Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 5. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään talousvaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Päätin pitää tämän puheenvuoron oikeastaan kahdesta syystä.
Ensiksikin on paikallaan kiittää hallitusta järkevästä esityksestä. Meistä jokainen on varmasti kiertänyt yrityksissä, ja vaatimukset yritysten byrokratiataakan keventämisestä ovat varmasti tulleet meille kaikille tutuiksi. Tämä hallituksen esitys tekee juuri tätä yrityspalveluiden asiakastietojärjestelmän osalta. Palvelun keskittäminen yhteen paikkaan tarkoittaa ensinnäkin sitä, että tulevaisuudessa yrittäjien ei tarvitse antaa tietoja asiakastietojärjestelmään kuin kerran. Nykyisinhän yritykset joutuvat antamaan useaan kertaan lähes samoja tietoja palvelujen tarjoajille.
Toisekseen tavoitteena on tietojärjestelmän avulla parantaa valtionhallinnon eri organisaatioiden yhteistoimintaa yrityksille suunnatuissa neuvontapalveluissa ja yritystuissa. Se myös yhdenmukaistaa merkittävässä määrin yritysten saamaa palvelua. Hyötyjinä tästä ovat yrittäjät ja asiakkaat. Yrittäjille helpompi arki merkitsee sitä, että aikaa jää enemmän oman ydintoiminnon kehittämiseen. Se puolestaan tekee yrityksistä kilpailukykyisempiä. Yritysten asiakkaille järkevämpi sääntely näkyy parempana ja halvempana palveluna.
Arvoisa puhemies! Uudistus siis toteuttaa hallituksen itselleen asettamia sujuvamman sääntelyn, norminpurun ja julkisen sektorin digitalisoitumisen tavoitteita. Tästä syystä sekä Suomen Yrittäjät että EK ovat pitäneet tätä esitystä erittäin kannattavana.
Toisaalta, arvoisa puhemies, olen samaa mieltä juuri edellä mainittujen lausunnonantajien kanssa siitä, että voisimme tehdä enemmänkin erityisesti julkisen sektorin digitalisoimisessa. Esimerkiksi päätös e-kuitteihin siirtymisestä koko valtionhallinnossa toisi asiantuntijalaskelmien mukaan noin 800 miljoonan euron säästöt kansantaloudelle vuosittain. Vastaavasti verkkolaskutuksen täysimääräinen hyödyntäminen säästäisi menoja jopa 3 miljardilla eurolla.
Nämä ovat kokonaisuuksia, joissa hallituksen pitäisi olla aktiivinen — kyseessä ovat kuitenkin uudistukset, jotka oikealla tavalla toteutettuina paitsi säästävät myös parantavat kansalaisten palveluita.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin talousvaliokuntaan.