Arvoisa puhemies! Oli todella tärkeätä, että nämä verolait otettiin erilliseen keskusteluun eduskunnassa, koska ne ovat merkittävä kokonaisuus sekä hallituksen toimintalinjassa että myös sitten ihmisten arjen kannalta. Tämä tähän saakka käyty keskustelu jo osoittaa, että on todellakin syytä paneutua aika tarkasti näihin hallituksen esityksen perusteluihin ja siihen, mitä nämä tarkoittavat ihmisille. Kun hallituksella on näin valtaisa tämä paketti, mitä se on tekemässä, niin tässä on suuri riski, että menee huomaamatta ohitse aika isoja muutoksia aikaisempaan.
Tästä hallituksen verotuksen yleislinjasta on syytä olla huolissaan, koska tavallisen pieni- ja keskituloisen kannalta tämä on huono linja, mikä tästä kokonaisuudesta välittyy. Tämä ei myöskään ole johdonmukainen linja. Toisin kuin sanotaan, nämä puheet siitä, että tehdään työllisyyden kannalta oikeita ratkaisuja, eivät tässä ole toteutumassa, koska työllisyyden kannalta on merkitystä sillä, miten pieni- ja keskituloisia kohdellaan, ovat he sitten työssä olevia tai ilman työtä tai eläkkeellä. Kaikissa tapauksissa se raha, joka käytetään silloin, kun veronalennuksia tehdään, veronalennuksiin tänne pieni- ja keskituloiseen päähän, se tulee sieltä kulutukseen, ja tämän jokainen ekonomisti ja kaikki kansainväliset ja kotimaisetkin tutkimukset kertovat.
Mutta tämän työllisyyden ohella on sitten kysymys myös oikeudenmukaisuusasiasta, johon edustaja Viitanen täällä aikaisemmin perustellusti ja oikein viitoitti. Mielenkiintoinen on se yksi asia, mikä tästä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta on käyty nyt täällä aika huolella iltapäivän aikana lävitse. Se koskee eläkkeensaajien ja työssä olevien välistä verosuhdetta. Tästä olivat kaikki puolueet ennen vaaleja aika lailla samaa mieltä, että eläkeläisen tuloa ei saa verottaa kireämmin kuin työssä olevan, ja tämän pitäisi olla johtoajatus vähintäänkin nyt sinne 100 000 euron tuloihin saakka. Se, mitä sen jälkeen tapahtuu, jos joku saa yli 100 000 euron eläkettä — luulenpa, että se ei nyt sitten ole ihan suuri oikeudenmukaisuuskysymys. Mutta siinä on näitä 1 000 euron ja 2 000 euron kuukausieläkkeellä olevia, joista nyt hallitus kylmän viileästi on ilmoittanut, että se tulee kiristämään näiden eläkkeellä olevien verotusta suhteessa palkansaajien verotukseen, mikä on täysin toista kuin mitä ennen vaaleja puhuttiin.
Tämä mielellään tietysti vietäisiin lävitse ilman, että kukaan puhuu tästä yhtään mitään, ja sitten sanottaisiin, että hups heijaa, näin pääsi käymään. Mutta näinhän se ei saa mennä, vaan tämä täytyy huolellisesti eduskunnassa perata ja katsoa nämä tulonjakovaikutukset eri väestöryhmien osalta ja sitten pyytää asiantuntija-arviot ja arvioida, kuinka moni edustaja loppujen lopuksi tämän ottaa omiin nimiinsä. On perusteltua tehdä tältä osin muutos-ehdotuksia ja tehdä oikeudenmukaisuutta myös eläkeläisväestölle.
