2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kiinteistöverolain
muuttamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Olen ymmärtänyt, että tässä esityksessä siirrytään myös
kiinteistöverotuksen osalta siihen, että verottajalta
tulee valmis pohjaesitys, johon verovelvollinen sitten ottaa tarvittaessa
kantaa. Tässä on varmasti paljon yksityiskohtia,
jotka vielä valiokuntakäsittelyssä on
hyvä käydä läpi, mutta haluaisin
noin yleisesti kiittää verottajaa siitä, että Verohallinto
on minun mielestäni vuosien ja ehkä jo vuosikymmenten
saatossa erittäin ansiokkaalla tavalla kehittänyt
omaa toimintaansa, palvelualttiuttaan ja käyttänyt
näitä sähköisen toiminnan ja
sähköisen menettelyn tuomia etuja hyväkseen
ja myös asiakkaiden eli veronmaksajien hyväksi.
Minun mielestäni Verohallinto on toiminut hyvin palveluhenkisesti
ja positiivisesti. Verottaja saa paljon kielteistä palautetta
yksittäisissä tilanteissa verovelvollisilta varmaankin,
mutta näin yleisellä tasolla haluan tässäkin
yhteydessä veroviranomaisten toimintaa kiittää ja
toivoa, että tätä kautta, kun näitä sähköisiä menettelyjä kehitetään,
veroviranomaisille jää sitten enemmän
aikaa ja mahdollisuuksia ja resursseja paljastaa talousrikollisuutta
ja muuta harmaata taloutta ja veronkiertoa, jota tietysti edelleenkin, vaikka
toimia ja lainsäädäntöäkin
on tässä suhteessa tehostettu, esiintyy aivan
liiaksi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kiinteistöverolain muuttamisesta
herättää joitakin kysymyksiä. Huolestuttaa
lähinnä se, että nyt, kun tätä lakia muutetaan,
onko tässä tavoitteena se, että ryhdytään
asumisen verottamiseen toden teolla. Nythän meillä asuminen
Suomessa on erittäin kallista johtuen siitä, että on
lähinnä näitä suuria rakennusliikkeitä,
joilla on monopoliasema ja joilla on hyvät yhteydet moniin
päätöksentekijöihin kuntatasolla,
ja sillä tavalla näillä suurilla liikkeillä on
suuri vaikutusvalta suomalaisessa rakentamisessa, ja sen takia ylläpidetään
tätä asuntopulaa, jonka johdosta myös
hinnat ovat ylikorkeita ja asuminen ihan perusasunnoissa todella, todella
kallista.
Muistan, että aikoinaan, 20—30 vuotta sitten, Suomessa
verotettiin asumista asuntotulon verottamisen muodossa, ja se tarkoitti
sitä, että ne, jotka asuivat isoissa asunnoissa,
maksoivat siitä ylellisyydestä jonkun verran veroa.
Sittemmin tästä käytännöstä luovuttiin,
ja nyt todella, kun tästä kiinteistöverolain
muuttamisesta olen lukenut, tulee mieleen, että nyt rokotetaan
sitten ihan tavallisia kansalaisia oikein reippaasti.
Tässä on lueteltu näitä kohtia,
mitä tavallisen asunnonomistajan täytyy huomioida,
kun hän saa Verohallinnosta nämä lomakkeet.
Hänen täytyy tarkastaa selvitykseen merkityn maapohjan
pinta-ala, rakennusoikeus, kaavatilanne, rantaoikeus, käyttötarkoitus,
omistus- ja hallintaoikeus, näiden tiedot ja sen lisäksi
rakennuksen jälleenhankinta-arvon laskennan perusteena
käytetyt tiedot ja käyttötarkoitus. Tavalliselle
maallikolle voi olla melko haasteellista ryhtyä tällaisia
tietoja tarkastamaan näistä valmiiksi painetuista
lomakkeista, jotka tulevat Verohallinnolta. Toivottavasti kuitenkin
Verohallinto laatii riittävän selkokieliset lomakkeet
ja niiden täyttöohjeet, jotta mahdollisimman moni
kansalainen selviytyy tästä velvoitteesta omin
voimin ilman asiantuntija-apua.
Mutta onneksi tässä on nyt sitten kuitenkin 25 §,
jossa on pieni helpotus esitetty siten, että veronkorotusta
ei määrätä, jos verovelvollisen kiinteistöverotusta
varten antamissa tiedoissa on virhe, josta verovelvollisen ei voida
kohtuudella olettaa olleen tietoinen, että tämän
pykälän nojalla annetaan pientä helpotusta
niissä tapauksissa, jolloin voidaan ajatella, että tavallinen
maallikko ei pysty ymmärtämään
näitä verottajan määritelmiä.
