Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Minulla on kysymys puolustusministerille, joka viisaasti,
tai miten vaan, istuu tuolla takarivissä. Herra puolustusministeri,
te ällistytitte kansaa tai ainakin meitä vasemmalla äskettäisellä puheellanne,
jossa te teitte Nato-jäsenyydestä rahakysymyksen.
Kuitenkin kysymys on muusta perimmältään
eli siitä, että Nato-jäsenyys muuttaisi meidän
nykyisen asemamme, jossa voimme valita, missä olemme mukana
kansainvälisessä kriisinhallinnassa, sellaiseksi,
että sitten joutuisimme selkkauksiin mukaan, niihin selkkauksiin, joista
päätöksen tosiasiassa tekee Naton puitteissa
sen ylivoimainen sotilasvalta USA. Väitteeni on, herra
puolustusministeri, että jos me nyt olisimme Naton jäseniä,
niin olisimme mukana Irakin sodassa.
Miksi te sivuutitte puheessanne tällaisen oleellisen
eron nykytilanteen ja Nato-jäsenyyden välillä?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Oletteko, ed. Tennilä, lukenut sen
minun puheeni? (Ed. Tennilä: Hyvin tarkkaan!) — Oletteko
varmasti lukenut sen puheen? (Ed. Tennilä: Aivan varmasti! — Naurua)
Haluan todeta, että siinä puheessani (Puhemies
koputtaa) totesin hyvin selkeästi, vastoin kuin ed. Tennilä sanoi — minä kirjoitan
aina puheeni itse — että nimenomaan Nato-kysymys
on turvallisuuspoliittinen kysymys ja siis poliittinen kysymys. Jatkoin
vielä, että sitä ei voida ratkaista,
budjettija rahaperusteilla, vaan että mahdollinen jäsenyyskin
tarkoittaisi sitä, että puolustusbudjettia pitäisi
kasvattaa. Tämä asetelma oli hyvin selvä siinä puheessa.
Muutoinkinhan sen puheen pääsanoma oli se, että jo
nyt pitää katsoa avoimin silmin ja älyllisesti
2010-luvun loppupuolelle, millä eväillä Suomen
Puolustusvoimia kehitetään tilanteessa, jossa
materiaalin kallistuminen on 4—8 prosenttia joka ikinen
vuosi aiheuttaen sen tilanteen, minkä se aiheuttaa. Pitää avata
aikaikkuna 2010-luvun loppupuolelle.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Puheenvuoronne on luettu ja sen rivien välitkin kyllä mietitty,
miksi te lähditte tämmöiseksi Nato-mannekiiniksi,
joka rahavertailun kautta päätyi tosiasiassa siihen,
että tämä on 2010-luvun vaihtoehto tämä Nato-jäsenyys,
kun muuten rahat eivät riitä. Mutta kyllä siellä Natossakin niitä paineita
rahan lisäämiseen sotilaskysymyksiin tulisi. 2
prosenttia on se bkt-tavoite, johon Nato jäsenmaansa edellyttää menevän.
Mutta se teiltä jäi kokonaan siinä puheenvuorossa
esittämättä, mikä ero on nykytilanteen
ja Nato-jäsenyyden välillä. Eli minun
väitteeni on, että jos olisimme Nato-jäseniä,
olisimme mukana Irakin sodassa. (Ed. Zyskowicz: Väärä väite!)
Oletteko te samaa mieltä tästä peruserosta, herra
puolustusministeri?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Lukekaa, ed. Tennilä, hyvin rauhallisin
mielin se minun puheeni (Ed. Tennilä: Myönnän,
että se kuohutti!) ja pysyttäytykää niissä riveissä, älkääkä menkö rivien
väleihin omilla tulkinnoillanne. Olette ymmärtänyt
puheeni sanoman täysin väärin. Minä korostin
siinä omassa puheenvuorossani nimenomaan Puolustusvoimien
kehittämisen tarvetta 2010-luvun loppupuolella lähtien
nimenomaan tästä kovasta tosiasiasta, että puolustusmateriaalin
hinta todellakin kallistuu 4—8 prosentin luokkaa joka ikinen
vuosi, tuplaantuen siis noin 7 vuodessa. Kyllä se pitää ottaa
huomioon jo nyt, kun katsotaan tulevan selonteon lähtökohtia.
