2) Hallituksen esitys Merentutkimuslaitoksen toimintojen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Merentutkimuslaitoksen toimintojen järjestelyiden
valmistelu on synnyttänyt viime kuukausina keskustelua
suomalaisen merentutkimuksen tulevaisuudesta. Haluan tässä lähetekeskustelussa
käydä läpi, mistä tässä on
kysymys, mikä on muutoksen taustalla ja mitä muutoksella
tavoitellaan. Merentutkimuslaitoksen asema osana suomalaista sektoritutkimusta
on ollut lukuisien selvitysten kohteena viimeisen 10 vuoden ajan.
Nyt ei ole kysymys mistään liikenne- ja viestintäministeriön
päähänpistosta ajaa laadukasta merentutkimusta
alas, vaan tarkoitus on vahvistaa sitä ja integroida se
paremmin Itämeren suojelupolitiikkaan ja muuhun ilmasto-
ja ympäristöpolitiikkaan.
Hallitusohjelmassa nostettiin esille tarve Merentutkimuslaitoksen
ja Ilmatieteen laitoksen yhteistyön syventämiselle.
Hallitusohjelmakirjauksen perusteella ryhdyttiin vuosi sitten selvitystyöhön
professori Juhani Keinosen johdolla. Selvitystyön kuluessa
tuli esiin, että Merentutkimuslaitoksen toiminnasta suurin
osa kohdistuu Itämeren tilaa koskeviin tutkimus- ja seurantatehtäviin,
joiden vastuuministeriö on ympäristöministeriö,
ei suinkaan liikenne- ja viestintäministeriö.
Merentutkimuslaitos on siis vielä nykyään tänä päivänä liikenne-
ja viestintäministeriön ohjauksessa oleva sektoritutkimuslaitos,
jonka toiminnasta merkittävin osa kohdistuu Itämeren
tilaa koskeviin tutkimus- ja seurantatehtäviin. Liikenne-
ja viestintäministeriö ei kuitenkaan vastaa Itämeren
suojelupolitiikasta, eikä meren ekologisen tutkimuksen
ohjaaminen kuulu liikenne- ja viestintäministeriön
toimialaan. Valtioneuvoston työnjaon mukaan tämä vastuu
on ympäristöministeriöllä.
Suomen ympäristökeskuksen eli Syken Itämeren
suojeluun liittyvä tutkimus on painottunut soveltavaan
tutkimukseen, ja pääkohdealueena ovat rannikkovedet.
Tähän sillä on käytettävissään
muun muassa rannikkoalueella liikkumaan pystyvä tutkimusalus
Muikku. Suomen ympäristökeskuksen tutkimukseen
sisältyy myös koko valuma-alueelta tulevan kuormituksen
ja sen vaikutusten tutkimus. Merentutkimuslaitoksen tutkimus kohdistuu
pääosin aavaan merialueeseen. Tähän
sillä on käytettävissään
avomerellä liikkumiseen kykenevä merentutkimusalus
Aranda. Merentutkimuslaitoksen tutkimus on korkeatasoista perustutkimukseen
ja aavan meren tilan seurantaan ja sen muutoksen arviointiin painottunutta.
Se ei kuitenkaan kata kokonaisvaltaista Itämeren suojelun
tutkimuksen tarvetta. On vaikea perustella, miksi rannikkovesiä tutkitaan
toisessa organisaatiossa ja avomeren tutkimusta suoritetaan toisessa
organisaatiossa.
Liikenne- ja viestintäministeriön alainen
Ilmatieteen laitos tuottaa monia merellisen turvallisuuden operatiivisia
palveluita ja on keskeisin ilmastonmuutoksen tutkimuslaitos. Itämeren
biologiseen ja kemialliseen tilaan ja merensuojeluun sekä merelliseen
turvallisuuteen ja ilmastonmuutokseen liittyvä sektoritutkimus
on siis tällä hetkellä hajautettuna kolmeen
sektoritutkimuslaitokseen, joita ohjataan kahdesta eri ministeriöstä:
liikenne- ja viestintäministeriöstä siis Merentutkimuslaitosta
ja Ilmatieteen laitosta ja ympäristöministeriöstä Suomen
ympäristökeskuksen toimintaa.
Hyvät edustajat! Mitä muutetaan? Muutoksessa
keskitetään kolmen sektoritutkimuslaitoksen toiminnot
kahteen laitokseen. Merentutkimuslaitoksen toiminnot siirretään
meribiologiaan ja kemiaan liittyvien tehtävien osalta Suomen
ympäristökeskukselle ja merelliseen turvallisuuteen sekä ilmastonmuutostutkimukseen
liittyvien tehtävien osalta Ilmatieteen laitokselle. Merentutkimuslaitoksella
työskentelee reilut 100 työntekijää.
Tarkoitus on, että Merentutkimuslaitokselta siirtyy Suomen
ympäristökeskukseen 55 virkaa tai työsuhteista
tehtävää, ympäristöministeriöön yksi
ja Ilmatieteen laitokselle 53. Budjetti on tällä hetkellä noin
8,8 miljoonaa euroa jakautuen siten, että Sykelle siirtyisi
4,6 miljoonaa euroa, Ilmatieteen laitokselle 4,1 miljoonaa euroa
ja ympäristöministeriölle 0,1 miljoonaa
euroa.
Suomen ympäristökeskukseen perustetaan Merikeskus.
Merikeskus tulee olemaan suoraan pääjohtajan alaisuudessa
toimiva erillisyksikkö. Siihen kootaan nykyinen Syken Itämeren
suojelun tutkimusohjelma sekä Merentutkimuslaitokselta
siirtyvä tutkimustoiminta. Merikeskuksen näkyvä rooli
Syken organisaatiossa tukee sen asemaa kansallisessa ja kansainvälisessä merentutkimuksessa.
Merikeskukseen tulee sijoittumaan yhteensä noin 70 työntekijää.
Syken Merikeskuksen tehtävä on vastata keskeisistä merentutkimuksen
osista ja niiden kehittämisestä sekä ylläpitää ja
hallinnoida merentutkimuksen tarvitsemaa infrastruktuuria mukaan
lukien tutkimusalukset Muikku ja Aranda, jotka muutoksessa siirtyisivät
Syken hallintaan.
