17) Hallituksen esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on maankäyttö-
ja rakennuslain uudistus, joka ottaa tilaa vievän kaupan
mukaan maakuntakaavaan.
Tämä ehdotus, minkä ympäristöministeriö on tuonut
eduskuntaan, on ehdottoman hyvä, ja sitä on aivan
kummallisista syistä vastustettu. Vastustuksen argumentit
ovat mielestäni olleet aika tavalla ympäristöministeriön
vastaisia, ikään kuin sen vastaisia, että valtakunnallisesti
voidaan ympäristökysymyksiä säädellä ja
kaavoitusta ohjata.
Keskustelun yhteydessä on myöskin valtakunnalliset
alueidenkäytön tavoitteet asetettu jotenkin kyseenalaisiksi,
vaikka ne ovat olleet täällä eduskunnassa
valiokuntakäsittelyssä 2000-luvun alussa, silloin
kun ne otettiin käyttöön.
Nyt siis maakuntakaavaan joudutaan merkitsemään
tilaa vaativat suuryksiköt ja niiden asettamiseen liittyvät
myös velvoitteet, jotka lähtevät ympäristönsuojelusta.
Ilmastonmuutokseen liittyvät liikenteen päästöt
ovat yksi asia, ja toinen on kaupunkien keskustojen elävänä pitämisen
turvaaminen, eli lähdetään siitä,
että ensisijaisesti suuryksiköt tulee sijoittaa
keskusta-alueille, jos se on mahdollista, siis mikäli se
on mahdollista. Se ei ole mikään pakottava säädös,
mutta tämä tasapaino on huomioitava.
Ympäristövaliokunnan mietinnössä kiinnitettiin
huomiota nimenomaan myös siihen, ettei tämä säädös
saa vaarantaa keskustojen miljöötä, ja
se on otettava myöskin tietysti toisaalta huomioon.
Arvoisa puhemies! Tässä on pöydälle
jaettu kaksi lausumaehdotusta, joissa esitetään
ikään kuin jonkinlaista jatkoajattelua näille
asioille. Toisessa, ed. Timo Kauniston nimissä olevassa monisteessa
todetaan: "Maankäyttö- ja rakentamislakia on arvioitava
ja uudistettava kunnioittaen maakunnallista näkemystä kiinnittäen
erityisesti huomiota maakuntakaavojen vahvistamiseen."
Tämä maakuntakaavojen vahvistaminen on ollut
jonkinlainen ongelma. On haluttu, että sitä ei
tehtäisi ympäristöministeriössä.
Kuitenkin ympäristöministeriö joutuu
nimenomaan tämän laillisuuden tarkastamaan, tarkastelemaan,
ovatko ne lainmukaisia ja miten erilaiset maakuntakaavat toimivat
yhteen, niin että raiteet jatkuvat sitten seuraavan maakunnan
alueella siitä, mihin ne edellisellä maakunta-alueella
loppuvat.
Tämä lausumaehdotus myös ikään
kuin katsoo, että maankäyttö- ja rakentamislakia
todella olisi arvioitava uudelleen. On ollut puhetta siitä, että maankäyttö-
ja rakennuslaki olisi jonkinlaisen kokonaisuudistuksen edessä.
Tällaista kuitenkaan ei varsinaisesti ole valiokunnalle
annettu käytännössä tietoon.
On ollut lähinnä kysymys virkamiesnäkökulmasta,
siitä, että erilaisia arviointeja suoritetaan,
mutta ei mitään kokonaisuudistusta.
Tässä ed. Kauniston monisteessa todetaan myöskin
seuraava lause: "Suuria kauppakeskuksia koskevissa kaavamääräyksissä ja
rakentamisnormeissa on painotettava ilmastonmuutoksen torjuntaa
edistäviä keinoja, kuten puurakentamista." Tämä puurakentaminen
on tietysti aivan paikallaan, mutta tietysti sijoittumisella, sillä, mihin
tämä yksikkö sijoitetaan, on erityisesti
ilmastovaikutuksia.
Myöskin ed. Heinäluoma on jättänyt
lausuman, jossa puhutaan kokonaisarvioinnista, ei siis todellakaan
uudistamisesta. Tietysti lakeja voidaan arvioida ja pitääkin
arvioida, mutta mistään maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisuudistuksesta ei ole ollut puhetta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vielä siitä,
miksi kannatan tätä lakiesitystä.
