Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi ajoneuvojen suurimpia mittoja ja massoja koskevan direktiivin asettamista vähimmäisvaatimuksista ajoneuvon painon etätunnistusjärjestelmään liittyen. Tällaisella järjestelmällä pystyttäisiin erottamaan liikennevirrasta tarkempaa tarkastusta varten sellaiset ajoneuvot, joiden paino ylittää sallitun rajan.
Esitys kuulostaa toteutuessaan erinomaiselta. On selvää, että tällainen järjestelmä tehostaisi valvontaa, sujuvoittaisi liikennettä, lisäisi liikenneturvallisuutta, tasapuolistaisi kilpailun edellytyksiä ja saisi aikaan kustannussäästöjä tienpidossa kuljetusten ylipainojen vähentyessä. Mutta se vaatii myös omat ammattitaitoiset käyttäjät. Valitettavasti ammattitaitoiset raskaan liikenteen valvojat ovat katoava luonnonvara. Niitä on tällä hetkellä vähemmän kuin suojeltuja saimaannorppia.
Esityksen toteutumisen myötä kuormaa kuljettava liikenteenharjoittaja ja valvontaviranomaiset saisivat tavaran lähettäjältä ja kuljetuksen tilaajalta nykyistä paremmat tiedot kontin ja vaihtokorin painosta, mikä muun muassa vähentäisi kuorma-autonkuljettajien riskiä kuljettaa tietämättään ylikuormaa. Mielestäni vielä parempi uudistus olisi, että tavaran vastaanottajat eivät ottaisi enää ylikuormia vastaan. Se parantaisi myös liikenneturvallisuutta.
Esitys mahdollistaisi kansallisen päätöksen mukaisesti automaattisten punnituslaitteiden sijoittamisen tielle. Mielestäni tämä on erinomainen asia mutta vaatii edelleen ammattitaitoisia valvojia, ja, kuten jo totesin, niitä ei enää kohta ole. Pidän myös välttämättömänä kuljetusyritysten toimintaedellytysten tasapuolisuuden varmistamiseksi, että ylikuormat voidaan havaita ja niihin puuttua tasapuolisesti myös ulkomaisten ajoneuvojen osalta.
Arvoisa puhemies! Poliisi valvoo Suomessa tänään ajonopeuksia osana vuorokauden pituista kansainvälistä nopeusvalvontamaratonia. Valvonta alkoi tänään aamukuudelta ja päättyy torstaiaamuna samaan kellonlyömään. Nopeusvalvonta on tärkeää mutta niin on myös raskaan liikenteen valvonta. Se mahdollistaa muun muassa yritysten tasapuolisen kilpailun ja vähentää harmaata taloutta. Siitähän ovat myös liikkuvan poliisin lahdanneet kansanedustajat olleet tässä salissa aikaisemmin huolissaan. Ihan olen itsekin liikuttunut siitä, miten yksimielisiä nämä edustajat ovat juhlapuheissaan olleet.
Raskaan liikenteen valvonta on kuitenkin koko ajan vähenemässä, ja se ei ole meidän kenenkään etu. Nyt olisi heräämisen aika. Samalla kun liikkuva poliisi lahdattiin, muutettiin poliisissa myös raskaan liikenteen valvonnan tilastointia. Aikaisemmin raskaan liikenteen valvonnassa eriteltiin valvontaan kohdistuneet tunnit tarkasti: kuormituksen valvonta, ajo- ja lepoaikojen valvonta, vaarallisten aineiden kuljetusten valvonta ynnä muut. Nykyään työaika tilastoidaan vain yleisnimikkeellä raskaan liikenteen valvonta. Tällä hetkellä ei siis tiedetä tarkasti, paljonko esimerkiksi kuormituksen tai ylikuormien valvontaan kohdistetaan liikennevalvontaan osoitettua työaikaa. Toivottavasti tämä ajoneuvon painon etätunnistusjärjestelmä toisi osaltaan valoa valvontaan ja myös tilastointiin. Toivottavasti poliisista pystytään jatkossa antamaan tilastot raskaan liikenteen osalta myös henkilötyövuosina sitä pyytäneille. Tällä hetkellä niitä ei ole heiltä saatavilla.