1) Lakialoite laiksi kansainvälisten suhteiden ja Euroopan
unionin asioiden tutkimuslaitoksesta sekä laiksi eduskunnan
virkamiehistä annetun lain ja valtion maksuperustelain
1 ja 10 §:n muuttamisesta
Timo Kalli /kesk(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa rouva tasavallan presidentti! Arvoisa herra puhemies!
Yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden
ja yksikamarisen eduskunnan 100-vuotisjuhla on arvokas merkkipaalu
Suomen historiassa. Meidän on syytä olla ylpeitä kansanedustuslaitoksestamme,
joka on toiminut myös vaikeina aikoina kansainvälisissä paineissa.
Kansanvaltainen järjestelmä ja vakaat yhteiskuntaolot
ovat itseisarvoja, mutta samalla ne ovat luoneet puitteet maamme
moninaiselle vaurastumiselle ja koko kansakunnan hyvinvoinnille. Kansanvalta,
vakaus ja hyvinvointi ovat kulkeneet käsi kädessä.
Eduskuntauudistuksen lähtökohtana oli kansalaisten
yhdenvertainen oikeus poliittiseen osallistumiseen. Tämän
rinnalla vahvistettiin kansalaisten muita perusoikeuksia. Kansanvalta,
sananvapaus ja sananvalta ovat nivoutuneet toisiinsa. Näin
myös tulevaisuudessa. Poliittinen päätöksenteko
tarvitsee jatkuvaa arviointia ja arvostelua sekä suoraan
kansalaisilta että myös julkisen sanan kautta.
Puolueiden joukosta ovat löytyneet vaikeiden vuosien
aikana määrätietoiset eduskunnan ja tasavaltalaisen
hallitusmuodon puolustajat. Puolueet ovat olleet ja ovat edelleen
kansalaisten poliittisen osallistumisen ja vaikuttamisen areena sekä vaalien
yhteydessä että niiden välillä.
Parlamentarismin juhla ei olisi yhtä arvokas ilman meidän
moninaista puoluekenttäämme.
Eduskunnasta sanotaan, että se on kansakunta pienoiskoossa.
Käytännössä näin kuitenkaan
ei ole. Alusta lähtien naisten osuus kansanedustajista
on ollut varsin alhainen, ja näin valitettavasti on edelleen.
Moniarvoisuuden näkökulmasta haasteellista on
myös se, että kansanedustajat ovat nykyisin keskimääräistä koulutetumpia
ja myös hyvätuloisempia.
Kansanvallan näkökulmasta on tärkeää,
etteivät nykyiset kalliit kampanjointitavat rajoita halukkuutta
ehdokkaaksi ja myös valituksi tulemisen mahdollisuuksia.
Kansanedustajajoukon on ja olisi oltava pikemminkin äänestäjäkunnan
näköinen kuin yhdennäköinen.
Eduskunnan asema on vakaa ja arvostettu. Kansalaisten joukossa
on kuitenkin myös epäilevää asennoitumista
ja välinpitämättömyyttä poliittista
toimintaa kohtaan. Osittain kyse on siitä, ettemme tunnista
erityisesti nuorten ja syrjäytyneiden halukkuutta valita
uusia osallistumisen tapoja. Toisaalta kyse on myös poliittisesta
vieraantumisesta, joka usein yhdistyy laajempaankin syrjäytymisen
ongelmaan. Tältä osin eduskunnan, puolueiden ja
koko järjestelmän on kehitettävä toimintatapojaan
ja elettävä ja edistettävä niitä asioita,
jotka ovat päivittäin kansalaisten arjessa.
Sata vuotta sitten suomalaiset olivat ennakkoluulottomia päättäessään
eduskuntauudistuksesta. Samaa rohkeutta ja avarakatseisuutta tarvitaan tänä päivänä,
kun kansainvälistymisen ja väestörakenteen
muutoksen paineissa teemme päätöksiä Suomen
tulevaisuuden avainkysymyksistä. Valtuutus kansalta velvoittaa.
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä käsittelyssä olevaa
esitystä.
Jouni Backman /sd(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa tasavallan presidentti! Arvoisa puhemies! 100-vuotias
eduskunta sekä yleiseen ja yhtäläiseen ääni-
ja vaalioikeuteen perustuva demokratia ovat keskeisiä tekijöitä Suomen
menestystarinassa. Vuosisadantakaisia päättäjiä on
kiitettävä ja ihailtava kansainvälisestikin
ainutlaatuisesta päätöksestä siirtyä kerralla
harvainvaltaisista säätyvaltiopäivistä maailman demokraattisimpaan
eduskuntaan.