Puolellatoista miljoonalla eläkkeensaajalla oli kyllä paljon ystäviä ennen vaaleja, mutta nyt niitä ystäviä ei enää näy missään salin oikealla laidalla, joka näyttää olevan suurin piirtein hallitukseen itsensä myös valikoinut. Eli eläkkeensaajien asumistuen leikkaukset, kansaneläkkeiden indeksin leikkaus ensi vuonna ja sitten tämä eläkeläisten verokohtelu ovat siltä osin johdonmukaisia, että kaikissa niissä käydään eläkeläisten kukkarolla, kaikissa näissä asioissa. Ja ymmärrän, että tuntuu kiusalliselta olla paikan päällä, kun muistutetaan siitä, mitä ennen vaaleja on luvattu, mutta asia on niin kuin edustaja Rinne tuossa aikaisemmin sanoi, että kansanvallan ja demokratian toimivuuden ja uskottavuuden kannalta täytyy esittää sellaisia lupauksia, joihin aidosti on sitoutunut. Sitten, kun ne heitetään kylmän viileästi romukoppaan ja sanotaan, että jopa onkin hyvä tämä uusi filosofia, niin se, mikä oli ennen perusfilosofia, kääntyykin 180 astetta ihan uudeksi filosofiaksi, joka kumoaa sen edellisen. (Pia Viitanen: Tarvitaan sanakirjaa!) — Joo, tässä tarvitaan siis suomi—espoo-sanakirja, jotta tässä hallituksen ajattelussa pysyy perässä.
Sitten tähän solidaarisuusveroasiaan. Sitähän hallitus markkinoi suurena tekona. Se koko ajatteluhan ei ollut hallituksen ohjelmassa eikä vielä kesäkuussa esillä. Sehän tuomittiin täällä, että ei ole varaa veroasteen nostamiseen. Näin sanoi muun muassa pääministeri Sipilä. Ja pääministeri Sipilä sanoi, että no, sehän on totta, että hyväosaisia nämä talkoot eivät koske. Se paine, joka syntyi eduskunnassa ja myös julkisuudessa tähän hallituksen verolinjaan, pakotti pieneen korjausliikkeeseen budjettiriihen osalta. Mutta tosiasiahan on se, että tämänkin pienen korjausliikkeen jälkeen näiden 80 000 euroa vuodessa tienaavien verotusta lasketaan tähän vuoteen nähden, ei kiristetä, niin kuin osa edustajia, muun muassa osa perussuomalaisia, vaalikentillä on puhunut, että kansanedustajienkin verotus kiristyy. Ei se kiristy, ei se pysy ennallaan — se laskee. Se on tämä hallituksen uusi niin sanottu solidaarisuusverolinjaus.
Silloin tietysti se kysymys koskee — kun joudutaan tekemään sopeutusta ja joudutaan tekemään, niin kuin täällä on ihan sinänsä oikein sanottu, kipeitä säästöpäätöksiä — niitä, joilla asiat ovat suhteellisen hyvin, joilla on hyvät työt, on hyvät pääomatulot, ja eihän heiltä voida talkoissa muuten ottaa kuin pyytämällä edes väliaikaisesti vähän suurempaa panostusta verotuksessa. Ja tiedän, että eduskunnan puhemiehistössäkin on sellaisia edustajia, jotka ovat aikaisemmin tästä puhuneet, ja uskon, että he sydämestään ovat tällä kannalla, että myös vaikeina aikoina pitäisi hyväosaisten olla vahvemmin mukana. Joten tälläkin kysymyksellä on merkitys, ja nyt täytyy katsoa, miten tämä solidaarisuusvero loppujen lopuksi kohtaantuu. Siis kun otetaan työttömiltä valtaisia rahasummia — ensin leikataan puolet verrattuna palkkaan ja sitten vielä otetaan viidesosa työttömyysturvasta, leikataan asumistukea, nostetaan terveydenhoidon asiakasmaksuja — onko perusteltua, että 80 000 euroa saavia palkkioksi sitten kannustetaan veronalennuksin, kun muita kannustetaan kepillä? Pysyykö Suomi koossa, jos linja on tämä? Tämä on relevantti, oikea kysymys, ja siihen täytyy eduskunnan tietysti kyetä vastaamaan.
