Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Osittain ainoaan, osittain toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 15. asia. Ensin päätetään liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön LiVM 8/2015 vp pohjalta ainoassa käsittelyssä sopimuksesta ja sitten toisessa käsittelyssä lakiehdotuksesta.
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi muun muassa tienkäyttömaksujen perimisen teiden käytöstä myös ulkomaisilta kuljetusyrittäjiltä. Tämä on erittäin toivottu ja odotettu uudistus, joka viimeinkin saadaan voimaan. Esitys osaltaan parantaa suomalaisen kuljetusyrittäjän kilpailukykyä ulkomaisiin kuljetusyrittäjiin nähden. Esitys edistää myös yritystoimintaa vähentämällä kustannuksia tavarakuljetuksissa ja helpottamalla taksiliikennettä maiden välillä.
Tiemaksut ovat mainittuina Suomen hallitusohjelmassa. Kuten valiokuntakin toteaa, tämä esitys toteutuessaan selkiyttää Suomen ja Venäjän välistä maantieliikennettä ja poistaa turhia liikenteen esteitä. On hyvä, että myös venäläisen taksiliikenteen osalta sopimus selkiyttää nykytilannetta. Tällä hetkellä tätä on ollut erittäin vaikea valvoa, mutta nyt tästäkin tulee helpommin valvottavaa ja näin voidaan paremmin estää harmaata taloutta.
Valiokunta katsoi osaltaan, että sopimus ei ole kaikilta osin sopusuhtainen eikä tasapainoinen. Näillä valiokunta tarkoitti muun muassa Suomessa ja Venäjällä sallittuja painoja ja mittoja. Suomessa sallitut painot ovat Venäjällä sallittuja korkeammat, ja eroja on paitsi maksimikokonaispainoissa myös laskemistavassa. Tämä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin varsinkin Venäjällä käytössä olevan ylipainolupajärjestelmän kautta. Pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä ja Suomessa ajoneuvot punnitaan pääsääntöisesti eri lailla. Suomessa ajoneuvo punnitaan ajoneuvo kerrallaan ja Venäjällä edelleen lähinnä akseli kerrallaan. Tämä luo venäläisessä punnitustavassa merkittäviä virheitä kuljettajan ja kuljetusyrittäjän tappioksi.
Pidän myös hyvänä sitä, että valiokunta on ottanut kantaa venäläisten ajoneuvojen polttoainemäärään. Polttoaineen enimmäismäärä tulisi todellakin rajoittaa 400 litraan. Tällöin kuljettaja joutuisi hankkimaan polttoainetta myös Suomesta, ja se osaltaan vaikuttaisi kabotaasiliikenteen harjoittamiseen erityisesti eteläisessä Suomessa.
Arvoisa rouva puheenjohtaja! Pidän tätä hallituksen esitystä hyvänä.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksessä HE 85/2015 vp tarkoitetun sopimuksen. Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 85/2015 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Sopimuksen ainoa ja lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.