Nykyiset Merentutkimuslaitoksen laboratoriotilat Kumpulassa
jäävät suurelta osin nykyiseen käyttöön.
Sinne jää Suomen ympäristökeskusta
varten meribiologian tutkimuslaboratorion tilat, erikoislaboratorio,
kliimahuone sekä henkilöstön työhuoneet.
Näihin tiloihin sijoittuu yhteensä 25 pysyvää työntekijää sekä lisäksi
jatko-opiskelijoita. Järjestelyillä voidaan turvata
kaikkien käynnissä olevien hankkeiden toteuttaminen.
Kumpulan Dynamicumin olemassa olevat laboratoriotilat, mukaan lukien
puhdas tila, käytetään jatkossakin valtion
laboratoriotoimintaan. Suunnittelutyö on osa valtionhallinnon
ympäristölaboratorioselvitystä. Ilmatieteen
laitokselle perustetaan merentutkimuksen ohjelma. Siihen keskitetään
merten fysikaalinen tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä operatiivinen
palvelutoiminta, kuten aallokko ja merenkorkeus, jäätutkimus
ja -palvelu ja meren hydrodynamiikka. Tutkimusohjelmassa työskentelisi
noin 40 henkilöä.
Merentutkimuksen koordinaation parantamiseksi on perustettu
ympäristöministeriön ja liikenne- ja
viestintäministeriön yhteisesti asettama merentutkimuksen
koordinaatioryhmä muutama viikko sitten. Siihen kutsutaan
edustajia tärkeimmistä tutkimuslaitoksista ja
yliopistoista. Suomen merentutkimuksen osaamisalueilla työskentelee
noin 200 henkilöä kaiken kaikkiaan eri tutkimuslaitoksissa
mukaan lukien yliopistot.
Sitten kaikista tärkein kysymys: mitä muutoksella
saavutetaan? Merentutkimuslaitoksen toimintojen uudelleenjärjestelyllä voidaan
ensinnäkin vahvistaa merensuojeluun liittyvää meriekologista
tutkimusta luomalla nykyistä suuremmat tutkimusyksiköt
ja selkeämpi koordinaatio ja ministeriöiden vastuualueita
noudattava tulosohjaus; toiseksi, yhdistää meren
tilaan liittyvä tutkimus kuormitusta ja sen vähentämistä koskevaan tutkimukseen;
kolmanneksi, kehittää asiakaslähtöisiä meriturvallisuuspalveluja
eli aallokkoon, merenpinnan korkeuteen, rannikkotulviin ja jääpalveluun
liittyen; neljänneksi, selvittää meren vaikutusta
ilmastoon, kuten Pohjois-Atlantin merivirrat, jäätiköiden
sulaminen, arktinen merenkulku sekä meren ja ilmakehän
hiilidioksidien vaihto; viidenneksi, tehostaa meren tilan ja sen
muutosten sekä merensuojelun sosiaalisten ja taloudellisten
vaikutusten tutkimusta; ja kuudenneksi, parantaa tuottavuutta poistamalla
päällekkäinen toiminta merentutkimuksessa
ja tehostamalla esimerkiksi hallintotietojärjestelmää,
laboratoriotehtäviä sekä ulkopuolisen
tutkimusrahoituksen hankkimista.
Hyvät edustajat! Äskettäin julkistettu
professori Rantasen raportti korostaa nimenomaan tarvetta kehittää sektoritutkimusta
palvelemaan nykyistä paremmin poikkihallinnollisia tarpeita. Rantanen
myös suosittaa voimavarojen yhdistämistä suuremmiksi
kokonaisuuksiksi. Hänen mukaansa kriittisen massan avulla
voidaan menestyä kansainvälisesti ja tukitoimintojen
yksikkökustannuksia saadaan pienennettyä, jolloin
resursseja saadaan enemmän substanssitoimintoihin. Myös
professori Rantasen näkemykset tukevat nyt eduskunnan käsittelyyn
tullutta esitystä Merentutkimuslaitoksen toimintojen uudelleenorganisoinnista.
Vielä haluan lisätä, että professori
Rantasen lisäksi opetusministeriön alaisuudessa
toimiva sektoritutkimuksen neuvottelukunta on 15.9. omassa lausunnossaan
antanut tukensa Merentutkimuslaitoksen toimintojen järjestämiselle
sillä tavalla kuin ne tässä puheenvuorossa
kuvasin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi on todettava, että Suomen
ympäristökeskus on tehnyt hyvää työtä mutta
myös Merentutkimuslaitos on tehnyt hyvää työtä.
Tässä ministeri totesi, että se ei ole
hänen päähänpistonsa, että tämä hallituksen
esitys 121 on laitettu liikkeelle, ja hän viittasi hallitusohjelmaan,
joka syntyi Säätytalolla vuonna 2007, ja sitten
on menty erilaisten selvitysmiesten matkassa eteenpäin.
Merentutkimuslaitos on varsin voimakkaasti esittänyt
huolensa Itämeren tutkimuksen tulevaisuudesta, siitä että se
pysyy samalla tavalla korkealla tasolla kuin tähän
saakka. Myös yksityiskohtiin on kiinnitetty huomiota, muun
muassa Kumpulan Dynamicumin laboratorioihin. Tässä ministeri
Vehviläinen totesi, että pääosin
laboratoriot säilyvät edelleen tässä nykyisessä käytössä.
On esitetty karttoja näistä laboratoriotiloista ja
punaviivalla näytetty, mitkä jäävät
ja mitkä eivät tähän nykyiseen
käyttöön. Sitten on myös jo suunniteltu — ehkä suunniteltu,
ainakin joidenkin käsitysten mukaan on suunnittelussa — uusia
tiloja muualle näihin ympäristöministeriön
aikaisempiin suunnitelmiin liittyen.
On tietysti aivan oikein, jos voimavaroja voidaan vahvistaa
viemällä niitä lähemmäksi
toisiaan ja päällekkäisiä toimintoja
purkaa. Siihen ei ole mitään vastaan sanomista.