Hyvä, että tämä veronkorotushelpotus
on nyt tässä hallituksen esityksessä,
mutta kaiken kaikkiaan suurta huolta herättää nyt
tämä uudistus, että näinkö kuntataloutta
ryhdytään paikkaamaan, kun tämä kiinteistöverorekisteri
uudistetaan ja sitten ryhdytään verottamaan varmaan
ankarimman mukaan tavallista asumista.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Yhdyn aikaisempiin puhujiin siinä,
että meidän Verohallintomme on erinomainen esimerkki
siitä, kuinka asiakaspalvelua voidaan parantaa sähköistämällä ja
veronmaksajien eräällä tavalla lomakkeiden
täyttöä minimoidaan. Mielestäni olemme
erinomaisessa tilanteessa; lisäksi yritysverotuksen puolella
on myös erittäin hyviä kehityspolkuja
otettu.
Kiinteistöveron osalta muutama huolenaihe. Sinänsä esitys
on erinomainen, kun tässä otetaan sama malli käyttöön,
kuin on tuloverotuksen puolella, että tulee ehdotus ja
täytät tai et, ja siltä osin sitten muutokset
tehdään tai ei tehdä, ja tulee veroehdotus
lopussa. Mutta se, mikä huolestuttaa: jo tänä päivänä lisätiedoissa
on pitänyt ilmoittaa perusparannuksista ja muista huomattavista
korjauksista, mutta tässä tilanteessa, kun lähdetään
laittamaan asia lakiin ja myös ne veroseuraamukset tulevat
mukaan, toivon, että valtiovarainvaliokunta katsoo tarkkaan,
että laintulkinta on selvä tavallisen ihmisen
näkökulmasta. Epäilen, että lähtien
siitä, mikä on kustannus, on erilaisia tulkintoja.
Jotkut tekevät omalla työllänsä peruskorjauksia,
mittaviakin sellaisia, ja jotkut ostavat. Tässä on
monia kohtia, jotka täytyy selventää tavallisen
ihmisen näkökulmaan, ja myös se, mikä on
sitten kohtuus, mitä voidaan odottaa kuntalaiselta, kun
tulkitaan, mikä on mittava peruskorjaus. Toivon, että tältä osin
valiokunnassa tehdään tarkennuksia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja sanoikin oleellisen siinä,
että meillähän ovat nämä lait
olleet olemassa jo pitemmän aikaa, muutaman vuoden, että pitäisi
päinvastoin luoda selkeätä säännöstöä ja
kaikkea tämmöistä. En tiedä,
onko tämäkin taas tarkoituksellista harhautusta,
koska yhdyn edustaja Ruohonen-Lerneriin kaikessa, varsinkin siinä epäilyssä,
koska keskiluokka ja tavallinen kansalainen ovat joutuneet aina
vaan enemmän maksumieheksi. Ehkä vasemmistokin
on höyrähtänyt tähän
mukaan sen takia, että ei ymmärrä, ettei tämä nyt
niin kauheata omistamista enää Suomessa ole, jos
jonkun omakotitalon omistaa, kun siellä kaikki maksut ja
muut vastaavat ovat nousseet niin hirveästi edellisen ja
tämän hallituksen aikoina. Kaikki lämmitys,
kaikki nämä edelleen kiinteät energiamaksut,
siirtomaksut — kaksi viimeistä hallitusta ei ole
tehnyt mitään niille asioille, vaan sallii uskomattoman
rahastuksen tällä välistävedolla,
ja nyt, kun tämä kiinteistövero annetaan
entistä vapaammaksi tässä, niin se nähdään
semmoisena isona sampona, jolla sitten paikataan tämä muuten
romahdutettu verotulo, josta kaikki tietävät,
mistä johtuu, että se on Suomessa vähentynyt.
Mutta tosiaan vielä kerran näistä siirtomaksuista.
EU-lainsäädäntö, jota täällä toimittajat
eivät ainakaan näköjään
varmaan tiedä, sallisi Suomelle, Suomen hallitukselle pienemmän
verotuksen kuin muille maille sen takia, että me olemme
kylmä, pitkien etäisyyksien pimeä maa. Siellä lukee
se, että me voisimme vähentää... (Puhemies:
Pyydän, että edustaja puhuu mikrofoniin, jotta
saadaan pöytäkirjaan.) Hallitus voisi vähentää verotusta
näistä välttämättömyystarvikkeista.
