9) Hallituksen esitys lahjontaa koskevan Euroopan neuvoston rikosoikeudellisen yleissopimuksen
lisäpöytäkirjan ja yleissopimukseen tehdyn
varauman peruuttamisen hyväksymisestä sekä laiksi
lisäpöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja laiksi rikoslain muuttamisesta
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! "Korruptiota ei ole määritelty
yhdessäkään suomalaisessa laissa, lainvalmisteluohjelmassa
hallitusohjelmassa tai sisäisen turvallisuuden ohjelmassa",
kirjoittaa rikoskomisario Juuso Oilinki krp:stä katsauksessaan
suomalaiseen korruptiorikollisuuteen 2011. Korruptio on valta-aseman väärinkäyttöä
yksityisen
edun saamiseksi. Julkisella sektorilla se esiintyy virka- ja lahjusrikoksena,
yksityisellä sen esiintyminen on monimuotoisempaa. Se aiheuttaa
talousrikollisuuden tavoin huomattavaa vahinkoa.
Suurimmaksi osaksi korruptio on piilorikollisuutta. On mahdollista,
että puuttuvien valvontamekanismien vuoksi ainoastaan vähäinen
määrä tulee poliisin tietoon. Vuonna
2010 korruptiota sisältäviä rikosepäilyjä tuli
poliisin tietoon aikaisempaa enemmän. Viime vuosina on
julkisuuteen tullut korruptiotapauksia, kuten esimerkiksi Instrumentariumin
toiminta Costa Ricassa, Merenkulkulaitoksen juttu, rauhanturvaajien
laaja korruptio Afganistanissa, Patrian tapaus Sloveniassa, Destian
entisen johtajan juttu, Punaisen Ristin verenluovutusyksikön
juttu ja ennen kaikkea Kehittyvien maakuntien Suomen laaja vyyhti.
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Söderman, ihan hetkinen. — Olkaa hyvä.
Tapaukset eivät paljastuneet viranomaisen toiminnan
johdosta. Ne ilmiannettiin yleensä organisaation sisältä,
niin sanottu whistleblower vinkkasi asiasta medialle. Pääroolissa
tutkinnassa on ollut krp.
Tullessani eduskuntaan yritin selvittää, onko Suomessa
Grecon edellyttämää itsenäistä viranomaista
johtamassa korruptionvastaista toimintaa. Tein asiasta kirjallisen
kysymyksen keväällä 2008. Oikeusministeri
vastasi kesäkuussa 2008, että ministeri on perustanut
korruptionvastaisen yhteistyöverkoston, jonka sekä Greco
että Oecd ovat hyväksyneet sopimustensa edellyttämänä viranomaisena.
Tosin verkoston toiminta oli päättynyt vuoden
2007 lopussa, mutta ministeri lupasi asettaa uuden heti, kun koordinaatiovastuun
ottava virkamies palaa pitkältä virkavapaudeltaan
syksyllä. Asiaa ei ilmeisesti ministeriössä pidetty
kovinkaan tärkeänä.
Tuo yhteistyöverkosto on kokoontunut pari kolme kertaa
vuodessa. Verkostosta on valitettu sitä, ettei se voi tehdä itsenäisiä tutkimuksia,
koska määrärahoja puuttuu. Tein vuonna
2009 asiasta talousarvioaloitteen, joka tietysti hylättiin.
Oikeusministeriön järjestämässä demokratiaseminaarissa
vuonna 2009 esitin, että oikeusministeriön tulisi
tehdä korruption kartoitusselvitys Ruotsin mallin mukaan.
Ruotsissa oli kartoitettu ne tilanteet, joissa korruptioriski on
suuri, jotta viranomaiset voivat puuttua niihin ennalta. Suomessa
korkean riskin tilanteita ovat erityisesti rakennus- ja kaavoitustoiminta,
julkiset hankinnat, erilaisten lupa-asioiden käsittely.
Riski on sitä suurempi, mitä merkittävämpi
lupa-asia on kysymyksessä. Korruptionvastaisen verkoston
puheenjohtaja ja kauppakamarin edustaja vastustivat julkisuudessa
selvityksen tekemistä. Mielestäni nykyinen verkosto
ei käytännössä täytä Grecon
asettamia vaatimuksia.