Kuitenkin merentutkimuksen varsinainen asiantuntijataho on Merentutkimuslaitos,
ja sen suorittama työ on yleisesti hyväksytty
maailman tasoa vastaavaksi. Myös Arandan toiminta on ollut
erityisen kiitoksen kohteena.
Merentutkimuslaitos onkin omalta osaltaan tehnyt esityksen,
saman nimisen kuin ministeriöt ja maan hallitus ovat katsoneet
hyväksi eli Merikeskuksen perustamisen mutta kuitenkin
niin, että tämä Merikeskus ei jäisi
Suomen ympäristökeskuksen alaisuuteen vaan se
olisi suoraan Suomen ympäristöministeriön
alaisuudessa. Merikeskus erikoistuisi Itämeri-tutkimukseen
sekä valtameritutkimukseen siinä määrin
kuin Suomen kansalliset edut niin vaativat. Merentutkimuslaitos
esittääkin, ettei kemiallista, biologista ja fysikaalista
merentutkimusta hajauteta Suomen ympäristökeskukseen
ja Ilmatieteen laitokseen.
Edelleenkin Merikeskus olisi Merentutkimuslaitoksen mielestä sellainen,
joka vastaisi yhdessä Ilmatieteen laitoksen kanssa yleisesti
palveluiden kehittämisestä. Tähän
liittyvät myös ne palvelut, jotka voitaisiin Merentutkimuslaitoksen mielestä siirtää
Ilmatieteen
laitokselle, kuten merenkulkuun ja meriturvallisuuteen liittyvät
operatiiviset tehtävät. Merentutkimuslaitos esittää edelleen,
että Merikeskus sijoitettaisiin Kumpulan Dynamicumiin.
Edelleen Merentutkimuslaitos esittää kansallisen
merentutkimuksen strategisesta ohjauksesta vastaavan koordinaatioryhmän
perustamista. Merikeskukseen perustetaan ryhmää tukeva
sihteeristö. Nykyisten osaamiskeskusten ja yliopistojen
sekä muiden toimijoiden kesken muodostettaisiin meriklusteri.
Arvoisa puhemies! Merentutkimuslaitoksen tekemä esitys
on periaatteessa saman suuntainen, mutta se nostaisi tämän
Merikeskuksen tasolle, jolla tällä hetkellä on
Suomen ympäristökeskus, eli tämä keskus
olisi suoraan ympäristöministeriön alainen
eikä siis Syken alaisuuteen asetettava. Kaiken kaikkiaan
nyt tämä hallituksen esitys 121 vaatii mielestäni
hyvin tarkan selvityksen ympäristönäkökulmasta.
Myös ilmastonmuutoksen eteneminen on selvä asia,
joka vaikuttaa myös Itämeren altaan tulevaisuuteen
ja sen ympäristötilaan.
On hienoa, että täällä ovat
molemmat ministerit, sekä liikenneministeri että ympäristöministeri,
paikalla, jolloinka tämä keskustelu saa tarvitsemansa
taustan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos meillä Suomessa olisi sellainen
tilanne, että meillä ei olisi Merentutkimuslaitosta
tällä hetkellä, ja sitten saataisiin
päähän se, että sellainen pitää perustaa,
ja hankittaisiin asiantuntijalausuntoja ilmeisesti ulkomailta ja
vähän kotimaastakin, niin sellaista torseloa,
jonka arvoisa ministeri juuri esitteli, ei varmaan kukaan, edes
kaupallinen konsultti, esittelisi.
Arvoisa puhemies! Tässä on syytä sylttytehtaalle
lähteä duuniin, selvittää, kuka
on sylttynä tässä operaatiossa, ja ryhtyä sen
mukaisiin toimenpiteisiin.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tähän hallituksen
esitykseen sisältyy lähtökohtaisesti
hyviä ajatuksia, kuten se, että rannikkovesitutkimuksen
ja avomeritutkimuksen on hyvä olla samassa yhteydessä,
kuten se, että Ilmatieteen laitoksen ja Merentutkimuslaitoksen
toimintaa pitää syventää, ja
ajatus Merikeskuksesta. Mutta siitä huolimatta yhdyn ed. Pulliaisen
näkemykseen, että esitys on keskeneräinen
ja se ei välttämättä ole merentutkimuksen
kannalta optimaalinen. Tässä on tarkoitus vahvistaa
merentutkimusta ilmoituksenne mukaan, arvoisat ministerit, mutta
esityksestä ilmenee, että merentutkimuksen sekä fysikaalinen, kemiallinen
että biologinen tutkimusosio hajautetaan eri laitoksiin
elikkä tavallaan tapahtuu aika vahvasti hajaantumista.
Sitten tässä on vielä tämä tilakysymys,
iso asia. Tutkijalle on erittäin merkittävää se,
että hänellä on tilaisuus ja resurssit
tehdä tutkimusta, että on mahdollisuus saada hyviä tuloksia.
Dynamicumissa tämä on nyt kohdallaan. Siellä on huipputilat
merentutkimukseen, nimenomaan spesifisesti merentutkimukseen, kolme
vuotta sitten rakennetut, remontoidut uudet tilat, joissa on muun
muassa 5 miljoonan euron puhdastilat, kemialliset tilat, joiden
tulevaisuudesta ja kohtalosta ei ole mitään varmuutta.
Ne ovat nimenomaan erinomaiset kemialliseen merentutkimukseen. Kaiken
kaikkiaan tämä on iso muutosprosessi. Pelkkä muutto
lamauttaa laboratoriotoimintaa, eikä tähän
ole ajateltu mitään resursseja.
Kyllä tämä herättää kysymyksiä,
paraneeko tuottavuus, heikkeneekö tutkimuksen taso. Tämä esitys
aiheuttaa hämmennystä tutkijoissa ja kiistelyjä vähäisistä tutkimusresursseista.
Paljon hyviä ajatuksia tässä on, sen
myönnän, mutta selvästi on keskeneräinen
esitys, jota pitää tästä kehittää,
jatkaa edelleen.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys merentutkimuksen uudelleenjärjestelyistä on
hyvin perusteltu ja kaikin puolin järkevää toimintaa.
