Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Nyt, arvoisat edustajat, on aika vaihtaa käsiteltävää aihetta. — Edustaja Wallinheimo.
Arvoisa puhemies! Toissa päivänä oli pakko hieraista silmiä, kun avasin aamulla Twitterin, nimittäin hallituksen tiede- ja kulttuuriministeri Saarikko tviittasi seuraavasti: ”Tällä hetkellä tilanne on kulttuurin ja urheilun toimijoiden sekä koko tapahtuma-alan kannalta sekava. Haluan, että tilanne käsitellään hallituksen neuvotteluissa perinpohjaisesti. Alan ahdinko on otettava tosissaan.” Nyt on pakko ihmetellä, ketä kulttuuri- ja urheiluministeri tässä kritisoi: itseään, hallitusta, koronaministeri Kiurua? [Eduskunnasta: Kokoomusta!] Kuka on syyllinen siihen, ettei näitä kulttuuri-, urheilu- ja tapahtuma-alan asioita ole hoidettu kuntoon? Kysyisinkin ministeri Saarikolta: kuka teitä estää tekemästä päätöksiä? [Eduskunnasta: Oppositio!]
Ministeri Saarikko.
Arvoisa puhemies! Siinä tuli pitkä lista vaihtoehtoja syyllisiksi, mutta yksi jäi puuttumaan. Ei, se ei ole kokoomus suinkaan. Ei ole tarkoitus syyttää oppositiota, vaan totta kai syy on korona — tautitilanteen kehitys ja arvio siitä, missä vaiheessa Suomea voidaan vastuullisesti avata. Minusta eduskunnassa on ollut hyvä yksituumaisuus siitä, että Suomea pitää avata ja tehdään se vaiheittain, vastuullisesti ja edelleen alueellisesti. Käytännössä päätöksiä tekevät aluehallintoviranomaiset, ja sille kaikelle työlle hallitus on tehnyt niin kutsutun exit-suunnitelman, Suomen avautumisen suunnitelman.
Mutta kyllä, edustaja Wallinheimo, olen edelleen samaa mieltä siitä, että on epäreilu ja epäoikeudenmukainen tilanne, että esimerkiksi jalkapallokatsomot ammottavat tyhjyyttään samaan aikaan, kun vieressä ravintoloiden terassit voivat täyttyä. Ja tämän kaiken käsittely on koko hallituksen yhteinen asia, kun rakennetaan toimintasuunnitelmaa Suomelle kesäkuun alusta eteenpäin vaiheeseen, jossa toivottavasti korona-aika jää vähitellen taakse.
Arvoisat edustajat, kun erittäin moni puolue oli ennalta ilmoittanut, että kulttuuri- ja tapahtuma-alan rajoitukset ja urheiluun liittyvät rajoitukset on sellainen aihe, josta tänään halutaan keskustella, niin nyt pyydän kaikkia niitä, jotka tästä asiasta haluavat kysymyksiä esittää, painamaan V-painiketta ja nousemaan seisomaan. — Ja edustaja Wallinheimo voi jatkaa.
Arvoisa puhemies! Ministeri Saarikon lisäksi myös muut ministerit ovat tällä viikolla vedonneet hallitukseen, jotta festarikesä ja tapahtumat voitaisiin nyt avata. Ehkäpä tämä tulee hallitukselle hieman yllätyksenä, mutta suurin osa näistä on jo peruttu. Mutta on siellä toki vielä pelastettavaa, jos ollaan nopeita.
Onhan tämä aika päätöntä, että ministerit Twitterissä vaativat hallitukselta toimia sen sijaan, että tekisivät päätöksiä itse. Hallituksen ja ministeriöiden valtakunnalliset suositukset säätelevät kuitenkin tapahtumia vahvasti. Ministereillä on siis mahdollisuus vaikuttaa.
Pääministeri Marin, kysyn teiltä, kun en saanut vastausta ministeri Saarikolta: Miksi hallitus kiertää tätä kuin kissa kuumaa puuroa? Haraako joku hallituksessa vastaan, vai miksi ette kykene tekemään päätöksiä? Tätä on kuitenkin odotettu jo yli vuosi.
Näin. — Ja pääministeri Marin.
Arvoisa puhemies! Tätä hybridistrategian päivitystä tehdään parhaillaan. Viimeksi tänään sote-ministeriryhmä on tätä asiaa käsitellyt, ja se tuodaan hallituksen neuvotteluun, kun tämä työ on valmis. Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman pian.