Sosialidemokraatit ovat olleet johdonmukaisesti äänioikeus-
ja hallitusmuototaistelun sekä ääriliikkeitä vastaan
suunnatun taistelun kärjessä. Ensimmäisenä yleisen
ja yhtäläisen äänioikeuden asetti
tavoitteekseen Työväenpuolue vuonna 1899. SDP:n
Forssan kokous 1903 asetti tavoitteeksi nykymuotoisen eduskunnan.
Vuoden 1918 puoluekokouksessa SDP veti rajan vallankumoukselliseen
toimintaan ja puolusti hallitusmuotoa koskevassa asiakirjassa tasavaltaista
järjestelmää ja vahvaa eduskuntaa.
Vaikka demokratian alkuvuosien tuloksiin turhautuminen, paikallishallinnon
demokratian puuttuminen ja puutteelliset yhteiskunnalliset olot
johtivat onnettomaan kansalaissotaan, kykenivät kansanvaltaiset
voimat saamaan aikaan vuonna 1919 hallitusmuodon, joka kesti lävitse kriittisten
vuosikymmenten.
Toisen maailmansodan kynnyksellä Euroopassa oli Suomen
lisäksi vain yksitoista demokratiaa. Myös meillä esiintyi
sekä oikeistolaisia että vasemmistolaisia ääriliikkeitä,
mutta demokratiamme kesti. Sen myötä säilytimme
itsenäisyyden ja yhteiskuntajärjestyksemme kansakunnan
kohtalon vuosina.
Toista maailmansotaa edeltävissä eduskunnissa
ja sotien jälkeisinä vaaran vuosina sosialidemokraatit
kamppailivat oikeusvaltion ja pohjoismaisen kansanvallan puolesta.
Sillä, että eduskunta oli koolla sodan aikana
ja Suomessa kyettiin järjestämään
vapaat ja demokraattiset vaalit jo maaliskuussa 1945 toisen maailmansodan
vielä riehuessa, oli tärkeä merkitys.
Demokraattisen järjestelmän toimiminen myös
poikkeusoloissa vahvisti kansallista yhtenäisyyttä ja
tulevaisuudenuskoa.
Eduskunnasta tuli tärkeä selkänoja
valtiojohdolle neuvoteltaessa Yya-sopimuksesta keväällä 1948.
Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän viesti neuvottelijoille
oli tuolloin selvä: päätökset
on tehtävä demokraattisesti, eikä Suomi
saa solmia sotilasliittoa Neuvostoliiton kanssa.
Arvoisa puhemies! Vaikka demokratia on vahvistunut eri puolilla
maailmaa, on tapahtunut myös takaiskuja ja taantumista.
Monet maailman ihmiset eivät ole vielä päässeet
demokratiasta osallisiksi johtuen köyhyydestä,
luku- ja kirjoitustaidottomuudesta sekä kansalaisoikeuksien
ja oikeusjärjestyksen puuttumisesta.
Demokratia ei säily ja kehity itsestään.
Sitä on aktiivisesti edistettävä. Demokratia
ei välttämättä periydy, vaan
jokaisen sukupolven on se opeteltava. Meidän on kehitettävä kansalaisten
osallisuuden mahdollisuuksia myös uusin tavoin.
Demokratiaan kuuluva kansalaisyhteiskunta voi rakentua vain
alhaalta ylöspäin. Demokratian vienti on hidasta
ja vaikeaa. On myös aiheellista kysyä, millä keinoilla
demokratiaa voidaan sallia vietävän ja missä muodossa.
Demokratian itsepuolustuksen esimerkiksi terrorismia ja ääriliikkeitä vastaan
on tapahduttava myös demokratiaa kunnioittaen.
Tämän hetken ja tulevaisuuden suurin haaste on
demokratian globalisointi ja globalisaation demokratisointi. Tämän
pohjaksi tarvitaan korkeatasoista ja hyvin jäsenneltyä tutkimustietoa. Eduskunnan
juhlapäätös kansainvälisten
suhteiden ja Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitoksen perustamisesta
täyttää omalta osaltaan tätä tarvetta.