Vähittäiskaupan suuryksiköitä koskevat
säännökset ovat olleet voimassa kymmenen
vuotta. Tänä aikana toimintaympäristö on
muuttunut merkittävästi. Ilmastonmuutoksen torjuminen
on noussut keskeiseksi kysymykseksi. Se on vakava haaste myös
yhdyskuntien suunnittelussa ja kauppaa koskevissa ratkaisuissa.
Yksikkökoon huomattavan kasvun takia kaupan sijainnilla
on aikaisempaa merkittävämmät vaikutukset
yhdyskuntarakenteeseen ja ympäristöön.
Yhteiskunnallisesti merkittäväksi kysymykseksi
on noussut myös väestön ikääntyminen.
Siihen varautuminen korostaa lähipalvelujen merkitystä.
Lisäksi on aikaisempaa painokkaammin kiinnitetty huomiota
toimivan kilpailun edellytyksiin kaupan alalla. Nämä kaupan
ohjauksen haasteet ovat kansainvälisiä. Ohjauksen
tavoitteet ovatkin monissa Euroopan maissa samoja kuin Suomessa.
Arvoisa puhemies! Yhdyskuntarakenteen hajautuminen ilmenee myös
työpaikka- ja palvelutoimintojen siirtymisenä kaupunkien
keskeisiltä alueilta kehävyöhykkeille.
Voimakkaimmin kehävyöhykkeille ovat siirtyneet
kaupan ja liikenteen työpaikat. Erityisen suuria vaikutuksia
yhdyskuntarakenteeseen ja liikenteeseen on ollut kaupan suuryksiköiden
sijoittumisella kaupunkien ulosmeno-, ohitus- ja kehäteiden
varrelle. Kaupan sijainnin muutokset ovat vaikuttaneet keskus- ja
palveluverkon rakenteisiin. Tieverkon kehittäminen, erityisesti
ulosmeno-, ohitus- ja kehäteiden rakentaminen on muuttanut
alueiden saavutettavuutta. Hyvä saavutettavuus henkilöautolla
on mahdollistanut myös yksikkökoon kasvun. Kaupan
suuryksiköt ovat vetäneet puoleensa muuta kauppaa,
erilaisia vapaa-ajan palveluja ja julkisia palveluja.
Kauppapaikan valinta henkilöauton käyttöön perustuvan
saavutettavuuden perusteella on johtanut ristiriitaan yhdyskuntien
kehittämisen ekologisten, sosiaalisten ja kulttuuristen
tavoitteiden kanssa. Se on lisännyt asiointiliikennettä ja sen
tuottamia kasvihuonepäästöjä sekä heikentänyt
keskustojen ja kaupunkiseutujen alakeskusten samoin kuin lähipalvelujen
kehittämismahdollisuuksia.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Rakentamisen vapaus on koettu tällaiseksi
suomalaiseksi perusoikeudeksi hyvin vahvasti. Tietenkin siihen liittyy
velvollisuus noudattaa ympäristösääntelyä ja
-normistoa, joka silloin kulloinkin laaditaan, ja myöskin
tällainen omavastuuperiaate, jolla tähän
asumiseen ja siihen liittyvään rakentamiseen suhtaudutaan.
Mutta on selvää, että tämän
tyyppisessä lainsäädännössä kajotaan
aika perusteellisiin kysymyksiin, joissa kysytään
sitä, missä rakentamisesta päätetään, missä kaavoitusta
ohjataan ja millaisin perustein sitä ohjataan. Tässä lainsäädännössä sinällään puhutaan
vaan suurista kauppayksiköistä, ja itsekin olen
sitä mieltä, että kun Suomessa on rakennettu
jopa 30 miljoonalle ihmiselle kauppavarustusta, niin onko syytä sitä rakennetta
erityisesti vielä kasvattaa. Mutta siitä, onko
tämä sitten se ainoa keino ja paras tapa säädellä tätä kaupan
sijoittumista, on syytä käydä keskustelua.
Haluan esittää tähän yhteyteen
lausumaa, jossa erityisesti painotettaisiin sitä pohdintaa
tulevaisuudessa, missä nämä kaavat vahvistetaan, missä ja
miten nämä valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet
muodostetaan ja miten ne parlamentaarisesti käsitetään
ja miten erityisesti näiden lakien perusteena olevaa ilmastonmuutoksen
torjuntaa edistetään näillä kaavamääräyksillä.