Esillä olevaan Euroopan neuvoston lahjontaa koskevaan
sopimukseen liittyy vielä Suomen varaumia, jotka olisivat
poistettavissa kriminalisoimalla lahjusten lisäksi myös
vaikutusvallan väärinkäyttö.
Asia on tärkeä sen vuoksi, että Nova Groupin
vaalirahoituksen keräämisessä harrastama
toiminta näin vastaisuuden varalta kriminalisoitaisiin.
Tein asiasta rinnakkaisaloitteen 45/2010, jonka säännöksiä asiantuntijat
arvostelivat epätarkkuudesta. Siihen en voi muuta sanoa
kuin sen, että se on vähintään
samaa tasoa kuin lakivaliokunnan nyt hyväksymä säännös
kansanedustajan lahjusrikoksista. Säännökset
vaikutusvallan väärinkäytöstä on
hyväksytty muun muassa Virossa, Norjassa ja Islannissa.
Keskusrikospoliisi luonnollisesti puolsi aloitteeni hyväksymistä.
Arvoisa puhemies! Korruptio on demokratian vihollinen. Korruptio
on vahvistanut otettaan suomalaisesta yhteiskunnasta nykyisen hallituksen
aikana. Suomi oli Transparency Internationalin listalla maailman
vähiten korruptoitunut maa vuonna 2007, nyt se on pudonnut
6. tilalle.
Toivon, että uuden hallituksen hallitusohjelmassa määritellään
tavoitteet ja toimintatavat korruptionvastaisessa taistelussa. Sen
keskipisteessä tulisi olla krp. Asiantuntemus ja asenne auttavat
korruption vastustamisessa. Siitä tulee pitkä taistelu.
Suomessa se olisi syytä tosissaan aloittaa. Olisi hyvä,
jos toteutuisi komisario Oilinkin ajatus siitä, että korruptionvastainen
taistelu mainittaisiin seuraavan hallituksen hallitusohjelmassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat ja paikalla olevat
lehtimiehet, erityisesti Helsingin Sanomain toimitus! Tässä ed.
Söderman käytti erinomaisen puheenvuoron. Se,
että tätä asiaa käsiteltiin
varsin monella tavalla sekä lakiasiainvaliokunnassa että perustuslakivaliokunnassa,
osoittaa sen, että siellä on oltu aktiivisesti
liikkeellä. Tuo vaikutusvallan väärinkäytön
tai vaikutusvallan ostamisen poisjäänti on edelleenkin
tekoja vaille, että se saadaan myöhemmin mukaan
lainsäädäntöön.
Onko korruptiota vai ei, ja kuinka paljon? Kunnallistasosta
puhuttiin ensimmäisen käsittelyn yhteydessä.
Siellä sitä on ollut aivan runsaasti. Voi sanoa
vaikkapa Kotkan kaupungista, että kun menee torin varrelle
katsomaan, niin sieltä löytää paikan,
josta on tuhottu vanha kauppahalli ja tilalla on sellainen homeessa
oleva keltainen kuutio, joka on K-kaupan market.
Tämä kysymys, mihinkä täällä myös
arvoisa ed. Söderman viittasi, liittyy Kehittyvien maakuntien
Suomeen. Tänään on työlistalla
kohta 17, jossa kohtaamme tämän Kms:n vaikutuksen ja
ne ajatukset, mitkä ovat olleet tässä keskustelussa,
jossa Kehittyvien maakuntien Suomen -tyyppinen linjaus
on löytänyt ikään kuin vastapuolen
ympäristöministeriöstä ja sieltä asuntoministeri
Vapaavuoresta. Tämä on edelleenkin ajankohtainen
kysymys: mikä tulee olemaan eduskunnan lopullinen kanta
ja näkemys kaavoitukseen, maakuntakaavan vaikuttavuuteen?
