Tarja Tallqvist /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunta hyväksyi yksimielisesti
tammikuussa 2007 uuden ulosottokaaren ja velan vanhenemisesta annetun
lain muutokset. Tarkoituksena oli vapauttaa lama-aikana velkaantuneet
velalliset, joita velkajärjestely tai sopimusmenettely
ei ole kyennyt auttamaan. Maaliskuun 1. päivänä 2008
mahdollistunut järjestely ei kuitenkaan vapauttanut suurta
joukkoa niistä henkilöistä, jotka ovat
eläneet yli 15 vuotta raskaan velkataakan alla.
Useilla velallisilla lama-ajan velkojen vanhentuminen tapahtuu
vasta paljon myöhemmin kuin vuonna 2008. Syynä tähän
on se, että ulosottokaaren mukaan velan lasketaan vanhentuvan pääsääntöisesti
15 vuodessa ulosottoperusteesta eli velkomustuomiosta lukien. Ne
saatavat lama-ajalta, joille ei haettu heti ulosottoperustetta,
tai ulosottoperusteen saaminen viivästyi esimerkiksi hovioikeusvalitusten
vuoksi tai siksi, että velkoja viivytteli, eivät
vanhennu vielä vuonna 2008. Nämä velalliset,
joista monet sairauden tai muiden henkilökohtaisten vaikeiden
ongelmien takia eivät kyenneet asioitaan hoitamaan, jäävät epäoikeudenmukaiseen
ja kohtuuttomaan asemaan.
Lama-ajan velallisella on keskimäärin useita velkoja.
Kun yksi velka meni ulosottoon, ei mitään muita
velkoja ollut mahdollisuus enää maksaa. Useimmiten
jokaisella velalla on eri velkoja, joka laittoi aikanaan saatavansa
oikeuteen eri aikoina. Joidenkin velkojen kohdalla tehtiin valitus
hovioikeuteen ja ylimpään muutoksenhakuviranomaiseen.
Tyypillinen tilanne siis yhden velallisen kohdalla oli se, että jokaisella
velalla oli eri ulosottoperusteen syntyaika. Vaikka neljä velallisen
viidestä velasta vanhentuisi vuonna 2008, se ei auta velallista
mitenkään, jos vain yksikin velka vanhentuu vasta
vuonna 2012, koska siihen asti velallinen on ulosottomittauksen
kohteena täysimääräisesti.
Tämä ongelma olisi poistunut, jos olisi noudatettu
alun perin oikeusministeriössä laadittua vanhentumismallia.
Tämän mukaan lakiin olisi otettu rinnakkainen
säännös siitä, että saatava vanhentuu
ulosottoperusteesta riippumatta aina määräajassa
saatavan erääntymisestä. Näin
ollen ulosottokaarta tulisi täydentää siten,
että saatava vanhentuisi 17 vuodessa saatavan erääntymisestä lukien,
ja 22 vuodessa, jos velkojana on luonnollinen henkilö.
Vanhentuminen kestäisi siis kaksi vuotta kauemmin saatavan
erääntymisestä laskettuna kuin ulosottoperusteen
syntymisestä laskettuna. Tällaisella säädöksellä eliminoitaisiin
velkojen loma-ajan viivyttely ulosottoperusteen hakemisessa. Ehdotettu
säännös, jossa vanhentuminen aletaan
laskea vaihtoehtoisesti saatavan erääntymispäivästä,
estää eriarvoisuutta ja sitä, että satunnaiset
tekijät aiheuttaisivat kohtuuttoman pitkityksen saatavan
vanhentumiselle. Säännös edistäisi
velallisten keskinäistä tasa-arvoa.
Vanhentumisen yhteiskuntapoliittinen ajatus oli se, että lama-ajan
velalliset pääsisivät takaisin yhteiskuntaan
ja työhön sekä yritystoimintaan järjellisessä ajassa.