Esitän seuraavaa lausumaehdotusta:
"Eduskunta edellyttää, että lainsäädäntöä uudistettaessa
maankäyttö ja rakentaminen sekä valtakunnalliset
alueiden käyttötavoitteet saadaan nykyistä paremmin
parlamentaariseen ohjaukseen. Alueiden kehittämisestä annetun
lain (1651/2009) 5 ja 6 §:n mukaan maakunnan
liitot vastaavat alueen kehittämisestä. Maankäyttö-
ja rakentamislakia on arvioitava ja uudistettava kunnioittaen maakunnallista
näkemystä kiinnittäen erityisesti huomiota
maakuntakaavojen vahvistamiseen. Suuria kauppakeskuksia koskevissa
kaavamääräyksissä ja rakentamisnormeissa
on painotettava ilmastonmuutoksen torjuntaa edistäviä keinoja,
kuten puurakentamista."
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista nähdä,
että juuri tällä hallituksella tullaan
tekemään esitys, että valtion pitäisi
enemmän pystyä puuttumaan vapaaseen yrittämiseen
ja yritysten kilpailuun. Onhan meillä kuitenkin nyt kysymyksessä vielä hetken
aikaa tämä oikeistohallitus, ja siinä mielessä olen yllättynyt
tästä käänteestä. Mutta
tällä hallituksen esityksellä myös
siirretään tosiasiallisesti, vaikka muuta väitetäänkin,
maakuntien ja kuntien päätäntävaltaa
kaavoitusasioissa ja kauppojen sijoittumisasioissa pois niiltä itseltään
ministeriölle, ja sitä ei voida kyllä olla
hyväksymässä. Esitänkin, että tämä hallituksen
esitys hylätään tässä muodossa,
mikä nyt meille on tuotuna.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Viitamiehen tekemää hylkäysesitystä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiehdotus on poikkeuksellisen tärkeä Suomen
kehittymisen kannalta ja erityisesti siltä kannalta, miten
meidän yhdyskuntarakenteemme tulee jatkossa määräytymään.
Tässä tehtävät ratkaisut ovat
kauaskantoisia, ja tietenkin koko lainsäädännössä nyt
ei muutoksen kohteena olevilla asioilla on myös merkitys
tämän kokonaisarvion tekemisessä.
On selvää, että me tarvitsemme myös
valtakunnallista arviota. Kaikki päätöksenteko
ja siihen liittyvä kaavojen hahmottaminen ei voi olla yksin
kunnilla, ei myöskään yksin maakuntaliitoilla,
ja sanon tämän myös yhden maakuntaliiton
hallinnossa mukana olevana päättäjänä.
Ilman muuta me tarvitsemme yhteistä valtakunnallista harkintaa
siinä, miten Suomen halutaan kehittyvän, ja tarvitsemme
myös näkemysten yhteensovittamista, jotta meillä ei
ole sellaista tilannetta kolmen maakunnan rajalla, että 30
tai 50 kilometrin säteellä maakuntarajojen leikkauskohdasta
on useita valtaisia kauppakeskushankkeita päätöksenteon
kohteina. Sama koskee tietysti myös tie- ja raideliikennehankkeita,
että nämä näkemykset täytyy
yhteensovittaa, joten valtakunnan arvio on perusteltua tehdä.
Ryhmämme on käynyt tästä monipuolisen keskustelun,
ja samalla, kun se toteaa, että valtakunnallista harkintaa
tarvitaan, se näkee myös, että tässä käsittelyssä on
myös kiistattomia ongelmia ja niitäkään
ei voi unohtaa.
Ryhmämme on tyytyväinen ympäristövaliokunnassa
tehtyyn valmistelutyöhön ja ympäristövaliokunnan
esille nostamiin näkökohtiin. Aivan erityisesti
pidämme tärkeänä sitä,
että kaavoitusta tehtäessä työssäkäyntialueet
noteerattaisiin, kun ratkaisuja näistä kaupalle
tärkeistä hankkeista ja myös ihmisille
tärkeistä hankkeista tehdään.
Kun tunnustamme nämä vaikeudet ja kannatamme
ympäristövaliokunnan esittämiä lausumia,
näemme tähdelliseksi ottaa esille vielä vähän
voimakkaammin yhden asian, joka tässä yhteydessä on
nyt lausumien muodossa tapahtunut, ja se koskee sitä, mikä on
päätöksentekomenettely maakuntakaavojen
osalta. Eli merkitystä on sillä, että kun
maakuntakaavat vahvistetaan, niissä tapahtuu monipuolinen
harkinta myös valtakunnallisesti, ja myös tämän
päätöksenteon hyväksyttävyyden
kannalta on tärkeätä, että voidaan
luottaa siihen, että kaikki näkökohdat
ovat tulleet huomioiduiksi.
