Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 4. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotus, jonka sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kysymys Euroopan unionin Europolia koskevaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta täydentävien kansallisten säännösten antamisesta. EU-asetus on tällä hetkellä voimassa sellaisenaan, eikä sitä saa selittää tai täsmentää kansallisella sääntelyllä. EU:n jäsenvaltiolla on jo tälläkin hetkellä mahdollisuus sallia toimivaltaisten viranomaisten ja Europolin väliset suorat yhteydet, ja näin kuuluu ollakin.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomessa tällaiset suorat yhteydet sallitaan. Saadun selvityksen mukaan tämä on mahdollista Suomessa jo nykyisinkin ja menettely on osoittautunut toimivaksi. Mitään ei siis toiminnallisesti tarvitse muuttaa.
Valiokunnassa todettiin, että Europolin rahoitus on jo aikaisemmin siirretty kansallisesta rahoituksesta Euroopan unionin budjettiin, joten lakiehdotuksella ei ole merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Myös vaikutus viranomaisten toimintaan on saadun selvityksen mukaan vähäinen. Keskusrikospoliisi toimii jatkossakin Europolin kansallisena yksikkönä ja tietosuojavaltuutettu kansallisena valvontaviranomaisena.
Vaikka muutokset toimintaan ynnä muuhun ovat vähäisiä, pidän esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys on käsitelty yksimielisesti, ja omastakin mielestäni se on tarpeellinen. Mutta haluan vain kiinnittää tässä yhteydessä huomion Europolin tulevaisuuteen. Kun tiedetään ne uhkakuvat, joita meillä turvallisuudessa koko Euroopan alueella on esimerkiksi terrorismin suhteen, niin on todella tärkeää, että Europol on jatkossakin toimintakykyinen, sillä varsinkin pienen valtion, niin kuin Suomen, kannalta on hyvin tärkeää, että me saamme tietoa ja voimme jakaa tietoa. Tässä suhteessa huolena on ollut hiukan se, että suuret jäsenvaltiot eivät ole olleet aivan yhtä innokkaita tätä tietoa jakamaan, ja nyt erityinen huolenaihe tulee olemaan Ison-Britannian eroaminen Euroopan unionista. On edelleenkin epäselvää, millä tavoin jatkossa brittien yhteistyö turvallisuuskysymyksissä järjestetään. On erittäin toivottavaa, että he jatkossakin tekevät hyvin tiivistä yhteistyötä nimenomaan Europolin kanssa.
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tulevaisuudesta käydään hyvin aktiivista keskustelua, ja varmasti EU on monella tavalla tienhaarassa. Mutta kyllähän se sillä tavalla on, että näiden lainvalvontaviranomaisten, poliisin ja muitten rikostorjuntaviranomaisten, yhteistyö on varmasti sitä järkevää ja tarpeellista unionin yhteistyötä, sitä, että todella kova rikollisuus, rajat ylittävä rikollisuus, vastenmieliset asiat, huumeet, ihmiskauppa, vakavat talousrikokset, saataisiin kitkettyä, ja järkevät ehdotukset tällä sektorilla ovat todella kannatettavia. Hyvä, että ollaan saatu tämä hanke eteenpäin täällä Suomessakin.
Tietysti täytyy toivoa, että aina nämä yhteistyöhankkeet, myös täällä sisäisen turvallisuuden ja poliisin rikostorjunnan alalla, olisivat sellaisia konkreettisia ja järkeviä hankkeita. Nythän on myös tämä eurooppalainen syyttäjävirasto, EPPO, ollut käsittelyssä meidän valiokunnissa, ja sen osalta tietysti vähän on epäilyä siitä, tuoko se mitään uutta vai onko se pelkkää byrokratiaa. Byrokratiaa ei kannata tuoda, mutta järkevää, sisäisen turvallisuuden yhteistyötä lisää vain. Se on varmasti sellainen, mihin EU:n kannattaa keskittyä.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 4/2017 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.