Pysykää riveillä, ed. Tennilä. Älkää menkö rivien
väliin, kun ette tunne niitä rivien välejä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tennilä kysymyksessään
vielä erikseen kysyi, mitä mieltä puolustusministeri
tai hallitus on siitä, että kaikki Nato-jäsenet
olisivat Irakissa, niin tämähän ei pidä paikkaansa.
Jokainen maa on itse päättänyt, mitenkä se
tähän koalitioon suhtautuu, ja suuri osa Nato-maita
ei ole mukana. Mutta varmuuden vuoksi sanottakoon, että jos
ei halua mennä mukaan Irakin sotaan, niin se ei edellytä Natoon
menemistä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Aioin juuri jatkaa tätä kysymystä juuri
tästä, että eihän puolustusministerikään
ole sitä mieltä, että jos hypoteettisesti
ajattelisimme, että olisimme olleet jo Natossa, meidän
olisi pitänyt lähettää joukkojamme
Irakiin, niin kun ed. Tennilä väitti täällä,
ettei jää eduskunnan pöytäkirjoihin
väärää tietoa siitä.
Sehän on ollut vapaaehtoista. On erittäin tärkeää,
että puolustusministeri on nostanut tämän
kysymyksen esille, miten tulevaisuudessa Suomen puolustus järjestetään. Jos
meillä menee materiaalihankintoihin kaikki, niin meillä ei
ole toimintamäärärahoja lainkaan.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Kun me tiedämme tänä päivänä sen,
että materiaali kallistuu enimmillään
8 prosenttia vuodessa, ehkä vähän enemmänkin,
niin sehän tarkoittaa sitä puhtaalla peruskoulun
matematiikalla, että materiaalihankintoihin varattujen
eurojen ostoarvo puolittuu 10 ja 20 vuoden välimaastossa.
Jokainen ymmärtää sen, ja siitä on
tehtävä se johtopäätös,
jonka minä teinkin, siis kehotin vaan harkitsemaan ja katsomaan
tulevaisuuteen, mitä voitaisiin nyt tehdä 2008
selonteossa, että Puolustusvoimamme olisi 2010-luvun lopulla
suorituskykyinen, iskussa ja tässä mielessä uskottava.
Ja minä uskon, että seuraavat selonteon tekijät,
keitä he mahtavat ollakin, ottavat tämän
seikan vakavasti huomioon, vastuullisesti huomioon.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kääriäistä on
syytä onnitella siitä, että hän
on tehnyt menestyksekkään lobbaustyön
hankkimalla lisää rahaa Puolustusvoimille, koska
käytännössä tällä viikolla
kaikki keskeiset puolueet sopivat sen, että Puolustusvoimien
rahoitusvaje, joka on olemassa, tullaan nyt sitten korjaamaan ja
kompensoimaan ensi vaalikaudella. Sen hintana tosin on sitten se,
että se optio, joka Suomessa kuitenkin on ollut yksi osa
meidän turvallisuuspolitiikkaamme, eli optio mahdollisesta
Nato-jäsenyydestä, poistuu nyt tässä ratkaisussa.
Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan puolustusministeriltä,
uskooko hän, että tämä 100 miljoonaa,
joka nyt on esille tuotu, on se riittävä summa,
jolla kaikki nämä puutteet, jotka hän
on esille tuonut, voidaan poistaa, koska hänen puolustusajattelussaan
on kuitenkin se kiinnostava ero, että meidän naapurimaamme
Ruotsi on päätynyt täysin toisenlaiseen
ratkaisuun tulevaisuuden uhkakuvista, johon liittyy heidän
puolustusvoimiensa rakentaminen täysin toisen kaltaiseksi.
Puolustusministeri, eikö myös meillä ole
rohkeutta ajatella asiaa avoimesti eri tavoilla myös katsoen
niitä vaihtoehtoja, mitä Ruotsissa on olemassa?
Mikä on se syy, jonka takia meidän katsantokantamme
täytyy olla niin toisenlainen?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Lobbauksesta on vielä varmasti pitkä,
pitkä matka siihen, mitä puolustusbudjetit 2010-luvulla
oikein ovat, ja minun puheenvuoroni oli ihan muuta kuin lobbauspuheenvuoro.
Se yritti olla älyllinen puheenvuoro tähän
keskusteluun puolustuspolitiikan tulevaisuudesta. (Naurua—Ed.