Sen johdosta ehdotan, että eduskunta hyväksyisi
ympäristövaliokunnan lausumien lisäksi
lisälausuman, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus selvittää maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisarvioinnin yhteydessä maakuntakaavojen
vahvistamismenettelyyn liittyviä kehittämistarpeita
sekä mahdollista tarvetta siirtää maakuntakaavan
vahvistaminen valtioneuvoston yleisistunnon päätettäväksi."
On siis perusteltua katsoa tämäkin asia asiallisesti
lävitse ja katsoa, mitkä tekijät mahdollisesti puoltaisivat
koko valtioneuvoston käsittelyä vahvistamisesta
päätettäessä. Olen tietoinen
niistä näkökohdista, joita asuntoministeri
ensimmäisessä käsittelyssä esitti,
ja koen, että tämän asian lausuminen
eduskunnan koko salin mielipiteenä olisi arvokas asia jatkovalmistelua
ajatellen.
Arvoisa puhemies! Näillä ehdotuksilla sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä on kannattamassa tämän
lakiehdotuksen hyväksymistä. (Ed. Zyskowicz: Ei
se siltä kuulostanut!)
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kauniston tekemää lausumaehdotusta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kun yleensä Suomessa kaavoitus on kuntien
vastuulla, paitsi maakuntakaava maakuntaliittotasolla, on tärkeää,
että yhä enemmän pystyttäisiin
ottamaan huomioon tämän päivän todellisia,
toteutuvia arjen rajoja enemmän kuin ehkä perinteisiä kuntarajoja.
Sen takia on erittäin arvokasta, että valiokunnan
lausumaehdotus tälle eduskunnalle on se, että hallitus
selvittää, miten olemassa oleva työssäkäyntialue
otetaan riittävästi huomioon myös näissä kaavaratkaisuissa.
Sillä tulee olemaan erityisen suuri merkitys sellaisten
kauniiden, tiiviiden keskustakaupunkien osalta, kuten esimerkiksi
kotikaupunkini Vaasa on. Kaupungin 400 vuoden historia on tehnyt siitä keskustasta
tiiviin, ja silti pitää pystyä kaupungin
kehittymään, ilman että sinne välttämättä aina
keskustoimintoja mahtuu siihen ihan ydinkeskustaan. Tämä määritelmä keskustoimintojen
alueesta voi olla eri kaavoissa, eri maakunnissakin kovin erilainen
riippuen myös siitä, kuinka uusi tai vanha tuo
maakuntakaava on. Pidän hirveän tärkeänä myös
tuota maankäytön järjestelmällistä suunnitelmallisuutta,
ja siinä tulee olla valtiolla myös vastuuta, mutta
kunnissa täytyy sitä vastuuta myös itse
ottaa, ja kunnat ovat edustettuina maakuntaliitoissa.
Kaikkein tärkeimpänä ehkä nähdään,
kun on niin monia hylkäyspäätöksiä tehty
nykyään ympäristöministeriön
hyväksymisissä, se valmistelumekanismi, prosessi,
jolla sitä valmistelua tehdään yhteistyössä ministeriön
ja maakuntien kanssa. Siinä prosessissa täytyy
olla kehittämisen varaa, koska kuitenkin monesti päätökset ovat
tulleet yllätyksenä, että kaava ei ole
ollut lain mukainen.
Kannatan ed. Heinäluoman tekemää lausumaehdotusta,
jossa vielä tarkemmin katsotaan tuota vahvistusmenettelyä.
Jos sen tekisi koko valtioneuvosto, niin se toisi usean ministerin
ehkä eri alueilta mutta myös eri näkökulmista
katsomaan tuon kaavan läpi. Nykymenettelyssä vasta
silloin, kun ei ole yksimielisyyttä tai lausunnosta tulee
kritiikkiä, koko valtioneuvosto tuota asiaa käsittelee.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Edellinen puhuja totesi, että ympäristöministeriössä on
hylätty paljon näitä suurhankkeita. Näin on
tapahtunut aika paljon, mutta suunnilleen kaikista niistä on
valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja korkein hallinto-oikeus
on yhtä lukuun ottamatta ne ympäristöministeriön
päätökset vahvistanut. Tästä herää kysymys,
harjoittaako korkein hallinto-oikeus tarkoituksenmukaisuusharkintaa
vai laillisuusharkintaa. Ainakin vielä uskon, että korkein
hallinto-oikeus perustaa päätöksensä lainsäädäntöön
ja noudattaa vain laillisuusharkintaa päätöksiä tehdessään.
