16) Hallituksen esitys kaivoslaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Kaivostoiminnan näköalat
Suomessa ovat nyt hyvät. Ne ovat muuttuneet hyvin suuresti
parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Malmeja
löytyy, ja kiinnostuneita malminetsintäyhtiöitä ja
myöskin kaivosyhtiöitä on tullut näkyville.
Valitettavasti Suomen valtionyhtiöt vetäytyivät
alalta 1970- ja 1980-luvuilla. Varmasti nyt kaikki näkevät,
että tämä oli virhe. Onhan siellä tietenkin
Outokumpu edelleen Keminmaassa toiminnassa, ja siinä onkin
hyvä kokonaisuus, kun kaivos sijaitsee lähellä tehdasta
ja siitä on vielä satamayhteys ulkomaiseen vientiin.
Sellaisia kokonaisuuksia pitäisi saada lisää.
Nyt on paljon puhuttu siitä, että valtionyhtiöitten
tulee palata, tai jos ne eivät enää pysty
palaamaan, pitää saada uusi valtionyhtiö,
joka lähtee kaivosalalle. Tämä on minusta
oikea tavoite, ja toivon mukaan nämä puheet eivät
jää nyt vaalinaluspuheiksi suomalaisen valtionyhtiön
perustamisesta kaivostoimintaa varten.
Mitä tulee tähän kaivoslakiin, niin
sinänsä tämä uusi kaivoslakiesitys
on tarpeellinen, sillä kyllä nyt voimassa oleva
laki oli vanhentunut. Se on sieltä 1960—1970-luvuilta
valtionyhtiöitten aikakaudelta. Kuitenkin tässä on
kaksi isoa ongelmaa ainakin minun näkökulmastani.
Ensinnäkin kaivoskuntien asema jää edelleen heikoksi.
Niille tulee paljon tehtäviä, kun sieltä malmia
löytyy ja kaivostoiminnan toiveet nousevat, on paljon lausuntoja,
on paljon tehtäviä, joista ei tuloa kunnalle kuitenkaan
muodostu, ja kun kaivostoiminta alkaa, sittenkin niitä tehtäviä on paljon
ja erityisen paljon oikeastaan. Pitää huolehtia,
että asunnot ovat saatavilla niille, jotka tulevat kunnan
ulkopuolelta töihin, ja monia muita tehtäviä.
Tulopuolella ovat tietenkin työpaikat, jotka ovat sinänsä tärkeitä,
totta kai, kunnille, mutta kiinteistövero on sitten se
ainoa suora tulonmuoto kunnille, ja se on kovasti pieni. Ei se ole
kuin muutamia kymmeniätuhansia euroja vuodessa niissä kunnissa,
joissa kaivostoimintaa nyt harjoitetaan.
Me esitimmekin ensimmäisessä käsittelyssä, että olisi
pitänyt kunnille osoittaa osa myös sekä malminetsintämaksusta
että louhintamaksusta. Tähän esitykseen
on varmasti syytä vielä jatkossa palata, sillä kuntien
asema ei ole helppo silloinkaan, kun kaivos lopulta saadaan aikaiseksi. Toiveita
on yleensä paljon enemmän.
Mutta se, mikä minun mieltäni korpeaa eniten,
on se, että Lemmenjoelta kullankaivu lopetetaan tällä esityksellä.
Konekaivuhan loppuu yhdeksän vuoden kuluttua, mutta kyllä siinä menee lapiokaivaminenkin
samalla, näin se arvio kulkee tuolla pohjoisessa, ja kaipa
ne asiantuntijat ovat siellä niitä, jotka kaivamista
itse harjoittavat. Kun siellä kaivospiirit loppuvat, niin
jo ensinnäkin kovasti kallistuu kaivamislupa, viisinkertaistuu
nykyisestään. Minusta tämä on
kohtuuton ajattelu, että kullankaivu pitää Lemmenjoelta
lopettaa vaikka ihan väkipakolla, jos ei mitenkään
muuten, ja siihen suuntaan tätä kehitystä nyt
viedään. Ne ovat pienyrittäjiä,
jotka tässä joutuvat nyt vetäytymään
alalta. Näyttää siltä, että esimerkiksi
nämä konekaivajat ovat jotenkin ison yhtiön
miehiä, mutta eihän se niin ole. He ovat pienyrittäjiä — kesä siellä,
ja sitten talvella tehdään koruja — ja
sama on näitten lapiomiesten osalta, ihan pienyritystoimintaa,
joka nyt ajautuu alas. Se on valitettavaa.
Tässä ollaan pelastamassa kansallispuistoa. Kuitenkin
kannattaa ensinnäkin muistaa, että siellä olivat
kullankaivajat ensin ja kansallispuisto tuli myöhemmin
ja lupaukset silloin olivat kullankaivajille isot. Myöskin
tämä koko pitää muistaa. Kulta-alue
on 480 hehtaaria, kun koko Lemmenjoen kansallispuisto on valtavan
iso, 280 000 hehtaaria. Eli valtavan isolla alueella on pieni
kulta-alue, ja nyt ilmeisesti Pekkarinen on halunnut vihreätä väkeä miellyttää ja
ajaa sen sieltä alas. Samaan aikaan te olette kyllä ydinvoimalaa
tuonne Lapin porteille laittamassa, joka taas minusta ei oikein
hääppöisesti sovi lappilaiseen imagoon,
kun se on matkailualuetta. Kullankaivu sinne sopii. Lemmenjoki on
osa Lapin brändiä. (Puhemies: 5 minuuttia!)