Pulliainen: Mutta mitenkä kävi?) — Mitenkä kävi?
Katsokaamme jokainen vähän peilistä itseemme.
100 miljoonaa euroa ei ole mikään puolustusministeriön
esittämä laskelma näistä hinnoista. Se
on otettu jostakin ylhäältä kopaten,
ilmasta kopaten. Se laskelma, joka näistä tullaan
tekemään, on sitten ihan oma asiansa ja liittyy
selonteon valmisteluun sitten aikanaan.
Mitä tulee tähän Ruotsi-vertailuun,
niin Ruotsihan käyttää tuplasti siihen
nähden, mitä Suomi käyttää puolustukseensa
rahaa, mutta heidän painopisteensä on selvästi
siirtynyt kansainväliseen toimintaan, kriisinhallintaan
ulkomailla, kun taas meillä painopiste on kotimaan puolustuksessa. Myös
tämä ero on selvä ero. Jatkossakin Suomen
kannattaa tehdä omat ratkaisunsa lähtien ensisijaisesti
oman maan puolustamisen tarpeista ja samalla lähtien siitä,
että niillä kyvyillä me pystymme myös
osallistumaan erinomittain kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä puolustusministeri Kääriäinen
yritti oikein katsoa pitkälle, koska puolustuspoliittisia
ratkaisuja, turvallisuuspoliittisia ratkaisuja, ei tehdä ensi
vaaleja varten, vaan meidän täytyy katsoa vuoteen
2020. Mutta varmasti tahtomattaan hän käynnisti
sellaisen Nato-keskustelun, joka aiheutti kummallisen ketjureaktion.
Esimerkiksi pääministeri Vanhanen reagoi siihen,
että seuraavankaan vaalikauden aikana ei tehdä mitään merkittäviä ratkaisuja.
Samalla tavalla myös SDP:n puheenjohtaja Heinäluoma
siihen reagoi, ja nyt näytti siltä, että itse
asiassa yhdessä yössä kirjoitettiin seuraava
puolustuspoliittinen selonteko. (Välihuutoja) Tämä kyllä ei
kerro siitä traditiosta, joka Suomessa on, että näitä ratkaisuja tehdään
erittäin harkiten. Tämän kummallisen sähläyksen
jälkeen kyllä nyt tarvitaan enemmän kuin
koskaan perusteellista selvitystä. Minun kysymykseni on:
Yhtyykö puolustusministeri tähän
arvioon, että seuraavan selonteon yhteydessä on
todellakin tehtävä kunnon selvitys myös
Nato-jäsenyydestä? Kysyn tätä myös
ministeri Heinäluomalta, koska hänkään
ei ole sanonut missään sitä, että tämmöistä selvitystä tarvitaan.
On eri asia (Puhemies: Minuutti!) puhua jäsenyydestä kuin selvittää.
Täytyyhän olla selvitys jopa tätä intellektuaalista
keskustelua varten.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn siihen ed. Jaakonsaaren
toiveeseen, että näissä asioissa pitäisi malttaa
katsoa ja uskaltaa katsoa 10, 15, 20 vuotta eteenpäin.
Sehän on myös selontekojen valmistelun tarkoitus,
että nostetaan hiukan katsetta, mennään
kukkulan päälle. Katsotaan sieltä, miltä näyttää maisema
eteenpäin. Tässä suhteessa on tärkeää,
että selonteko 2008:n osalta käydään
vaaleissa ja vaalien jälkeen rauhallista keskustelua puolustuksemme
näköaloista. Ei selonteko ole näillä keskusteluilla
läpikäyty. Jokainen käsittää sen,
että eihän tämä palvellut sitä tarkoitusta
siinä määrin kuin toivotaan, mutta ehkä se oli
yksi ponnin käydä keskusteluja jatkossa.
Minä olen sitä mieltä, että kun
tehdään selontekoa 08, niin siinä, osana
sitä selontekoa, ilman muuta valmisteluissa selvitetään
monta asiaa, muun muassa resurssiasioita, joka on vaikea kysymys
sinänsä, mutta varmaan myös se, mikä Nato
on, mitä se vaikuttaa talouteen, taloudellisesti, ynnä muuta,
ynnä muuta, poliittisesti ynnä muuta.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! On syytä koko hallituksen puolesta
sanoa, että hallituksen turvallisuuspoliittinen linja on
entinen. Se on täällä eduskunnassa käsitelty
selonteon yhteydessä, ja eduskunta on antanut sille tukensa.
