Viimeksi julkaistu 5.6.2021 0.46

Pöytäkirjan asiakohta PTK 70/2016 vp Täysistunto Torstai 16.6.2016 klo 16.00—22.44

2.1. Suullinen kysymys päivähoitomaksujen korotuksista (Eeva-Johanna Eloranta sd)

Suullinen kysymysSKT 70/2016 vp
Suullinen kyselytunti
Toinen varapuhemies Paula Risikko
:

Ensimmäinen kysymys, edustaja Eloranta. 

Keskustelu
16.02 
Eeva-Johanna Eloranta sd :

Arvoisa puhemies! Ahkerat lapsiperheet ovat suomalaisen yhteiskunnan selkäranka. Vanhemmat käyvät töissä ja rakentavat tätä yhteiskuntaa, maksavat veroa, huolehtivat arjen pyörittämisestä, kurahousuista ja korvatulehduksista. Tärkeä edellytys arjen sujumiselle on toimiva, kunnollinen ja kohtuuhintainen varhaiskasvatus. Nämä suomalaisen arjen sankarit perheissä ovat tiukoilla. Lainanlyhennykset ja vuokrat pitää hoitaa, kesävaatteet ja polkupyörät hommata. Hallitus on esittänyt jättisuuria korotuksia päivähoitomaksuihin. Ihan tavallisella sairaanhoitajan ja rakennustyöntekijän kaksilapsisella perheellä maksuja ollaan nostamassa lähes 1 400 euroa vuodessa. Siis lähes 1 400 euroa. Se on iso raha monelle perheelle. Vain kaksi viikkoa sitten hallitus antoi ymmärtää, että se aikoo perua nämä jättikorotukset. Nyt kuitenkaan näin ei ole tapahtunut. Ministeri Grahn-Laasonen, voitteko kertoa, mitä tässä oikein tapahtui? 

16.03 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kysyjä esitti varsin hyviä huomioita suomalaisesta varhaiskasvatuksesta, joka on erittäin laadukasta ja ammattilaisten tarjoamaa. Suomessa on sellainen iso vahvuus meidän hyvinvointiyhteiskunnan osana, että me olemme rakentaneet koulutusjärjestelmän, joka lähtee sieltä varhaiskasvatuksesta ja tarjoaa mahdollisuuksia kaikista taustoista tuleville lapsille kouluttautua ja saada niitä valmiuksia, jotka sitten varhaiskasvatuksen tapauksessa jo auttavat sitten myöhemmin opintiellä ja elämässä eteenpäin. Eli varhaiskasvatus on tärkeä osa meidän koulutusjärjestelmäämme. 

Mitä tulee näihin varhaiskasvatuksen maksukysymyksiin, niin siihen liittyvä esitys on ollut sivistysvaliokunnassa, eduskunnassa käsiteltävänä ja valiokunnassa tämä esitys siirtyi käsiteltäväksi syksyllä eli eduskunnan tauon jälkeen. Sitä ennen hallitus tulee käymään keskustelua siitä, mitä tälle esitykselle tullaan tekemään. 

Toinen varapuhemies Paula Risikko
:

Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. 

16.05 
Eeva-Johanna Eloranta sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ministeri Grahn-Laasonen, 1 400 euroa vuodessa on monelle perheelle iso raha. Se on lapsiperheelle ihan kesälomamatkan hinta. Ja tällä asialla on toinenkin puoli: hallitus on luvannut, että kaikissa päätöksissä laitetaan aina työ etusijalle ja että tehdään päätöksiä, jotka aina kannustavat työhön menemiseen kotona olemisen sijaan, ja se on hyvä linja. Kuitenkin hallituksen esittämä päivähoitomaksujen jättikorotus tarkoittaa sitä, että pienipalkkaisen äidin, vaikkapa myyjän tai lähihoitajan, kohdalla voi tulla eteen tilanne, jossa työtä ei enää kannatakaan ottaa vastaan, kun päivähoitomaksujen maksamisen jälkeen perheelle jää vähemmän käteen kuin jos jäisi kotiin lasten kanssa. Eteen voi tulla tilanne, jossa perheenäidillä tai -isällä ei ole varaa mennä töihin. 