Mutta tämä on nyt semmoinen hallituslinja, joka
vaan iskee näihin koko ajan, ja tämä on
sillä samalla jatkumolla.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin kyllä kannatan sähköisen
toiminnan kehittämistä, ja varmasti tällä saadaan
hyvää aikaan, mutta ihmiset niitäkin
tietenkin vaan kehittävät, että jos siellä sudenkuoppia
on, niin toivon, että niihin kiinnitetään
huomiota.
Kattava lausuntokierros on käyty ja siellä on nostettu
asioita, joita näissä edellisissä puheenvuoroissa
on tullut. Tämä veronkorotuksen uhka on mielestäni
kohtuuton, varsinkin tässä aluksi, elikkä meillä on
vanhoja kiinteistöjä, kiinteistöjä,
joita on korjattu. On todellakin varmasti usein täysin
mahdotonta omistajalle selvittää kaikkea, mitä siellä on
tehty, ja tämän suomalaisen tarkastuspieteetin
tuntien pelottaa se, että riittävää veroneuvontaa
tässä ei tule, vaikka kyllä luotan veroneuvontaan
paljon enemmän kuin esimerkiksi maatalousviranomaisen neuvontaan
tarkastusasioissa. Maatalouspuolella juuri maapohja- ja ranta-alueet
ja maarajat ovat olleetkin muuttuvia tekijöitä ihan
harmillisesti, ja minusta varsinkin se on ihmeellistä,
kun uutta maata ei tehdä, että toivon, että näihin
asioihin kiinnitetään huomiota.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner kyseli, onko tässäkin nyt
kysymys siitä, että valtion kassaa yritetään paikata,
niin kyllä, silloin aina, kun tehostetaan toimintaa, niin
kyse on myös säästöistä tai
ainakin siitä, että samalla työmäärällä voidaan
saada enemmän ja tehokkaampaa aikaan. Mutta sen johtopäätöksen
vetäminen, että jos kiinteistöverotusta
ryhdytään tarkastelemaan tai että ne
veroperusteet ovat oikeat ja sitä myöden nyt sitten valtio
yrittäisi kahmaista lisää asukkaiden
euroja pussiin, niin kyllä se on jo sitten pitkälle
vedettyä johtopäätöstä.
Ei sillä perusteella voi tehostamistoimenpiteitä ryhtyä vastustamaan.
Aivan oikein valmistelussa on otettu huomioon se, että mikäli
näitä perusparannuksia tai muita tapahtuu, niin
asukkaiden mahdollisuus arvioida niitä on kovin heikko,
ja mielestäni on hyvä, että tämä asia
on otettu jo tässä valmistelussa huomioon.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Mitä uutta tässä hallituksen
esityksessä on verotuksen aikaisempaan käytäntöön?
Varsinaista uuttahan ei ole se, että verottajalta saadaan
veroehdotus kiinteistön verottamiseksi. Se on saatu tähänkin asti.
Tässä nyt on se ongelma, mitä tulee näihin perusparannuksiin,
koska tämä ilmoitusvelvollisuus niitten osalta
ja tämän kiinteistön arvon määrittäminen
käytännössä jää sitten
kiinteistön omistajalle. Silloin jos puhutaan omakotitaloasukkaasta,
puhumattakaan mummonmökeistä, niin jos tämä kiinteistöomistaja
joutuu sitten arvioimaan, onko tässä tehty sellaisia
perusparannuksia, jotka vaikuttavat sitten kiinteistöveroon, se
on aika kohtuutonta. Tämä evästyksenä valiokuntatyöskentelyyn,
että näihin käytännön
asioihin täytyy kiinnittää erityisesti
tässä huomiota.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan kiinteistöverosta,
niin on syytä muistuttaa silloin 1990-luvun alkua, kun
tämä niin sanottu katumaksulaki muutettiin kiinteistöveroksi,
joka on tasavero, ja nyt tänä päivänä saamme kokea,
että ne, jotka asuvat tuolla metsän keskellä,
maksavat yhtä paljon sitä kiinteistöveroa
kuin muuallakin.
Mutta nyt tähän hallituksen esitykseen: On ihan
myönteistä sekin, että mennään
näin sähköiseen järjestelmään.