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluaisin todeta, että taiteesta
on paljon keskusteltu viime aikoina. Ryhmäteatterissa Helsingin
Pengerkadulla on Eduskunta-niminen näytelmä, jossa
myös käsitellään korruptiota
erittäin perusteellisesti ja vahvasti argumentoiden. Nimenomaan
siellä on esillä myöskin hallintarekisterikysymys.
Ja sekin, että sitä ajetaan eteenpäin
nykyisen pääministerin toimesta, on ongelma korruptionvastaisessa
työssä, koska oleellinen osa korruptiota on harmaa
talous.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Viime eduskuntavaalit ja niihin liittyvät
tapahtumat osoittavat sen, että korruptio Suomessakaan
ei ole täysin tuntematonta, ei myöskään
politiikan yhteydessä, ja on erittäin hyvä syy
siihen, että meillä järjestelmää muutetaan
siten, että vaalirahoituslainsäädäntöä on
jo uudistettu sekä ehdokkaiden että puolueiden
osalta ja nyt myöskin sitten kriminalisointia muutetaan
siten, että lain säännökset
tulevat selkeämmiksi ja ankarammiksi. Ja kaiken kaikkiaan
on toivottavaa, että tuo linja on mahdollisimman tiukka.
Itse edustan Euroopan neuvoston parlamentaarista yleiskokousta
Grecossa. Olin muun muassa kokouksessa, kun viimeksi Suomea koskevia
suosituksia käsiteltiin Grecon kokouksessa. Täytyy
sanoa, että olennaista Grecossa on se, että pyritään
vaikuttamaan siten, että jäsenvaltiot noudattavat
sopimuksia mahdollisimman tarkasti sanamuodon mukaisesti. Tästä syystä täytyy sanoa,
että ne muutokset, jotka perustuslakivaliokunnan lausunnon
pohjalta on tehty tähän hallituksen esitykseen,
ovat mitä tervetulleimpia. Niillä pyritään
nimenomaan sopimuksenmukaisuuteen ja siihen, että tältä osin
huomautuksia ei tulisi.
Lakivaliokunnassahan tehtiin kaksi muutosta, joista ensinnäkin
edun määrittelyä muutettiin siten, että kyseessä on
oikeudeton etu, ja kun tuo on käsite, jota laajasti joudutaan
soveltamaan eri yhteyksissä, se antaa selvää oikeusvarmuutta myöskin
sille, minkä tyyppisestä edusta on kysymys.
Toinen muutos, joka on tehty tänne, koskee sitä,
että teko on tehty "tietyllä tavalla". Hallituksen
esityksessä oli myöskin "tietyn tavoitteen saavuttamiseksi".
"Tietty tapa" on varsin täsmällinen ilmaisu korruption
vastaisesta sopimuksesta. "Tietyn tavoitteen saavuttamiseksi" menee
jo sen ulkopuolelle. Ja tältä osin täytyy
sanoa, että kun tätä kohtaa "tietyn tavoitteen
saavuttamiseksi" oli kuvattu muun muassa siten, että saa
tukea tietyn sosiaalipoliittisen tavoitteen saavuttamiseksi — tai
miksei tähän voisi lisätä myöskin ympäristöpoliittisen
tavoitteen saavuttamiseksi — että tämä voisi
olla tällaista korruptiota, joka on rangaistavaa. Tältä osin
uskon, että nyt se täsmennys, joka tähän
lakiin tulee, ja myöskin perusteluissa kirjoitetut täsmennykset
ovat tarkoituksenmukaisia.
Nimittäin ed. Zyskowicz lähetekeskustelun yhteydessä kysyi
tässä salissa, että jos Kela kutsuu mökilleen
viikonlopuksi kansanedustajan ja pyrkii vaikuttamaan hänen
sosiaalipoliittisiin mielipiteisiinsä, niin onko se korruptiota.