Sama sitoo myös ympäristöministeriötä.
Se ei voi maakuntakaavoja vahvistaessaan käyttää tarkoituksenmukaisuusharkintaa,
vaan se on laillisuusperusteinen lähtökohta. Näin
mielestäni näiden suuryksiköiden osalta
täytyy ollakin. On hyvä, että nämä maakuntakaavat
valmistellaan ja hyväksytään maakuntatasolla,
mutta on tarpeen, että laajaa vaikutusta omaavat kohteet
ovat myös muun tarkastelun alaisena suhteessa siihen, mitkä ovat
nämä valtakunnalliset alueiden käytön tavoitteet
ja lainsäädännölliset tavoitteet.
Tässä ei tapahdu tämän lain
osalta nähdäkseni merkittävää muutosta.
Tarkastelen tätä, arvoisa puhemies, vähän käytännön
kannalta, ja siinä nimenomaan voi ottaa esimerkiksi hylätyn
Pieksämäen Ideaparkin. Ideapark tietysti olisi
ollut vaalirahoittajille hieno hanke, mutta käytännössä tuo
valtava hanke olisi merkinnyt sitä, että useammankin
lähikaupungin keskustojen lähikaupat olisivat
varmasti kärsineet merkittävän taloudellisen
menetyksen ja ehkä ajautuneet siitä vararikkoon.
Mutta eivät vain nämä kaupunkikeskukset,
joista täällä on paljon puhuttu, vaan
laajalta alueelta, jopa 100 kilometrin säteeltä tuollaisesta
valtavasta kauppakeskuksesta, kaikki kirkonkylien ja kylien lähikaupat
olisivat menettäneet myynnistään sellaisen
siivun, että niiden toimintaedellytykset olisivat sammuneet
tähän.
Tämän johdosta erityisesti maaseutua edustavien
ja maaseudun kannalta asioita katsovien edustajien käyttäytyminen
tässä asiassa hämmästyttää minua.
Eikö meidän pitäisi kantaa huolta näistä lähipalveluista?
Minä kannan huolta lähiruuasta, lähienergiasta
ja lähipalveluista. Lähipalvelut ovat yksi kaikkein
tärkeimpiä asioita vanhenevalle, ikääntyvälle
väestölle ja myös lapsiperheille, muille,
joilla ei ole autolla varaa kulkea 50:tä ehkä 100:aa
kilometriä hakemaan ruokakassia tai muuta päivittäistavaraa.
Heille nämä valtavat kauppakeskukset ovat ongelma,
ja ne lisäävät yksityisautoilua, ympäristörasitteita.
Ilmastopoliittiselta kannalta ne ovat todella ongelmallisia.
Siksi ihmettelen, että niin voimakkaasti arvostellaan
tätä tarkastelua, että kun tällaisia
hankkeita suunnitellaan, niin niiden laaja-alainen objektiivinen
tarkastelu, mikä meidän järjestelmäämme
on luotu, haluttaisiin lopettaa. Tämä on mielestäni
vakava kysymys. Kun muutoinkin maaseutua ajetaan voimakkaasti alas
tänä päivänä erilaisin
päätöksin — tiestöt
jäävät hoitamatta, ja laajakaista ei
toteudu, ja valtion peruspalvelut ovat heikentyneet jatkuvasti (Ed.
Huovinen: Aluepolitiikka on aivan hukassa!) — niin vieläkö pitää kaupallisetkin
palvelut, jotka ovat ihmisille arkipäiväistä tarvetta
varten, keskittää valtaviin keskuksiin ja jättää maaseutu
ahdinkoon ja kuolemaan?
Tätä en voi hyväksyä, ja
siksi, arvoisa puhemies, kannatan tämän lain hyväksymistä,
(Ed. Heinäluoma: Hylkäämistä!)
ja tällä tavalla haluaisin vahvistaa sitä,
että me säilyttäisimme ihmisten lähipalvelut
heidän tarpeitaan varten.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Rakentamisen vapaus on perinne Suomessa. Ed.
