12) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun
lain, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain, ammattikorkeakoululain,
yliopistolain sekä rikosrekisterilain 6 §:n
muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys koskee säädöksiä,
joiden perusteella opiskelijoilta voidaan tietyssä tilanteessa
peruuttaa opiskeluoikeus. Olemme sitä mieltä,
että tämä lakiesitys olisi pitänyt
palauttaa uudelleen valmisteluun, jossa olisi pystytty paremmin
ottamaan huomioon opintojen jatkamisen mahdollistavat elementit.
Vaalikauden loppuminen antoi liian vähän aikaa
asian käsittelyyn sinänsä. Halusimme
tuoda käsiteltäväksi muun muassa kuuden
kuukauden koeajan, jolloin kaikki mahdolliset tukitoimet olisivat
opiskelijan saatavilla opiskelun jatkumiseksi ja nuoren syrjäytymisen
ehkäisemiseksi. Tätä olisi ollut hyvä pohtia
eikä kiirehtiä lakia väkisin eteenpäin.
Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Vahasalo kritisoi täällä ensimmäisessä käsittelyssä
vastalausettamme
jopa lause lauseelta. Hän ei varmaan kuullut puheenvuoroani
tässä käsittelyssä, jossa esitin
kaikki ne perustelut, miksi pidämme kunnollista lainvalmistelua
tärkeänä näin merkittävässä asiassa.
Siksi esitämmekin, että lakiehdotukset hylätään.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on niin sanottu soralaki,
jolla ei ole tekemistä itse asiassa nimestä huolimatta
tämän maa-aineksen kanssa, vaan kyseessä on
opiskeluoikeuden peruuttamista koskeva laki. Lain tarpeellisuudesta
voidaan olla kyllä montaa mieltä. Valiokunnan
käsittelyssä kuulimme asiantuntijoita, ja heidän
tietonsa mukaan opiskeluoikeuden rajaamista tai opiskeluoikeuden
peruuttamista on jouduttu erittäin harvinaisissa tilanteissa
tänäkin päivänä soveltamaan,
mutta ääritapauksia on olemassa.
Toivon, että tätä lakia itse asiassa
kouluissa ja oppilaitoksissa ei tulla tulevaisuudessakaan tarvitsemaan
näiden ääritapauksien vuoksi. Mutta tarpeellista
tämä on sen sijaan sellaisissa asioissa, joissa
opiskelija itse on sellaisessa opiskelupaikassa opiskelemassa, johon
hän ei kertakaikkisesti sovellu, hänen käytöksensä tai
asenteensa on myöskin haitallinen muille opiskelijoille,
tai jos hän on työharjoittelussa, niin siellä työpaikallansa.
On erittäin tärkeää, että tätä lakia
pidetään toissijaisena keinona puuttua näihin
tapauksiin. Ensisijaisena on ennen kaikkea edelleenkin se, että opiskelijan
kanssa pohditaan keinoja, millä voitaisiin häntä auttaa
esimerkiksi hoitoon pääsyssä tai sitten
toisen opiskelupaikan, koulutusalan etsimisessä. Hänelle
täytyy tarjota siis apua, opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa
kaikin tavoin. Toimikoon tämä laki ennalta ehkäisevänä muotona.
On tärkeää, että me todellakin
autamme nuorta silloin, kun näitä vaikeuksia tulee.
Menettely voisi olla samanlainen kuin mitä käytetään
esimerkiksi työpaikoilla, vaikkapa ottaen päihdeongelmat
esille. Erottamistapausten jälkeen on myöskin
mietittävä, mitä näille nuorille
tapahtuu, koska me haluamme totta kai edistää sitä, että meillä on
nollatoleranssi sen suhteen, että kukaan nuori ei syrjäydy
missään vaiheessa elämää.
Siksi pidimme tärkeänä, että tämänkin
lakiesityksen yhteydessä siinä meidän
mietinnössämme viittasimme uuteen nuorisolakiin,
joka on tällä vaalikaudella saatu aikaan, jossa
tällainen moniammatillinen viranomaisyhteistyötiimi
ottaa kopin tästä nuoresta ja auttaa selviytymään sitten
näitten ongelmien kanssa. Tässä moniammatillisessa
tiimissä on mukana kunnissa ope-tus-, sosiaali-, terveys-
ja nuorisotoimen ammattilaisia, unohtamatta poliisiviranomaisia
ja muita, joita siinä tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Teimme valiokuntatyössä monia
muutoksia hallituksen esityspohjaan. Näitä kipupisteitä löysimme
ennen kaikkea kolme, joista keskustelimme. Ensimmäinen
liittyy tietojen saantiin ja tietosuojaan. Toinen kiistanalainen
asia, johon teimme muutoksen, koskee sitä, mitä tapahtuu
silloin, kun nuori on rikoksesta epäilyn kohteena, voidaanko
hänet silloin erottaa opiskelupaikastansa. Sitten kolmantena:
missä nämä päätökset
sitten tehtäisiin niin opiskeluoikeuden peruuttamisesta
kuin palauttamisesta? Näihin teimme todellakin niitä muutoksia.