Mutta se on todettava, niin kuin monet täällä ovat
sanoneet, että täällä hallituksen
esityksessä monet lausunnonantajat pelkäävät,
että verovelvolliselle asetettu velvollisuus veronkorotuksen
uhalla tarkistaa kiinteistöä koskevat tiedot on
kohtuuton, jos verovelvolliset eivät tosiaan tiedä,
mitä seikkoja pitää ilmoittaa. Mutta
toivottavasti Verohallitus antaa selkeitä ohjeita, ja kyllä näitä muutos-,
korjattuja veropäätöksiä on
vuonna 2010 ollut 50 000 kappaletta, kun kaiken kaikkiaan
päätöksiä on ollut 1,9 miljoonalla
verovelvollisella, että näitä korjaustoimenpiteitäkin
on ollut. Mutta mikä käytäntö on,
niin se sitten näkyy myöhemmässä vaiheessa.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ei nyt pidä lietsoa sellaisia
pelkoja, joita ei ole, niin kuin edustaja Turunen tässä oli
huolissaan näitten perusparannusten arvioinnista. Täällä hallituksen
esityksen seitsemännellä sivulla lukee, että rakennusten
osalta tarkistamisvelvollisuus koskisi vain jälleenhankinta-arvon
laskennan perusteena olevia tietoja eikä verovelvollisen
siten edellytettäisi itse arvioivan esimerkiksi perusparannusten
vaikutusta rakennuksen verotusarvoon. Tämä on
juuri se asia, joka tässä esityksen niin sanotussa
ministerivaiheen jatkovalmistelussa on otettu huomioon. Minusta
silloin, kun tässä itse laissa 25 §:ssä todetaan,
että veronkorotusta ei kuitenkaan määrätä,
mikäli ei voida kohtuudella olettaa, että verovelvollinen
olisi voinut arvioida tämän, niin minusta tämä pelko on
sinänsä aiheeton.
Mitä tulee koko kiinteistöverotukseen, niin siinä on
varmasti paljon kehitettävää ja on lähdössä työ käyntiin
valtiovarainministeriössä koko kiinteistöverouudistuksen
läpikäymiseksi. Itse toivon, että siellä otettaisiin
harkintaan se, voisiko maapohja eli se yleinen kiinteistövero, voitaisiinko
se erottaa liikekiinteistö- ja asuinkiinteistöihin,
jolloin kunnilla olisi vapaampi mahdollisuus määrittää veron
taso nimenomaan asumiseen liittyen, etteivät kustannukset
nousisi, ja toinen on sitten tämä pienituloisten
helpotus. Minusta näitä asioita pitää jatkossa
tarkastella oikeudenmukaisuuden nimissä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Sen verran tähän,
kun viereinen edustaja mainitsi katumaksun, niin kun nykyään
kaikki ministerit alkavat olla, hallituskin, täältä Helsingistä ja Helsingin
seudulta, niin voisitte mennä kävelemään
tuonne Helsingin kaduille ja nähdä, mihin johtaa
se, että kun mistään ei välitetä mitään
eikä ole mitään katumaksuja eikä mitään,
että hoidettaisiin kuntoon asiat. Tällä hetkellä tuolla
Helsingissä, kun menee kuulemma tuolla etelämmässä ja
muualla, ei pääse edes paloautoilla enää mihinkään,
että kaupungilla on sietämätöntä liikkua,
niitä lumia ei siirretä pois siitä. Sitten
kun alkaa kohta sulaa ja ne jäätyvät,
niin kun tänne tulevat kaikki ostoksille tuolta ulkopaikkakunnilta,
niin sitten heidät rahdataan vielä sosiaaliministeriön
ja muitten vastaavien kustannuksella tuonne omille paikkakunnille
saamaan terveyskeskuksissa hoitoa. Minun mielestäni jokainen, joka
puhuu tämmöisiä pehmeitä näistä katumaksuista,
kiinteistöveroista ja muista, että niitten kehittymistä tarkkaillaan,
niin täytyy muistaa se, että kehittyminen-sanaa
on käytetty nyt kohta 5—10 vuotta sen peittämiseen,
että heikennetään palveluja ja nostetaan
kaikkia maksuja niissä uusissa jutuissa, mihin tästä siirrytään.
Menkää kävelemään Helsingin
kaduille ja ottakaa mallia siitä, kuinka vihreä apulaiskaupunginjohtaja
hoitaa pääkaupunkiseudun ympäristöä niin kuin
sitä ei pitäisi hoitaa, ja sitä seuraa
siis hallituspuolueitten ja ministerien enemmistö tuossa ympärillä.
Keskustelu päättyi.