Ministeri Grahn-Laasonen, sanoitte, että arvioitte vielä näitä korotuksia. Teillä on ollut vuosi aikaa arvioida päivähoitomaksukorotusesityksenne vaikutuksia. Viime viikolla annoitte ymmärtää, että esitys perutaan. Voitteko kertoa, onko teillä nyt jotakin uutta tietoa, jonka perusteella päätitte olla vetämättä pois täältä eduskunnasta tätä esitystä jättikorotuksista? 

16.06 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatus on tänä päivänä ja tulevaisuudessakin maksutonta kaikkein pienituloisimmille perheille, ja siinä on nimenomaan tavoitteena turvata se mahdollisuuksien tasa-arvo ja mahdollisuus varhaiskasvatukseen kaikenlaisista taustoista tuleville lapsille ja myöskin heidän perheilleen se mahdollisuus, että lapsi voi osallistua varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatuksen merkitystä osana meidän koulutusjärjestelmää ei voi kyllin korostaa, se on aivan keskeistä, ja siitä syystä tällä hetkellä keskitymme erittäin voimakkaasti siihen, että vahvistamme varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa erilaisin keinoin. Muun muassa historian ensimmäiset kehittämisavustukset Opetushallituksesta laitettiin taannoin hakuun, ja samoin tällä hetkellä muun muassa lisäämme voimakkaasti ja pysyvästi yliopistokoulutettujen lastentarhanopettajien määrää. Ja niin kuin tässä äskeisessä vastauksessani jo kerroin, tämän maksuasian käsittely siirtyy syksyyn, ja hallitus tulee arvioimaan sitä hyvin monista näkökulmista. 

16.07 
Ville Niinistö vihr 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Nämä päivähoidon maksukorotukset ovat olleet osa sitä hallituksen politiikkaa, jossa varhaiskasvatukseen on toteutettu useita leikkauksia. Ryhmäkokoja on kasvatettu ja oikeutta täysipäiväiseen varhaiskasvatukseen on rajoitettu. Tämä on väärä suunta, koska varhaiskasvatuksella on iso merkitys siinä, että perheet voivat sovittaa arjessaan yhteen toimeentulon ja työnteon ristipaineet ja varmistaa, että lapset saavat hyvää, laadukasta varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten puolesta toivonkin, että hallitus nyt miettii, miten varhaiskasvatuksen arvostusta ylipäätään voidaan nostaa. Se on tärkeä osa meidän yhteiskuntaamme ja lasten oikeuksia. 

Arvoisa puhemies! Kaksi viikkoa sitten ministeri Stubb lupasi, että hallitus arvioi uudestaan myös sen takia tätä maksukorotusta, että nämä kovat maksukorotukset voisivat olla niin haitallisia, että kokonaissäästöt eivät toteudu sen takia, että naisten asema työelämässä heikkenisi ja se voisi ohjata naisia kotiin. Monet kunnat eivät myöskään halua näitä toteuttaa, eli se eriarvoistaisi lapsia. Kysynkin nyt tulevalta valtiovarainministeriltä, ministeri Orpolta: oletteko te samaa mieltä ministeri Stubbin kanssa, ja ovatko hallituspuolueiden puheenjohtajat keskustelleet siitä, että tämä kohtuuton esitys voitaisiin perua? 

16.08 
Sisäministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Varsinaisesti olen kyllä täällä edelleen sisäministerin roolissa, mutta lyhyesti voin todeta, että teimme tänään hallituspuolueiden kesken sen arvion, että tämä ei nyt vielä mennyt eteenpäin, mikä antaa mahdollisuuden tätä asiaa käydä läpi vielä ennen kuin käsittely jatkuu. Palaamme asiaan. 