Suurimman muutoksen omasta mielestäni saimme siihen, että opiskelijaa
ei eroteta oppilaitoksesta silloin, kun hän on rikoksesta
epäilty. Vasta ainoastaan silloin, kun hänet on
tuomittu, voi oppilaitos tehdä omia ratkaisuja ja johtopäätöksiä.
Mutta suurin muutos hiottiin loppumetreillä tähän
päätöksentekoelimeen. Lähdimme
siitä, että päätökset
erottamisesta tehtäisiin opiskelijoiden oikeusturvalautakunnassa
silloin, kun haetaan muutosta. Eli kun opiskelija kokee, että oma
oppilaitos erottamispäätöksen tehtyään
on kohdellut häntä väärin, hän
voi hakea tällaisesta valtakunnallisesta oikeusturvalautakunnasta
sitten oikaisua tälle päätökselle.
Siinä halutaan tällaista yhdenvertaisuutta opiskelijoiden
kohdalla toteuttaa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi. Tämän lain (Puhemies:
5 minuuttia!) käsittely sivistysvaliokunnassa on jäänyt
kyllä omaan pirtaani lähtemättömästi
mieleen asian kiihkeydessä. Tässä neljän
vuoden eduskuntatyön aikana moista käsittelyä ei
valiokunnassa ole ollut, mutta selvisimme ehjin nahoin, niin hallituksen
kuin oppositionkin porukka.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä hallituksen
esitys on liian kiireisellä aikataululla tuotu meidän
sivistysvaliokuntamme käsittelyyn, ja siitä syystä sosialidemokraattinen
ryhmä valiokunnassa päätyi esittämään
tämän esityksen kokonaan hylkäämistä. Vaikkakin
valiokunnassa saatiin muutamia parannusesityksiä aikaan,
edelleenkään tämä ei ole niin
aukoton kuin sen olisi täytynyt olla ottaen huomioon, että tämä on
näinkin tärkeä ja merkityksellinen asia
opiskelijoille.
Kannatan ed. Peltosen tekemää hylkäysesi-tystä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! En ihan ymmärrä tätä mietinnön
hylkäysehdotusta sen takia, että tämä on
sellainen esitys, jota on kauan odotettu oppilaitoksissa. Opiskelijajärjestöt
yhtä lukuun ottamatta ovat sitä mieltä,
että tätä tarvitaan. Tämä koskettaa
vain muutamaa harvaa tapausta vuodessa, mutta niitä tapauksia varten,
joitten kanssa pitäisi tehdä toimenpiteitä, nykylainsäädäntö ei
anna eväitä, ja tämä on erittäin
tärkeä asia saada nyt vihdosta viimein läpi, jotta
turvallisuus paranee sekä oppilaitoksissa että myöskin
tulevissa ammateissa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä niin sanottu
soralaki oli erittäin kiistanalainen ja ristiriitoja herättävä,
ja myös käsittely valiokunnassa oli kiistanalainen.
Opposition kovan työn tuloksena, yhdessä hallituspuolueiden
kanssa, saatiin aikaan muutama opiskelijajärjestöjen
keskeinen vaatimus kuten se, että kuitenkaan ei voi erottaa,
jos on rikoksesta epäiltynä. Se olisi ollut meidän
oikeusvaltioperiaatteemme vastaista. Toinen hyvä lisäys
oli se, että tuli tämä valtakunnallinen
lautakunta, joka käsittelee näitä asioita
opiskelijoiden oikeusturvan kannalta.
Kuitenkin opiskelijajärjestöjen selkeä viesti loppuun
asti oli se, että tätä lakia ei pitäisi
hyväksyä. Se on tehty kiireellä, se ei
puutu niihin ongelmiin, mihin sen halutaan puuttuvan. Tämä on näennäistä ongelmiin
puuttumista. Lain kautta yritetään osoittaa, että on
asioita tehty, vaikka tosiasiassa pitää panostaa
ennaltaehkäisyyn, pitää panostaa siihen,
että ohjataan uusiin opintoihin.
