta tullut. Siinä puhuttiin tästä 12 vuoden suunnittelusta, eli toivoisin todella paljon, että jotain konkreettisempaa olisi. On hyvin paljon nyt liikkeellä suunnittelurahoja, mutta kunnat odottavat konkretiaa, koska siellä liikkuu tavarat ja meidän elinkeinoelämä on riippuvainen siitä, miten tavara liikkuu, muun muassa Hyvinkään ja Hangon välillä. Olisin nyt oikeastaan kysynyt: mitä konkretiaa oikeasti on odotettavissa?
Samalla olisin kysynyt Hanko—Hyvinkää—Mäntsälä-tiestä: Ohituskaistoja on odotettu vuosikausia, ja rekkaliikenne oikeastaan vain lisääntyy siellä. Onko hallituksella ollut edes puheissa tämä Hanko—Hyvinkää—Mäntsälä-tie? Minulta usein siitä kysytään, ja nyt katsojat saavat itse vastauksen, onko siitä ollut edes puhetta ja onko sinne tulossa rahaa.
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa on tällä hetkellä korjausvelkaa niin meidän rata- kuin tieverkostossa lähes 2 miljardin euron edestä. Tämän lisäksi meillä on investointivelkaa useiden miljardien edestä. Suurista määristä ja hankkeista on tehty suunnitelmia, mutta on myöskin ollut selvää, että meidän nykyinen kyky rahoittaa kaikkia näitä niin korjaus- kuin investointivelkaan kuuluvia hankkeita on ollut sellainen, ettei se tällä hetkellä ole ollut mahdollista. Tämän vuoksi olemmekin tehneet merkittävää työtä sen edistämiseksi, että löydämme sitoutumista sekä uusia rahoitusmalleja niin korjausvelan kuin kehittämisenkin osalta.
Olemme myöskin sopineet yhdessä siitä, että nimenomaan kehittämiseen liittyvät hankkeet tullaan yhdessä sopimaan parlamentaarisen työjärjestyksen kautta, jolloin jokainen puolue osallistuu näihin priorisointeihin ja myöskin eduskunta omalta osaltaan hyväksyy [Puhemies koputtaa] 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman sekä siihen liittyvän rahoituksen. [Puhemies koputtaa] Kaikki hankkeet [Puhemies: Aika!] tullaan siinä yhteydessä arvioimaan.
Kysymyksen käsittely päättyi.