Jyri Häkämies /kok(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa tasavallan presidentti! Herra puhemies! Suomessa vuonna
1906 tehty historiallinen eduskuntauudistus on kahden tekijän
summa.
Ensiksi on painotettava sitä, että uudistuksen teki
mahdolliseksi suomalaisten oma tahto astua merkittävä askel
demokratian tiellä. Vaikka Suomi eli Venäjän
vallan alla, oltiin meillä hyvin mukana Euroopan demokratiakehityksessä.
Säädyt olivat jo vuonna 1897 anoneet hallitsijalta valtiollisen äänioikeuden
antamista entistä useammille kansalaisille. Suomalaisilla
poliittisilla ryhmillä oli selvä käsitys
siitä, mihin suuntaan valtiollista elämäämme
pitäisi kehittää.
Toinen seikka vuoden 1906 uudistuksen taustalla oli kansainvälisen
tilanteen muutoksen vaikutus Venäjän kehitykseen.
Eurooppalaisen liberalismin kannatus Venäjällä kasvoi
vähitellen, vaikka poliittinen eliitti, kirkko ja sotaväen
johto tukivat edelleen yksinvaltiutta. Suuremman kumouksen uhka
pakotti keisarin säätämään
perustuslain, jossa duumalle annettiin merkittävä osuus
lainsäädännössä. Ilman
tätä kehitystä olisi myös Suomen
eduskuntauudistus jäänyt toteutumatta.
Tänään juhlittavan 100-vuotiaan uudistuksen merkittävin lopputulos oli yleisen
ja yhtäläisen äänioikeuden antaminen kaikille suomalaisille sukupuolesta tai
sosiaalisesta asemasta
riippumatta. Tämä suunnannäyttäjän
rooli on jättänyt pysyvän vaikutuksen
suomalaiseen yhteiskuntaan. Tästä huolimatta on
työtä tasa-arvon edistämiseksi jatkettava
niin työelämässä, päätöksenteossa
kuin suomalaisissa perheissä.
Arvoisa puhemies! Suomen kaltaisen pienen maan kehitys on sidoksissa
aina kansainväliseen ympäristöönsä.
Tältä pohjalta on enemmän kuin luonnollista,
että eduskunta juhlaistunnossaan kiinnittää huomiota
maamme kansainvälisiin suhteisiin. Perustelut voidaan löytää sadan
vuoden takaa, mutta myös lähempää historiasta.
Me elämme edelleen nopean muutoksen aikaa. Ajan tasalla
pysyminen ei aina ole helppoa. Ongelma on kuitenkin toisenlainen
kuin sata vuotta sitten. Olennaisen ja epäolennaisen tiedon erottaminen,
tapahtumien merkitysten arviointi ja taustojen ajantasainen analysointi
ovat nyt avainasemassa. Vaikka eduskunnan omat kansainväliset
yhteydet ovat viime vuosikymmeninä valtavasti kehittyneet,
tarvitaan tutkimuksen, politiikan ja median risteyksessä toimivaa
ajantasaista tietoa, jotta muuttuvalla kartalla voitaisiin kunnolla
suunnistaa.
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen eduskuntaryhmän mielestä päätös
perustaa uusi kansainvälisten suhteiden tutkimuslaitos
on tärkeä ja kannatettava sekä osuva
tapa juhlistaa yleisen ja yhtäläisen äänioikeutemme
100-vuotista taipaletta.
Martti Korhonen /vas(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa tasavallan presidentti! Herra puhemies! Sata vuotta
sitten Suomessa tapahtui merkittävä valtiollinen
mullistus. Siihen saakka vailla äänioikeutta ja
vaalikelpoisuutta olleet naiset ja miesten äänioikeudeton
enemmistö tulivat täysivaltaisiksi kansalaisiksi.
Tuosta ajasta maamme on kehittynyt taloudellisesti ja kulttuurisesti
huomattavasti. Suomen kehitykseen ovat vaikuttaneet todella monet
seikat ja tekijät. Niitä ovat elinkeinovapauden
säätäminen 1800-luvun lopulla, kaikkiin
väestöryhmiin tasa-arvoisesti yltävä koulutus,
aktiiviset kansalaisjärjestöt, universaali sosiaaliturvajärjestelmä ja
monet muut tekijät.
Oma vahva vaikutuksensa maamme myönteiseen kehitykseen
oli kuitenkin äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden
laajentamisella muuta Eurooppaa nopeammin. Se toi kaikki kansankerrokset
varallisuudesta riippumatta valtiollisiksi vaikuttajiksi.