Kaunisto suurin piirtein tällä tavalla kuvaili
puheenvuorossaan suhdettaan tähän rakentamisen
ja kaavoituksen lainsäädäntöön.
Muutoin ed. Kauniston puheenvuoro oli hyvä, mutta kuitenkin
tähän halusin tarttua ja todeta, että tämä rakentamisen
vapaus ja ennen kaikkea asemakaava-alueitten ulkopuolelle tapahtunut
rakentaminen viimeisen sadan vuoden aikana on tehnyt tästä Suomen
asumisen ja elämisen rakenteesta ja palvelurakenteesta
sen mukana tosi rikkaan miehen kalliin järjestelmän.
Kyllä maankäytön suunnittelu on kaikessa oleellisessa
yksi kaikkein tärkeimpiä asioita ympäristön
muotoutumisen kannalta, ympäristön ja luonnonsuojelun
kannalta mutta myös siltä kannalta, että me
rakennamme järkeviä yhdyskuntia ja niille järkevät
palvelut, siis maankäytön suunnittelun kautta.
Siksi minusta on tärkeää muistuttaa myös
tässä yhdestä tärkeästä periaatteesta, että myös
tulevaisuudessa maakuntakaavat valmistellaan maakunnissa ja ne hyväksytään
siellä maakunnissa. Sitten tietenkin ihmisillä on
oikeus reagoida, jos niin katsovat, laillisuusperustein yleensä,
että on valittamisen aihetta. Suomessa näyttää tätä herkkyyttä olevan
runsaasti tarjolla. Ne valitukset jopa hidastavat joskus kaavoitusta liiankin
kanssa, mutta sen kanssa me joka tapauksessa joudumme elämään.
Mutta haluan siis todeta, että maakunnat käsittelevät,
valmistelevat ja hyväksyvät tulevaisuudessakin
maakuntakaavat. Se, miksi maakuntakaavat ovat tulleet niin tärkeiksi
Suomessa, osittain johtuu siitä, että tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistus ei etene. Siinähän työssäkäyntialueet
tulisivat järkevästi kaavoituksenkin käsiteltäväksi,
ja toivottavasti tulevaisuudessa me saamme työssäkäyntialueista
muodostuvan kuntarakenteen perusteiltaan sille pohjalle muodostettua,
jolloin tämä maakuntakaavojen merkitys ja tarve
jonkin verran vähenee.
Sitten lopuksi haluaisin vain todeta sen, että kaupan
rakenne on tietenkin yksi ihmisten kaikkein tärkeimmistä palvelujen
rakenteista ja se, missä kaupan palveluja on, mistä ihminen
voi ne saada, on myös suomalaisen ympäristöpolitiikan kannalta äärettömän
tärkeä asia. Tässä mielessä tämä hallituksen
esitys, joka eduskuntaan on annettu, on tärkeä lisä tämän
kaupan palvelurakenteen järkiperäistämiseksi
tulevaisuudessa ja sen varmistamiseksi, että myös
asumistaajamissa tulevaisuuden kaupan palvelut ovat järkevästi
tarjolla ja ympäristöystävällisesti
saatavissa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Rakentamisvapaus on suomalaisille kuin sananvapaus,
se on ollut laillinen perusoikeus. Tämä koskee
varsinkin haja-asutusalueilla kotien rakentamista.
Mutta tänäänhän me puhumme
kaupan ja palveluiden sijoittumisesta. On todella tarpeen ottaa paremmin
huomioon suuresti vaihtelevat alueelliset erityispiirteet ja paikalliset
tarpeet, maakuntien oma asiantuntemus ja, totta kai, myös
liikenneratkaisut ja työssäkäyntialueet.
Meillä Pirkanmaalla esimerkiksi Nokian, Tampereen ja
Ylöjärven rajoilla olisi ollut suunnitteilla järkevä kaupan
keskittymä logistisesti hyvässä paikassa
Tampereen ohitustien varressa. Se kuitenkin pysäytettiin
ympäristöviranomaisten toimesta. Jos samaan aikaan
vaikeutetaan henkilöautoliikennettä keskustoihin,
niin sehän on selvää, että perheet äänestävät
sitten kumipyörillään, kun he ostavat
esimerkiksi viikon ruoat kerralla tällaisista paikoista.