Nämä epäilykset, mitä täällä on
heitetty, ovat tietenkin aivan paikallaan ja se, että keskustellaan
tämän kaltaisista asioista. Itse asiassa tässä täytyy
hattua nostaa, miten hyvin arvoisat edustajakollegat ovat jo etukäteen
perehtyneet tähän asiaan, koska vasta nyt hallituksen
esitys tulee, valiokunnissa ei ole vielä edes ehditty kuulemaan.
Tosin siinä on semmoinen pieni riski olemassa, onko se
pitkin matkaa eri puolilta ansiokkaasti meille jaettu informaatio
nyt ihan tämän viimeisen esityksen mukainen. Pyytäisinkin
esimerkiksi ministereitä Vehviläinen ja Lehtomäki
nyt selvittämään vielä tätä laboratoriokysymystä,
mistä ed. Karimäki oli huolissaan.
Joka tapauksessa tuo periaate on mitä järkevin,
eli meritutkimus kootaan Suomen ympäristökeskuksen
alle. Jos sitten tämä fysikaalinen tutkimus menee
Ilmatieteen laitoksen puolelle, niin käsittääkseni
Suomen ympäristökeskus ja Ilmatieteen laitos,
jota tutkimuslaitoksena erittäin vahvasti arvostan, ovat
pystyneet tekemään tähän saakka
hyvää yhteistyötä ja varmasti
pystyvät sitä tekemään myös
merentutkimuksen osalta jatkossakin.
Se, onko Merikeskus suoraan ympäristöministeriön
alaisuudessa vai onko se Suomen ympäristökeskuksen
osa sen pääjohtajan alaisuudessa, on ehkä semmoista
osittain turhaakin spekulointia. Pääasia on se,
että henkilöstö pystyy jatkamaan sitä arvokasta
tutkimustyötä, mitä on tehty niin Merentutkimuslaitoksella
kuin ympäristökeskuksessa, ja saavutetaan niitä tuloksia,
mitä poliittinen päätös ja Itämeren
suojelu eniten kaipaavat. Itämeren suojelun tietopohjan
vahvistaminenhan tässä on kaikkein tärkein
asia eivätkä erilaiset laatikkoleikit.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin tämänkin
lain yhteydessä huomiota henkilöstön
koulutukseen ympäristötarkastaja- ja ympäristöteknologiapuolella.
Tällä hetkellä ympäristötarkastajan
ja -teknologian opintoja voi suorittaa seitsemässä ammattikorkeakoulussa
ja yliopistossa. Tilanne on tällä hetkellä se,
että näitä nuoria valmistuu ihan putkessa
työttömiksi. Meillä on Suomessa terveystarkastajista
huutava pula, ja näitä ympäristöteknologeja
on valmistunut tosiaan viime vuosien aikana työttömiksi suoraan.
Nyt kysyisinkin ihan, onko tässä mitään ajatusta
tai keskustelua puuttua ympäristöteknologian koulutusmääriin
ja miten on aiottu tehostaa muun muassa kemikaali- ja öljyalusvahinkojen
torjuntakoulutusta ja virka-apukoulutusta. Nyt on sääli,
että ministeri Sarkomaa ei ole paikalla, mutta voitte varmaan
kumpikin tähän vielä jotenkin vastata.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Uudelleenjärjestäminen ja
toimintojen tehostaminen on usein varmaan hyvä ja järkevä ratkaisu. Helsinkiläisenä
kansanedustajana
olen kuitenkin erityisen harmistunut ja ihmeissäni siitä,
että näihin kytketään tämä hallituksen
alueellistamistoiminta. On ymmärrettävää,
että kun perustetaan jotain täydellisesti uutta
toimintaa, niin silloin mietitään, missä se
sijaitsee ja onko mahdollisesti Pääkaupunkiseutu
paras ratkaisu. Mutta kun uudelleenjärjestetään
jo olemassa olevia toimintoja, niin se ei kyllä ole minun
mielestäni uudelleenperustamista ja sitä kautta
sitten alueellistamisvaihtoehto ei ole käytössä.
Kysyisin nyt ministeri Vehviläiseltä ja ministeri
Lehtomäeltä, kuinka tässä uudistuksessa
on huomioitu henkilöstö, ja korostaisin, että kun
näitä toimintoja kehitetään,
silloin pitää miettiä, onko niitä todellakin
alueellistettava.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Eduskunnan varsin vahva kanta on ollut tukea
sitä, että Itämeren suojelussa Suomi
tekee kaikkensa. Erityisesti tässä merentutkimuksen
toimintakyky on silloin tietysti keskeinen painopiste, tämä erikoistuminen
ja osaamiskärki, joka Merentutkimuslaitoksella on. On siis
tärkeätä turvata sen osaavan henkilöstön
työkyky ja motivaatio myöskin. Nyt valitettavasti
näyttää siltä, että tässä prosessissa
ei ole ainakaan kaikilta osin onnistuttu. On syytä ed.
Pulliaisen lailla myös epäillä lopputuloksen
toimivuutta tämän eduskunnankin selkeän
poliittisen tahdon toteutumisen näkökulmasta.
Haluaisin molemmilta ministereiltä myöskin selkeän
näkemyksen siihen, missä määrin
tässä mallin rakentamisessa on vaikuttanut taloudellinen
konsultti eli tämä sokea juustohöylä,
tuottavuusohjelman muun muassa henkilöstöön
ja organisaatioon liittämät paineet, jotka totta
kai kohdistuvat myös Merentutkimuslaitokseen osana LVM:n,
ministeriön, järjestelyjä. Minusta tämä on
sellainen kysymys, (Puhemies koputtaa) johon on saatava selvä vastaus
myös eduskunnan käsittelyssä. Näin
tärkeätä painopistealaa ei voida uhrata
sokealle juustohöylälle.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on asia, josta on paljon
kirjoitettu ja paljon puhuttu, ja asia, joka näyttää herättävän
vilkasta keskustelua myös täällä eduskunnassa.