Mutta aivan kuten ministeri Saarikko tässä kuvasi, vaikka sitä ei välttämättä tietenkään täällä poliittisten puolueiden välisessä väittelyssä aina muisteta kertoa, niin kysehän on tietenkin koronatilanteesta. Se on se isoin, suurin määrittävä tekijä sille, kuinka näitä rajoitustoimia voidaan vapauttaa. Vaikka ymmärrän hyvin alan hädän ja tuskan, ymmärrän hyvin nämä huolet, joita liittyy niin kulttuuri‑, tapahtuma‑ ja urheilutoimijoiden ahdinkoon kuin vaikka ravintola-ala-ahdinkoon ja monien muiden yhteiskunnallisten toimijoiden ahdinkoon, niin itse kuitenkin vetoan, että nyt me tarvitsemme vielä hetken malttia, niin että voimme yhdessä varmistaa sen, että kesästä tulee aidosti hyvä. Kuitenkin jokaisen meidän etu on, jokaisen yhteiskunnan toimijan etu on se, että koronatilanne saadaan nyt hyvin hallintaan, tautitapaukset saadaan painettua alas, ja yhdessä rokotusten edistymisen kanssa [Puhemies koputtaa] me voimme elää kaikki normaalimpaa, vapaampaa kesää, niin tapahtuma‑ ja kulttuuriala [Puhemies: Ja aika täynnä!] kuin kaikki muutkin yhteiskunnan toiminnot. [Ben Zyskowiczin välihuuto]
Edustaja Multala.
Arvoisa puhemies! Tapahtuma-ala on monen työ ja toimeentulo, ja nyt jo yli vuoden tämä työ on ollut heiltä kielletty. Moni on joutunut jopa vaihtamaan alaa erityisesti musiikkialalla, joka perustuu paljon esiintymiseen. Työttömyysturvakin on puutteellinen. Mutta vaikka tuki kuinka on tärkeää, ensisijaisesti nämä ihmiset toivovat pääsevänsä töihin.
Eilen uutisoitiin, että Helsingin yliopisto on kehittänyt pikatestin, joka on lähes yhtä tarkka kuin nämä PCR-testit. Olemme kokoomuksessa ehdottaneet kaikkien keinojen käyttöä, muun muassa koronapassia, mutta sen lisäksi pikatestit olisivat erittäin hyvä keino avata tapahtumia turvallisesti nopeasti. Voisimmeko me luottaa ammattimaisiin tapahtumajärjestäjiin ja antaa heidän järjestää turvallisia tapahtumia, sillä ihmiset kokoontuvat tällä hetkellä muutenkin? Oletteko nähneet, kauniilla kelillä tuolla ovat puistot täynnä porukkaa?
Ministeri Kiuru.
Arvoisa puhemies! Minä ainakin kannatan pikatestejä, ja pikatestejä on myös otettu käyttöön. Meillä on siitä hyviä esimerkkejä. EU:han omalta osaltaan on myös tukenut jäsenmaiden pikatestien käyttöönottoa sillä, että saimme myös EU:lta pikatestejä, jotka on jaettu tähän valtakuntaan. Eli siltäkin osin, jos eivät järjestäjät ole huomanneet tätä mahtavaa tapaa hoitaa asioita, niin nyt sitten se on tältä puolelta jopa EU:hun asti otettu toimintalinjaksi. Myös sitten yksityiset toimijat eri hallintoaloilla voivat näitä hyviä käytäntöjä itsekin lähteä ottamaan käyttöön, ja hyvä näin.
Omasta puolestani haluan sanoa, että kun ei se Wallinheimon sormi tänne vielä ehtinyt osoittaa ja en ehtinyt osallistua tähän Twitter-keskusteluun, totean, että ainakin omasta puolestani olen hyvin valmis tekemään merkittäviä helpotuksia tartuntatautilain näkökulmasta tai ylipäätään tämän hybridistrategian näkökulmasta, jos tautitilanne ja epidemian hallinta sen suovat, ja olen esittänyt tällä viikolla hallituksen sisällä näitä merkittäviä muutoksia tapahtumien sallimiseksi seuraavina viikkoina paljon helpommalla tavalla.
Kysymyksen käsittely päättyi.