Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Tanus, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! [Hälinää — Puhemies koputtaa] Tässä salissa nostetaan usein vain ongelmia ja haasteita esiin, valitettavasti. Vähemmälle huomiolle jäävät hyvät esitykset. Yksi tällainen on hallituksen suunnitelma yli 65-vuotiaiden yleislääkärille hoitoon pääsyn helpottamiseksi. Syyskuun alussa on tarkoitus aloittaa kokeilu, jossa yli 65-vuotiaat voivat hakeutua lääkäriin myös yksityisen sairaanhoidon piiriin ja jossa potilaan maksuosuus pysyy samana kuin julkisella puolella. [Aki Lindén: Ei ole näkynyt lakiesitystä!] Seniorikansalaisten hoitoonpääsyä halutaan helpottaa, ja samalla painetta julkisessa terveydenhuollossa voidaan lievittää.
On tärkeää, että kokeilusta tiedotetaan riittävästi, jotta mahdollisuutta osattaisiin hyödyntää ja oma hyvä lääkäri voitaisiin valita myös yksityissektorilta. Kysyisin ministeriltä: mikä on tämän hyvän esityksen valmistelun tilanne, ja miten kokeilusta aiotaan tehokkaasti tiedottaa seniorikansalaisille?
Kiitoksia. — Ministeri Grahn-Laasonen, olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! Tilanne on oikein hyvä. Itse asiassa laki on laintarkistusvaiheessa ja annetaan aikataulussa eduskunnalle niin, että se ehditään kevätkaudella käsitellä ja se astuu syksyllä voimaan.
Kysehän on siis siitä, että 65 vuotta täyttäneet suomalaiset voivat saada mahdollisuuden yleislääkärikäyntiin yksityisellä puolella julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla ensi syksystä alkaen. Tällä vahvistetaan ikääntyvän väestön perusterveydenhuollon palvelujen saatavuutta, sillä myöskin helpotetaan hyvinvointialueiden kuormaa, ja lisäksi tähän malliin sisältyy hintakatto, eli sillä varmistetaan se, että veronmaksajien rahoja käytetään vastuullisesti ja että asiakas hyötyy näistä Kela-korvauksista ja tästä 65 vuotta täyttäneiden Kela-korvauskokeilusta eivätkä nämä rahat sitten valu hintoihin. Eli tässä on luotu malli, jolla pystytään vahvistamaan ja parantamaan 65 vuotta täyttäneiden perusterveydenhuollon palvelujen saatavuutta. [Välihuutoja]
Kiitoksia. — Viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen, edustaja Nurminen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lopulta saimme, ministeri Juuso, vastauksen, eli tämä kotihoidosta leikkaaminen tarkoittaa teidän mielestä vähemmän kotihoidon käyntejä. Sitä me olemme täällä juuri yrittäneet sanoa: 700 000 kotihoidon kertaa jätetään käyttämättä. [Jani Mäkelä: Ei pidä paikkaansa!] Haluan vielä tuoda esille, että kaikki vanhustyön tutkijat ja tutkimuslaitokset pitävät kotihoidon tämän hetken tilannetta kaikista isoimpana ongelmana. Ongelma on hoitoonpääsy eikä se, että siellä käytäisiin liian useasti, joten toivon, että perehdytte nyt näihin asiakirjoihin myös tältä osin.
Ministeri Juuso, ehkä itse ajattelen, että tässä on kyse ennemmin arvoista. Nyt puhutte, että leikataan prosentti sosiaalipalveluista, mikä on sata miljoonaa. Se on teidän mielestänne pieni, vaikka me olemme täällä kertoneet, kuinka suuri se on. Mutta kun puhutaan teidän tuloluokan prosentin veronkevennyksestä, jonka te toteutatte ja jolla te saatte vaalikaudessa tuhansia euroja lisää rahaa, niin onko tämä teidän mielestä oikea arvovalinta — leikata vanhuksilta ja antaa veronkevennyksiä teidän tuloluokalle? Ministeri Juuso, mitä olette mieltä tästä arvovalinnasta? [Tytti Tuppurainen: Kyse on arvoista!]
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Meidän täytyy ottaa huomioon useita eri seikkoja, kun valtiontaloutta tasapainotetaan ja eri verotusratkaisuja tehdään. Sitä, että julkisen talouden menot nousevat koko ajan hyvin voimakkaasti, miljardeilla euroilla vuosittain, meidän talous ei kestä. Me annamme koko ajan lisää rahaa hyvinvointialueille, mutta jollakin tavoin meidän pitää yrittää purkaa sitä byrokratiaa ja yksityiskohtaista sääntelyä, jolla me voimme edes hieman, edes hieman, jarruttaa sitä kustannusten kehitystä, koska meillä ei ole taloudellisia edellytyksiä toteuttaa sosiaali- ja terveyspalveluita, mikäli kustannusrakennetta ei saada kuntoon ja mikäli kustannusten nousua ei saada kuntoon.
Miten tämä sitten liittyy tähän yhden prosentin veronkevennykseen, niin ne ovat erilaisia valintoja, mitä on tehty eri seurueissa, [Välihuutoja] ja siitä varmaan ministeri Purra voi vastata.
Kysymyksen käsittely päättyi.