Julkisuudessa käydyssä keskustelussa on erityisesti
ihmetelty sitä, miksi menestyksellisesti toimiva Merentutkimuslaitos
halutaan lopettaa. Itse olen nähnyt perusteluina muun muassa
sen, että näin halutaan lisätä monitieteisyyttä ja
sen mukana edistää merentutkimusta. Monitieteisyys
on epäilemättä tärkeä asia
yhä monimutkaisempien kysymysten selvittelyssä ja
käsittelyssä, mutta meidän on syytä muistaa,
että Merentutkimuslaitos on monitieteellinen ja kansainvälisesti
arvostettu tutkimuslaitos.
Itse asiassa minulla on se käsitys, että Merentutkimuslaitosta
pidetään Itämeren-tutkimuksen edelläkävijänä.
Juuri Itämeren tilastahan meidän tänä päivänä pitää olla
huolissamme; sen ekosysteemi on pahasti häiriintynyt. Mielestäni
me tarvitsemme Itämeren tehokasta suojelua, mutta me tarvitsemme
myös korkeatasoista tutkimusta, jolla me pystymme selvittämään,
mitä Itämeressä tapahtuu. Itse asiassa
me tarvitsemme niin suojelussa kuin tutkimuksessa vahvan yhteistyön
rakentamista Itämeren valtioiden kesken. Haluaisin ministereiltä kuulla,
mitä tässä asiassa on tapahtunut.
Itse tästä järjestelystä:
kyllä tässä on pieni pelko siitä,
että tässä saatetaan menettää merentutkimukseen
liittyvää oleellista osaamista. Toivottavasti
näin ei tule käymään.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, Suomen kansa on pieni ja
meillä on hyvin vähän erityisosaamista.
Jos nyt kuitenkin tämän sektoritutkimuslaitosten
yhdistämisen, lopettamisen tai alueellistamisen seurauksena
tapahtuu sellaista, että niitä tutkijoita, jotka
nyt on käytettävissä, menetetään,
niin kuin monet ovat kysyneet, me aiheutamme kyllä tälle
kansalle aivan erityisiä tappioita.
Tämän vuoksi haluaisinkin kysyä:
Ovatko nämä sata työntekijää Merentutkimuslaitoksessa halukkaita
tähän jakautumiseen ja halukkaita siirtymään
näihin uusiin tiloihin?
Toinen kysymys, nämä tilat, joista jo ed.
Karimäkikin kysyi: Onko totta, että jotain tiloja,
niitä kaikkein kalleimpia tiloja, otetaankin kansliakäyttöön,
kuten me olemme kuulleet?
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvillä perusteilla
nostettu Itämeren suojelu ja tutkimus yhtä aikaa
keskusteluun. Jos nyt ajatellaan Itämeren suojelua, mitä Vanhasen
toisen hallituksen voimin on ponnekkaasti viety eteenpäin
muun muassa Helcom-sopimuksen solmimisen myötä,
siellä ne painopistealueet ovat ravinnekuormituksen vähentäminen,
myrkkykuormituksen vähentäminen, meren ekologisen
tilan parantaminen. Kaikki nämä ovat tämmöisiä ympäristöaiheita.
Kahta niistä on tähän saakka Syke tutkinut,
yhtä Merentutkimuslaitos. Nyt koko tämä kokonaisuus
kootaan saman organisaation alle.
Edelleen on peräänkuulutettu Itämeren
Stern-raporttia. Tätä pohjatyötähän
Suomen ympäristökeskus sekä Merentutkimuslaitos
ovat tehneet yhteistutkimuksena selvittämällä Itämeren
suojeluvaihtoehtojen kustannustehokkuutta, ja nyt sitten tämäkin
menee saman organisaation piiriin.
Neljäs tärkeä Itämeren suojelupointsi
on öljykuljetusten riskien alentaminen Helcom-sopimuksen
mukaan edelleen. Se nyt sitten tämän uuden järjestelyn
myötä säilyy liikenne- ja viestintäministeriön
alaisuudessa myös tämän tutkimuksen osalta.
Eli tässä on kyllä kaikki palikat
pantu loogisesti kohdalleen lähtien sieltä poliittisesta
tarpeesta suojella Itämerta ja siitä, miten tutkimuksella
voidaan tätä kaikkein tärkeintä tavoitetta palvella.
No, tässä on esitetty henkilöstön
asemasta kysymyksiä. Toivon todella, että ministerit
niihin vastaavat. Tietenkin valtionhallinnolla on se ikävä velvollisuus,
että sen on tehtävä erilaisia päätöksiä.
Se on vähän sama, kuin jos kysytään,
ed. Asko-Seljavaara, kuntaliitoksista kunnan henkilöstön
mielipidettä. Voipi olla, että kaikki eivät ihan
liput liehuen kuntaliitoksiin mene, ja niitäkin kuitenkin
ensi vuoden alussa tapahtuu kymmenittäin tässä maassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin kannatan kuntaliitoksia aivan sydämestäni.
Kannatan myös Helsingin, Vantaan ja Espoon liittämistä yhteen.
Mutta tässä asiassa nyt ollaan sikäli
vähän eri mieltä, että jos nämä tutkijat
ovat sekä fysikaalisen että biologisen merentutkimuksen
asiantuntijoita ja jos nämä jaetaan niin, että minä tutkin vain
fysikaalisia ja tämä tutkii vain biologisia ilmiöitä,
niin onko se mahdollista. Onko tämä liian keinotekoinen,
tämä jakaminen?
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä kysymys. Vähintään
yhtä hyvä kysymys on se, onko keinotekoinen jako,
että toinen tutkimuslaitos tutkii rannikkovesiä,
ja sitten tulee se veteen piirretty viiva, niin että sitten
toinen tutkimuslaitos tulee tutkimaan sitä arvomerta. Kyllä sekin
on jollain tavalla keinotekoinen jako, mutta ministerit varmaan
osaavat näihin kysymyksiin vastata.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Puhemies! Tässä keskustelussa on noussut
esille se sama huoli ja kysymys, joka tämän valmisteluprosessinkin
aikana on ollut esillä, eli ajatus jotenkin siitä,
häviääkö tässä nyt
suomalaista merentutkimuksen osaamista, uhrataanko tässä nyt joku
joillekin muille tavoitteille. Tässähän
on nimenomaan tarkoituksena vahvistaa ja tukea myös suomalaisen
merentutkimuksen tulevaisuutta.
