Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Nyt siirrymme menettelyyn yksi kysymys ja yksi vastaus, ja seuraavaksi edustaja Semi.
Arvoisa rouva puhemies! Me elämme nyt tässä vaiheessa toista koronakevättä, ja erityisesti lapsille tämä on ollut tosi pitkä aika heidän elämässään ja tuntuu pitkältä. Hallitus on kuitenkin viisaasti linjannut sen, että perusopetus siirtyy etäopetukseen vasta viimeisenä keinona. Kannan kuitenkin suurta huolta myös etäopetuksessa olevien lukiolaisten ja amislaisten jaksamisesta. Nuorilla etäopetuksessa on vaikea ylläpitää tärkeitä suhteita kavereihin, ja samalla myös harrastustoiminta on — etenkin, kun julkiset harrastuspaikat on suljettu — erittäin rajattu. Vaikein tilanne on perheissä, joissa jaksaminen on tiukalla esimerkiksi rahahuolien takia, koska yksityiset ottavat kovan maksun niistä harrastuspaikoistaan ja lapset eivät pääse sinne osallistumaan.
Kysynkin, arvoisa puhemies: miten hallitus edistää sellaista kokonaisuutta, jossa lasten ja nuorten elämää, erityisesti harrastustoimintaa, [Puhemies koputtaa] rajataan mahdollisimman vähän?
Ministeri Saarikko.
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että tämä tuota pikaa jo vuoden kestänyt ajanjakso on vaatinut hyvin paljon vanhemmilta, hyvin paljon opettajilta, ja tietysti myös lasten elämässä tämä on herättänyt monia kysymyksiä ja poikkeuksellisen ajanjakson, ja tunnistamme ja tiedämme, että nuorten tilanteessa näemme myöskin mielenterveysongelmia ja ahdistuksen lisääntymistä. Meidän tehtävämme on samaan aikaan elää kahta aikaa: miettiä, miten hoidetaan jokainen päivä tämän kriisin keskellä, mutta nyt jo valmistautua niihin toimenpiteisiin, miten korjaamme näitä vaurioita tämän jälkeen, vähän kuin maanjäristyksen jälkeen seuraavana aamuna, kun aamu valkenee ja nähdään, mitä kaikkea on tapahtunut.
Harrastamisen osalta, kuten täällä aikaisemmin jo todettiin, ministeriö ja THL ovat yhteistyössä laatineet turvallisen harrastamisen periaatteet. Oleellinen kysymyshän ei ole vain se, harrastetaanko, kyllä vai ei. Ensinnäkin on monenlaisia harrastamisia, ja kaikkein oleellisinta on se, miten turvallisesti aikuiset, [Puhemies koputtaa] harrastuksen järjestämisestä vastuussa olevat sen tilanteen [Puhemies koputtaa] käytännössä toteuttavat.
Kysymyksen käsittely päättyi.