16.09 
Sari Tanus kd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Esityksen mukainen 22 prosentin korotus tavallisten pieni- ja keskituloisten perheiden päivähoitomaksuihin on todella aivan liian suuri, ja se vaikeuttaisi perheiden elämää aivan kohtuuttomasti. Näin suuren korotuksen vaikutukset myös työnteon ja työn vastaanottamisen kannustavuuteen ovat hyvin merkittäviä ja aivan päinvastaisia kuin hallitus esityksessään totesi. Pääministeri Sipilä on myös jo aiemmin todennut, että kaikki tarvittavat leikkauspäätökset on nyt jo tehty. Lapsiperheitä on monella tapaa jo aiemmin rokotettu. Eikö nyt olisi aika todeta, että hallituksen alkuperäinen esitys oli huonosti valmisteltu? Kysyisinkin: voiko hallitus nyt jo ennen kesätaukoa todeta, että päivähoitomaksujen korotuksista luovutaan kokonaan? 

16.09 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Haluan tehdä sellaisen havainnon siitä esityksestä, että siinä on toki paljon hyviä puolia, muun muassa se, että se pienentää maksuja pienituloisimmilta perheiltä, ja myöskin erityisesti yksinhuoltajaperheiden asemaa se esitys jopa helpottaa. Samoin siinä on elementtejä, jotka pienituloisten kohdalla lisäävät työn vastaanottamisen kannusteita. Eli tämä on hyvin monipuolinen kokonaisuus, jota tulee huolella punnita, ja siitä syystä olen iloinen, että asiaa voidaan vielä tarkastella.  

Täällä käytettiin hyvä puheenvuoro siitä, mitkä ovat ne keinot, joilla voidaan vahvistaa varhaiskasvatuksen arvostusta yhteiskunnassamme. Mielestäni juuri näitä keinoja tässä luettelin: pedagogiikan vahvistaminen eli se, että varhaiskasvatus nähdään osana koulutusjärjestelmää ja vieläpä erittäin vaikuttavana osana varhaiskasvatusta, samoin sitten se, että meillä olisi tulevaisuudessa entistä koulutetumpi henkilökunta, eli lisäämme yliopistokoulutettujen lastentarhanopettajien määrää. Lastentarhassa työskentelevä henkilöstö on mukana myöskin tällä hetkellä siinä kehittämistyössä, mitä teemme laadullisella puolella, sekä Opetushallituksen puolella (Puhemies koputtaa) että esimerkiksi opettajankoulutuksen kehittämisfoorumissa. 

16.11 
Anneli Kiljunen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Perheille annettiin tässä muutama päivä sitten, viime viikolla, toivoa siitä, että varhaiskasvatusmaksujen korotuksia ei tultaisi toteuttamaan. Nyt täytyy sanoa, että tämä on monelle varmaan ollut suuri pettymys. Me saatoimme valiokuntakuulemisissa todeta, että lapsiperheköyhyys on kääntynyt jälleen kasvuun. 40 prosenttia perheistä kärsii tällä hetkellä toimeentulo-ongelmista. 20 prosenttia keskituloisista pikkulapsiperheistä kärsii toimeentulo-ongelmista. Tällä kaikella, näillä toimeentulo-ongelmilla, on suuri vaikutus lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, minkä takia olisi erittäin tärkeää, että hallitus myös ymmärtäisi sen, että se tukisi perheiden toimeentuloa. 

Jos hallitus nyt kuitenkin aikoo toteuttaa kaikesta huolimatta nämä päivähoidon korotukset ja kohdistaa ne keskituloisiin lapsiperheisiin, niin mitä hallitus aikoo tehdä? Arvoisa ministeri Orpo, asettaisin teille kysymyksen: Totesitte linjakysymyksenä linjapuheessanne, että ilman keskiluokkaa ei ole hyvinvointia, koska ei ole sen rahoittajia. Tarkoitatteko te sillä sitä, että te tulette rokottamaan ja siirtämään kustannuksia (Puhemies: Aika!) keskiluokkaan eikä päinvastoin? (Hälinää — Eduskunnasta: Luulen, että tulkitsitte oikein!) 