Kun me puhumme laaja-alaisesta tutkimuksesta, niin ihan niin
kuin tässä tuli esille, sillä voidaan
käsittää myös paljon muuta kuin
pelkästään fysikaalista, kemiallista
ja biologista tutkimusta. Laaja-alaisuudella tarkoitetaan sitä,
mikä on myös eurooppalaisessa kehityskulussa ollut
se trendi, että merentutkimuskin nähdään
osana laajempaa ympäristötutkimusta. Meri on keskeinen ympäristökysymys,
mutta osa laajempaa ympäristökokonaisuutta, ja
sen vuoksi on tärkeää, että tulee
mahdollisimman saumaton ketju: Jos ajatellaan vaikka Itämerta,
niin tulee mahdollisimman saumaton ketju aina sieltä valuma-alueilta avomerelle
saakka, koska ne ovat osa samaa kokonaisuutta.
Sitten tietysti pitää näitten sektoritutkimuslaitosten,
joita Ilmatieteen laitos ja Sykekin ovat, näiden erikoisorganisaatioiden,
pystyä mahdollisimman hyvin paitsi tuottamaan tietoa, niin
tuottamaan tietoa nimenomaan poliittisen päätöksenteon
tueksi. Siinä mielessä yliopistollisella tutkimuksella
esimerkiksi on hyvin erilainen rooli.
Raja-aidat pakkaavat näissä menemään
aina vähän keinotekoisiksi, ja tarkoitus toki
on, että siltä osin kuin tutkimusyhteistyö aina
siihen kulloiseenkin keissiin liittyen edellyttää myös
sitä fysikaalista puolta, niin sitä voidaan tehdä.
Emmehän me voi semmoisia raja-aitoja rakentaa, että järkevä yhteistyö on
sen jälkeen mahdotonta, vaan päinvastoin on tarkoitus,
että yhteistyötä tehdään
kyllä.
Mutta kun Merentutkimuslaitoksesta tulee osa Sykettä,
niin pitää muistaa myöskin se, että eihän
tässä ole tarkoitus, että Merentutkimuslaitoksen
osaajat vain antavat ja ammentavat itsestään Sykelle,
vaan siellä on valtava ympäristötutkimuksen
talo, josta on myös merentutkimukselle kosolti ammennettavaa.
Se liittyy aina näistä tutkimusohjelmista konkreettiseen
laboratoriotilojen käyttöön, niin että kyllä Sykelläkin
on ja Ilmatieteen laitoksella omalta puoleltaan myös annettavaa
tässä prosessissa, ja sen vuoksi uskomme, että tämä voi
vahvistaa todella tätä tutkimuksen kokonaisuutta.
Biologinen laboratorio jää Kumpulaan, ja myös
puhdas tila jää käyttöön,
ja pidemmällä aikavälillä on
tarkoitus, että esimerkiksi Syken kaikki laboratoriotoiminnot
siirtyvät Viikkiin, mutta se on useampien vuosien prosessi.
Sitten juuri tutkimuksellisen ja muun yhteistyön lisäämiseksi
olennainen osahan tätä esitystä on myös
tämän koordinaatioryhmän perustaminen
lisäämään ja koordinoimaan yhteistyötä merentutkimuksenkin
saralla kaikkien Suomessa toimivien tutkimusorganisaatioiden kanssa,
ja tässä tietysti yliopistotkin tulevat mukaan
kuvaan.
Puhemies! Viimeiseksi tuosta henkilöstön huomioinnista:
Toki sieltä on esitetty kosolti kritiikkiä. On
myös niin, että matkan varrella tämä esitys
on kehittynyt vastaamaan toivon mukaan ainakin aavistuksen paremmin
myöskin henkilökunnan huoliin. Kaksi kertaa me
olemme ministeri Vehviläisen kanssa käyneet henkilöstön kanssa
suoria keskusteluja. Täytyy sanoa, että ei sekään
ihan jokapäiväistä ole, että tämänkin
verran tätä suoraa vuorovaikutusta on olemassa.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Täällä tuli monia
tärkeitä näkökohtia.
Jos aloitan tästä, mitä ed. Tiusanen
sanoi merikeskusasiasta, jota todellakin Merentutkimuslaitos esitti
ministeri Lehtomäelle ja minulle, kun olimme käymässä siellä nyt
elokuussa. Sen osalta olemme käyneet sitä aika
tarkasti läpi. En käy sitä esitystä tarkkaan
läpi, mutta muutama kommentti siihen.
Ensinnäkin, jos me tekisimme sillä tavalla kuin
he esittävät, niin se heidän ehdotuksensa
tukeutuu kyllä nykyisiin rakenteisiin eikä vastaa niitä linjauksia,
mitä sektoritutkimuksen osalta on yleisesti nyt tehty.
Sitten haluan huomauttaa, täällä ministeri Lehtomäki
jo sanoi tästä, että meidän
pitää nähdä tämä merentutkimus
osana laajemmin ympäristöntutkimusta. Täällä ainakin
varmasti ed. Pulliainen tuntee hyvin nämä EU:n
tutkimuksen puiteohjelmat. Vielä 90-luvun alussa todellakin EU:n
tutkimuksen puiteohjelmassa meritutkimus oli omana erillisenä ohjelmanaan,
mutta ei enää seuraavissa tutkimusohjelmissa,
vaan se on siellä osana ympäristöntutkimusohjelmaa.
Minusta, jos me ajattelemme sektoritutkimusta, meillä on
myös päätöksenteon kannalta
erilainen rooli tietyllä tavalla kuin siellä,
missä tehdään akateemista tutkimusta:
yliopistojen keskuudessa. Ainakin minä hahmotan
sektoritutkimuksen valtion laitoksissa siten, että sen
pitää todellakin olla mahdollisimman
hyvin poikkihallinnollista ja sen pitää antaa
meille päätöksenteon pohjaa tässä talossa,
antaa päätöksenteon pohjaa vaikka Itämeri-kysymyksessä Helcomissa
ja siellä myös näissä kansainvälisissä yhteyksissä.
