Viimeksi julkaistu 9.7.2025 16.36

Pöytäkirjan asiakohta PTK 67/2024 vp Täysistunto Tiistai 18.6.2024 klo 14.00—19.24

15. Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi arvonlisäverolain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 39 §:n muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 50/2024 vp
ToimenpidealoiteTPA 42/2023 vp
Valiokunnan mietintöVaVM 9/2024 vp
Toinen käsittely, ainoa käsittely
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Toiseen käsittelyyn ja ainoaan käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 15. asia. Nyt voidaan toisessa käsittelyssä hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. Lopuksi päätetään ainoassa käsittelyssä toimenpidealoitteesta. — Keskustelua, edustaja Sarkkinen, olkaa hyvä. 

Keskustelu
19.17 
Hanna Sarkkinen vas :

Arvoisa puhemies! Pienet yritykset ovat ahtaalla useiden erillisten mutta yhtä aikaa vaikuttavien arvonlisäveromuutosten takia. Vuoden sisällä hallitus aikoo nostaa yleistä arvonlisäverokantaa merkittävästi nopealla aikataululla, korottaa alennettuja verokantoja ja implementoida EU-oikeuden edellyttämän alarajahuojennuksen poiston. Olen vakavasti huolissani päätösten yhteisvaikutuksista. Arvonlisäverokantojen korottamisen sekä arvonlisäveron alarajahuojennuksen poistamisen nopean aikataulun aiheuttamat yhteisvaikutukset tulevat olemaan merkittävän haitalliset ja raskaat erityisesti pienille yrityksille. Lisäksi arvonlisäveron isot korotukset syövät ostovoimaa ja kysyntää muutenkin heikentyneen kysynnän olosuhteissa. Kysynnän puute nousee tällä hetkellä esiin merkittävimpänä yritysten toimintaa rajoittavana tekijänä. 

Arvoisa puhemies! Alarajahuojennuksen poisto nostaa verotaakkaa 15 000—30 000 euroa vuodessa liikevaihtoa tuottaville yrityksille. Muutoksen vaikutus on negatiivisin yrityksille, joiden toiminta on työpanosvetoista ja jotka eivät voi kilpailutilanteen vuoksi korottaa hintojaan arvonlisäveron noston vertaa. Tällöin toiminnasta maksettava korkeampi arvonlisävero tulee yrityksen maksettavaksi ja siten heikentää yrityksen toimintamahdollisuuksia. Alarajahuojennuksen poisto vaikuttaa Suomessa noin 80 000 pieneen yritykseen. Jotta näiden yritysten toiminta ja pienimuotoisen yritystoiminnan houkuttelevuus ylipäätään voidaan turvata tulevaisuudessa, tulisi alarajahuojennuksen poistoa kompensoida korottamalla alvin alarajavelvollisuuden rajaa. Alarajahuojennus on poistettava EU-linjausten tähden, tässä ei sinänsä hallituksella ole valinnanvaraa, mutta sitä kompensoivat toimet ovat Suomen itsensä päätettävissä. Ja näemmekin, että alarajahuojennuksen poistoa tulisi kompensoida nostamalla alarajavelvollisuuden rajaa. 

Arvoisa puhemies! Alv-velvollisuuden alaraja tulisi nostaa 30 000 euroon, mikä on myös yrittäjäkentän, VATTin ja monen muun asiantuntijan tukema arvio järkevästä verovelvollisuuden alarajasta. Myös Verohallinto on kannattanut alarajan korotusta. Alarajan korottamisella olisi yritysten hallinnollista taakkaa alentava vaikutus ja alarajan nostamisella olisi positiivisia vaikutuksia yritysten toimeliaisuudelle ja siten myös kokonaistaloudelle. 

Hallituspuolueet päätyivät eduskuntakäsittelyn aikana asettamaan alarajan 20 000 euroon, joka on parannus suhteessa hallituksen esittämään 15 000 euroon. Kuitenkin vastaantulo on liian vaatimaton ja esityksen lopputuloksena monen pienyrittäjän verotaakka kasvaa. Tämä on erikoinen valinta itseään yrittäjämyönteisenä mainostavalle hallitukselle. 

Arvoisa puhemies! Olen pahoillani siitä, ettei opposition esitys alarajavelvollisuuden nostamisesta 30 000 euroon mennyt läpi eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä olleissa äänestyksissä. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Kiitoksia. — Edustaja Lohi, poissa. 

Keskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 50/2024 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen toimenpidealoitteen hylkäämisestä. Asian käsittely päättyi.