Ministeri Brax sanoi, että hän ei osaa vastata
tähän kysymykseen, kuinka asia on. Ja näin
asiantuntijatkin sanoivat. Kun perustuslakivaliokunta kuuli asiantuntijoita,
he huomauttivat, että juuri tämä nimenomainen
"tietyn poliittisen tavoitteen saavuttamiseksi" oli sellainen, joka
heidän mielestään oli erittäin
ongelmallinen, jopa perustuslain vastainen, laillisuusperiaatteen
kannalta. Eli jotta voisi syyllistyä rikokseen, pitää täsmälleen etukäteen
tietää, että on syyllistymässä rikolliseen
tekoon, ja tältä osin tuo täsmennys on
perusteltu ja erittäin hyvä.
Arvoisa puhemies! Se, mikä on myöskin mielestäni
tärkeätä jatkossa, on se, että kansanedustajan
syyttäminen — tietysti silloin kun on valtiopäivillä ilmaistu
mielipide kyseessä, niin silloin tilanne on eri, mutta
muissa tilanteissa — on nimenomaan viranomaisten asia.
Tässä tapauksessa perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että jo nykyinen laki Valtakunnansyyttäjänvirastosta
antaa mahdollisuuden siihen, että valtakunnansyyttäjä voi
ottaa merkittävät jutut käsiteltäväkseen.
Ja täytyy sanoa, että silloin, kun kansanedustaja
on kyseessä, olisi mielestä- ni perusteltua se,
että valtakunnansyyttäjä tai apulaisvaltakunnansyyttäjä tekee
päätöksen ja myöskin pyrkii
ohjaamaan tutkintaa, niin että tutkinta tulee mahdollisimman
ammattitaitoisesti, tehokkaasti ja nopeasti tehtyä ja että syyteharkinta
on perusteltua ja huolellista.
Kaiken keskustelun jälkeen se muoto, jonka hallituksen
esitys nyt eduskunnassa on saanut, on mielestäni onnistunut,
toimiva ja vastaa sopimuksia.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman viittasi koko
siihen surulliseen tarinaan, joka johti varmaankin myös kansalaisten
itseymmärryksen kannalta järkyttävään
tilanteeseen eli että kansainvälisissä arvioissa
Transparency Internationalin osalta tipuimme klassiselta ensimmäiseltä tai
jaetulta ensimmäiseltä sijalta jopa kuudenneksi.
Sittemmin niillä uudistuksilla, jotka ed. Sasi täällä luetteli
vaalirahoituksesta ja nyt vielä tästä,
olemme jo nousseet takaisin lähes vanhalle paikallemme,
mutta emme vielä sinne ykköseksi. Näin
ollen on myös tietysti selvää, että työn ensimmäiselle
paikalla pääsemiseksi täytyy jatkua seuraavallakin
vaalikaudella, mutta yllättävän nopeasti
tämä korjausliike jo Transparencyn näkökulmasta
on käynnissä. Mutta ei pidä tuudittautua
siihen, että asiat ovat kunnolla, eikä pidä olla
sokea sille, että korruptio on vakava ongelma.
Matti Joutsen, oikeusministeriön keskeinen virkamies,
meidän kv-yksikkömme johtaja, todellakin oli virkavapaalla,
ja todellisuudessa meidän henkilöstöresurssimme
ovat niin tiukat, että on totta, että odotimme
sitä, että paras mahdollinen mies tulee takaisin
Suomeen, emmekä ryhtyneet kuukaudeksi tai puoleksitoista
nimittämään toista siihen tilalle. Hän
on johtanut korruptionvastaista verkostoa, ja kun meillä kävivät nyt
maaraportoijat YK:sta katsomassa korruptionvastaista toimintaa,
heidän välittömät reaktionsa
olivat kolmenlaisia. Yksi oli se, että he olivat hyvinkin
vaikuttuneita tämän verkoston toiminnasta, kehuivat
sitä spontaanisti myös lopputiedotustilaisuudessa.
Toiseksi he odottivat kovasti, että se, mitä tänään
hyväksymme, tulee hyväksytyksi, ja olen todella
iloinen, että nyt voimme sähköpostin
laittaa, että eduskunta on hyväksynyt kansanedustajien
korruption osalta kiristykset. Kolmanneksi heillä oli rahanpesuun liittyviä huolia,
joittenka osalta yhteistyö finanssivalvonnan, sisäministeriön
ja oikeusministeriön osalta jatkuu yhä.