Kuluneina 100 vuotena maamme on joutunut kokemaan myös kovia
aikoja, kuten kansalaissodan ja kaksi sotaa toisen maailmansodan
aikana ja olemme niistä selviytyneet. Sata vuotta sitten
merkittävä yhteiskunnallinen ongelma oli maattoman
väestön kurja asema ja torppareiden epävarmuus
tulevaisuudesta. Laukon torpparien häädöt
eduskuntavaalien kynnyksellä kuohuttivat Suomea sata vuotta
sitten.
Suomi ei ole enää maatalousvaltainen maa eikä maakysymys
ole suuri yhteiskunnallinen kysymys. Epävarmuus ei ole
kadonnut kuitenkaan suomalaisesta yhteiskunnasta. Moni vakinaisessa
työsuhteessa oleva on viime aikoina saanut havaita tulevaisuutensa
yhtä turvattomaksi kuin torppari sata vuotta sitten. Voikkaan
paperitehtaan sulkeminen rinnastuu hyvin Laukon häätöihin,
ja pätkätyöläisten asema muistuttaa valitettavasti
kovin paljon maaseudun irtaimen työväen asemaa
sata vuotta sitten.
On tärkeää tutkia yhteiskunnallisia
kysymyksiä ja tehdä niistä johtopäätöksiä.
Esimerkiksi suomalaisessa yhteiskunnassa Stakes on merkittävä yhteiskunnallisen
keskustelun käynnistäjä, ja sellaiseksi
voi tulla myös nyt perustettava ulkopolitiikkaa ja EU-asioita
tutkiva instituutti. Sen riippumattomuudesta ja kriittisyydestä on meidän
kannettava erityisesti huolta.
Arvoisa herra puhemies! Tutkimuksen ja tiedon on kuitenkin aina
johdettava päätösten tekoon. Kansanedustajilla
on kaikkina aikoina vastuu siitä, että he tarttuvat
yhteiskunnan ongelmiin ja hakevat niihin toimivan ratkaisun tiedon perusteella,
ja tässä meillä on oiva tilaisuus siihen.
Arvoisa herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kannattaa
tehtyä esitystä.
Heidi Hautala /vihr(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen kohtalot ovat aina liittyneet vahvasti
maailman muutoksiin. Sata vuotta sitten suuriruhtinaskunta Suomi
hyötyi tsaarin-Venäjän heikkoudentilasta.
Venäjä oli hävinnyt sodan Japania vastaan,
ja tämä käynnisti valtakunnassa sisäisen
kamppailun yksinvaltiutta vastaan. Itsevaltiaan tsaarin oli suostuttava myönnytyksiin.
Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus
sekä säätyvaltiopäivien muutos
yksikamariseksi kansanedustuslaitokseksi saavutettiin Suomessa osana
tätä kuohuntaa.
Myös tänä päivänä Suomen
kaltaisen maan menestys on sidottu globaaliin toimintaympäristöönsä. Euroopan
unioni on luonnollinen toimintakehyksemme pyrittäessä luomaan
ihmiskasvoista globalisaatiota ja saattamaan se poliittiseen hallintaan.
Samalla tavalla kuin Suomen suuriruhtinaskunnan kohtalot olivat
sata vuotta sitten kytköksissä koko Venäjän
laajan keisarikunnan tilaan, on nykyinen Venäjän
federaatio kytköksissä Euroopan unioniin ja sen
politiikkaan. Velvollisuutemme on toimia Euroopan unionin jäsenmaana siten,
että Venäjä saavuttaa pysyvämmän
vakauden, ja sen se voi saavuttaa vain, jos oikeusvaltio, ihmisoikeuksien
kunnioitus ja demokraattinen vastuunalaisuus toteutuvat. Tänä päivänä Venäjän
duuma, joka sai itsevaltiaalta rajoitetut valtaoikeudet samassa
yhteydessä kuin Suomen eduskuntauudistus toteutui, on vallan
keskittämisen seurauksena taantunut valtaoikeuksiltaan vuotta
1905 edeltävään tilaan, jolloin kaikki
valta oli tsaarilla.