Herra puhemies! Esitänkin, että tämä lakiesitys
hylätään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä uusi
kaivoslaki on tullut eduskuntaan ja siinä on päästy
eteenpäin. Tämä ed. Tennilän
mainitsema Lemmenjoki ja kullankaivukysymys ovat tietysti nyanssi
koko lainsäädännössä,
eikä kullankaivualue ole edes sitä kokoluokkaa,
suhteessa koko tämän kansallispuiston laajuuteen,
kuten ed. Tennilä viittasi.
Mutta toinen asia, joka on myös yksityiskohta mutta
mielestäni ei niin nyanssimainen, on kysymys Talvivaarasta
ja uraanikaivoksista. Talvivaaraan ollaan perustamassa ensimmäistä suomalaista
uraanikaivosta, ja tämä Talvivaaran kaivosyhtiö on
myynyt jo ennakkosopimuksella uraanituotannon kanadalaiselle yhtiölle.
Ennen kuin on ympäristölupaa tähän
toimintaan — ennen kuin tämän toiminnan
edellyttämä ympäristövaikutusarviointi
on suoritettu — tämä herättää kummaksuntaa.
Edelleen, yleensäkin suomalainen tulevaisuus on nyt
syytä ottaa tarkasteluun. Onko Suomi bulkkimaa, joka tuottaa
ydinvoimalla sähköä vientiin, niin kuin
nämä ydinvoimalapäätökset ovat
ennakoineet? Onko Suomi bulkkimaa, joka avaa kaivoksia? Muistaakseni
joku ministereistämme on sanonut, että jokaisen
talon takapihalla pitäisi olla oma kaivos. Tämä vientikysymys, kaivostoiminnan
osuus viennistä, on hyvin tärkeä siinä mielessä,
että on kysyttävä, mikä on kilohinta,
millä jalostusasteella viedään Suomesta tuotteita.
Aivan sama, ovatko ne puunjalostusteollisuuden vai kaivosteollisuuden
tuotteita. Tämä kysymys pitäisi ratkaista.
On selvää, että Lapissa ja Itä-Suomessa
myöskin kaivosteollisuuden laajenemisen ja matkailun välillä on
ristiriitaa. Niin kuin monet kunnat, esimerkiksi Sallan kunta, ovat
jo omissa lausunnoissaan todenneet, yleensä uraanikaivos
sellaisenaan kunnan alueella ei ole sopusoinnussa matkailun kehittämisen
kanssa. Tuntuu keskieurooppalaisista tulijoista kummalliselta tulla
esimerkiksi uraanikaivoksen läheisyyteen. Se, miten tämä Japanin
traaginen tsunami ja Fukushiman reaktoreiden ongelmat liittyvät
tähän uraanikaivosten hyväksyttävyyteen
jatkossa globaalisti ja paikallisesti, on tietysti vielä nähtävissä,
mutta uskon, että myöskään kaivoslain
soveltamisessa uraanikaivosten perustaminen ei saa olla eikä se
tule olemaan mikään itsestäänselvyys.
Siihen pitää suhtautua kriittisesti, ja tämän kriittisen
tarkastelun voisi aloittaa jo Talvivaarasta. Tosin nämä lupa-asiat
jäävät seuraavalle hallitukselle, mutta
siitä huolimatta niistä on hyvä puhua
jo nyt.
Ministeri Pekkarinen on paikalla. Hän on yleensä aina
paikalla, kun asioita käsitellään. Se on
hienoa, ja uskon, että hän näitä asioita
myös kommentoi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Tennilän hylkäysesitystä. Minusta
jo se arvoton näytelmä, joka käytiin Lemmenjoen
kullankaivajien — sekä kone- että lapiokaivajien — osalta,
riittää hylkäysperusteeksi.
Toinen asia on se, minkä ed. Tenniläkin mainitsi,
että kuntien menojen korvaaminen jää nyt kokonaan
auki. On hyvä, että Lappiin on perustettu suojelualueita,
minä itsekin olen ollut niitä aikoinaan ajamassa,
mutta perustamisvaiheessa annetuista lupauksista ei läheskään
aina ole pidetty kiinni. Näin on käynyt Lemmenjoella,
UK-puistossa, Maltion luonnonpuistossa. Kyllä tähän
minun hylkäysesityksen kannatukseeni liittyy myöskin
se, mitä merkitsevät luottamuksensuoja, omaisuudensuoja
ja elinkeinon harjoittamisen oikeus.