On aika kiittää. Nyt sulkeutuu yksi ympyrä, jonka
itse asiassa edeltäjäni Johannes Koskinen jo yritti
saada aikoinaan kuntoon, mutta silloin eduskunta ei ollut asiaan
vielä kypsä, joten tavallaan teemme nyt jotakin
sellaista, mitä Johannes Koskinen aikoinaan jo yritti tehdä.
Eduskuntaryhmät toivoivat, että tämä valmistellaan
eduskuntaryhmien, kaikkien, siis myös oppositioryhmien,
kanssa, ja näin tapahtui. Siitä kiitos kaikille
eduskuntaryhmille ja lopuksi lakivaliokunnalle, joka on tehnyt tässä loistavaa
työtä heti syksyllä, kun pääsivät
asiantuntijoita kuulemaan. Nyt varmaan olemme kuitenkin selvästi
paremmalla polulla kuin oli se lähtötilanne, jota
ed. Söderman kuvaili.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän,
jota käsitellään, oli perustelutekstissä kolme
sellaista kysymystä, joihin kiinnitin kyllä huomiota
mutta joihin sitten ilmeisesti lakivaliokunta ei koskaan ehtinyt
vastata. Yksi oli kysymys siitä, niin kuin minä olen
kirjoittanut, että eduskunnan harkittavaksi esitettiin,
että kansanedustajan sidonnaisuuksien luettelointia pitäisi
parantaa, lobbausrekisterin perustamista, eettisten sääntöjen
laatimista siitä, mitä vieraanvaraisuutta kansanedustaja
voisi ottaa vastaan.
Minun käsitykseni on kyllä se, että sidonnaisuuksien
ja lobbauksen suhteen eduskunnan ja valtioneuvoston suhteen olisi
tavattoman hyvä, jos olisi sama lainsäädäntö.
Sille ei minusta enää ole perusteita, että ne
ovat kovemmat ministerin kuin edustajan kohdalla. Sillä tavalla
pääsisi tästä. Vielä kun
noissa rekistereissä on aina näitä tietosuojaongelmia,
se tulisi hoidettua siinä samalla, ja kai lobbareiden toiminta
valtioneuvostossa on oikeastaan vaarallisempaa kuin täällä eduskunnassa.
Valtiovarainministeriöhän on nyt vahvistanut eettiset
säännöt vieraanvaraisuudesta virkamiehille.
Näitähän edustajat voisivat soveltuvin
osin noudattaa. Ainakaan sitten, jos niitä noudattaa, rikkeitä ei
tule. Edustajallahan nyt pitäisi olla tiettyjä vapauksia.
Ed. Kimmo Sasin puheenvuoron johdosta minä sanoisin
sen, että kyllä meidän kaikkien pitäisi
mieltää se, että nämä lahjomasäännöt
kiristävät vaatimuksia edustajia kohtaan. Kyllä,
kun tämä laki tulee voimaan, on syytä olla
huomattavasti varovaisempi vieraanvaraisuuden vastaanottamisessa
kuin nykyään. Missä se raja kulkee? Omatuntohan
siinä nyt aika paljon auttaa, mutta mitään
kohtuuttomia etuja ei kyllä sen jälkeen voi ottaa
vastaan. Se suuri vaarahan on juuri siinä, että se
on syyttäjä, joka päättää syytteistä,
kun oikeastaan laki mahdollistaa minkä syyttäjän
tahansa ratkaisun. Toivon, ihan niin kuin ed. Sasikin, että se
olisi Valtakunnansyyttäjänvirasto, joka syytteistä päättäisi,
että tulisi yhtenäinen linja.
Lopuksi minä olisin valmis myös yhtymään kaiken
maailman kiitoksiin, mutta kun tämä vaikutusvallan
väärinkäyttämisen ja kauppaamisen kriminalisointi
edelleen on auki. Se on kuitenkin näistä Grecon
vaatimuksista se kaikkein tärkein. Se nimenomaan vastaisi
siihen oikeudettomaan tilaan, jossa Nova Group ja nämä sankarit
toimivat. Minä olisin esittänyt sen toivomuksen,
että kun olemme saaneet kuitenkin ponnen aikaan, niin sitä noudatettaisiin.
