Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Kotiaho, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset esitämme tuntuvia veronalennuksia polttoainehintoihin. Näin helpottaisimme erityisesti eläkeläisten, pieni‑ ja keskituloisten palkansaajien sekä ennen kaikkea lapsiperheiden jokapäiväistä arkea. Suomen hallitus, maailman kunnianhimoisimman ilmastokurjistamisen hallitus, sen sijaan tekee innolla toimia, joista ei ole ilmastolle mitään hyötyä mutta joista on merkittävää haittaa sekä sille ainoalle asialle, jota hallituksen pitäisi puolustaa, eli maallemme että sen asukkaille. Yksikään muu puolue ei perussuomalaisten lisäksi puhu näiden toimien kustannuksista, kokonaisuudesta ja konkreettisista seurauksista. Arvoisa hallitus, milloin te aiotte alentaa asumisen ja autoilun hintaa? [Oikealta: Ei koskaan!]
Ministeri Lintilä, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kysyjä kysyy tässä polttoainehinnoista ja autoilun hinnasta tällä hetkellä. Pitää paikkansa, että polttoaineen hinta on tällä hetkellä erittäin korkea. [Oikealta: Niinkö?] Mutta mikä osuus siitä on verotuksella? [Eduskunnasta: Aika iso!] Ratkaisevaa on tällä hetkellä öljyn maailmanmarkkinahinta, [Välihuutoja oikealta] joka on lähes nelinkertaistunut reilussa vuodessa. Viittaatte, että ilmastotavoitteella olisi jotain merkitystä tässä, mutta sillä ei ole merkitystä. [Jouni Kotiaho: Mites päästökauppa?] — Päästökaupalla on — mutta suurin tekijä on ilman muuta öljyn maailmanmarkkinahinta, joka tällä hetkellä taitaa olla barrelilta tuommoinen 81, kun se oli 21 euroa vielä viime vuoden huhtikuussa. Eli siinä ei nyt ihan kaikki tule kyllä hallituksen syyksi.
Nyt totean sen, että koska meillä on nämä maskit käytössä tällä hetkellä ja se vaikeuttaa ihmisten kuulemista televisionkatsojienkin osalta, pyydän, että pidetään mahdollisimman matalalla muu melu täällä, muu äänitaso, kun täällä vastataan tai kysytään.
Nyt pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Kotiaho, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Te ette pääse pakoon sitä faktaa, että teidän politiikallanne asuminen ja autoilu kallistuvat, yritysten kilpailukyky heikkenee ja kuluttajahinnat kasvavat, kun logistiikkakustannukset menevät hintoihin.
Perussuomalaisella politiikalla ei näin käy, vaan autoilun halventuessa ihmisten lompakoihin jää enempi rahaa asumiseen ja yrityksille jää enemmän varaa työllistää. Asia on hyvin yksinkertainen. Me rahoittaisimme veronalennukset leikkaamalla toisarvoisista ja haitallisista asioista, kuten maahanmuutosta ja kehitysavusta. Miksi nämä eivät käy teille, arvoisa ministeri Harakka? Miksi haluatte ottaa ihmisten lompakosta enemmän?
Valtiovarainministeri Saarikko, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Jaan perussuomalaisten huolen siitä, että elämiseen liittyvissä kustannuksissa on monella kansalaisella tekemistä. Pienituloisuus ja köyhyys ovat totta myös Suomessa, ja siksi tämä hallitus on panostanut esimerkiksi pienempien eläkkeiden nostamiseen. Sama koskee lapsilisiä vaikkapa yhden vanhemman perheissä.
Teidän esityksenne bensan hinnasta ja sen veronalennuksesta on mittakaavaltaan miljardiluokan esitys. Toteatte täällä ottavanne sen pois jostakin haitallisesta. Kun tekee näin ison poliittisen avauksen ja hakee sillä varmasti kansan tukea, asialla, joka koko eduskuntaa mietityttää — bensan hinnan nousu tuntuu — olisi vähintäänkin kohtuullista, että kykenisitte tarkemmin erittelemään, mistä tuo raha todella otettaisiin, [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] varsinkin kun, kuten ministeri Lintilä totesi, isoin osa bensan hinnannoususta johtuu öljyn maailmanmarkkinahinnasta.
Mitä tulee vaikkapa sähkön hintaan, se taas puolestaan [Puhemies koputtaa] Suomessa on hyvinkin kohtuullinen juuri siksi, [Puhemies: Kiitoksia!] että olemme vahvasti omavaraisia ja kotimaisen tuotannon... [Puhemies keskeyttää puheenvuoron puheajan ylityttyä]
Edustaja Purra, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Muistelkaamme syksyn budjettineuvotteluita. Hallitus jäi vihreän kunnianhimon vangiksi, ja papereihin kirjattiin varauma uusista ilmastotoimista keväällä. Yllätys, yllätys: nämä uudet toimet, kuten kansallinen liikenteen päästökauppa, kerrotaan suomalaisille vasta aluevaalien jälkeen. [Perussuomalaisten ryhmästä: Oho!]
Tämä pakkokeino nostaa polttoaineiden hintaa entisestään niin paljon, että kuluttajalta loppuvat rahat. Uusi ympäristöministeri tästä jo ylpeänä mediassa kertoikin: 72 senttiä bensaan ja 52 senttiä dieselin litrahintaan. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh!] Järjettömiä lukuja.
Arvoisa ympäristöministeri, tiedän, että edustamanne puolueen kannattajat ajavat pyörällä, mutta entä ne muut suomalaiset, joiden on pakko tässä maassa käyttää autoa käydäkseen töissä, kaupassa, lasten harrastuksissa ja niin edelleen? Miksi autoilijan pitää maksaa näin kohtuuttomasti?
Ministeri Kari, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Me kaikki täällä jaamme huolen pienituloisten suomalaisten pärjäämisestä, ja tämän eteen hallitus on tehnyt useita toimia.
Tässä alussa edustaja esitti huolen siitä, puolustetaanko täällä tätä maata ja tämän maan tulevaisuutta. Nimenomaan sillä, että me teemme ilmastotoimia samaan aikaan, kun me pidämme huolta pienituloisista ihmisistä, me puolustamme tätä maata, [Riikka Purran välihuuto] pidämme siitä huolta ja teemme toimia paremman tulevaisuuden puolesta.
Kun katsotaan liikenteen päästöjen vähentämistä, hallitus on nimenomaan lähtenyt liikkeelle niin, että tuetaan ja kannustetaan. Me olemme ottaneet käyttöön tukia biokaasujen konversioihin, sähköautojen hankintaan, biokaasun ja sähkön jakeluverkoston laajentamiseen, tukeneet joukkoliikennettä, kävelyä, pyöräilyä. Tässä on lähdetty tukeminen edellä. [Juha Mäenpään välihuuto] Kukaan ei halua vaikeuttaa pienituloisten ihmisten elämää, päinvastoin.
Kysymyksen käsittely päättyi.