Siihen linjaan kuuluu huolehtiminen omasta puolustuksesta, osallistuminen
eurooppalaiseen yhteistyöhön ja sitten myös
yhteistoiminta erityisesti kriisinhallinnassa Naton kanssa. Mikään
ei hallituksen linjassa eikä ajattelussa ole muuttunut,
ei ennen puolustusministeri Kääriäisen
puheenvuoroa, ei myöskään sen puheenvuoron
aikana eikä tuon puheenvuoron jälkeen. Hallituksen
linja on ihan entinen. Olen sanonut, että vanhat päätökset
ovat voimassa. Tästä syntyy uskottavuus Suomen
turvallisuuslinjaan. Ensi vaalikautta koskeva selonteon valmistelu
tapahtuu aikanaan omassa järjestyksessä, ja siinä käydään
jälleen kaikki vaihtoehdot ja meidän turvallisuuteemme
vaikuttavat asiat huolella lävitse, niin kuin käytiin
edellisessäkin selonteossa.
Luen puolustusministeri Kääriäisen
taitavaa puheenvuoroa, jossa oli myös vähän
savolaisia aineksia, niin, että hän erinomaisesti
pyrki hankkimaan sympatiaa oman hallinnonalansa asioille, ja sitä samaa
taitoa meillä on kyllä hallituksen kaikissa ministereissä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Kun ulkoministeriö yhdessä puolustusministeriön
kanssa on vastannut turvallisuusselontekojen valmistelusta, se on
tapahtunut hyvässä yhteisymmärryksessä ja
myöskin tavalla, joka ei ole tuottanut tarvetta jollain
erityisotsikolla käsitellä esimerkiksi Nato-kysymystä,
koska tämä on luonnollinen osa sitä laajaa
turvallisuuspoliittisen ympäristön muutosten analyysiä,
johonka turvallisuuspoliittiset selonteot ovat perustuneet ja jatkossakin
perustuvat. Syy siihen, että en esimerkiksi itse ole ikään
kuin päivittäin, vaikka tilaisuuksia todellakin
tarjotaan, käyttämässä niin
sanottuja Nato-puheenvuoroja, johtuu vähän samanlaisesta
syystä kuin pörssiyhtiöissäkin,
kun varotaan lausumia sillä tavoin, että ei haluta
aiheuttaa markkinahäiriöitä tilanteessa,
jossa Suomella on hyvin yksiselitteinen ja tässä salissa
laajalla yhteisymmärryksellä hyväksytty
linja, jonka perusteet ovat kaikkien tiedossa. Kuuluu vapaaseen
keskusteluun toki se, että sitä erilaisilla ehdotuksilla
ja puheenvuoroilla voidaan pyrkiä muuttamaan. Mutta suokaa
anteeksi, jos hallitus ei tähän joka päivä ole
osallistumassa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinäluoma tietyllä lailla
palautti nyt tilanteen kumminkin selkeäksi siinä,
missä ollaan menossa. Kyllä tästä ministeri
Kääriäisen puheesta, joka minulla tässä on,
herää erittäin monta kysymystä.
Tämähän on taktinen puheenvuoro mutta
myös ohjaava puheenvuoro. Te täällä sanotte,
että liittoutumattomuus tai liittoutuminen on pääasiassa
aina turvallisuuspoliittinen valinta. Tästähän
te lähditte liikkeelle. Sitten kun te sanotte, että rahaa
pitää saada sen takia, että lisäraha
olisi eräänlaista puolustusta tukevaa yhteiskuntarahaa,
niin se jo karkaa toiselle ulottuvaisuudelle, se ei olekaan enää mitään
liittoutumattomuuteen tai liittoutumiseen liittyvää vaan
yhteiskuntarahaa, jota pannaan jostakin muusta syystä.
Eihän se näin voi kulkea eikä se saa
kulkea. Sen pitää kulkea eduskunnan kautta, eduskunnan
pelisäännöillä. Kysymyshän
kuuluu tietenkin silloin:
Oletteko te nyt irtautunut hallituksen linjasta, eduskunnan
linjasta? Onko teillä eri näkemys kuin puoluenäkemys
on, joka oli pääministerin kautta hyvin selvä?