Päivittäistavarahan ostetaan kuitenkin useimmiten
lähiökaupasta tai kuntakeskuksesta. Lempäälän
Ideapark ei tietääkseni ole kovinkaan paljon vienyt
lähipalveluja. Kyllä Lempäälän
keskustassa on ihan toimivat lähipalvelut, mutta Ideaparkhan
on tarkoitettu pitkämatkalaisille, sellaisille ihmisille, jotka
ostavat isompia artikkeleita.
Totta kai me tarvitsemme valtakunnallisesti arvioita, miten
Suomen palvelurakenne kehittyy, mutta kannatan ed. Kauniston ponsiehdotusta
siitä, että maakuntien liitoilla on perusteellinen
tieto siitä, mihin kauppojen tulisi sijoittua. Erityisesti
korostan niiden maakuntakaavojen merkitystä, joissa paikallinen
näkemys otetaan tulevaisuudessa paremmin huomioon.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
maankäyttö- ja rakennuslaissa on kysymys siitä,
miten Suomea jatkossa kehitetään. Totta kai tämä kyseessä oleva
muutosesitys on hyvin pieni ja vähäpätöinen ja
koskee näitä kauppakeskuksia, joilla sinällään henkilökohtaisesti
minulle ei ole mitään merkitystä. Tulkoon
tehdyksi selväksi se, että vierailen tällaisissa
suurissa kauppakeskuksissa äärimmäisen
harvoin. Niillä ei ole minulle mitään
merkitystä. Minä sieltä lähikaupasta
pystyn kyllä ostamaan ne tavarani, mitä päivittäin
tarvitsen elämässäni. (Ed. Saarinen:
Neljän vuoden välein!) Ei tarvitse mennä kovin
etäs minnekään. Lähikauppa on
täällä Helsingissä 30 metrin
päässä ja Ilomantsissa kotona vajaan
kilometrin päässä, eikä sen
edemmäs tarvitse mennä, kaikki sieltä löytyy.
Mutta kysymys on, arvoisa herra puhemies, periaatteesta. On
aivan käsittämätöntä se,
että maakunnat itse eivät voi päättää omasta
tulevaisuudestaan ja rakentamisesta ja alueiden kehittämisestä.
Alueiden kehittämislaki tämän asian sanoo
mielestäni selkeästi, ja tässä pitäisi
lainsäädännössä päästä siihen
linjaan, että maakunnat itse päättävät
omasta kehittämisestään ja rakentamisestaan.
Siinä ei mielestäni tarvita enää ympäristöministeriön
muutaman virkamiehen siunausta. On aivan järkyttävää se,
että me haluaisimme tätä maata kehittää niin,
että vain yhden tai kahden virkamiehen mielipiteet ratkaisevat,
miten tätä maata kehitetään.
Alueiden kehittämiseen tulee saada selkeä parlamentaarinen
kate, että pystytään kehittämään
niin kuin on tässä maassa tahto tämän
maan kehittämiseksi.
Arvoisa puhemies! Olisi syytä muistaa tänä päivänä se,
missä näinä päivinä ovat
tulevaisuuden kasvun mahdollisuudet tässä maassa.
Meillä on valtavia mahdollisuuksia kaivannaisteollisuudessa,
uusiutuvan energian parissa, metsäteollisuudessa, maataloudessa,
yleensä luonnonvaroissamme. Se tarkoittaa sitä,
että meillä pitää olla rakentamista.
Tiedän, että tämä lakiesitys koskee
näitä kauppakeskuksia, joilla sinällään
ei ole mitään merkitystä allekirjoittaneelle,
mutta kysymys on periaatteesta, onko tämä päätösvalta maakunnissa
vai ministeriössä. Siitä on minun mielestäni
kysymys, ja sen päätösvallan pitää olla
maakunnissa, ja ympäristöministeriötä tässä yhteydessä ei
tarvita.
Minun mielestäni on aivan selkeä asia se,
että kun maakunnat kehittyvät ja rakentavat omia tuotannollisia
rakennuksiaan, mitä sinne nyt aikaansaadaan teollisuutta,
maataloutta ym. ja myös asutusta ja kesämökkiasutusta,
on aivan välttämätöntä,
että se päätöksenteko tehdään siellä maakunnissa.
Siinä ei tarvita sen suuremmin ministeriön eikä muidenkaan
virkamiesten siunausta. Jos tätä maata halutaan
todella kehittää ja halutaan ne 84 miljardin euron
velat maksaa, me emme voi mennä sille keskittämisen
tielle, mitä nyt olemme kulkeneet pitkään.
