Arvoisa puhemies! Liikuntalain päivittämiselle on selkeät perusteet. Esityksen taustalla on hallitusohjelmaan kirjattu tavoite, jossa erityiseen tarkasteluun asetettiin selvitys huippu-urheilulain tarpeellisuudesta. Tämä työ on tehty Lauri Tarastin johdolla, ja lopputulema oli se, että tarvittavat täsmennykset voidaan tehdä liikuntalakia täsmentämällä.
Mitä on siis tapahtumassa? Kestävän kehityksen painoarvoa nostetaan liikuntalaissa, ja lakiin lisätään yksi urheiluyhteisön vastuullisuusohjelman keskeisimmistä tavoitteista eli turvallinen toimintaympäristö. Tämä on laajasti kannatettava asia.
Esityksessä myös ehdotetaan huippu-urheilun määritelmän selventämistä sekä huippu-urheilun tavoitteiden kirjaamista liikuntalakiin. Näitä olisivat valmennuksen ja valmentajakoulutuksen, kaksoisurapolkujen, huippu-urheilun koordinaation, huippu-urheilun tutkimus- ja innovaatiotoiminnan ja huippu-urheilun rahoituksen kehittäminen sekä kansainvälisten urheilutapahtumien järjestämisen tukeminen. Nämä ovat ilman muuta hyviä asioita.
Eduskunnan pohdittavaksi jää, olisiko tavoitteissa syytä vielä korostaa, että liikuntalakiin kirjataan tavoite myös urheilijoiden valmentautumisen tukemisesta ja kilpailu- ja harjoitteluolosuhteiden kehittämisestä. Kaikkea tätä pitää ajatella siinä valossa, että saamme itse urheilijan tavoitteiden keskiöön. Myös liikuntajärjestöjen painoarvoa on syytä vahvistaa pohdittaessa tavoitteita. Suomalainen liikunta ja huippu-urheilu ovat järjestövetoisia, minkä tulisi näkyä myös liikuntalaissa.
Esityksessä on myös se hyvä asia, että Suomen Akatemia toimisi tarvittaessa valtion-apuviranomaisena liikuntatieteellisten avustusten myöntämisessä. Samoin maakuntien liittojen rooli alueellisten liikuntaneuvostojen nimeämisessä on hallitukselta viisasta toimintaa. Näin on hyvä.
Puhemies! Syvä pohdinnan paikka on myös valtion liikuntaneuvoston rooli liikuntalain täsmennyksissä. Hallituksen esityksessä valtion liikuntaneuvoston lausunnonantotehtävää esitetään muutettavaksi muodosta ”antaa lausuntoja toimialansa liikuntamäärärahojen käytöstä” muotoon ”antaa lausuntoja toimialansa strategisesti merkittävistä liikuntaa koskevista asioista”.
Puhemies! Uskon, että lain tarkoituksena ei ole kaventaa liikuntaneuvoston roolia tai estää nykytehtävää lausunnonantajana liikuntamäärärahojen käytöstä tai esimerkiksi mahdollisuutta lausua liikuntajärjestöjen yleisavustuksista. Toimin itse valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtajana, ja olemme ehkä tätä muotoilua hiukan kriittisin silmin tuijotelleet. Valtion liikuntaneuvosto on siis parlamentaarinen toimielin, jossa ovat eduskunnassa edustettuna olevat eri puolueet laajasti mukana. Lausuntojen antaminen liikuntamäärärahojen käytöstä on yksi liikuntaneuvoston keskeisistä tehtävistä. Tämä tehtävä tulee myös säilyttää. Nyt esitetty lause liikuntaneuvoston lausunnonantotehtävästä liikuntamäärärahojen suhteen saattaa olla muutos, ei vain tarkennus. Siksi on syytä pohtia, voiko valtion liikuntaneuvostoon kohdistuvaa täsmennystä esimerkiksi muotoilla muotoon ”antaa lausuntoja liikuntamäärärahojen käytöstä ja muista strategisesti merkittävistä liikuntaa koskevista asioista”. Tällöin valtion liikuntaneuvoston rooli olisi selkeämpi ja täsmennys sen roolia paremmin kunnioittava.
Puhemies! Kaiken kaikkiaan liikuntalain kokonaisuus on kannatettava, ja siinä on paljon oikeita asioita. Eduskunnan ja valiokuntien on hyvä tarkastella joitain mainitsemiani huomioita, ja hyvä tästä tulee. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Kiitos. — Ja edustaja Mäenpää.