16.12 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatuksen maksut eivät tule nousemaan ainakaan elokuussa. Eikö tämä ollut nyt hyvä uutinen hallitukselta perheiden suuntaan? Asiaa käsitellään vielä hallituksessa ja katsotaan, mikä tämän esityksen kohtalo on, ja pidän sitä hyvänä asiana. 

16.13 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen myötä ylempään maksuluokkaan kuuluu myös perheitä, joissa äiti työskentelee matalapalkka-alalla mutta isän palkkataso nostaa perheen yhteenlaskettavat ansiot sille tasolle, että lasten päivähoitomaksut määräytyvät ylimmän maksuluokan mukaan. Valitettavasti miehen euro on edelleenkin Suomessa suurempi kuin naisen euro. Tämä aiheuttaa varmasti tilanteita, jolloin perheissä pohditaan, kannattaako äidin käydä töissä vai jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Vaikka se siinä elämäntilanteessa ja taloudellisessa tilanteessa saattaisikin tuntua houkuttelevalta ja hyvältä vaihtoehdolta, niin se valinta on kuitenkin valinta myöskin tulevaisuuteen: se vaikuttaa äidin urakehitykseen, äidin palkkatasoon ja lopulta myös äidin eläkkeeseen.  Arvoisa ministeri, näettekö te tässä tasa-arvo-ongelmaa? 

16.14 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Niin kuin sanottu, tätä esitystä punnitaan vielä hyvin monilta kanteilta ennen kuin varsinaisia lopullisia päätöksiä asiassa tehdään. Siihen kysymykseen haluaisin kyllä vielä huomioita kiinnittää, että mielestäni on erittäin tärkeätä, että eri keinoin kannustamme perheitä laittamaan lapsensa osallistumaan varhaiskasvatukseen, koska sillä on positiivisia vaikutuksia tutkimustenkin mukaan siihen, minkälaisia oppimisvalmiuksia heillä myöhemmin on ja miten koulutus sitten myöhemmin järjestyy ja onnistuu ja minkälaiset ne valmiudet sille koulupolulle ovat. (Hälinää) Eli toivomme, että voimme erilaisilla keinoilla, esimerkiksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa kehittämällä ja palveluohjauksella, vaikkapa helposti haavoittuvia ryhmiä, kuten maahanmuuttajaryhmiä, ohjata osallistumaan varhaiskasvatukseen, koska se on lapselle hyväksi. 

16.15 
Sanna Lauslahti kok 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Hallitus teki erittäin merkittävän teon siinä, että otti aikalisän varhaiskasvatusmaksujen korotusten yhteydessä. Mielestäni siinä kohdin hallitus ansaitsee kiitoksen. Varhaiskasvatusmaksuilla on nimittäin monenlaista merkitystä, kuten täällä oppositiokin on nostanut. Varhaiskasvatusmaksut voidaan nähdä eräällä tavalla veronkorotuksena, joka kohdentuu vain lapsiperheille, ja silloin herää kysymys, haluammeko me tosiasiallisesti kohdentaa verojen korotuksen maksujen muodossa lapsiperheille. 

Toinen kysymys liittyy siihen, että kun me haluamme samaan aikaan eräällä tavalla elvyttää meidän julkista taloutta, siihen liittyy yksityinen kysyntä, niin se kaikki raha, mikä otetaan lapsiperheiltä, on myös kulutuksesta pois. (Välihuutoja vasemmalta) Ehkä tärkein asia, joka tähän liittyy, on lasten osallistuminen varhaiskasvatukseen ja siihen kannustaminen, ja siltä osin kysyisinkin: mitä konsteja me voimme tehdä, jotta me saamme lapset osallistumaan entistä enemmän varhaiskasvatukseen? 