Ja kun ministeri Pekkarinen on paikalla: Hän otti aiemmassa
keskustelussa esille sen, että myöskin Lemmenjoella
kaivaminen pienillä koneilla on jatkossa mahdollista. Kuitenkin
valiokunnan mietintö on aivan yksiselitteinen siltä osin,
siellä todetaan, että koneellinen kaivu loppuu.
Kuinka valiokunnan mietinnön muotoilu ja ministerin kanta
voivat näin oleellisessa asiassa poiketa tuolla tavalla
toisistaan?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Varmaan ne koneet ovat siis joitain muita
kuin kaivureita. Se on ilman muuta selvä. Kymmenien tonnien kaivureitten
siellä pyöriminen ja käyttö ilman muuta
tällä lailla nyt loppuu.
Mitä mieltä Lapissa on oltu? Minä muistutan, että porotalouden
harjoittajat olivat sitä mieltä, että korkeintaan
4 vuoden siirtymä, korkeintaan, ed. Esko Juhani Tennilä,
4 vuoden siirtymä. Monet muutkin intressiryhmät,
myöskin tämä asiantuntijatyöryhmä,
joka valmisteli asiaa, päätyi siihen, että 4
vuoden siirtymä. Nyt tässä on menty 9 vuoden
aikaikkunaan ja vielä tähän 2 vuoden siirtymäkauteen,
tietyllä tavalla.
Jos kysymys olisi siitä, että olisi ollut
iät ajat tämmöistä vapaata yrittämistä,
johonka nämä yrittäjät ovat
tulleet, niin se olisi hivenen eri asia. Tässähän
oli pieni aikaikkuna, jonka kuluessa tietyt toimijat saivat oikeuden
lähteä liikkeelle, ja nyt asteittain, niin kuin
sanottu, näinkin pitkän aikajakson jälkeen
tämä toiminta siellä sitten loppuisi.
Minusta on erinomainen asia, että enemmistö eduskunnasta
näyttää tämän lain
hyväksyvän. Olen yllättynyt, että vasemmistoliitto näin
tärkeätä lakia, joka on koko Lapin kannalta tärkeä laki,
ei ole valmis hyväksymään.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tähän
puheeseen on varmaan mukava 12 vuoden ura tässä talossa
lopettaa. Me olemme tässä — minä ja
nämä minusta hieman oikeammalla olevat toverit,
ed. Tennilä ja ed. Mustajärvi, meidät
Tampereen yliopiston erittäin tieteellisen tutkimuksen
mukaan aseteltiin oikeistolaisempaan ja vasemmistolaisempaan riviin,
ja sattumoisin olin siellä vasemmistolaisimpana edustajana
viime vaalien alla tehtyjen vaalikonevastausten perusteella — puolustamassa
yksityistä pienyrittäjää, niin
minä kuin arvon kollegatkin.
Sinänsä kaivoslaki varmaan tarvitaan, mutta kävin
myöskin tähän kullankaivuun perehtymässä.
Kävin katsomassa sitä. Kun ministeri Pekkarinen äsken
tuossa totesi näitä juttujaan, niin kyllä se
pieni määrä nyt on ihan, kuten ed. Tennilä sanoi,
neula heinäsuovassa. Jos siellä kairassa parikymmentä konetta
häärii, niin sillä ei ole kyllä kenellekään
mitään merkitystä. (Ed. Tennilä: Prosentti
siitä alueesta!) — Se on niin mitättömän
pieni, alle prosentti koko Lemmenjoen kansallispuiston alueesta. — Kyllä se
on ihan se ja sama, on tai ei, yleisesti sille kansallispuistolle, ja
minä väittäisin, että varmaan
sillä ei ole kyllä poromiehillekään
mitään merkitystä. Sinänsä sille
Lemmenjoen kyläyhteisölle ja kauppiaille ja kaikille
muille sillä on erittäin suuri merkitys, ja se
tulee olemaan entistä suurempi, kun nyt otetaan sitten
huomioon, että tällä hetkellä koneilla saadaan
siellä kaivua tehdä. Nyt hetken aikaa tässä varmaan
toiminta tulee kiihtymään, mutta sen jälkeen
se tulee loppumaan. Myöskin nämä la- piomiehet,
joilta nyt sitten valtio sosialisoi nämä kaivospiirit,
ovat aika katkeria ja kitkeriä siitä, että heiltä vaan
viedään tässä kylmän
rauhallisesti kaivospiirit pois ja kaikessa vaan vedotaan siihen,
että konekaivajat kielletään ja konekaivu kielletään.
Mutta kyllä se vaan näin menee, että kaivospiiri
lähtee alta ja maksu, millä kaivetaan, nousee
viisinkertaiseksi.
En minä yhtään ihmettele, etteikö se
Jukka Kela ole siellä todella huolestunut, joka kullankaivusta
lähestulkoon koko elantonsa saa ja lapiolla siellä kaivaa.
Jos työt ja mahdollisuudet, eväät, viedään
alta pois, niin ei siellä nyt kauhean kivaa ole toimia.