Mitä te oikein haette omalla puheenvuorollanne? Nato-jäsenyyttä ilmeisesti?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tietysti aivan päivänselvä asia on,
että hallituksen ja ministerien linja on se, mitä on
eduskunnassa 2004 selonteosta päätettäessä hyväksytty
ja kiinni lyöty. Eihän tästä ole nyt
erimielisyyttä tietenkään. Minusta on
paikallaan, että silloin tällöin, ei
markkinahäiriöitä eikä muitakaan
häiriöitä aiheuttaen, harvakseltaan myös
käytetään tulevaisuuteen katsovia puheenvuoroja,
joissa arvioidaan Suomen edessä olevia vaihtoehtoja. Se
kuuluu minusta poliittiseen keskusteluun. Puheenvuoroni oli tässä mielessä tarkoitettu
yhdeksi puheenvuoroksi, joka toivottavasti saa myös sitten
jatkoa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos tämä oli älyllisen
keskustelun aloitus, niin puolustusministerin uskottavuus kyllä joutuu
kyseenalaiseksi. Jos tämä oli tulevaisuuden vaihtoehtoja
käsittelevä puheenvuoro, siinä oli kaksi vaihtoehtoa:
lisää rahaa tai Natoon. Natosta puolustusministeri
itse sanoi, että myös Nato tarvitsee lisää rahaa.
Sisällöistä ei ollenkaan keskustella.
Uskottava puolustus Suomessa perustuu asevelvollisuuteen ja aluepuolustukseen.
Sitä vastoin Nato perustuu useimmiten palkka-armeijaan,
ja aluepuolustus ei ole siellä ajankohtainen pääsihteerin
mukaan. Kuinka tällaisia sisältöjä voidaan
verrata, ja onko puolustusministeri ottanut kantaa siihen, että Nato-vaihtoehto
olisi "ei" asevelvollisuudelle ja "ei" aluepuolustukselle?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minä olen hyvin tiukasti yleisen
asevelvollisuuden kannattaja ja lähden myös siitä,
että Suomen tulisi jatkossakin säilyttää aluepuolustusjärjestelmä,
koska lähden siitä, että Puolustusvoimien
päätehtävä on jatkossakin Suomen
puolustaminen ja sen päälle tulevat muut tehtävät.
Eihän tästä ole, ed. Cronberg, mitään
epäselvyyttä, koska nämä olivat
yhdessä sovittuja periaatteita vuoden 2004 selonteossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Olisi ennenkuulumatonta, mikäli
puolustusministeri ei kantaisi huolta puolustuksemme uskottavuudesta.
Minä ainakin ymmärsin, että tämä oli puolustusministerin
huoli ja hän esitti meille päättäjille
hyvin selkeästi, että on kaksi vaihtoehtoa. Se
on rahasta kiinni. Joko lisäämme rahaa omille
Puolustusvoimillemme — ja joudumme ilmeisesti lisäämään
aika paljon — tai sitten tulee toinen vaihtoehto, joka
on ristiriidassa meidän hyväksytyn selontekomme
kanssa. Pian kansanedustajat pitävät taas itsenäisyyspäiväpuheita ja
palaavat niihin vaaran vuosiin ja vaikeisiin vuosiin, ja silloin
kyllä käy hyvin selville, kuinka tärkeä Puolustusvoimat
oli ja saattaa joskus olla. Nyt kun te, puolustusministeri Kääriäinen, olette
tämän keskustelun avannut, niin kysyn:
Aiotteko te jatkaa ja selvittää niin, (Puhemies koputtaa)
että meille kaikille käy selväksi, miten saavutetaan
ja millä rahalla saavutetaan uskottava puolustus?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen puheenvuoroon jatkan, että tietysti
noitten kahden päävaihtoehdon rinnalla on olemassa
totta kai muitakin vaihtoehtoja ja myös sekin vaihtoehto
on, että annettaisiin Puolustusvoimien hiljakseen 10—20
vuoden aikana ikään kuin näivettyä paikalleen.