On semmoisia rikosoikeuden asiantuntijoita, jotka ovat kaikkia uusia pykäliä vastaan.
Heitä ei kannattaisi tässä yhteydessä kuunnella.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ed. Södermanille,
että otitte esille vielä tämän
eduskunnan roolin jatkaa tästä. Todellakin hallituksen
esityksessä jo päädyttiin esittämään
ja lakivaliokunta kyllä mietinnössään
siihen yhtyy, että nyt eduskunta tämän
jälkeen omissa toimissaan parantaa sidonnaisuusilmoituksia,
myös mahdollisesti harkitsee lobbarirekisteriä,
ja sitä kautta ennalta ehkäisee korruptiota ja
epäasiallisia vaikuttamissuhteita. Ja ponsi velvoittaa
etsimään vielä kerran semmoista ratkaisua,
joka asiantuntijakuulemisissa menisi sitten läpi tarkkarajaisuuden
osalta.
Oikeusministeri ei saa keskeneräisistä tutkinnoista
puhua, ja sen takia joudun olemaan hiljaa, vaikka mieli tekisi vastata
siihen, onko jo kriminalisoitu sen kaltaisia toimia, mistä ed.
Söderman puhuu. Mutta kerrattakoon nyt vielä,
kun ilmassa on ollut muun muassa väitteitä, että jos epäasiallista
vaikuttamista ei kriminalisoida, niin edustajan vaalipäällikkö voitaisiin
lahjoa, kun tarkoituksena on lahjoa edustaja: yleiset osallisuusopit
kyllä koskevat tällaisia tilanteita, ja ne on
kriminalisoitu lahjontana aivan samalla tavalla.
On myös muistettava — ja nyt en ota kantaa mihinkään
tapaukseen — että Suomessa meillä on
muun muassa hyvin tiukka kirjanpito-, konkurssilainsäädäntö,
ja näin ollen myös silloin, jos — siis
jos — toiminnan taustalla on jotakin talousrikollista,
meidän lainsäädäntömme
on kunnossa. Ja sitten jos löytyy — ja ponsi velvoittaa oikeusministeriön
sitä vielä etsimään — jokin aukko
koko tässä kentässä, joka olisi
kirjoitettavissa tämän epäasiallisen
vaikuttamisen tunnusmerkistöön, niin se tehdään.
Se tehdään välittömästi
niin kuin silloin, kun ed. Söderman, silloin kun oli keskeinen,
itse asiassa aivan tärkeimpiä neuvottelijoita,
siinä eduskuntaryhmien välisessä neuvottelussa,
kuuli tällaisesta, ja silloin pyysinkin, että koeta
kirjoittaa, ja niin sitten lakiesityksenä kirjoitittekin
yhden version teemasta.
Toistaiseksi niitä toisenlaisia asiantuntijoita ei ole
löytynyt, mutta vihjeitä sellaisista rikosoi- keuden
asiantuntijoista, joidenka mielestä tarkkarajaisuutta voitaisiin
tässä tilanteessa tulkita jotenkin toistepäin,
otetaan vastaan. Toistaiseksi sellaisia asiantuntijoita ei ole löytynyt,
mutta uskon, että tässä löytyy
jokin ratkaisu, kun vaan jatketaan etsimistä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä Nova Groupin toiminta
on niin laajaa ja kekseliästä, että varmaan
siihen aina voidaan soveltaa jotain rikoslain pykälää.
Heidän innostuksensa oli niin valtavaa.
Mutta kyllä pidän kuitenkin tätä ajatusta
vaikutusvallan väärinkäytön
ja kauppaamisen kieltämisestä, joka on siis kansainvälisesti
hyväksytty, sellaisena, että siihen pitää pyrkiä.
Ymmärsin ministerin niin, että hän on
siihen valmis, vaikka hän edelleen empii tätä lakitekniikkaa.
Toivon menestystä tässä hankkeessa.
Keskustelu päättyi.