Kyllä edelleen tämä ministerin vastaus
näistä pienistä koneista ... Minä en tiedä,
mitkä ne pienet koneet siellä ovat. (Ed. Mustajärvi:
Bobcat!) — Joo, Bobcat jättää kyllä paljon
pahempaa jälkeä kuin iso kone, kun sen ison koneen
ei tarvitse pyöriä mihinkään,
se saa siinä suunnilleen paikallaan olla. Kun Bobcatilla ryysätään
edes sun takaisin, niin voi olla, että jälki on
vielä pahempaa. — Täytyy huomioida, että kyllä siellä nyt
poromiehetkin aika isoilla vehkeillä ajavat, moottorikelkoilla,
mönkijöillä painetaan kesäaikaan
menemään ja kaikella muulla, että ei
se nyt tästä varmaan kauheasti eroa.
Mutta kannatan lämpimästi ed. Tennilän
tekemää hylkyehdotusta. Ja kiitän, puhemies,
samalla tästä. 12 vuoden uralla on ollut ihan
kiva käydä aina silloin tällöin
pöntössäkin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Metallien maailmanmarkkinahinnat ovat toipuneet nopeasti
kansainvälisestä finanssikriisistä. Monien
Aasian maiden kysyntä nostaa metallien hintoja. Suomi on
osoittautunut malmien osalta rikkaaksi maaksi. Mitä enemmän
eri metallilajeja kysytään, sitä arvokkaammaksi
tulevat Suomen esiintymät. Suomessa on myös niin
sanottuja high tech -metalleja. Kaivostoiminnassa kannattavuusennusteet
ovat hyviä.
Tätä taustaa vasten tarve uudelle kaivoslaille on
ollut huutava: laille, joka turvaa niin kaivostoiminnan kuin maanomistajien
oikeudet. Valitettavasti meillä on kehitys mennyt siihen,
että valtaosa kaivoksista on ulkomaisessa omistuksessa.
Mielestäni suomalaisten päättäjien
olisi aika huolehtia siitä, että suomalaiset yhtiöt
harjoittavat Suomessa kannattavaa kaivostoimintaa. Ei voi olla pitkän
päälle oikein, että luonnonvarojamme
käyttävät muut kuin suomalaiset.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kaivoslain uusiminen on tarpeellista, ja siksi kannatan
kyllä tätä valiokunnan mietinnön
mukaista lakia. Talousvaliokunta teki paljon töitä tämän
esityksen kanssa ja mielestäni sai pääosin käyttökelpoisen
lainsäädännön.
En vähättele tätä koneellisen
kullankaivun merkitystä. Se on monelle tutullekin ihmiselle tärkeä työ,
mutta ehkä se on kuitenkin tässä aika pieni
osa kokonaisuudessa. Siihen olisi ollut syytä antaa pidempi
siirtymäaika, mutta tässä salissa tehtiin
toisenlainen päätös. Talousvaliokunnassahan
syntyi pidemmästä ajasta päätös,
mutta sitten se täällä muutettiin.
Herra puhemies! Suuret kysymykset tässä uudessa
lainsäädännössä ovat
lupamenettely ja nämä maksut. Lupamenettely on
edelleen raskas, hyvin pitkä. Kaivoksen avaaminen kaikkinensa
vaatii viidestä jopa 30—40:een eri lupaa. Joku
asiantuntija totesi, että pahimmillaan jopa yli 30 lupaa
saatetaan tarvita, että kaivoksen voi saada käyttöön.
Tämmöinen menettely on tietysti tavattoman raskas
ja hankala näille, jotka hakevat kaivosoikeuksia, ja tämä osaltaan
johtaa siihen, että ulkomaiset suuryhtiöt ovat
sitten valtaamassa nämä markkinat, ovat jo vallanneet,
ja hyvin vähän on suomalaisia pienehköjä tai
keskisuuria yrityksiä tällä alalla. Tämä on
valitettavaa tässä, ja jatkossa onkin syytä kaivoslakia
tarkastella niin, että päästäisiin
yhden luvan menettelyyn: hakija hakisi yhden luvan, ja viranomaiset käsittelisivät
sen yhtä aikaa, ja ... (Puhemies: 2 minuuttia!) — Täytyy
vaihtaa paikkaa. (Puhemies: Olkaa hyvä! — Puhuja
siirtyy puhujakorokkeelle)
Herra puhemies! Jos hakija tekisi yhden lupahakemuksen ja viranomaiset,
joiden lupa pitää hankkia, automaattisesti käsittelisivät
sen yhtä aikaa ja tulisi vain yksi valitusmahdollisuuskin, niin
koko hanke nopeutuisi huomattavasti. Nyt on se tilanne jo tämänkin
myötä, että lupia myöntää moni
eri viranomainen ja kaikista voi valittaa ja valitusmahdollisuuksia
tulee jopa lisää. Se maksaa paljon, ja se hidastaa
hankkeita, ja moni luopuu siitä koko hankkeesta, ja se
ei ole meidän etumme, ei kansantaloudellinen eikä yritystoiminnan
etu, jos näin pääsee tapahtumaan.
