Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään valtiovarainvaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Esitetyllä lainmuutoksella suomalaiset finanssilaitokset velvoitetaan selvittämään nykyistä laajemmin asiakkaidensa verotuksellinen asuinvaltio ja toimittamaan näiden verotusta koskevia tulo- ja varallisuustietoja Verohallinnolle. Ehdotetut muutokset mahdollistavat laajamittaisen verotettavia tuloja koskevan automaattisen tietojenvaihdon aloittamisen Suomen ja muiden valtioiden kanssa. Automaattisen tietojenvaihdon avulla Suomi saisi Suomessa asuvien henkilöiden verotukseen vaikuttavia tietoja näiden ulkomailla olevista varoista ja niiden tuotoista. Seurauksena Verohallinnon tietoon voi siten tulla tuloja, jotka ovat aiemmin jääneet verottamatta, ja näin valtiolle voidaan saada lisää rahaa kassaan hyvinvointipalveluiden rahoittamiseen. Esitys on askel oikeaan suuntaan verotietojen avoimuuden lisäämiseksi ja veronkierron torjumiseksi. Jää kuitenkin nähtäväksi, kuinka hyvin tietojenvaihto tulee toimimaan. On joka tapauksessa hienoa, että maailmalla otetaan askelia veronkierron ja harmaan talouden torjumiseksi.
Esitetty lainmuutos onkin hyvä, mutta ei riittävä. Seuraavina askelina verotuksen avoimuuden suuntaan pitäisi olla yritysten veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun suitsimiseksi asetettavat rajoitukset konsernin sisäisten lainojen koroille siirtohinnoitteluun puuttumiseksi sekä maakohtaisen veroraportoinnin käyttöönotto. Maakohtaisen kirjanpidon vaatimus pakottaisi monikansalliset yritykset näyttämään avoimesti, missä maassa tulos syntyy ja mihin maahan verot maksetaan. Maakohtainen kirjanpito olisi merkittävä askel kohti avointa ja oikeudenmukaista verojärjestelmää. Valitettavasti erityisesti valtiovarainministeri Stubb on suhtautunut aloitteeseen maakohtaisesta kirjanpidosta nihkeästi. Mutta haluaisinkin tietää paikalla olevilta hallituspuolueiden edustajilta, mikä hallituksen kanta on nyt maakohtaiseen kirjanpitoon, kun muu maailma ottaa askelia kohti avoimuutta ja reilua verotusta.
Arvoisa puhemies! En toista itseäni ja aikaisempia puheenvuoroja, mutta totean, että tämä lakiesitys on osoitus siitä, että Suomi ei enää ole veronkierron estämisen etulinjassa vaan seuraa OECD:n viitoittamalla linjalla — ja hyvä, että seuraa. Veronkierto kansainvälisesti on niin suuri ongelma, että se vaatii kansainvälisiä ratkaisuja. Kansainvälinen verovälttely vie Euroopan mailta peräti 2 000 euroa jokaista EU-asukasta kohti. Suomessa arvioidaan, että saamatta jää 600 miljoonaa euroa verotuloja.
Avoin tietojenvaihto on olennaisessa osassa rikollisen veronkierron tunnistamisessa ja rikollisten kiinnisaamisessa. Kun oli tiedossa, että tietojenvaihto nostaa merkittävästi kiinnijäämisen riskiä, olikin perin kummallista, että Sipilän hallitus kovalla kiireellä tarjoili veronkiertäjien armahduslakia. Seuraukset miljoonaluokan veronpimityksistä olisivat olleet melkein olemattomat. Hyvä, että se vedettiin pois.
Toivon, että Suomen hallitus esittää mahdollisimman nopeasti ja vakuuttavasti täyden tukensa Euroopan komission veronkierto-ohjelmalle ja toimii sen mahdollisimman nopean toimeenpanon puolesta. Nyt hallituksella on mahdollisuus osoittaa, että veronkiertäjät eivät ole sen sydämen asia.