16.16 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Siinä oli erittäin hyvä kysymys, ja tämä on nimenomaan se, mitä meidän pitää yhdessä miettiäkin, mitkä ne erilaiset keinot ovat, millä lisäämme osallistumisastetta varhaiskasvatukseen. Se on Pohjoismaiden alhaisin Suomessa, ja meidän tulisi ilman muuta kannustaa perheitä osallistumaan varhaiskasvatukseen ja myös vahvistaa vanhempien ja perheiden luottamusta siihen, että varhaiskasvatuksella on merkitystä myöskin lapsen myöhemmän oppimisen kannalta. Siinä meillä tietysti kaikilla vanhempinakin on iso rooli, että teemme niitä valintoja omassa arjessamme, osallistuuko lapsi varhaiskasvatukseen vai eikö osallistu. Ja voimme vaikuttaa muun muassa tässä kyselytunnilla sanomalla, että minä toivon, että mahdollisimman moni lapsi osallistuisi varhaiskasvatukseen. 

16.16 
Mikaela Nylander 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Olemme täällä viime vuoden aikana varsin usein keskustelleet varhaiskasvatuksesta ja subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisesta, ja nyt maksupolitiikasta emme vielä tiedä, mitä siitä tulee. Toivon tietysti, että hallitus tekee hyviä päätöksiä. Olemme myös keskustelleet henkilöstömitoituksista. Kaikki nämä ovat hankalia keskusteluita. Mitä jos ajattelisimme ihan toisin ja yrittäisimme todellakin kannustaa perheitä osallistumaan varhaiskasvatukseen muuttamalla järjestelmää tyystin? Esimerkiksi Ruotsissa on käytössä sellainen malli, missä varhaiskasvatus on ilmaista neljä tuntia päivässä yli 3-vuotiaille. Jos vielä kytkisimme tähän isoon muutokseen muutoksia kotihoidon tukeen ja ehkä perhe-, vanhempainvapaisiin, niin saisimme tällaisen perhepoliittisen kokonaisuudistuksen. Voisiko hallitus tehdä tällaista? 

Kort, talman, på svenska också. Kan regeringen tänka sig en familjepolitisk helhetsreform där man ger gratis dagvård åt barn över tre år, till exempel fyra timmar, gör förändringar i hemvårdsstödet och sedan också förändringar i föräldraledigheten, så att vi får en ordentlig reform? Onko tämä mahdollista? 

16.18 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatuksen osalta meillä onkin kuljettu aika iso ajattelutavan muutos. Nykyään ei enää puhuta lastentarhoista ja lasten tarhaamisesta tai siitä, että lapset pitää jonnekin saada päiväksi sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä, vaan tänä päivänä varhaiskasvatus on nimensä mukaisesti varhaiskasvatusta, eli siellä jo saa niitä valmiuksia, jotka sitten myöhemmin auttavat opintiellä ja elämässä ylipäätänsäkin. Varhaiskasvatuksella voidaan muun muassa ehkäistä syrjäytymistä ja puuttua varhaisesti moniin ongelmiin, esimerkiksi vaikkapa oppimisvaikeuksiin.  

Tässä tuli hyviä ehdotuksia, joita mielestäni kaikkia meidän tulisi harkita ja käydä innovatiivisesti läpi, käydä myös kansainvälistä vertailua, ja tämän Ruotsin esimerkin tunnen hyvin. Päätöksiä mistään tämän tyyppisistä kokonaisuuksista meillä ei tietenkään hallituksessa ole. Opetushallitus tekee tällä hetkellä varhaiskasvatuksen historian ensimmäisiä perusteita eli ikään kuin opetussuunnitelmienomaista asiakirjaa, jossa määritellään, mitä erilaisia tavoitteita ja sisältöjä varhaiskasvatuksella on. Täytyy sanoa, että kun on seurannut sitä ammattilaisten tekemää työtä, niin se on hyvin innostavaa. 