Toinen kysymys on nämä maksut. Tämä järjestelmä,
joka lakiin kirjoitettiin maksuineen tarkasti, johtaa siihen, että alkuvaiheessa
maksut ovat mielestäni liian korkeat. Silloin, kun on tuotanto
käynnissä, ne voisivat olla ehkä jopa
korkeammat kuin tämä esitys sisällään
pitää. Eli valmisteluvaiheessa ei pitäisi
olla niin kovia maksuja, että ne ehkäisevät
pienten ja keskisuurten kotimaisten yritysten mahdollisuuksia lähteä kaivosta
avaamaan. Tämä tilanne kuitenkin tässä on.
Muun muassa Talvivaaran toimitusjohtaja Perä tästä mainitsi,
että tämä lainsäädäntö saattaa
johtaa siihen, että suomalaisia yrityksiä ei näillä markkinoilla
ole enää jatkossa lainkaan ja että tämän
lainsäädännön mukaan Talvivaaraakaan
ei koskaan olisi avattu. Jos tällaiset uhkakuvat pitävät
paikkansa, niin kyllä on syytä elinkeinoministeriössä äärettömän
tarkkaan seurata, miten tämä lainsäädäntö toimii,
jotta voidaan turvata kotimainen kaivosteollisuus tai luoda se uudestaan.
Vahinko on tapahtunut siinä, että se on päästetty
sammumaan aikaisemmin ja nyt meillä kanadalaiset, eteläafrikkalaiset,
australialaiset ja muut ovat vallanneet tämän
luonnonvarojemme hyödyntämisen.
Herra puhemies! Kuntien osalta yhdyn siihen, mitä täällä Lapin
miehet, edustajat, esittivät, että kuntien panostukset
myös hankkeen alkuvaiheessa ovat merkittävät
ja rahaa, verotuloja, ne saavat vasta sitten vähän
enemmän, kun toiminta varsinaisesti pyörii. Tämä olisi
pitänyt tässä myös korjata tarkemmaksi
niin, että kunnilla olisi jo siinä vaiheessa,
kun ne joutuvat rakentamaan infrastruktuuria, asuntoja ja muuta
valmiutta kaivoksen avaamiselle, taloudelliset edellytykset näin
toimia ja saataisiin tämä tärkeä,
erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomelle tavattoman tärkeä,
kaivosala uudelleen voimakkaasti elpymään kotimaisin
lähtökohdin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa olivat sosialidemokraatit yhtyneet
vasemmistoliiton kanssa samaan vastalauseeseen, jossa oli meiltä molemmilta
elementtejä. Näimme siinä tärkeäksi
myös sen, että tästä pitkään
valmistellusta kaivoslaista huolimatta jatkotoimenpiteitä tarvitaan.
Taisi olla kaivosteollisuus, jossa saman tien tiedotustilaisuuden
jälkeen, jossa talousvaliokunnan jo tekemät useat parannuksetkin
tiedotettiin, odotettiin, että uudistamistarpeita jäi.
Uskon, että seuraavaan hallitusohjelmaan tarvitaan myös
edelleen suomalaisen kaivosteollisuuden toimintaedellytyksiä selkeyttäviä kannanottoja.
Meillä on tiedossa esimerkiksi lupaprosessien päällekkäisyys,
ja valiokuntakin lausunnossaan kiinnittää huomiota
siihen.
Eilen oli mielenkiintoista Vaasassa energiaseminaarissa kuulla
kansliapäällikkö Pokan näkemys
siitä, että jonkinlaisia ympäristölupamenettelyjen
tehostamisia olisi valmisteilla. Toivottavasti seuraavassa hallituksessa
myös tehdään niitä. Ei ole kenenkään
etu, että asioita tehdään hitaasti ja
pitkään. Se on kaikkien etu, että tehdään huolelliset
analyysit mutta kohtuullisen nopeasti.
Tämän lain osalta monesti vertailtiin myös Suomen
tilannetta Ruotsiin. Kyllä minusta on hyvä se
idea, että etsintävaiheessa olisi pienet kustannukset,
ja jos jotain löytyy, niin sitten tulisi korvauksia niin
maanomistajille kuin myös ed. Tennilän lakialoitteen
mukaisesti kunnille paremmin, sillä sellaista raaka-ainereserviä Suomesta
ei kannata tehdä, että voitot ja varainkertymät
valuvat ulkomaille.
Nämä pykäläasiat on täällä valitettavasti
hylätty, mutta niin kuin myös hylkäyksen
kannattajat sanovat, kyllä lakia tarvitaan. Minä olen
sitä mieltä, että menköön
nyt tämä laki, koska seuraavalla hallituksella
on aina mahdollisuus osittain sitten palata kaikkiin säädettyihin
lakeihin. Parempi tämä kuin se, että palattaisiin
aivan tilanteeseen, jossa oltaisiin vanhojen lakien varassa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kaivoslaiksi oli yksimielinen
esitys, ja siihen tehtiin paljon muutoksia. Tämä paljon
keskustelua herättänyt koneellinen kullankaivu
Lemmenjoen kansallispuistossa oli hallituksen esityksessä 8
vuotta. Kun kerran hallituksen esitys oli yksimielinen, niin jotta
koko lakikokonaisuus saatiin vietyä eteenpäin
myöskin kullanhuuhdonnan osalta, jouduttiin tekemään
kompromissi. Me päädyimme valiokunnassa tähän
9 vuoteen. Se on kuitenkin paljon parempi asia, 9 vuotta kuin 8,
plus että siinä on sitten 2 vuotta ennallistamisaikaa.
