Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Seppänen, olkaa hyvä.
Kunnioitettu puhemies! Meidän nuorillamme on hätä. Viimeisimmän kouluterveyskyselyn mukaan tyttöjen ahdistus on kasvanut. Sen mukaan suuressa osassa kouluista jopa lähes puolet kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisista tytöistä kokee olonsa ahdistuneeksi. Ahdistus näkyy jaksamisessa, ja kiinnostus oppimista kohtaan laskee.
Ilmiö näkyy kaikissa länsimaissa, eikä syitä tarvitse etsiä kaukaa. Ahdistuksen taustalla on muun muassa ulkonäköpaineita ja koulustressiä. Erityisesti kännyköiden ja sosiaalisen median liikakäyttö ja niissä leviävä vääristynyt kuva elämästä on tähän kytköksissä. [Aki Lindén: Ville Merinen poistaa ne!] Tutkimusnäyttöäkin aiheesta tulee jatkuvasti lisää. Liikunnan ja leikin sijaan hukutaan luureihin. Tästä kärsivät erityisesti lapset, joilla on neuropsykologisia haasteita.
Arvoisa opetusministeri Henriksson, tämä on koko yhteiskuntaa koskettava ongelma, ja vastuu on ennen kaikkea vanhemmilla, [Puhemies koputtaa] mutta minkälaisia toimia koulumaailmassa voidaan tehdä kotien tueksi tässä asiassa? [Perussuomalaisten ryhmästä: Kännykät pois! — Ben Zyskowicz: Kännykät pois tunneilta!]
Kiitoksia. — Opetusministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa puhemies! Kiitos erittäin hyvästä kysymyksestä. Suuri osa lapsista ja nuorista voi edelleen hyvin, mutta edelleen tilanne on se, että mitä tyttöihin tulee, niin tilanne on huonontunut. Ja kysyjä, edustaja on siinä aivan oikeassa, että tämä on asia, mikä meidän pitää ottaa vakavasti. Sen takia me tarvitaan toimiva opiskeluhuolto. Lasten ja nuorten pitää tietää, että jos tuntuu ahdistavalta, on joku vanhempi ihminen, jonka puoleen voi kääntyä. Me tarvitaan poikkihallinnollista työtä, me tarvitaan työrauhaa.
Tämän johdostahan hallitus tekee paljon toimenpiteitä nyt, ja tänään me olemme tehneet erittäin hyvän päätöksen, jolla me myös halutaan lisätä työrauhaa kouluihin: me tullaan lisäämään kolme vuosiviikkotuntia alakouluun, kaksi vuosiviikkotuntia luokille 1 ja 2 ja sitten yksi vuosiviikkotunti 3.—6. luokalle. Kyseessä on juuri äidinkielen ja matematiikan vahvistaminen. Luulemme, että myös tällä toimenpiteellä ja sillä, että hallitus nyt panostaa perusopetukseen, on vaikutusta. [Puhemies koputtaa] Mutta toki meidän on myös tehtävä enemmän, jotta jokainen lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja voi puhua [Puhemies koputtaa] hyvinvoinnista aikuisten kanssa riittävissä ajoin.
Kysymyksen käsittely päättyi.