Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Andersson, Li, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Muste on tosiaan hädin tuskin ehtinyt kuivua kehysriihen jälkeen, kun hallituksen ministerit ovat jo tulleet katumapäälle riihessä tehdyistä leikkauksista. [Vasemmalta: Ei ihme!] Purra haluaa perua Ratamon yöpäivystyksen lakkauttamisen, [Perussuomalaisten ryhmästä: Se on oikein!] ja opetusministeri Henriksson on linjannut, että toisen asteen maksuttomuuden rajauksesta pitää luopua.
On erittäin hienoa ja erittäin kannatettavaa, että olette valmiita korjaamaan omia heikosti perusteltuja leikkausesityksiänne, ja erityisen iloinen olen tästä Henrikssonin linjauksesta liittyen toisen asteen maksuttomuuteen. Mutta moni suomalainen on nyt huolissaan siitä, että nämä ovat vaalien alla tehtyä ulostuloja, joita teillä ei välttämättä ole aikomustakaan oikeasti toteuttaa. Joten haluan nyt kysyä pääministeri Orpolta: Oletteko te valmis perumaan linjauksen toisen asteen maksuttomuuden rajauksesta Henrikssonin esittämällä tavalla, ja onko opetusministeri Henriksson tehnyt tästä esityksen hallituksen sisällä?
Kiitoksia. — Opetusministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys, ja olen iloinen, että olemme siitä yksimielisiä, että olisi hyvä asia, että opetusmateriaalit ja oppimateriaalit saisivat jatkossakin olla maksuttomia. [Naurua — Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] Ja näin ollen tilanne on se, että silloin kehysriihen alla meillä ei ollut vielä kaikkea tietoa, meillä ei ollut kaikkia vaikutusten arviointeja. [Vasemmalta: Nyt on!] Ne vaikutusten arvioinnit on tehty nyt opetusministeriössä, ja niitten perusteella olen vetänyt itse sen johtopäätöksen, että nyt etsimme korvaavia säästöjä. [Välihuuto vasemmalta] Ja nämä säästöt tulen esittämään, ja tulemme esittämään sitä sillä tavalla, että voidaan jatkaa niin, että opetusmateriaalit toisella asteella ovat maksuttomia. [Välihuutoja]
Annan vielä vastauspuheenvuoron pääministeri Orpolle, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Vielä yleiseen periaatteeseen, se varmasti kiinnostaa: on jouduttu tekemään todellakin vielä kolme miljardin lisäsäästöt. Ja nyt kun ne ovat tarkemmassa valmistelussa, niin eduskunnankin edellyttämällä tavalla näitä päätöksiä valmistellaan huolella ja tehdään arvioita. Jos asianomainen ministeriö, jolle joku säästö kuuluu, tulee siihen tulokseen, että sillä ei saavuteta säästöä tai se on senkaltainen, että kannattaa korvata jollain muulla, niin he voivat tehdä sen esityksen, tuoda sen hallituksen pöytään, ja näin tässä nyt ollaan toimimassa. Silloin hallitus arvioi sen, mikä on esitys.
Mutta se, mistä me pidämme kiinni, on se kolmen miljardin kokonaisuus. Emme me näitä muuten vaan olla tekemässä vaan siksi, että me saamme velkaantumisen taittumaan, vältetään alijäämämenettely, ja siitä pitää pitää kiinni. Mutta totta kai laajasti kaikissa ministeriöissä nyt tehdään tätä valmistelutyötä näiden valitettavien säästölakien eteenpäin viemisessä.
Kysymyksen käsittely päättyi.