Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraavaksi menemme opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. — Ruotsalainen eduskuntaryhmä, olkaa hyvä.
Värderade talman, arvoisa rouva puhemies! När det gäller vår yrkesutbildning är det många studerande i dag som är väldigt oroliga. Antalet närstudietimmar har gått dramatiskt ner, och det beror dels på de nedskärningar som regeringen gjort, men också på det att man inte planerat den här reformen tillräckligt noga.
Arvoisa puhemies! Me näemme, että ammattiopiskelijat... [Hälinää] — Olisi kiva, jos myös siellä vasemmalla laidalla kuunneltaisiin. — Ammattiopiskelijat ovat siinä tilanteessa, että he kärsivät nyt niistä leikkauksista, jotka tämä hallitus on tehnyt, ja varsinkin lähiopetustunteja on vähennetty.
RKP:ssa olemme ajatelleet, että olisi hyvä, jos me voisimme antaa opiskelijoille lähiopetustakuun niin, että jokaisen opiskelijan kohdalla voitaisiin räätälöidä juuri hänelle sopiva polku eteenpäin ammattiopistossa. Mitä te, ministeri Grahn-Laasonen, ajattelette tästä meidän ajatuksesta? Oletteko valmis menemään sillä polulla eteenpäin?
Arvoisa puhemies! Kiitos aiheen nostamisesta keskusteluun. Suomalainen ammatillinen koulutushan on ihan uuden edessä. Meillä on uusi lainsäädäntö, ja se on tämän vuoden alusta astunut voimaan. Siihen sisältyy se teidänkin esiin nostamanne ajatus siitä, että jokaiselle rakennetaan henkilökohtainen polku, koska ymmärrämme jokainen, että ammatillisessa koulutuksessa kohderyhmät ovat hyvin moninaiset: Siellä on nuoria peruskoulun päättäneitä ja siinäkin joukossa hyvin erilaisilla opiskeluvalmiuksilla tulevia opiskelijoita, on niitä nuoria, jotka ovat tavoitteellisia ja pystyvät esimerkiksi itsenäisemmin opiskelemaan, mutta sitten on paljon myös nuoria, jotka tarvitsevat enemmän tukea eivätkä pärjää ilman sellaista riittävää, erityistäkin, tukea, jota tämä reformi lupaa ja tarjoaa heille. Samoin on pitkäaikaistyöttömiä, paljon aikuisia opiskelijoita, on maahanmuuttajia, on osaamisensa täydentäjiä, uuteen ammattiin opiskelevia ja niin edelleen. Eli henkilökohtaisilla poluilla rakennetaan polkuja.
Me olemme tulleet paljon eteenpäin suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa, siten että peruskoulun päättäneistä pystytään tarjoamaan jokaiselle se koulutuspaikka — siis lähes jokaiselle. Ollaan hyvin lähellä sitä koulutustakuun toteutumista, ja tilanne tältä osin on mennyt parempaan suuntaan. Muutenkin Suomessa tilanne näyttää nuorten osalta paremmalta: tänään juuri käsittelimme asiantuntijoiden — virkamiesten — arvioita, joiden mukaan tämän hallituskauden aikana koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrä on vähentynyt.
Täällä on kahdella muullakin ryhmällä opetus- ja kulttuuriministeriön alaiseen toimintaan kysymyksiä. Otetaan ne tähän ja käydään sitten keskustelu tästä sektorista.