Muutoksella ei ole vaikutusta valtion talouteen. Sen sijaan se vapauttaa lama-ajan
uhrit kansantaloutta ja omaa elämäänsä rakentaviksi
ja ennen kaikkea ihmisarvoista elämää eläviksi
työntekijöiksi, yrittäjiksi ja ihmisiksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
"Saatava vanhentuu, kun ulosottoperusteen määräaika
kuluu umpeen tai kun 17 vuotta on kulunut saatavan erääntymisestä.
Jos velkoja on luonnollinen henkilö, saatava vanhentuu
22 vuoden kuluttua saatavan erääntymisestä.
Saatavasta on sen jälkeen voimassa, mitä vanhentuneesta velasta
säädetään velan vanhentumisesta
annetussa laissa."
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Onko lama-ajan velallinen Suomessa ihminen?
Mielestäni on, todella on, mutta systeemi on vienyt heiltä ihmisarvon.
Ei ole oikeutta mihinkään omaan, ei edes itsemääräämisoikeutta,
ei yhdenvertaisuutta. Puhelinliittymäkin muiden nimissä,
ellei ole hurjia takuusummia, mistä yhtiöille
maksaa. Onhan sitä yhdenvertaisuutta, sanovat. No, niiden
toisten kanssa, jotka ovat samanlaisessa, yhtä velkaisessa
asemassa. Onko se kenellekään hyödyksi,
kenellekään kunniaksi, että näin
menetellään?
Tämä on mielestäni suuri kansallinen
häpeä, jonka hoitamiseksi meidän on toimittava
nyt ja palautettava myös lama-ajan velallisille oikeus inhimilliseen
ja täysivaltaiseen elämään.
Tuen täydestä sydämestäni ed.
Tallqvistin tekemää lakialoitetta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Eilispäivänä puhuttiin
yhteisöllisyydestä tuolla televisiossa, kun katsoin
niitä ikäviä tapahtumia, sen kohentamisesta.
Tässä on kyse samasta asiasta sinällään,
koska niin kuin edelliset puhuvat ovat todenneet, nämä lama-ajan
uhrit ovat killuneet siellä velkavankeudessa ja semmoisessa
köydessä, mikä ei anna periksi, ja voi
kysyä, onko siellä semmoisia uhreja, jotka ovat
valmiit tekemään kanssa kaiken näköisiä epätoivoisia
tekoja. Useimmiten nämä ihmiset tekevät
sen itselleen, eivät välttämättä muille,
ja se kuvastaa sitä epätoivoa, joka näillä henkilöillä on
olemassa. Sen takia, kun tässä on kyse hyvin pienestä muutoksesta
loppujen lopuksi, mitä ed. Tallqvist esittää, niin
odottaisi kyllä, että tähän
eduskunta suhtautuisi myönteisesti, vaikka tässä nyt
allekirjoittajien nimiä ei hirveän paljon olekaan,
koska kyse on kuitenkin hyvin tärkeästä asiasta.
Sen verran ajan puitteissa voi todeta, jotta kun vuonna 1995
tänne eduskuntaan tulin valittua, niin silloinhan tämmöiset
velan vanhentumisasiat olivat täysin mahdottomia edes puhua.
Silloin puhuttiin siitä, että maksumoraali kärsii.
Sen jälkeen on tosin herätty monessa asiassa ja
on tullut joitakin hyviäkin korjauksia, mutta yhä edelleen
tämä työ on kesken. Minusta kaikkein
selkein ratkaisu olisi sitten katsoa nämä sen
aikaiset lama-ajan uhrit, jotka tulivat osin harhautetuiksi yhteiskunnan
impulssien ja tiedonvälityksen toimesta siinä,
jotta voi valuuttaluottoja ottaa riskittä, ja minusta nämä pitäisi
vapauttaa nyt ja peli puhdistaa ja laskea nämä ihmiset
tekemään työtä.
Keskustelu päättyi.