No sitten täällä on tullut esille
se, että nyt tässä hajotetaan kemiallinen,
biologinen ja sitten fysikaalinen tutkimus. Itse asiassa totta kai
näitten kaikkien alueitten pitää tehdä erittäin
hyvää yhteistyötä jatkossakin,
se on ihan itsestäänselvää. Mutta
ei merentutkimus ole pelkästään vaan
sitä siellä sisällä olevaa tutkimusta,
vaan on erittäin tärkeää korostaa
ja nähdä niitä yhteistyösuhteita yli
sektori- ja yli laitosrajojen.
He esittivät myös, että kokonaisuudessaan tämä uusi
merikeskus sijoitettaisiin sinne Kumpulaan, ja sehän tarkoittaisi
sitä, että silloin sieltä lähtisi
Ilmatieteen laitos pois. Nyt, jos puhutaan ilmastonmuutoksesta,
niin kai lienee kiistatonta, että Ilmatieteen laitos on
meillä keskeisin ilmastonmuutoksen tutkimuslaitos, niin
että en olisi aivan heti suostumassa sellaiseen, että se
sieltä siirrettäisiin.
Toiseksi, näistä labratiloista edelleen uudestaan.
Ed. Tiilikainen ja joku muukin niistä kysyi. Se on turvattu
kyllä. Me menemme eteenpäin, niin että siellä todellakin
noin 25 henkilöä nyt on, jotka eivät
siirry yhtään minnekään. Mutta
laajemmin valtion ympäristölaboratoriotiloista
tehdään selvitystä, ja tulevina vuosina
varmaan kootaan niitä enemmän yhteen, ja on myös
Senaatin tehtävä osoittaa sitten Sykelle parempia
tiloja, niin että ne ovat fyysisesti lähekkäin
toisiaan. Mutta se on meidän kaikkien etu, että me
turvaamme tämän laboratoriohomman merentutkimuksen
näkökulmasta.
Kolmanneksi, ed. Rajamäki kysyi näistä tuottavuusvaatimuksista.
Tässä laitoksessahan viime vuonna taisi olla 107
tai 108 henkilötyövuotta. Muistaakseni tässä ensimmäisessä tuottavuusohjelmassa
ne kohdistukset sinne olivat ehkä 7 tai 8 henkilötyövuotta.
Sinne ei ole tarkoituskaan kovin paljon supistamista tietysti, kun
on pieni laitos. Aikanaan professori Jussi Huttunen arvioi 2004,
että jos me tiivistämme Merentutkimuslaitosta,
Ilmatieteen laitosta ja laitetaan näitä yhteen,
niin sieltä saattaisi löytyä jopa 30
henkilötyövuotta erilaisista tukipalveluista,
hallinnosta ym., joista voitaisiin sitten vähentää väkeä. Minä näen
niin, että on tärkeätä, että merentutkimuksessa
substanssitutkimukseen saadaan lisättyä väkeä,
niin että jos me saamme näillä hallinnollisilla
ratkaisuilla tiettyjä asioita vähän vähemmillä henkilöillä hoidettua,
niin saisimme tutkimuspuolelle sitten enemmän.
Sitten tämä neljäs kysymys alueellistamistoiminnasta.
Tässä ei ole ollenkaan siitä kysymys. Kun
tämä oli Halkessa, hallinnon kehittämisen ministerivaliokunnassa,
ja kun yleensä alueellistamisissa lukee, että tehdään
selvitys, niin tässä yhteydessä ei ole
edellytetty selvitystä eikä sitä ole
tehty ja millään tavalla ei olla siirtämässä Arandaa
eikä mitään minnekään
nyt.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Kiitos, ministeri Vehviläinen, vastauksesta,
samoin ympäristöministeri. Kuitenkin se, että te
olette tavanneet henkilökuntaa, henkilöstöä,
johonka tämä päätöksenteko
kohdistuu, niin sen pitäisi olla ihan luonnollista eikä ehkä kovin
poikkeavaa toimintaa. Hyvä, että olette tavanneet.
Tämä ympäristöministeriölle
ja liikenne- ja viestintäministeriölle osoitettu
merikeskusajatus ei nyt toteudu sillä lailla kuin Merikeskus
esittää.
Eräänä perusteluna sanotte sen, että Ilmatieteen
laitos joutuisi tässä asiassa taas huonompaan
asemaan. Kuitenkin kemiallisen, biologisen ja fysikaalisen merentutkimuksen
pitäminen yhdessä on varmasti tutkimusnäkökulmasta
tärkeä lähtökohta. Merikeskusajatuksen
lisäksi myöskin tämä koordinaatioryhmä on
saanut kannatuksenne, joka oli tässä Merentutkimuslaitoksen
esityksessä. Tästä ei olisi ollut ehkä niin
pitkää loikkaa mennä sen ajatuksen taakse,
mitä Merentutkimuslaitos alun pitäen silloin elokuussa
teille esitti. Nyt tietysti pallo on eduskunnassa ja eduskunnassa
ympäristövaliokunnalla, liikenne- ja viestintävaliokunnalla
ja ehkä hallituspuolueiden ryhmillä myös
erityisesti. Mutta toivomme, että voimme jatkaa tätä keskustelua
myös valiokuntatasolle asti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, mikä on olennaista
työtä tässä meidän
tutkimuksessamme tällä hetkellä, on erittäin nopealla
vauhdilla esiin tulevien ilmiöitten selvittäminen
oikealla tavalla. Ja siinä seurantatutkimus on olennaista
ja siinä on samanaikainen, samassa paikassa oleva kemiallinen,
fysikaalinen ja biologinen tieto pantava yhteen. Niinhän se
tutkimustraditio on syntynyt. Ei tässä ole tapahtunut
tässä suhteessa mitään muutosta,
arvoisat ministerit, ei yhtään mitään
muutosta. Mutta tulipahan ministeri Vehviläisen puheessa
itse asiassa esille, että kysymys on tuottavuusohjelmasta,
ja tällä tavalla saadaan massaa, jossa voidaan sitten
kokonaisuuden puitteissa pudottaa merentutkimuksesta vakansseja
pois tuottavuusohjelman nimissä ja sillä siisti.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Puhemies! Arvostan ed. Pulliaisen tutkijataustaa erittäin
korkealle. Tässä kohtaa kuitenkin tämä tulkinta,
että nyt oltaisiin tuottavuusohjelman kanssa pelkästään
tekemisissä, niin käsittääkseni
ministeri Vehviläisen kommentit, että miltä osin
sitten kenties jatkossa sitä tuottavuuselementtiä tulee, niin
se tulee näitten tukipalveluitten osalta, jotta pystytään
nimenomaan sinne substanssitutkimukseen satsaamaan. Tuo ilmiöiden
selvittäminen, se on juuri noin kuin ed. Pulliainen totesi.