Sekin on yksi vaihtoehto, yksi näköala. Tuskin
kukaan sitä tosiasiassa oikein haluaa. Minusta on tärkeää jatkaa
keskustelua. Minäkin sitä tulen tekemään,
mutta ei sitä tehdä kuitenkaan joka viikko, ei
välttämättä joka kuukausikaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Sanoitte, arvoisa puolustusministeri, että Suomea
tässä on kehitetty. Kuitenkin Suomi on hönkinyt
hallituksen johdolla EU:n taistelujoukkoihin, kohta Kongon viidakoihin ja Libanoniin
ja
ties minne. Samaan aikaan kuitenkin Suomesta on varuskuntia lakkautettu,
kertausharjoituksia on pitämättä, Italiasta
ostetaan tykkiveneitä, Virosta palttoita.
Koska te satsaatte todella tämän maan puolustamiseen?
Mikä siitä nyt tulevaisuuden asian teki? Miksi
ette ole tällä kertaa satsannut henkilökunnan
palkkoihin ja kertausharjoituksiin ja kotimaisiin hankintoihin Patrialta
vaan ostanut ulkomailta näitäkin tarvikkeita?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Me käytämme puolustusbudjetista
95 prosenttia kotimaan puolustukseen, kansalliseen puolustukseen,
5 prosenttia sitten kansainvälisiin tehtäviin,
mikä kertoo nämä suhteet, mihin voimavaroja
oikein osoitetaan.
Toisekseen mitä tulee materiaalihankintoihin, niin
olemme kyenneet vaikeutuvista olosuhteista huolimatta pitämään
tämän 50—50-periaatteen, kun puhutaan
materiaalihankinnoista, siis puolet kotimaasta, puolet ulkomailta,
ja se periaate myös jatkuu tämän hallituksen
päätöksissä niin pitkälti
kuin tämä hallitus toimii.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu alkoi siitä,
että ed. Tennilä kysyi, olisiko Suomi mukana Irakissa,
jos Suomi olisi Naton jäsen. (Ed. Zyskowicz: Ei hän
sitä kysynyt!) Ministeri Tuomioja yritti vastata tähän kysymykseen.
Ministeri Tuomioja, ettekö te todellakaan tiedä,
että Istanbulin huippukokouksessa Nato sopi siitä,
että kaikki Nato-maat osallistuvat Irakin koulutusoperaatioon?
Irakilaisia sotilaita koulutetaan kaikkien Nato-maiden toimesta.
Se on Naton yksimielinen päätös. (Ed. Jaakonsaari:
Ja Suomikin kouluttaa!) Samalla tavalla Nato aivan yksimielisesti
on mukana myös huolto- ja tukioperaatiossa, joka koskee
Irakia. Mutta täytyy sanoa, että yritetään
väittää, että muut kuin ne maat,
jotka osallistuivat hyökkäykseen, olisivat jääneet
ulkopuolelle. Näinhän ei käynyt. Valtaosa
Naton jäsenmaista on miehittämässä tällä hetkellä Irakia,
eli palatkaamme tähän peruskysymykseen.
Mutta, rouva puhemies, minun kysymykseni on se, että Suomen
ja Yhdysvaltain sotilaallinen yhteistyö näyttää jatkuvasti
tiivistyvän, vaikka Suomi ei olekaan Irakin sodassa mukana.
(Puhemies: Kysymys!) Esimerkiksi Teknillinen korkeakoulu on sopinut
Pentagonin kanssa yhteistyöstä, ja toissa päivänä Nokia
on sopinut laajasta yhteistyöohjelmasta (Puhemies: Kysymys,
ed. Laakso!) Yhdysvaltain puolustusministeriön kanssa.
Eikö tämän pitäisi hermostuttaa
Suomea, joka on sotilaallisesti liittoutumaton maa?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin luonnollista,
että Suomella on myös kahdenvälistä yhteistyötä EU-maitten
kanssa, myös Venäjän kanssa ja Yhdysvaltojen
kanssa johtuen siitä, että materiaalihankintoja,
jos puhutaan Yhdysvalloista, on tehty meren takaa merkittävissä määrin.
Viittaan vaikkapa Hornet-ratkaisuun 90-luvun alkupuolella. Se oli
erittäin iso ja merkittävä päätös,
sitä paitsi viisas päätös ajatellen
puolustuksemme kehittämistä, ja esimerkiksi siihen
liittyvä kehitystyö ja vastakaupat ovat Suomen
ja Yhdysvaltojen välistä yhteistyötä.