Valitettavasti me emme pystyneet aivan viimeiseen asti puolustamaan
opiskelijajärjestöjä siltä osin,
että tämä laki ei olisi tullut voimaan, mikä oli
opiskelijajärjestöjen toivomus. Mutta pitää olla
tyytyväinen siihen, että yhdessä valiokunta
yksimielisesti muutaman parannuksen tähän lakiin
sai. Mutta siitä huolimatta laki jää torsoksi,
huonosti valmistelluksi, ja sen vuoksi me teimme yhdessä sosialidemokraattien
kanssa tämän hylkäysesityksen, ja kannatankin
ed. Peltosen hylkäysesitystä.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä aika
hyvin nyt on opiskelijoitten näkökulma ja ääni
otettu tämän lain käsittelyssä tuolla
valiokunnassa huomioon. Ne muutokset, mitä valiokunta tuohon
pohjaesitykseen teki, ovat kyllä mielestäni juuri
sen suuntaisia, mitä opiskelijajärjestöt
eri kannanotoissaan ovat esille tuoneet, ja nyt tuo laki on mielestäni
varsin hyvin eteenpäin vietävissä. Sieltä on
heikoimmat kohdat selkeästi poistettu, ja meillä on
kohtuullisen hyvä laki käsiteltävänä ja
päätettävänä.
Toki tämän lain seurantaa täytyy
hyvin tarkkaan pitää silmällä,
puuttuuko se ja päästäänkö sillä siihen,
mihinkä alun perin on tarkoitus ollut, eli todella siihen,
että lisätään turvallisuutta, parhaimmillaan
turvallisuuden tunnetta kouluyhteisössä. Tässä mielessä lain
tarkastelu ja sen seuraaminen on äärimmäisen
tärkeää.
Sitten hieman ed. Vahasalon tapaan, kun tuossa ensimmäisessä käsittelyssäkin
vähän sosialidemokraattien puolelta kyselimme
tuon vastalauseen perään, olisinkin vielä vähän
sitä kysellyt, kun siellä vastalauseessa oli mainittu
noita ihan samoja asioita, jotka jo on korjattu, tai itse asiassa
käytännössä pelkästään
niitä asioita, jotka oli jo korjattu, jäikö sille
vastalauseelle tai hylylle vielä joku erityinen perustelu,
kun kuitenkin ne asiat oli jo käsittelyssä huomioon
otettu ja muutettu, joita te eriävinä mielipiteinä olette
tässä esittäneet.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä samaa, mitä ed.
Puumala äsken sanoi: Kävin läpi tässä ensimmäisessä käsittelyssä sitä, kun
luin tätä vastalauseen sisältöä,
minkä takia tätä hylkäysehdotusta
ollaan nyt tekemässä. Kaikki ne perustelut, mihin
vastalauseessa viitataan, on valiokunnassa muutettu ja korjattu
siihen suuntaan. Tässä on esimerkiksi juuri näitä valtiosääntöoikeudellisia
näkökohtia väitetty, mutta ne, mitä perustuslakivaliokunta
sanoi, korjattiin sitten. Sitten tämä opiskeluoikeuden
pidättäminen ei saa olla automaattinen seuraus
rikos-epäilystä. Ei se olekaan enää.
Tämä annettavien tietojen saantioikeuden rajaaminen,
sekin tehtiin. Vastalauseessa vaaditaan, että oikeusturvalautakunta
pitää perustaa, me perustimme. Kaikki on sillä tavalla,
että tätä ei kannata hylätä. Tämä sisältö on
erinomainen, ja tämä laki täytyy saada
eteenpäin.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua on tietenkin
enää tässä vaiheessa turha aloittaa
alusta. Me varsin hyvin toimme valiokunnassa kyllä esille
sen, mikä meidän mielestämme tässä hallituksen
esityksessä on väärää.
Lyhyesti sanottuna väärä on se lähtötilanne, se
asetelma. Me halusimme, että opiskelijaa tuetaan, autetaan
ja johdetaan oikealle tielle paremmin kuin tässä hallituksen
esityksessä, jossa keskitytään siihen
rankaisupuoleen ja siihen seuraamusten jakopuoleen. Tässä se
meidän keskeinen eromme, ja se kyllä löytyy
niistä meidän vastalauseemme teksteistä.
Kokonaisuudessaan tämä hallituksen esitys on huono,
epäselvä ja kiireellä tehty, ja siinä perustelut,
miksi me emme tätä halua olla hyväksymässä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä: Tätä ei
todellakaan ole kiireellä tehty. Tätä tehtiin
todella kauan, kuin Iisakin kirkkoa, ja tämä lähtökohta
tässä esityksessä on aivan sama kuin
se, mitä te oppositiossa esitätte. Eli ensisijaisesti
kaikki ne tukitoimet, mitä pitää opiskelijalle
tehdä, tehdään ensin. Tämä on
se viimesijainen juttu, mitä sitten tarvitaan, kun nykylainsäädäntö siihen
ei anna mahdollisuutta.
Keskustelu päättyi.