Toisaalta näissä ilmiöissä se
monitieteellisyys toimii myös sillä tavalla, että on
pakko eri tutkimuslaitosten niin maan sisällä kuin
kansainvälisesti tehdä erilaisissa hankkeissa
yhteistyötä, koska niitä asiantuntemuksen
sirpaleita ja osia joudutaan kokoamaan hyvin monenlaisista paikoista,
jotta kokonaiskuva muodostuu. Äärimmilleen vietynä,
jos haluttaisiin tämmöistä verkottunutta
mallia välttää, meidän pitäisi
perustaa yksi tutkimuslaitos, joka tutkisi kaikkia maailman ongelmia.
Se tietenkään ei ole mahdollista. Eli johonkin
valitettavasti niitä rajoja joudutaan laittamaan.
Kun katsoo tuon hallituksen esityksen perusteluja, niin siellä käydään
hyvin seikkaperäisesti läpi se erittäin
monipuolinen ja laadukas kansainvälinen yhteistyö,
mitä Merentutkimuslaitos on tehnyt tähän
saakka. Vastaavaa monipuolista, laadukasta kansainvälistä yhteistyötä on
tehnyt niin Ilmatieteen laitos kuin Suomen ympäristökeskuskin,
ja kaikki edellytykset tälle tasokkaalle, monitieteelliselle
yhteistyölle täytyy turvata jatkossakin. Arvostan
todella, että ministerit, kumpikin, olivat täällä näin
pitkään tätä lähetekeskustelua
kuulemassa, ja varmasti eduskunnan valiokunnat suhtautuvat asiaankuuluvalla vakavuudella
näin merkittävään lakiesitykseen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Esitys vaikuttaa todellakin perustellulta
ja erityisesti toimintojen kannalta yhdyn tässä ed.
Tiilikaisen näkemykseen. Kuten ministerien puheenvuoroista
kävi jo ilmi, asiaa on jo hyvin pitkälti pohdittu
konkreettiselle tasolle. On hyvä, että on selkeät
ja tarkat suunnitelmat. Mutta itse jäin pohtimaan, että kun
nämä ovat laitoksia, joiden tehtäviä määritellään
laissa, ollaanko tekemässä esitystä,
joka liiaksi rajoittaa ja määrittelee jo ennalta
toimintoja. Toivottavasti tässä kuitenkin jää riittävästi
joustoja käytännön järjestelyihin
niin, ettei turhaan sitten jo nyt supisteta tai rajoiteta. Varmaan
käytännön kautta tulee kuitenkin esille asioita,
joissa tarvitaan joustoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Tiilikainen hehkutti hiukan hallituksen hyviä toimia Itämeren
hyväksi. En kiistä, etteikö joitakin
toimia olisi ollut, mutta haluaisin erään toimen
tuoda esiin, joka ei ole mielestäni Itämeren eikä Suomenlahden
hyväksi, joka on varsin uusi, tuore. Se on tämä ympäristövaikutusarvioinnin
kytkeminen tähän kaasuputkihankkeeseen Pietarista
Saksan Greifswaldiin. Haluaisin tuoda sen tosiasian esille, että hallituksen
linjaus, jossa Kotkaan suunnitellun putkien päällystyslaitoksen ympäristövaikutusarviointivaatimus
unohdetaan ja laitetaan sivuun eikä haluta ottaa tätä päällystyslaitosta
mukaan tähän putken ympäristövaikutuksen
kokonaisarvioon, niin se on kyllä mielestäni väärä.
Siinä lähdetään toiselle linjalle,
mitä alun pitäen tässä putken
ympäristövaikutusohjelmassa oli ajateltu. Yva-ohjelmassa
se on mainittu, että nämä päällystyslaitokset
kuuluvat tähän yhteiseen ympäristövaikutusarviointiin.
Tämä asia kuuluu enemmän ministeri Lehtomäelle, mutta
joka tapauksessa tämä ei ole ollut oikea linjaus.
Muuten yhdyn tässä juuri siihen ajatukseen, joka
liittyy nyt tähän varsinaiseen hallituksen esitykseen
121:een, että ilmastonmuutos luo yhä kovempia
haasteita merentutkimukselle, Itämeren altaan tutkimukselle
ja tämä on sellainen keskeinen ongelma.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista. Ensinnäkin
vielä totean ed. Pulliaiselle, että minä ihmettelen
hieman teidän halveksivaa suhtautumistanne myös
tuottavuuteen. Minusta, jos me pystymme tekemään
järjestelyjä sillä tavalla, että saamme
koottua yhteen hallinto, tietojärjestelmä tai
laboratoriotehtävät tai vaikka tehostettua ulkopuolisen
tutkimusrahoituksen hankkimista, se on hyvä asia. Eli sinne
substanssipuolelle enemmän sitä resursointia.
Sitten ed. Mäkelä, tämä oli
perusteltu kysymys lain yksityiskohtaisuudesta. Minä kun
olen käynyt keskusteluja Merentutkimuslaitoksen johtajan
ja henkilöstön kanssa, niin he kantoivat juuri
huolta siitä, että se laki olisi heidän
kannaltaan riittävän turvaava. Minusta se on taas
ymmärrettävää henkilöstön
puolelta, että halutaan, että siellä laissa
on tietyllä tavalla yksityiskohtaisesti tietyistä asioista
sanottu. Se on yleensä muutostilanteissa hyvin ymmärrettävää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ministeri Vehviläiselle.
Tunnen äärimmäisen hyvin tämän
mallin, mistä te puhutte, ulkopuolista rahoitusta tämmöisiin
hommiin. Yliopistoissakaan ei mitään muuta tehdä,
kun apuraha-anomuksia nykyisin.
Keskustelu päättyi.