Puhemies! Tämä niin sanottu FATCA-lainsäädäntöhän menee käytännössä siten, että tässä velvoitetaan finanssilaitokset tunnistamaan omat asiakkaansa, ja tämän jälkeen, kun he on tunnistaneet omat asiakkaansa, siinä tunnistetaan myöskin kotipaikka ja sinne kotivaltioon lähetetään tieto 31.12. sen finanssilaitoksen tilillä olevasta saldosta. Ja nyt sitten kotivaltiohan voi tehdä niin, kun katsotaan, että tilin saldo on vuosien välillä muuttunut eli tilille on tullut jotakin lisää, että sitten tältä asiakkaalta voidaan kysyä, että miksi teille on tullut tänne tilille lisää saldoa. Kotivaltiolle toimitetaan vain tämmöinen summatieto. No, sitten tämän jälkeen tietenkin syntyy tiedonsaantimahdollisuus, elikkä kotivaltio voi sieltä finanssilaitokselta kysyä sitä, mistä nämä tilille tulleet summat ovat oikein tulleet, ovatko nämä osinkoja vai joitakin muita tuottoja. Näin ollen täytyy sanoa, että tämä kyseisen FATCA-lainsäädännön myötä myöskin pankkisalaisuus, sellaisena kuin me sen näin yleisesti tunnemme, on poistumassa. Minun mielestäni tämä on oikein hyvää lainsäädäntöä.
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle verotusmenettelystä annetun lain muuttamiseksi on erittäin hyvä ja perusteltu. Tässä voi sanoa, että eurooppalainen yhteinen etu on, että pystymme menemään tietojen vaihdossa sille tasolle, että veronkierrosta tehdään mahdollisimman vaikeaa. Tuskin me koskaan pääsemme tilanteeseen, että olisi täysin mahdotonta veronkierto, mutta jokainen euro, minkä pystymme sieltä saamaan verotuksen piiriin, jokainen tulovirta, josta jotakin jää yhteiseen hyvään, on hyvä asia.
Se, mihin pitäisi tässä Euroopan unionissa kiinnittää enemmän huomiota ja mistä Euroopan unionin pitäisi itsessään toimielimenä neuvotella esimerkiksi Yhdysvaltain ja sitten Kaukoidän toimijoiden kanssa, on se, että pääsisimme tähän rahavirtojen, sijoitusmaailman verottamiseen sillä keinolla, että tämä paljon puhuttu transaktiovero pystyttäisiin säätämään niin, että näistä pörssissä liikkuvista erilaisista instrumenteista, joissa on valtavat määrät rahaa ja myös valtavat määrät riskiä, saataisiin sieltäkin pieni siivu yhteisen hyvän eteen. (Hanna Sarkkinen: Hyvä Hannu!) Tämän asian puolesta olen aina puhunut, ja toivon asiassa järkeä sikäli, että kun katsoo tuosta esimerkiksi Taloussanomissa ollutta Jan Hurrin kolumnia viime viikolta, niin se oli todella järkyttävää luettavaa, miten valtaviin mittasuhteisiin tämä finanssimaailma on karannut. Sieltäkin pieni siivu yhteiseen hyvään tekisi hyvää, mutta sitä asiaa Suomi ei pysty yksin tekemään eikä Euroopan unionikaan pysty yksin tekemään, vaan siihen on saatava kansainväliset sijoitusmarkkinat, kaikki mukaan, Wall Street mukaan lukien. Yksin sitä ei pysty kukaan tekemään.
Muistutan, että täällä teitittelemme toisiamme myös välihuudoissa.
Arvoisa puhemies! Kyllä ilolla kuuntelin tätä edustaja Hoskosen äskeistä puheenvuoroa. Aivan erinomaista, jos hallituspuolueiden edustajat ovat sitä mieltä, että tässä finanssitransaktioveron valmistelussa Suomen pitäisi olla mukana ja tällainen vero voitaisiin jopa ottaa käyttöön, koska aiemmin hallituspuolueiden edustajilta, erityisesti ehkä kokoomuksen suunnalta, on kuulunut viestiä siitä, että tähän valmisteluun ei ensinnäkään haluta lähteä ja että tällaiseen veroon suhtaudutaan hyvin epäilevästi, että sitä ei kannattaisi ottaa käyttöön. Mutta ilolla kyllä tervehdin tätä edustaja Hoskosen puheenvuoroa, ja toivon todella, että hallituspuolueet laajemminkin ottaisivat nyt asian omalle agendallensa ja saisimme esityksiä myös tästä asiasta.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin valtiovarainvaliokuntaan.