Mitä pahaa siinä yhteistyössä,
ed. Laakso, oikein on? Pitää elää tätä päivää ja
hankkia materiaalia sieltä, mistä se on parhaiten
saatavissa, sopivimpaan hintaan saatavissa, mikä on luotettavaa
jne. ja palvelee yhteensopivuuspyrkimyksiä. Politiikka
on sitten tietysti otettava koko ajan huomioon. Mitä vikaa on
ollut Hornet-hankinnoissa (Puhemies koputtaa) esimerkiksi, joka
on suurin hankinta sieltäpäin? Ei mitään
vikaa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Laakso nyt ei itse jättänyt
oikeastaan mitään vastattavaa. Hän puhui
ihan toisesta asiasta kuin Irakin sodasta, mikä Irakissa
on tänä päivänä. Suomikin,
ei tosin fyysisesti Irakin maaperällä, on mukana
ollut poliiseja kouluttamassa. (Ed. Jaakonsaari: Jordaniassa!) Kaikki
YK:n jäsenvaltiot toivottavasti ovat mukana siinä työssä,
joka pyrkii vakauttamaan ja luomaan kestävän oikeusvaltion
ja turvallisuusinstituutiot Irakiin. Tämä on sellainen
asia, jossa kaikkien maiden on hyvä olla mukana.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Luin ministeri Kääriäisen
puheen ja vertasin siihen strategiatyöhön, jota
puolustusministeriössä on tehty ja esitelty meille
puolustusvaliokunnassa. Se perustui täysin siihen, ja siellä kuvastuu
aito huoli Puolustusvoimien määrärahoista.
Nyt yhdessä yössä löytyy rahaa,
mutta minun kysymykseni on ministeri Heinäluomalle:
Miksi tämä hallitus ei ole noudattanut vuoden 2004
selonteon mukaista rahoituslinjausta, jolla olisi pidetty rahat
tasaisina, vaan on jatkuvasti uusia säästöjä,
on pakotettu kiihtyvällä vauhdilla Puolustusvoimat
rationalisoimaan, henkilöstöä vähentämään
ja myöskin ottamaan rahoja materiaalihankinnoista?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Uskon, että voin ministeri Kääriäisen
puolesta olla mukana todistamassa, että Puolustusvoimien
suorituskyky tällä hetkellä on erinomaisen
hyvää luokkaa, ja kun tehdään myös
historiallista vertailua, katsotaan pitkältä aikaa
koko sodanjälkeisen ajan, niin myös meidän
materiaalipuolemme on erittäin hyvin hoidettu, ja tämä sama informaatio varmasti
kaikilla puolustusvaliokunnan jäsenillä on käytössä.
Mitä tulee seuraavien vuosien toimintalinjaan ja materiaalihankintoihin,
niin hallitus eduskunnan hyväksynnällä on
juuri päättänyt, että tänne tehdään
200 miljoonan euron lisäsatsaukset, joiden tarkoituksena
on huolehtia meidän puolustuskyvystämme olosuhteissa,
joissa liitymme kansainväliseen miinankäytönvastaiseen
sopimukseen. Se siis kertoo siitä, että hallitus
jakaa tämän huolen.
Eräitä puolustushankintoja on jaksotettu.
Ne on tehty hyvässä yhteistyössä Puolustusvoimain kanssa
ja perustuvat muun muassa siihen, että tälle vuodelle
ajatellut hankinnat ovat osoittautuneet pidemmän valmisteluajan
vaativiksi, eli kaikkia tälle vuodelle ajateltuja hankintoja
ei ole voitu tänä vuonna toteuttaa. (Puhemies
koputtaa) Tämä tulee näkymään
sillä tavalla, että tulemme tekemään
sitten seuraavina vuosina ne hankinnat, jotka nyt jäävät
tekemättä.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Maantiedettä emme tälläkään
erää pääse pakoon. Itämeren
piirissä on Naton ulkopuolella kolme maata: Venäjä,
Suomi ja Ruotsi. Aivan tuoreet tiedot kertovat, että Ruotsi
on Nato-maa Norjan kanssa ryhtynyt erittäin syvään
yhteistyöhön, syventää puolustuksellista
toimintaansa yhdessä Norjan kanssa tavalla, joka on ihan
poikkeuksellista Pohjois-Euroopan erityisesti ja Euroopan yleensä oloissa.
