Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Harkimo.
Arvoisa puhemies! Hallitus on asettanut tavoitteekseen nostaa biopolttoaineen myyntivelvoitetta 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Tämä tulee nostamaan polttoaineiden hintaa, se on varmaa. Keskusta on ilmoittanut, että polttoaineen hinta ei tule nousemaan. Kysynkin teiltä, ministeri Saarikko: meinaatteko laskea myyntivelvoitetta, vai maksaako hallitus satojen miljoonien laskun, joka tästä aiheutuu?
Ministeri Vanhanen.
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys koskee lähinnä verotusta. Tämä ei ole puolueiden kyselytunti, mutta vastaan silti. Keskusta ei ole puhunut polttonesteiden hinnasta vaan polttonesteiden verotuksesta. [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] Jakeluvelvoitteen nostaminen on tärkeä keino, jolla luodaan ennakoivasti kysyntää biopolttoaineille, ja se sitten innostaa jalostamot myös tuottamaan näitä yhä uusilla tavoilla. Se on tärkeä osa sitä, että liikenteen päästöjä voidaan vähentää. Tähän mennessä se on tuottanut hyviä tuloksia, ja Suomi on edelläkävijä — ei vain tässä jakeluvelvoitteen tasossa, vaan siinä, että Suomessa myös biopolttoaineisiin keskittyneistä yrityksistä on tullut globaaleja, kansainvälisiä yrityksiä, jotka menestyvät.
Lisäkysymys, edustaja Harkimo.
[Puhujan mikrofoni on kiinni]
Mikrofoni ei ole valitettavasti päällä — voitteko laittaa?
Kun jakeluvelvoitetta nostetaan 30 prosenttiin, niin se nostaa polttoaineiden hintaa. Verotuksesta en pysty sanomaan, mutta kun hinta tulee nousemaan, niin jollain tavallahan tämä pitää korvata. Millä tavalla se korvataan? [Ben Zyskowicz: Harakka sanoi, että tulee suoraan tilille! — Naurua]
Arvoisa puhemies! Mistä me tiedämme, mikä tulee olemaan fossiilisten polttoaineiden hinta tulevaisuudessa? [Anne Kalmari: Kallis!] Fossiilisen energian hinta nousee, ja niin sen pitääkin nousta, globaalisti tulee näin tapahtumaan. Tämä vertailu vuoteen 29 — aikanaan näemme, kuinka taloudellista biopolttoaineiden tekeminen on verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Mutta tavoite on se, että me saamme hiilipäästöjä vähennettyä, ja niitä pitää vähentää myös liikenteessä, ja on paljon järkevämpää tehdä se biopolttoaineita lisäämällä kuin rajoittamalla liikennettä.
Pääministeri.
Arvoisa puhemies! Ministeri Vanhanen hyvin tähän vastasi. Tämä fossiilittoman liikenteen tiekartta on ministeri Harakan alaisuudessa ja valmistelussa oleva kokonaisuus, ja tietenkin hallituksen ministerit varmasti kaikki haluaisivat olla täällä paikalla vastaamassa kysymyksiin, mutta me olemme joutuneet rajoittamaan osallistumisemme niihin ministereihin, joita eduskunta ja oppositio ja eduskuntapuolueet ovat toivoneet, ja esimerkiksi ministeri Harakkaa ei ole toivottu tänään kyselytunnille vastaamaan. Joten toivoisin, että kun meitä saa olla täällä vain seitsemän, niin silloin toivotaan niitä ministereitä paikalle vastaamaan, joiden hallinnonalaan asiat kuuluvat. Tiedän, että ministeri Harakka varmasti olisi mielellään ollut täällä vastaamassa juuri tähän edustajan kysymykseen.
Kysymyksen käsittely päättyi.