Suomen vuoden 1906 eduskuntauudistus ei syntynyt vain itsevaltiaan
armosta. Sitä edelsi vuosikymmenet kestänyt ruohonjuuritason
liikehdintä, jossa syntyi kansalaisyhteiskunta kansanvalistusseuroineen,
vapaapalokuntineen, raittiusliikkeineen ja puolueineen. 1880-luvulta
alkaen vahvistui ajatus, että samassa asemassa oleville
tuli taata samat oikeudet. Alexandra Gripenberg perusteli naisten äänioikeutta
jo vuonna 1869 sanoen, että koska naisen tuli lain edessä vastata
omasta teostaan täysivaltaisesti, hänen tuli miesten
tavoin osallistua lakien laatimiseen.
Kun myös naiset saivat äänioikeuden
ja vaalikelpoisuuden, ottivat jo eduskunnan ensimmäiset
naiset asiakseen huolehtia siitä, että lakeihin ei
jäisi mitään naisille epäedullisia
kohtia. Tänäkin päivänä eduskunnassa
on puoluerajat ylittävä naisverkosto, jonka tarkastelukulma
ulottuu tasa-arvon nykyaikaisista kotimaisista haasteista aina naisten
asemaan maailmanlaajuisesti.
Sadassa vuodessa edustuksellinen demokratia puolueineen on joutunut
tilanteeseen, jossa osallistuminen vaaleihin ei enää samassa
määrin innosta kansalaisia. Onkin vahvistettava
yleistä kansalaistuntoa, sitä, että syntyy
vaikuttamisen vahva tunne myös vaalien välillä.
Vihreä liitto on nykyisistä asemansa vakiinnuttaneista
puolueista se, joka ei ole syntynyt taistelussa valtiollisen itsenäisyyden
puolesta vaan vasta 1980-luvulla. Meille on kansalaisten kaikkinaisten
suorien vaikutusmahdollisuuksien lujittaminen itsestäänselvää.
Kun vuonna 2000 uudistettua perustuslakia on lähivuosina parlamentarismin
hengessä vielä tarkistettava, tarjoutuukin tilaisuus
luoda kansalaisaloiteoikeuksia sekä päättäviä kansanäänestyksiä.
Samalla tarjoutuu tilaisuus korjata vaalijärjestelmään
maan sisäisen muuttoliikkeen vuoksi syntynyt ongelma alueellisen
tasavertaisuuden toteutumisesta vaaleissa.
Ärade talman! Genom lantdagsreformen 1906 lämnade
vi ståndssamhället bakom oss. Då började
utvecklingen mot ett nordiskt samhälle som lägger
vikt vid jämställdheten och som i dag utgör
en modell för samhällsfred och ekonomisk framgång
på andra håll i Europa. En återgång
till ståndssamhället genom en ekonomisk politik som
godkänner inkomst- och välfärdsskillnader är
som att vrida klockan bakåt.
Christina Gestrin /r(ryhmäpuheenvuoro):
Värderade republikens president! Värderade
herr talman! I medlet av 1800-talet började drömmen om
ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius,
Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade
den här utvecklingen. På olika sätt bidrog
de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda
som blev en förutsättning för självständigheten
ett halvt sekel senare.
I början av 1900-talet stod vi inför den
stora omdaningens tid. Världspolitiska händelser
bidrog tidsmässigt till att möjligheterna för
en lantdagsreform uppstod. Finlands folk var berett på det
som komma skulle. De breda sociala nätverken fanns sedan
tidigare, och nu skedde en omfattande nyorganisering av nätverken.
Den viktigaste händelsen år 1906 var beslutet
om den nya lantdagsordningen. Samma år grundades även mitt
parti, Svenska folkpartiet.
Leo Mechelinin vuonna 1905 virkaan astunut senaatti jää historiaan
valtiopäiväuudistuksesta. Mechelinistä tuli
joitakin vuosia myöhemmin edustamani eduskuntaryhmän
jäsen.
Suomalaisena olen ylpeä siitä, että Suomi
oli niin edistyksellinen ja vapaamielinen, että se hyväksyi
maailman uudenaikaisimman vaalilain, joka takasi täydet
demokraattiset oikeudet kaikille 24 vuotta täyttäneille
miehille ja naisille. Kansainvälisessä katsannossa
olemme Suomessa tasa-arvon edelläkävijöitä.
Olemme pitkällä, mutta emme kuitenkaan vielä perillä.
Det är bra att Finland firar den jämställda
och jämlika demokratins födelseår 1906.
Finland utvecklades till en flerpartistat där även
mindre grupper kunde få sin röst hörd.