Kysynkin, arvoisa rouva puhemies, puolustusministeriltä:
Mitä Ruotsin ja Norjan todella pitkälle ja syvälle
menevä yhteistyö merkitsee Suomelle? Miten vastaamme
tähän vai vastaammeko mitenkään?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Eilen ja toissa päivänä olivat puolustusministerit
koolla Oslossa neljästä maasta ja Islantikin vielä mukana.
Myös sitten baltit liittyivät tähän
kokoukseen, jossa käsiteltiin pohjoismaista yhteistyötä myös
tällä puolustuksen alalla, ja me saatoimme siellä muun
muassa allekirjoittaa, siis viisi maata, Nordcaps-sopimuksen taikka
sen tarkistetun version, niin että kaikki maat sen allekirjoittivat.
Se kertoo jo sen hengen, jolla myös Pohjoismaat katsovat
yhteistyömahdollisuuksia.
Olemme täsmälleen tietoisia ed. Kekkosen viittaamasta
Ruotsi—Norja-yhteistyön syvenemisestä.
Tosin vielä pitää aika tarkkaan seurata, mitä se
todella tarkoittaa. Se on silmiinpistävä asia
ilman muuta, mutta samaan hengenvetoon pitää jatkaa,
että kyllähän Suomella ja Ruotsillakin
on tällä hetkellä jo aikamoista yhteistyötä puolustuksen
alalla. Viimeisimmäksi me viime keväänä Turussa
allekirjoitimme sopimuksen merivalvonnasta Suomen ja Ruotsin välillä,
jolla me voimme parantaa sitä huomattavalla tavalla, (Puhemies
koputtaa) saamme muun muassa eteläisen Itämeren
tällä tavalla yhteiseen tarkkailuun, yhteisen
informaation ja seurannan piiriin, ym. tällaista Suomen
ja Ruotsin välistä on.
Siis vastaukseni, ed. Kekkonen, teille on se, että Suomi
ei voi vain seurata vaan meidän pitää olla
aktiivinen Ruotsin kanssa mutta myös muitten Pohjoismaitten
kanssa yhteistyön eteenpäinviemisessä.
Itämeri-yhteistyö on vielä hyvä esimerkki
siitä, että tämä yhteistyö pelaa
aika hyvin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Puolustusministeri Kääriäinen
ansaitsee tunnustuksen siitä puheenvuorosarjastaan, jonka hän
käyttänyt ja sitä kautta pystynyt nimenomaan
linjaamaan Suomen tulevaa puolustusta ja puolustuspolitiikkaa. Tämän
keskustelun ehkä mielenkiintoisin puheenvuoro tuli ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja Jaakonsaarelta, joka itse aiemmin tosin oli jo valmis
luopumaan koko selontekomenettelystä. Kun hän
totesi sen, että yhdessä yössä nyt
sitten kirjoitettiin uusi selonteko, niin ehkä eduskunnankin
tietoon on hyvä nyt sitten vielä kerrata, miten
tämä menettely kaiken kaikkiaan tulee menemään.
Hallitushan tosin ja eduskunta — vaalikausi — vaihtuu
ensi keväänä, mutta miten tästä sitten eteenpäin?
Lyhyt oppikertaus vielä eduskunnalle, puolustusministeri
Kääriäinen:
Mikä on marssijärjestys, kun selonteosta päätetään
ja sitä kautta puolustuslinjauksesta?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Tämä on seuraavan hallituksen asioita,
mutta luulisin kyllä, arvoisa puhemies, että uusi
eduskunta ja hallitus toteuttavat selonteon kutakuinkin sen piirustuksen
mukaan, jolla voimassa oleva selontekokin laadittiin. Se osoittautui
hyväksi menettelytavaksi mukaan lukien parlamentaarinen
seurantaryhmä ja kaikki, mitä siinä oli.
Se oli laajapohjaista työtä ja johti hyvään
lopputulokseen. Kun katsoo tänä päivänä sen
selonteon analyysiä, ei se ole vanhentunut. Se on kohdallaan
oleva analyysi siitä, missä maailma makaa, missä Eurooppa
on ja mikä on Suomen linja. Se on pätenyt, on
ollut hyvä analyysi.
Mitä tulee puheen salaisuuteen, josta ed. Laakso vähän
väliä aina huomauttaa, se oli maanpuolustuskurssin
julkinen puhe viime maanantaina. Mikä salainen puhe se
semmoinen on, julkinen puhe!