Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 9. asia. Käsittelyn pohjana on talousvaliokunnan mietintö TaVM 14/2015 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä.
Edustaja Turunen, olkaa hyvä.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallitus esittää muutettavaksi maksulaitoslakia, maksupalvelulakia sekä Finanssivalvonnasta annettua lakia. Tarkoituksena on panna täytäntöön korttipohjaisista maksutapahtumista veloitettavista siirtohinnoista annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus. Finanssivalvonnasta annettuun lakiin lisättäisiin säännökset asetuksen rikkomiseen sovellettavista hallinnollisista seuraamuksista. Finanssivalvonta nimettäisiin asetuksessa tarkoitetuksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi, jonka tehtävänä olisi valvoa asetuksen noudattamista. Hallituksen esityksessä maksupalvelulakiin lisättäisiin informatiivinen säännös mahdollisuudesta saattaa asetuksen soveltamiseen perustuva maksunsaajan ja maksupalveluntar- joajan välinen riita tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen ratkaistavaksi.
Talousvaliokunta esittää yksimielisesti lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina. Talousvaliokunta toteaa, että siirtohinta-asetuksen tavoitteena on harmonisoida maksukorttien käyttöön liittyvää sääntelyä ja edistää näin rajat ylittävää kauppaa sekä uusien toimijoiden ja maksusovellusten markkinoillepääsyä.
Asetuksen keskeisiä ehdotuksia ovat siirtohinnoille asetettavat maksimiarvot: pankkikorttimaksuilla enintään 0,2 prosenttia ja luottokorttimaksuilla enintään 0,3 prosenttia maksutapahtuman arvosta. Asetettavat kattohinnat ovat pankkikorttien osalta hieman kansallisesti sovellettuja korkeammat. Suomessa on ollut lisäksi käytössä erilaisia siirtohintaleikkureita, jotka ovat pitäneet siirtohinnat kohtuullisella tasolla myös suurien korttimaksujen osalta. Talousvaliokunta toteaa myös, että hallituksen esityksessä on päädytty siihen, että Suomen markkinoiden erityispiirteet huomioon ottaen ei ainakaan vielä tässä vaiheessa ole tarkoituksenmukaista hyödyntää annettua kansallista harkintavaltaa. Kansallisten markkinoidemme kannalta keskeisimmät asetuksen sallimat optiot liittyvät kansallisia pankki- ja luottokorttitapahtumia koskeviin siirtohintoihin. Talousvaliokunta yhtyy hallituksen esityksen arvioihin tässä asiassa. Valiokunta pitää valitettavana, ettei Suomen neuvottelutavoitteena ollut senttimääräisen ylärajan asettaminen siirtohinnoille toteutunut. EU-sääntely johtaa siihen, että suurista korttimaksuista perittävä euromääräinen siirtohinta on huomattavasti pieniä korttimaksuja suurempi.
Valiokunta pitää myös tärkeänä, että uuden sääntelyn vaikutuksia markkinoihin seurataan ja saatujen kokemusten perusteella vaikutetaan aktiivisesti mahdollisten puutteiden poistamiseksi. Talousvaliokunta toteaa, että kansalliseksi maksupalveluntarjoajia valvovaksi viranomaiseksi nimetään Finanssivalvonta, jolla on sekä valvontavastuu että oikeus määrätä seuraamusmaksu asetuksen tiettyjen säännösten rikkomisesta. Finanssivalvonta tulisi jatkossa myös valvomaan, että palveluntarjoaja osoittaa riitatapauksissa toimielimen, jossa maksunsaajien ja palveluntarjoajien riidat ratkaistaan. Eduskunnan käsiteltävänä on parhaillaan erillinen hallituksen esitys, jossa kuluttajien käytettävissä olevaa vaihtoehtoista riidanratkaisumenettelyä kehitetään edelleen. Talousvaliokunnan mukaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliseen suhteeseen sovellettavien säännösten valvonta kuuluu jo voimassa olevan sääntelyn, eli siis kuluttajansuojalain ja maksupalvelulain, mukaisesti kuluttaja-asiamiehelle. Kuluttajilla on ollut käytettävissä vakiintuneet vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 115/2015 vp sisältyvien 1.-3. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.