Jag är stolt över att processen fram till senatens
historiska beslut den 6 december 1917 kanske rent av startade av att
Svenska folkpartiet som första parti den 17 maj 1917 fattade
beslut om att driva landets självständighet. Tack
vare en stark nationalanda och etablerade demokratiska institutioner
kunde vårt folk klara av också de svåra
kriser som skulle följa efter att Finland blivit självständigt.
On hyvä, että pohdimme tänä juhlapäivänä tulevaa
kehitystä. Valta on olemukseltaan merkillistä.
Sen määrä ei koskaan vähene,
vaan se on aina jollakin. Valta on turvallisissa käsissä maan parlamentissa,
jonka vallankäyttöä voidaan aina seurata
ja tarkastella.
En fungerade demokrati och en fungerande parlamentarism är
ingen självklarhet. Den måste hela tiden befästas
med medvetna beslut. En fungerande demokrati och rätten
att ställa upp i val och själv välja
den församling som fattar beslut om det som berör
oss alla är oändligt viktigt. Ändå finns
det trender i samhället som visar att alla inte i dag känner
sig manade att utnyttja de möjligheter och rättigheter
vi har för att delta i det gemensamma.
Demokratin försvagas om det uppstår en brist på deltagande.
Varje myndig och därmed valbar medborgare måste
därför förstå det värdefulla
i att få rösta och också kandidera i
allmänna val.
Värderade herr talman! Svenska riksdagsgruppen stöder
lagmotionen som nu behandlas.
Sari Essayah /kd (ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa tasavallan presidentti! Herra puhemies! Sata vuotta
sitten autonominen Suomi oli demokratian tiennäyttäjä säätäessään
kaikkien kansalaisten yleisestä ja yhtäläisestä äänioikeudesta sekä täysistä valtiollisista
oikeuksista. Kansalaisten poliittiselle aktiivisuudelle on rakentunut
toimiva monipuoluejärjestelmä. Laajat hallituskoalitiot
yhdistettynä parlamentarismiin ovat osaltaan luoneet pohjaa
yhteisymmärrykselle ja yhteiskunnan kehittämiselle.
Maamme hyvinvointi on rakennettu yhteisvastuun ja välittämisen
varaan tinkimättömällä työllä ja
uhrauksilla.
Osana globalisoituvaa maailmaa tämän päivän
Suomi on jälleen suurten haasteiden edessä. Etsittäessä niihin
ratkaisuja tulee olla ennakkoluuloton ja luova. Prosessointiin tarvitaan
myös uudenlaisia foorumeita. Siksi olemmekin päättämässä eduskunnan
yhteyteen perustettavasta kansainvälisten suhteiden ja
Euroopan unionin asioiden tutkimuslaitoksesta. Kristillisdemokraattinen
eduskuntaryhmä ei toivo laitoksen suoltavan perusteluja
tehdyille tai halutuille päätöksille.
Odotamme siltä uusia näkökulmia, myös
maamme virallisen linjan haastavia vaihtoehtoja.
On tärkeää, että kansalaiset
kokevat voivansa aidosti vaikuttaa heitä koskeviin asioihin.
Päätöksenteon pitää olla
läpinäkyvää ja siten kansalaisten
arvioitavissa. Vallankäyttö ei saa karata kauas
niistä, joita se koskee. Erityisen haasteen luo kansainvälisellä tasolla,
etenkin EU:ssa, tapahtuvan päätöksenteon
lisääntyminen.
Äänestäminen on voitava kokea mielekkäänä. Se
edellyttää selkeitä vaihtoehtoja ja valituilta päätöksentekijöiltä suoraselkäistä
toimintaa. Kansalaisten
yhdenvertaisuuden kannalta on tärkeää,
että jokaisella äänellä on suhteellisesti sama
painoarvo. Valitettavasti se ei enää toteudu.
Pienten vaalipiirien huikean korkeaksi noussut äänikynnys
merkitsee sitä, että niiden asukkaiden poliittinen
valinnanvapaus on uhattuna.
Sopimus epäoikeudenmukaiseksi muodostuneen vaalilain korjaamisesta olisi konkreettinen
teko yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden toteuttamiseksi myös
tulevaisuuden Suomessa. Juhlavuotemme teema "Oikeus ääneen — luottamus
lakiin" toteutuu parhaiten, jos alueellinen
demokratiavaje poistuisi.