Sitten on puhuttu tästä autoverosta: Ei kukaan rakasta veroja, en minä aikanaan, en rakasta myöskään autoveroa, mutta kyllä se on aito kysymys, että miten se nyt ihmeessä niin menee, että tämä on se kaikkein kipeimmin alennusta vaativa vero. Kyllä se on kumma juttu, että tämä autovero nyt on se, joka pitää ensin laskea, mutta eläkkeensaajien osalta, joka summa on pienempi kuin 200 miljoonaa, niin sinne ei nyt sitten kyllä. "On vaikeita valintoja, ei riitä raha eläkeläisille." En minä ainakaan pysty tätä Hakaniemen torilla selvittämään — en tiedä, miten Viitasaarella kävisi, voi olla sama vaikeus sielläkin — että minkä takia eläkeläiselle ei riitä tehdä sitä samaa veronalennusta, mikä tehdään työssä olevien osalta. Aika vaikea on selittää ja sitten sanoa, että mutta sen sijaan kylläkin teemme autoveron laskun, ja on selvä, että suurissa autoissa se on aika merkittävä ja niitä kuitenkin ostavat enemmän hyvätuloiset. Harva 1 000 euron tai 1 500 euron eläkeläinen marssii kauppaan ja ilmoittaa, että otetaan sieltä uusi vähän kuluttava Mersu ja sitten saadaan merkittävä autoveron alennus. En nyt puutu siihen, että perussuomalaisethan tätä on vaatinut. Se oli heidän vaalilupauksensa, jolla saatiin ääniä. Tosin se lupaus taisi alun perin olla niin, että se poistetaan kokonaan ja sitten lisäksi mitään muuta veroa, kuten vuotuista ajoneuvoveroa, ei nosteta. En nyt puutu siihen, koska se ei ole tämän keskustelun ytimessä.
Harmaa talous on sitten aika vakava juttu, ja yhdyn siihen huoleen, jonka edustaja Viitanen sanoi, että onhan tämä nyt ihan eriskummallista, että täällä hallituspuolueiden edustajat sanovat, että harmaaseen talouteen ei saa puuttua, että ei sieltä saa mitään lisää tuloa ottaa. Mistäs lähtien tämä nyt niin kulkee? Jos katsotaan viime vaalikauden rakenteellisia uudistuksia, niin erittäin merkittävä oli tämän harmaan talouden torjunnan kohdalta se uudistus, joka vietiin lävitse monella eri rintamalla. Eli tehtiin hyvin systemaattinen ohjelma, harmaan talouden toimintaohjelma, ja siihen useita kohtia. Pyydän, arvoisat edustajat, katsomaan, mikä on ollut verotulojen kehitys. Sehän on ihan hämmästyttävä: siitä huolimatta, että työllisyys on tullut alas ja meillä pitäisi verotulojen laskea — normaaliajattelun mukaisesti — meillä ovat verotulot kääntyneet nousuun, ja tätä ilmiötä on jatkunut nyt jo pari vuotta oikeastaan. En keksi siihen mitään muuta selitystä kuin että tämä ohjelma toimii.
Nyt sekä tarkastusvaliokunta että valtiovarainvaliokunta ovat saaneet kuulla, että hallitus ei aio tehdä tätä harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Sitä ei enää uusita, sitä ei jatketa, se pannaan hyllylle. Kaksikymmentä vuotta tähän on kuitenkin tehty tähän mennessä töitä erillisen toimintaohjelman osalta, ja tämä viimeinen oli kaikkein jykevin. Ehdottomasti sitä pitää jatkaa. Poliisi kertoo, että he 6 miljoonalla eurolla takaavat, että tulee vähintään 50 miljoonan suorat tulovaikutukset valtiolle. Siinä on siis kymmenkertainen tuotto, mutta siihenkään ei löydy rahaa. 80 kokenutta talousrikostutkijaa ollaan siirtämässä muihin tehtäviin vuoden vaihteessa, jos ei tule eduskunnasta hyvin vahvaa kannanottoa tähän asiaan.
Eli kyllä nämä vaativat kaikki valtiovarainvaliokunnassa ja koko eduskunnassa erittäin huolellisen läpikäynnin ennen kuin näitä lasketaan läpihuutojuttuina lävitse.
Ensimmäinen varapuhemies Mauri Pekkarinen
:Seuraavana edustaja Sarkkinen. — Pyydän kiinnittämään huomiota siihen, että nyt kun ei ole tätä 5 minuutin rajoitetta, niin tällainen maksimisuositus on nyt sitten 10 minuuttia. Ja sen aikarajan puitteissa edellinen puheenvuoro pysyi kylläkin.