Kullanhuuhdonta kansallispuistossa ei suinkaan lopu tämän
lain myötä. Tosin isot koneet sieltä joudutaan
poistamaan, mutta kullanhuuhdontaluvalla tulevaisuudessa siellä voidaan
palata perinteiseen kullanhuuhdontaan. Se pitää yllä sen
Lapin idyllin, joka siellä kullanhuuhdonnan osalla on ollut.
Näin meille on vakuutettu, ja minä uskon, että näin
se asia tulee olemaan.
Tässä kaivoslaissa korjattiin myöskin
yksi muutama vuosi sitten havaittu ongelma, elikkä meillä ei
tiedetty oikein uraanista, kuinka sen kanssa lain mukaan pitää menetellä.
Nyt vahvistettavana oleva kaivoslaki määrittelee
myöskin uraanin osalta sen, että siinä kunnalla
on viimeksi veto-oikeus. Jos kuntalaiset eivät halua uraanikaivosta
kuntansa alueelle, niin sitä sinne ei tule. Tämä on
hyvä asia.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hitaasti ja moniportaisesti tämä järjestelmä suosii
sellaisia globaaleja kaivosyhtiöitä, joilla on
aikaa odottaa ja aikaa käynnistää eri
puolilla maailmaa kaivoshankkeita. Suomalaisia järjestelmä ei
sen sijaan tue. Kun Suomessa Outokumpu aikanaan päätti
irtaantua kaivostoiminnasta, Suomi on jäänyt paitsioon
kehityksestä. Niin suurta yksityistä pääomaa
ei näytä olevan saatavissa, joka uskaltaisi ottaa
kantaakseen pitkän riskin, josta ei tiedetä, tuleeko
koskaan voittoa.
Epäilen pahasti, että ulkolaiset kaivosyhtiöt pystyvät
myös siirtämään siirtohinnoilla
kotiutettaviksi voitot muihin maihin siten, että Suomen
valtio ei myöskään näistä voitoista
saa sitä, mikä sille kohtuudella kuuluisi. Epäilen,
että tähän asiaan joudutaan vielä palaamaan,
jos suomalainen kaivosteollisuus joutuu, niin kuin epäilen,
huonompaan asemaan suhteessa ulkolaisiin yhtiöihin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan, että Suomen maaperän
rikkaudet olisivat suomalaisten yhtiöitten ja sitä kautta
suomalaisten hyödynnettävissä ja Suomelle
hyödyksi. Pidän vahinkona, että Outokummun
osalla ovat tapahtuneet ne muutokset, mitkä ovat tapahtuneet.
Ministeri Mauri Pekkarinen on aivan oikein kiinnittänyt
epäkohtaan huomiota, ja toivon, että jatkossa
päästään asiassa eteenpäin.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Laissa puhutaan vain konekaivun haitoista,
mutta se lakkauttaa myös seitsemän kaivospiiriä,
joissa kaivetaan vain lapiolla. Tämä kyllä tarkoittaa
lopullista kuoliniskua 150 vuotta vanhalle kulttuurille.
Toinen paha isku on nämä kaivoslain tuomat viisinkertaiset
vuosimaksut. Ne kyllä tuntuvat todella kovilta. No, siirtymäaika
on konekaivulle 9 vuotta. Mutta jos tätä samaa
logiikkaa ajettaisiin, niin lapiokaivajallehan sen pitäisi
olla 50 vuotta, koska sillä on rajansa, missä määrin
lapiokaivajat voivat puolestaan kiristää tahtia.
Ed. Esko-Juhani Tennilä otti esille korvaukset kunnille.
Siinä asiassa olisi kyllä ollut parantamisen varaa.
On totta, että esimerkiksi Sodankylän kunta on
tällä hetkellä huutavassa pulassa Kevitsan
kanssa, koska kaivos on lähtenyt, rakennustyömaa,
tänä kesänä liikkeelle, mutta
esimerkiksi asunnoista ja kaavoituksesta on huutava pula, ja siihen
täytyy kunnan tehdä kovia satsauksia. Tarvittaisiin
myös tämä valtion kaivosyhtiö samoin
kuin sitten koulutukseen satsaamista.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kaivostoiminta oli pitkään
Suomessa lamassa. Viime vuosina on avattu useita kaivoksia, ja se
on antanut työtä varsinkin Pohjois-Suomeen, ja
erittäin hyvä näin.
Nyt tärkeätä on se, että nyt
hyväksyttävä kaivoslaki ei vaikeuta kaivostoimintaa,
ja se merkitsee sitä, että on toivottavaa, että viranomaiset
käsittelevät hakemukset mahdollisimman nopeasti ja
tehokkaasti ja että lupapäätökset
saadaan aikaan, jotta kaivostoiminta Suomessa voi jatkua ja kehittyä.