Arvoisa puhemies! Demokratiassa toteutuu ihmisen vastuu ja vapaus.
Filosofi-teologi Reinhold Niebuhr lausui aikoinaan viisaasti: "Ihmisen
oikeamielisyyden taju tekee demokratian mahdolliseksi, mutta hänen
taipumuksensa pahaan tekee sen välttämättömäksi."Nykyaikana pyritään
välttämään hyvän elämän
määrittelemistä. Samalla arvokeskustelu
jää varsin pintapuoliseksi. Jos oletetaan, että kaikki
toimintamallit tulee hyväksyä yksilön
omien päämäärien toteuttamisen
nimissä, ero hyvän ja pahan, oikean ja väärän
välillä hämärtyy. Näemme
suvaitsevuuden vaatimuksen toteutuvan kovin usein välinpitämättömyyden
kautta. Elämää suojelevat perusarvot
koskevat kaikkia. Ilman kestävää arvoperustaa
ja vapauteen vahvasti sidottua vastuuta enemmistönkin omatunto
voi erehtyä vakavin seurauksin. Yksilöiden laajat
vapaudet ovat mahdollisia vain, jos vastuuntunto, yhteisöllisyys sekä yhteisesti
hyväksytty yhteiskunnallinen arvopohja ovat
vahvoja.
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä kannattaa
tehtyä esitystä.
Raimo Vistbacka /ps(ryhmäpuheenvuoro):
Arvoisa tasavallan presidentti! Arvoisa herra puhemies! Sata
vuotta sitten suomalaiset saivat yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden
sekä maailman ensimmäisen modernin parlamentin. Maamme
siirtyi yksikamarisen eduskunnan aikakauteen. Se oli pitkä edistysaskel
verrattuna säätyvaltiopäivälaitokseen,
joka jätti suuren enemmistön suomalaisista valtiopäiväedustuksen
ulkopuolelle. Se oli myös historiallinen käännekohta
tiellä kohti suomenkielistä kansalaisyhteiskuntaa.
Vihdoin kaikki Suomen kansan piirit — myös torpparit
ja työläiset, mäkitupalaiset ja muonamiehet,
rengit, piiat sekä itselliset, niin naiset kuin miehet — olivat
saaneet mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon.
Uudistuksen ennakkoluulottomuutta kuvaa hyvin se seikka, että tosiasiallisesti
Suomen naiset saivat valtiolliset oikeudet, niin äänioikeuden
kuin vaalikelpoisuudenkin, ensimmäisinä maailmassa.
Suomen kansan eduskunta on tehnyt historiansa aikana monia kauaskantoisia
päätöksiä. Se on päättänyt
itsenäistymisestä, ratkaissut hallitusmuotokysymyksen,
tukenut puolustustaistelua talvi- ja jatkosodissa, ohjannut
sodanjälkeistä jälleenrakennusta ja tukenut
maamme tietä siksi pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi, jona
me sen tänä päivänä tunnemme.
Isänmaamme Suomi ja me suomalaiset selviämme aina,
kunhan muistamme perustamme ja perinteemme.
Arvoisa puhemies! Suomalaisten asioita ajavat varmasti vain
suomalaiset. Eduskunnan tekemä päätös
Euroopan unioniin liittymisestä oli perussuomalaisten eduskuntaryhmän
mielestä virhe. Nykymuotoinen EU-jäsenyys rajoittaa
jo merkittävästi Suomen itsenäisyyttä ja
suvereniteettia. EU:n perustuslain hyväksyminen olisi merkittävä askel kohti liittovaltiota,
ja
tätä kansanvallan kannalta vahingollista kehitystä emme
voi hyväksyä.
Arvoisa herra puhemies! Koska tämä on viimeinen
ryhmäpuheenvuoro, perussuomalaiset haluavat lopuksi toivottaa
onnea ja menestystä Suomen kansalle sekä rohkeutta,
valppautta ja viisautta nykyisille ja tuleville kansanedustajille taistelussa
Suomen itsenäisyyden, kansanvallan ja kansalaisten hyvinvoinnin
puolesta. Toivottavasti pian tehtävä päätös
eduskunnan yhteyteen perustettavasta riippumattomasta tutkimuslaitoksesta
on yksi näistä kansanvallan kannalta myönteisistä päätöksistä.
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten eduskuntaryhmä kannattaa
tehtyä esitystä.
Keskustelu päättyy.