16.19 
Annika Saarikko kesk 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tämän varhaiskasvatuskeskustelun yhteydessä on noussut esiin ansiokkaasti myös se, että tuo hallituksen esitys, joka nyt on keskustelussa, piti sisällään myös merkittävän kädenojennuksen kaikkein pienituloisimmille, esimerkiksi yhden vanhemman perheille, joka on tietysti tuon esityksen valtavan hyvä puoli. Toinen merkittävä keskustelu sen yhteydessä käytiin tuntiperustaisen päivähoitomaksun käytännön kasvattamisesta, joka olisi niin ikään lapsiperheiden talouden ja arjen hallinnan kannalta hyvä esitys ja jota jo monissa kunnissa kokeillaan. 

Mutta lapsiperheiden palvelut ovat muutakin kuin päivähoitoa tai varhaiskasvatusta sen laajassa merkityksessä. Hallituksen kärkihanke lasten ja perheiden palveluiden parantamisesta pitää sisällään muun muassa esityksen lapsiperheiden kunnallisen kotiavun parantamisesta ja lapsiperheiden palveluiden kokonaismuutoksesta. Tästä on keskusteltu huomattavasti vähemmän, ja tiedustelisin asiasta vastaavalta ministeriltä: miten tuo kärkihanke voi? (Eduskunnasta: Hyvä kysymys!) 

16.20 
Perhe- ja peruspalveluministeri  Juha Rehula 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin lapsiperheiden kunnallisiin kotipalveluihinhan eduskunta ja maan hallitus lisäsi rahaa. Siihen on kohdennettu lisämäärärahoja tälle vuodelle. Toisekseen kärkihankkeen jalkauttamisvaihe: Olennaista on se, että olemassa olevia hyviä käytäntöjä esimerkiksi kotipalvelun osalta, niitä malleja, joita maassa on eri kunnissa eri puolilla maata, saataisiin monistettua. Se on nyt jalkauttamisvaiheessa sillä tavalla, että aluekierrokset ovat menossa ja aluekierroksilla muun muassa kerätään niitä kokemuksia ja niitä paljon puhuttuja hyviä käytäntöjä. Seuraava vaihe on sitten se, että niitä pitää pystyä monistamaan. Mutta tässä ollaan kenttävaiheessa. 

16.21 
Ville Niinistö vihr 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on toistuvasti joutunut peruuttamaan päätöksiään, ja on ilmennyt, että laskelmat päätösten taustalla eivät ole pitäneet paikkaansa. Tässäkin esityksessä on selvää, että tämä heikentää työllisyysastetta ja heikentää tasa-arvoa, naisten asemaa työelämässä, ja muitakin leikkauksia on tehty, kuten eläkeläisten asumistuen leikkaus, jonka hallitus on perunut. Nyt haluankin tuoda esille sen, että kun te sanotte tässä yhteydessä, arvoisa ministeri Grahn-Laasonen, varsin hyvin asioita varhaiskasvatuksen merkityksen puolesta, niin kaikki hallituksen toimenpiteet menevät toiseen suuntaan ja rajoittavat ihmisten mahdollisuuksia saada lapsia varhaiskasvatukseen, päästä itse työhön. Ja tämä on se ristiriita, johon teidän nyt on vastattava. Jos te sanotte — niin kuin useampi hallituksen ministeri sanoo — että näiden päätösten tekeminen tuntuu pahalta ja ikävältä, niin minulla on siihen hyvä keino: älkää tehkö näitä päätöksiä. Silloin ei tunnu pahalta, vaan silloin tuntuu paremmalta, kun parantaa oikeasti varhaiskasvatuksen asemaa. Ja haluaisin myös kysyä pääministeriltä: Miten te näette tämän asian? Voiko nämä leikkaukset perua, koska ne eivät ole taloudellisestikaan järkeviä? 