Mitä tulee sitten tähän Lapin koneelliseen
kullankaivuun, niin täytyy sanoa, että siinä kyllä ehkä pikkuisen
kärpästä lyödään
isolla lätkällä. Täytyy sanoa,
että se on pitkäaikainen perinne, ja voi sanoa,
että ne ihmiset, jotka siellä kaivavat sitä kultaa,
tuntevat sen alueen ja rakastavat sitä luontoa. Se on Helsingistä helppo
neuvoa, kuinka siellä pitäisi toimia, mutta niille
ihmisille pitäisi myöskin antaa arvostusta ja
osoittaa ymmärtämystä.
Täytyy sanoa, että tietysti 9 vuotta on kompromissi,
niin kuin 15 vuottakin oli eräänlainen kompromissi äänestyksen
jälkeen. Mutta olisi ollut kyllä ihan hyvä,
että näitä kullankaivajia, pienituloisia
ihmisiä, olisi ajateltu vähän perusteellisemmin
ja annettu heille enemmän siirtymäaikaa. Se olisi
ollut minusta inhimillistä politiikkaa, johonka nyt sitten
eduskunnassa valitettavasti kaiken kaikkiaan ei kyetty.
Lopuksi täytyy vielä sanoa, että tietysti
useat maat perivät maksuja esimerkiksi öljyn poraamisesta,
ja tietysti se on silloin ymmärrettävää,
jos se tuote, joka saadaan sieltä maasta, on huomattavan
arvokasta, paljon arvokkaampaa kuin ne kustannukset, mitä se
kaivaminen aiheuttaa. Tietysti malmin osalta täytyy sanoa,
että tilanne ei ole ollenkaan yhtä selvä,
ja tietysti tältä osin varmaan Suomessakin kannattaa
sitä miettiä: jos meiltä löytyy
suuria esiintymiä, joista tuotto on valtavan suuri suhteellisen
pienellä panostuksella ja pienellä riskillä,
niin silloin ehkä voitaisiin miettiä sitä,
tulisiko joitakin tämmöisiä kaivannaismaksuja
ottaa käyttöön meillä Suomessa. Mutta
pitää muistaa se, että jos laitetaan
kovat maksut, se helposti johtaa siihen, että kaivannaistoiminta
päättyy, ja siihenkään tilanteeseen emme
saa päätyä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo sai tämän
Lemmenjoen konekaivun kuulostamaan joltain suurliiketoiminnalta.
Pienyrittäjiähän nekin ovat siellä.
Kolme neljä kuukautta kesällä kaivetaan
ja talvella tehdään niistä kultalöydöksistä sitten
koruja. Siinä elää muutama perhe tällaisella
toiminnalla. Samaten lapiokaivu on hyvin pienyrittäjämäistä toimintaa.
Nyt sieltä uhkana ja näköalana on se,
että nämä loppuvat kokonaan. Siihen liittyy
nimittäin myös se, että kun tämä konekullankaivu
loppuu, niin ne rakenteet luhistuvat siellä. Lemmenjoen
kylästä on nyt niitä venekuljetuksia
jne., joilla tämä homma on pysynyt pystyssä.
Nyt tämä lähtee luhistumaan, ja se jää sinne
muistomerkiksi. Sitä paitsi se alue, jolta kultaa Lemmenjoen
kansallispuistossa kaivetaan, on alle prosentti koko siitä jättimäisestä kansallispuistosta.
Kyllä tässä Pekkarisen muistomerkiksi
Lapin osalta jää Lemmenjoelta loppunut kullankaivu,
mutta olettehan te sitten porukalla ydinvoimalaa laittamassa sinne
joulupukin konttorin viereen, niin että siinähän
se on sitten saatu — saavutuksiahan nekin ovat joittenkin
mielestä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kaivoslaki vihdoin viimein saatiin valmiiksi.
Se oli hyvä asia kaiken kaikkiaan, ja sitä pidetään
yhtenä uutena tukijalkana Suomen elinkeinoelämälle.
Ainoa vaan siinä on se, niin kuin täällä todettiin,
että ulkolaiset yritykset nyt sitten hyödyntävät
suomalaisia mineraaleja, kanadalaiset ja australialaiset, ja unohdettiin
silloin, kun laskettiin Outokumpu omille teilleen, mitä varten
se yritys on perustettu. Nyt sitten Talvivaaran sinkki viedään
Saksaan jalostettavaksi ja (Ed. Pertti Virtanen: Saksaanhan se sinkki
ennenkin meni!) Venäjälle viedään
mineraaleja jalostettavaksi ja näin, niin että kyllähän
tässä tuntuu siltä, että tässä ovat
monet hallitukset nyt nukkuneet taas prinsessa ruususen unta. Luultiin,
että Suomi on köyhä ja siksi jää,
mutta ulkomailta tultiin tänne todistamaan, että kyllä täällä on
aarteita maaperässä.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tavoitteenahan
oli "kaivostoiminnan ja malminetsinnän edellytysten turvaaminen
yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla".