Olemmehan nähneet tämän keskittämisen
tien kalleuden. Valtavat määrät velkaa
on otettu, hirvittävän kalliita asuntoja rakennettu
kasvukeskuksiin. Sitten kun ne ihmispoloiset ovat valtavassa velassa,
he maksavat lopun ikää velkaa. Pahimmillaan käy niin,
että kun sitten lama tulee ja asuntojen hinnat romahtavat,
niin jobbarit hyötyvät siitäkin, kun
asunnot menevät ulosottoon, kun omistajat eivät
pysty velkojaan maksamaan. Sen jälkeen tulee tilanne, jossa
taas on muutamia kymmeniätuhansia ihmisiä loppuiän
velkavankeudessa ja sama kierre jatkuu. Taas lähdetään
huutamaan asunnoille hintaa ja keinottelua.
Kyllä minun mielestäni maata pitää rakentaa hajautetusti
niin, että joka puolella Suomea pystytään
elämään eikä tällaisella
keinotekoisella lainsäädännöllä sitä pyritä estämään.
Toivon, että tulevalla kaudella vaalien jälkeen,
kun maankäyttö- ja rakennuslakia kokonaisuudessaan
uudistetaan, siinä yhteydessä otetaan huomioon maakuntien
todelliset tarpeet päättää omista
asioistaan itse ja myös se, että kun kunnilla
on kaavoitusmonopoli, niin sekin kaavoitusmonopoli on aito ja oikea
eikä vain nimellinen, jota kahlitaan sitten joillakin käsittämättömillä hallinnollisilla
määräyksillä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kankaanniemi täällä oikein
puhujapöntöstä kävi kantamassa
huolta siitä, eikö kukaan enää huolehdi
lähipalveluista. Kehottaisin ed. Kankaanniemeä lukemaan
Suomen Keskustan vaaliohjelman. Siellä puhutaan oikein
erikseen lähipalvelulaista, jolla pyritään turvaamaan
myös nämä Suomen lähipalvelut.
Arvoisa puhemies! Itse asiaan. Tämän lakiesityksen
osalta ei todellakaan olisi lainkaan ongelmallista, vaikka tämä laki
jäisikin tänään vahvistamatta.
Tämänkin lakiesityksen heikkous, kun puhutaan
kaavoituksesta ja rakentamisesta, on ennen kaikkea se, että kyse
on jälleen kerran yhdestä sellaisesta laista,
jolla ympäristöministeriön rakentamis-,
keskittämis- ja ohjaamismonopolia bunkkeroidaan. Tämänkin
lakiesityksen sisällön osalta olisi muistettava
se, että koko maahan ei sovi sama maankäytön
käyttösapluuna, eli on ymmärrettävä,
että tämä maa on todella erilainen Kehä ykkösen
sisäpuolella kuin sen ulkopuolella.
Olisi ollut monella tavalla parempi, että tämänkin
lain sisältöä olisi arvioitu ensi vaalikaudella
käynnistyvän maankäyttö- ja
rakennuslain toimivuusarvioinnin jälkeen ja olisi katsottu
vasta siinä yhteydessä, millä tavalla
maankäyttö- ja rakennuslakia kaiken kaikkiaan
on syytä uudistaa.
Joka tapauksessa on tarpeen käydä välittömästi
ensi vaalikauden alkamisen jälkeen hyvin laaja parlamentaarinen
arviointi maankäyttö- ja rakennuslain vahvistamiskokonaisuudesta,
mutta on myös erityisen tarpeellista arvioida, onko maassa
lähdetty soveltamaan oikein valtakunnallisia alueiden käyttötavoitteita.
Lukuisat käytännön esimerkit eri puolilta
maata nyt hiukan osoittavat, että alueiden käyttötavoitteita
on lähdetty soveltamaan aivan toisin kuin täällä esimerkiksi
on ajateltu. Joka tapauksessa alueitten omaa päätösvaltaa
kaavoitusprosessissa on vahvistettava, ja tällä tiellä kieltämättä ed.
Kauniston tekemä lausumaehdotus on aivan oikean suuntainen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aikaisempaan puheenvuoroon vielä lisäisin
sen, miten tärkeää on huomata tämä keskustataajamien
kehittäminen. Väestö vanhenee, vanhenee,
vanhenee, tulee keskustaan, ja sitten, jos palvelut karkaavat kauemmaksi,
se on aika huono yhtälö. Se pitää ehdottomasti
huomioida, niin kuin on huomioitu.
Keskustelu päättyi.