16.22 
Opetus-  ja  kulttuuriministeri   Sanni   Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Sanotaan nyt vielä kerran, että hallitus tosiaan uudelleen harkitsee tämän esityksen ja elokuussa eivät astu voimaan nämä maksukorotukset, niin kuin tässä jo on todettu. Ihan teidän suuntaan: eikös se nyt ollut se päivän hyvä uutinen? Ja mitä tulee vielä tähän varhaiskasvatuksen kehittämiseen, niin minähän luettelin lukuisia keinoja, millä voimme positiivisessa hengessä viedä varhaiskasvatuksen laatua eteenpäin. Kaikki tiedämme, että tällä hetkellä Suomessa on erityisen haastavat taloudelliset ajat taloudellisten resurssien näkökulmasta. Se ei ole uutinen eikä yllätys kenellekään. Mutta silloin juuri on erityisen tärkeää, että me pystymme panostamaan siihen laatuun, pedagogiikan vahvistamiseen, osaamiseen ja siihen palveluun, mitä nämä lapsiperheet, lapset saavat. 

16.23 
Antti Lindtman sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Nyt on siis käynyt selväksi, että tämä hallituksen ajama esitys näistä päivähoitomaksujen jättikorotuksista asettaa kaikkein tiukimpaan tilanteeseen ahkerat, työssäkäyvät, keskiluokkaiset lapsiperheet. Sitten on käynyt myös ilmi, että tässä voi tulla aika kohtuuttomia tilanteita, että perheenisällä tai -äidillä ei ole siis varaa mennä töihin. Saatiin valoa kaksi viikkoa sitten, kun hallitus ilmoitti, että se peruu tämän tekemänsä päätöksen. (Oikealta: Ei ilmoittanut!) Esimerkiksi kokoomuksen edustaja Sarkomaa jo tiedotteessa iloitsi siitä, että hallitus on perunut tämän päätöksen. Ja nyt saimme sitten kuulla, että hallitus peruu tämän tekemänsä perumispäätöksen ja siirtää tämän syksyyn. Onko tässä nyt riski, että tässä perutaan ensi syksynä perumisen peruutus? 

Arvoisa pääministeri, vähän näin juhannuksen tulon hengessä, kun lapsiperheetkin valmistautuvat lomiin, kysyn: onko tämä nyt sitä vatulointia, vai täyttääkö tämä jo jappaistelun tunnusmerkit? 

16.24 
Pääministeri Juha Sipilä 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin tuossa listassa jäi mainitsematta se, että tämä ehdotus, mikä on, auttaa ihan kaikkien pienituloisten asemaan. Se sieltä tahtoo aina unohtua. 

Toiseksi, tämä hallitus on lähtenyt tekemään taloussuunnitelmaa siltä pohjalta, että emme siirrä ongelmia kuntien hartioille. Mehän emme nosta päivähoitomaksuja, vaan me annamme tilaa kunnan päätökselle tehdä harkintansa mukaan siellä alueella olevia päätöksiä. Pallon siirtämistä, peiton jatkamista me emme halua tehdä, että leikkaamme kunnilta mutta emme anna heille työkaluja tehdä sitten sen mukaisia päätöksiä, joko korottaa maksuja tai sitten väljentää normeja sillä tavalla, että he voivat sitten paremmin tehostaa toimintaansa. Tämä on nyt uutta hallituksen politiikassa suhteessa aikaisempiin käytäntöihin. Tämä lisäaika mahdollistaa nyt asian uudelleen harkinnan. Eikö tämä ole juuri hyvää politiikkaa? Meillä aikataulu kyllä sallii sen, että (Puhemies koputtaa) tämä asia harkitaan huolella loppuun saakka. 

Kysymyksen käsittely päättyi.