Tavoitteena on turvata myös "kuntien vaikuttamismahdollisuudet, varmistaa
oikeusturvan toteutuminen sekä ottaa huomioon kansalaisvaikuttamista
ja osallistumista koskevat vaatimukset". Erittäin hyviä tavoitteita,
ja ne varsin hyvin myöskin toteutuvat tässä lakiuudistuksessa.
Vanha laki oli muistaakseni 1950-luvulta, eli se oli auttamatta
vanhentunut tämän päivän tarpeisiin
nähden.
Varmasti on niin, että meillä on potentiaalia tällä alalla
aika paljon, ja toivoisin, että myös kotimaisia
toimijoita tulisi yhä enemmän kaivosteollisuuteen.
Toivon, että seuraavaan hallitusohjelmaan kirjataan tästä väkevät
kirjaukset ja myös Suomi hyötyy niistä luonnonrikkauksista, mitä meillä on,
entistä enemmän.
Mutta lakimuutos tarvittiin, jotta luonnonarvot ja ihmisarvo
ja omistukseen liittyvät arvot turvataan entistä paremmin,
ja myös ainakin oman vaalipiirini Uudenmaan kannalta on
merkityksellistä, että myöskin näistä uraanikaivoksista
tuli kirjaukset. Esimerkiksi Askolassa tai Nummi-Pusulassa oli huomattava
kansalaiskritiikki näitä uraanikaivoshankkeita
kohtaan, ja on hyvä, että nyt tulee selkeämmät
säännöt ja kunnille mahdollisuus halutessaan
kieltäytyä ottamasta uraanikaivoksia omalle alueelleen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jo 1987—1991 eduskunnan aikana piti
kaivoslaki saada aikaiseksi eikä saatu. Siitä soitettiin
melkein joka viikko silloisen kauppa- ja teollisuusministeriön
virkamiehelle ja irvailua otettiin vastaan. Nyt, 24 vuotta myöhemmin,
ollaan tässä tilanteessa — ei ainakaan
liiasta kiirehtimisestä voi moitiskella tässä.
Hyvä, että tämä tulee. Se
tuli nyt vihonviimeistään tässä pisteessä,
vihonviimeisellä hetkellä, sillä nythän
on käynyt selväksi, että Talvivaaran
kaivoksessa se nikkeli olikin sivutuote, kysymys on uraanikaivoksesta.
Siellä jo maakuntaliittokin on näköjään
herännyt siihen, että tässähän
taidettiin meitä vetää höplästä.
Ne ympäristöluvat ja kaivostoimintaluvat pitää käsitellä aivan
uudestaan. Tällä on suorastaan kiire, niin että mieluummin
seuraavan sekunnin aikana lyödään lukkoon.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minunkin mielestäni laki on tarpeellinen
ja se pitää päivittää vastaamaan
nykyajan henkeä ja tarpeita.
Uraanikaivostoiminta on ongelmallista ja sitä ongelmallisempaa,
mitä lähempänä asutusta sitä harjoitetaan.
Tässä mielessä yhdyn kollega Kaikkosen
täällä äsken esittämään
mielipiteeseen koskien muun muassa Nummi-Pusulan aluetta.
Hyvää on se, että kuntien asema jossain
mielessä vahvistuu. Se olisi voinut olla vieläkin
vahvempi. Sitten jos ja kun yhteiskunnasta katoaa jonkinlainen kulttuuri
tai kulttuuriarvo, ajatellaan vaikka rakennussuojelua, mitä tahansa,
siitä pidetään aika kovaa meteliä,
mutta nyt kun meiltä katoaa kullankaivukulttuuri, niin
se näyttää kyllä tässä nyt
menevän hulivilivoi eikä siitä pahemmin
huolta kanneta. Jokainen meistä kuitenkin ymmärtää sen,
että kullankaivukulttuuria Suomesta ollaan nyt sitten lopettamassa,
ja tämä on meidän hyvä tietää.
Minä pidän sitä vahinkona, että meillä tällainen
kulttuurin osa-alue hävitetään ja tuhotaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä suuresti arvostamani
ed. Pulliainen otti esille tämän Talvivaaran uraaniasian
ikään kuin siinä sävyssä,
että Talvivaara olisikin uraanikaivos. Eihän nyt
tilanne suinkaan rehellisyyden nimissä näin ole.
(Ed. Pentti Oinonen: Ei todellakaan!) Kyllä Talvivaara
on edelleen nikkelikaivos, ja se uraanin määrä,
mille sieltä pyydetään talteenottolupaa,
on kuitenkin hyvin vaatimaton ja vähäpätöinen.
Mutta sinällään ed. Pulliaisen puheenvuoro
oli hyvä. Kun nyt joka tapauksessa Talvivaaran uraanilupaa
tullaan käsittelemään, niin on äärettömän
tärkeää, että siinä yhteydessä myös
arvioidaan hyvin tarkoin, että Talvivaara on todella täyttänyt
kaikki ne ehdot, joita sen toiminnalle nykyisissä ympäristöluvissa
on määritelty.
Keskustelu päättyi.